facebook en juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

facebook en juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:38

Iedereen wil op wedstrijden graag objectief gejureerd worden maar toch zijn er veel ruiters die juryleden uitnodigen en toevoegen op hun facebook.
Op facebook nodig je vrienden uit en ik vind dat het uitnodigen van juryleden niet gepast is. We willen allemaal dat een jurylid voor niemand een voorkeur heeft maar ondertussen willen we ze wel graag ze als vriend hebben. Het valt mij vooral op bij ruiters die ZZ-L of hoger rijden.
Hoe denken jullie hierover?

Sammyoo

Re: facebook en juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:45

Vanwege de schijn van partijdigheid zou een jurylid beter niet op een dergelijke uitnodiging ingaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:51

Hier is pas al een topic over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:54

Sammyoo schreef:
Vanwege de schijn van partijdigheid zou een jurylid beter niet op een dergelijke uitnodiging ingaan.

Er zijn genoeg (nationale) juryleden die toch op de uitnodiging ingaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:00

Mag je dan ook niet meer met een jurylid een kop koffie drinken in de kantine, of een babbel maken als je elkaar tegenkomt bij de Appie? Oeh of wat dacht je van elkaar tegenkomen op een verjaardag en allebei aan de borrel gaan?

Een jurylid is soms net een mens, compleet met sociaal leven. Je mag verwachten dat ze op het moment dat ze het hokje instappen een knopje omzetten.
(En JAAAAAA uiteraard kennen we allemaal minstens 1 situatie die minimaal de schijn tegen heeft. Zoals we ook allemaal een collega kennen die onterecht een promotie heeft gekregen door bij de juiste persoon te slijmen etc etc)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:27

:')
Soms nodigen de juryleden zelfs de ruiters uit op FB ipv andersom, wat gaan we doen, de KNHS politie bellen?
Zoals al gezegd, het zijn mensen met sociale levens. Jurylid blijkt ook verenigingslid, mag je clubleden niet meer toevoegen op FB? Of mensen waar je jarenlang al bij traint, mensen waar je toevallig op stal staat of hebt gestaan, etc...
Je weet nooit wat de onderlinge contacten verder zijn als je alleen een vriendschap op FB ziet en ja, in de paardenwereld kom je mensen nu eenmaal op vele manieren tegen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:44

Sonja schreef:
Mag je dan ook niet meer met een jurylid een kop koffie drinken in de kantine, of een babbel maken als je elkaar tegenkomt bij de Appie? Oeh of wat dacht je van elkaar tegenkomen op een verjaardag en allebei aan de borrel gaan?

Een jurylid is soms net een mens, compleet met sociaal leven. Je mag verwachten dat ze op het moment dat ze het hokje instappen een knopje omzetten.
(En JAAAAAA uiteraard kennen we allemaal minstens 1 situatie die minimaal de schijn tegen heeft. Zoals we ook allemaal een collega kennen die onterecht een promotie heeft gekregen door bij de juiste persoon te slijmen etc etc)

Vooral die borrel drinken lijkt me riskant :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:48

Het gaat mij niet zozeer of je elkaar niet eens mag groeten als je als jurylid iemand tegen komt maar ik ben wel eens benieuwd waar je de grens legt. Ik vind dat je als jurylid je verantwoordelijkheid moet nemen en een bepaalde afstand tot de ruiters moet bewaren. Dat vind ik bijvoorbeeld ook van leraren t.o.v. hun leerlingen.
Het leek mij wel eens interessant om de discussie aan te gaan hoe jullie hier tegen over staan. Ik noem nu facebook als voorbeeld maar er zijn natuurlijk zat andere zaken die bedenkelijk zijn. Wat te denken van juryleden die hun familie of leerlingen beoordelen. Of die op een stal werken en daar dan ook de eigenaars in de ring krijgen enz. enz..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:51

Misschien moeten we allemaal wat minder op elkaar letten. Ik heb echt geen idee welk jurylid met wie vrienden is op facebook hoor :roll:

En wat stel je dan voor. Dan we de juryleden de hele week opsluiten ergens in een kast op het wedstrijdterrein. Want oh wee als ze ook nog sociale contacten in de paardenwereