Tips voor 1ste keer scheren van een paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJellybeex12

Tips voor 1ste keer scheren van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:03

Beste bokkers.

Mijn paard word zaterdag voor het eerst in zijn ''leven'' geschoren.
We weten totaal niet hoe hij hierop gaat reageren,
maar hij is een vrij rustig paard.

Iemand tips voor wat we kunnen doen om hem gerust te stellen indien hij er toch niet van gedient is?
Hij zit nu al heeel erg in zijn vacht,
En ik rijd wedstrijden dus het is niet best als ik alles laat zitten. uitstappen valt nu al amper te doen het zweet trekt amper weg. naar een kwartier uitstappen tot 20 minuten..

Hopelijk hebben jullie tips!!

(_) (_)

ChelseaII

Re: Tips voor 1ste keer scheren van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:17

Ik lees even mee, want ik zit er ook over na te denken om mijn paard te laten scheren. Ook ik ben soms wel 20 minuten bezig om haar droog te stappen.

Ik heb ook nog wat functionele vraagjes hierover. Hoeveel grams dekens hebben jullie op je geschoren paard liggen? Mijn paard staat overdag buiten en 's avonds op stal met een luik, dus veel frisse lucht dat naar binnen komt :-).

Scheren jullie ook altijd het hoofd mee?

(sorry TS dat ik een beetje in je topic in breek, maar zo krijg jij ook meer tips, haha)

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:42

Geeft niets hoor haha,
Die vragen heb ik toevallig ook nog :) Dus dan lezen we met elkaar mee.
:D

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:31

Bij paarden die het 'iets' minder vinden is geduld een schone zaak. Gewoon rustig beginnen, mijn ervaring leert wel dat je niet het apparaat voor de neus van het paard moet houden. Gewoon rustig op de schouder zetten en even aan het getril laten wennen (een stille machine doet wonderen), zodra het dier ontspant ga je verder. Echte stressers hebben baat bij sedatie.

Bij het hoofd/benen is het soms veiliger er even een praam om te zetten, bij het merendeel van de paarden werkt dit perfect en worden ze er rustiger van. Bij 90% van de klanten scheer ik het hele hoofd (met de grote machine), maar dat komt ook omdat mijn Heiniger zo rustig scheert (en geen blazende luchtfilter heeft). Bij het hoofd zou je er ook voor kunnen kiezen om tot de kaken te scheren (en de oren/voorhoofd niet te doen).

Gemiddeld staan de meeste geschoren paarden nu onder 300/400gr afhankelijk van stalling en of je paard een kou kleun is of niet.

Je zou kunnen overwegen om hem de eerste keer te laten scheren door een proffesioneel iemand, die hebben er vaak gewoon meer ervaring mee, werken sneller en hebben de nodige materialen bij zich indien het niet soepel verloopt.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:41

Mijn paard is ook geschoren, staat overdag buiten en 's nachts ook in een buitenstal met open luik. Hij is geen koukleum. Ik heb hem nu 300 gram op. Als het straks overdag onder de vijf graden blijft krijgt hij 370 op. En als het echt gaat vriezen 470.

Toen ik mijn paard voor de eerste keer ging scheren heb ik hem niet gesedeerd. We hadden wel een praam bij de hand en deze hadden we ook zeker nodig. De keren hierna heb ik hem altijd sedatie gegeven omdat hij dan gewoon veel relaxter is. Ik zou ook beginnen op de schouder en het paard even aan het geluid en het gevoel laten wennen. Aan de hand van zijn reactie kun je dan beslissen hoe je verder gaat. Ik scheer het hoofd van mijn paard tot aan de kaak, dus niet helemaal. Als hij het hoofdstel in heeft zie je hier niks van.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:53

Thanks voor de tips! Dat scheren tot de kaak lijkt mij ook beter. Helemaal bij een 1e x scheren. Ik ben ook niet van plan dit zelf te gaan doen, want dan komt het niet goed, haha, maar iemand te vragen met veel ervaring!

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:08

Bedankt voor de tips. :D

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:03

Laat je nog een keertje horen hoe het gegaan is?

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 01:21

Komt in orde. :) ik haal zowiezo wel wat van dat pasta bij @ruitersport. zodat die een minder snellere reactie heeft, dit kan ook erg helpen. maar diegeene die het gaat doen heeft er wel ervaring mee dus ik weet haast wel zeker dat het goed komt! zaterdag om half 2 word hij geschoren savonds zou ik even een berichtje achterlaten.

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:58

+:)+

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:56

Kwestie van geduld! En vooral opletten dat je scheerapparaat niet te heet wordt... je paard zal niet de eerste zijn die brandwonden krijgt van een te heet scheerapparaat! Succes :)

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:56

oja, en zorgen dat de messen van het apparaat scherp genoeg zijn

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:53

Hallo bokkers! nouu hij is geschoren hoor. in het begin was die nergens bang voor. totdat het apparaat aan ging. toen begon die te blazen en te lopen.. toen hebben we hem weer uitgedaan en hem er mee geaait.
toen heeft die tig keer achteruit gelopen maar gewoon rustig blijven en weer vooruit.
Toen was het goed.

Nu is alleen er 1 probleem.. het haar bovenop de kont. dat krijgen we niet weg..
Dat is te vet en heel erg dik.
Iemand hiervoor tips?.. morgen komt ze weer, en heb er antiklit alles in gedaan en dat goed erin gemasseerd dus op hoop van zeegen...

Groetjes! ps: dit was voor de 1ste keer zijn zijn leven dat die is geschoren en ben supper trots.

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:57

Wat raar dat het haar bovenop haar kont niet weg wil :?

Houdt ze het scheerapparaat wel goed vast?
Zijn de messen wel scherp?

Normaals jens je er zo doorheen hoor met een goed apparaat.

Bokker Kaatje77 komt sinds vorig jaar bij ons op stal de paarden scheren.
Mijne stond te springen toen het apparaat aan werd gezet en wou ook hangen, maar ze was zo bekwaam dat mijn paard ook heel rustig werd, echt een aanrader hoor!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:01

Ik gebruik altijd sedalin, paard is dan gekalmeerd wat gewoon fijn scheert en op die manier gebeurt er niks waardoor ze dus ook ervaren dat het niet eng is. Per keer dat ik scheer geef ik steeds minder sedatie. Afhankelijk van welk patroon het is begin ik met de benen, hoofd en buik omdat dat de lastigste stukken zijn en daarna doe ik het lijf en de hals. Uiteindelijk kon ik mijn paard overal scheren terwijl hij los in het gangpad stond.

Ben dus groot voorstander van problemen door slechte ervaring voorkomen.

Voor de volgende keer doe je er verstandig aan om hem eerst te wassen voordat je begint te scheren, dat haalt de vettigheid weg. Het kan ook zijn dat het haar te lang is voor het scheerapparaat als die niet zoveel vermogen heeft.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 00:06

Hallo. hij was niet nerveus later ging hardstikke goed zonder sedatie. heb het daarna nog even gewassen die plek waar het niet wou. en nouja morgen maar afwachten! op hoop van zegen!

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:45

belangrijkst is geduld en op gemak stellen

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 22:04

Hij is nu helemaal geschoren tot aan zijn kaak ben er blij mee

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:28

Voor het scheren wat voor een deken had je toen op en wat doe je nu?
Merk je verschil nu aan je paard qua gedrag met borstelen of zo?
Fijn dat het scheren goed is gegaan. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:16

Tip voor de volgende keer: Het haar op de kont kun je het beste eerst even (schuin) met de haarrichting mee scheren en daarna pas tegen de haar richting in. Je paard heeft daar waarschijnlijk een flinke dichte vacht en niet elk scheer apparaat trekt dat even gemakkelijk...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 03-12-12 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:17

xJellybeex12 schreef:
Hij is nu helemaal geschoren tot aan zijn kaak ben er blij mee

Weet je nu ook waarom het haar eerst niet van de kont af wou?
Ben daar wel benieuwd naar :o

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:25

mss een rare vraag, maar hoe lang duurt het scheren ongeveer? (ik heb een kleine d pony)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:36

Ik scheer mij D in ongeveer 1.5 uur helemaal.

Een jachtpatroon doe ik in 45 min. Dit wel mits de paarden het gewoon toe laten, zonder al te veel moeite.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:38

Het is zoiezo fijn als het paard een dag daarvoor gewassen is... daardoor heb je dus geen vette vacht en is het ook geen mega aanslag op je messen van je scheerapparaat.. :-)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:40

joykel schreef:
mss een rare vraag, maar hoe lang duurt het scheren ongeveer? (ik heb een kleine d pony)

pony gaat evensnel als een paard ;)

Ligt eraan hoe braaf je paard is en hoe er wordt geschoren.

Je kunt het hele paard met een groot scheerapparaat kaal maken, dan ben je in zo'n 45 minuten klaar.

Ik scheer zelf het lichaam met een groot apparaat, voor de benen en hoofd gebruik ik een kleine Moser, die natuurlijk veel kleinere messen heeft en waardoor je langer bezig bent. Hier reken ik op gemiddeld 1,5 uur.

Maar het is ook wel eens voorgekomen dat ik 3 uur bezig ben geweest met een paard.
Deze moest ook helemaal kaal en was zo rillerig voor het grote apparaat dat we toen besloten hebben om alleen het kleine apparaat te gebruiken. Daarbij was het paard ook heel angstig en duurt het allemaal langer doordat je veel beter op je hoede moet zijn.
Doordat ik dit zo aangepakt heb, kon ik het jaar erop het paard scheren met het grote apparaat en hij verzette geen hoef.

Daarbij wil ik alleen maar aangeven dat rust héél veel doet bij een paard.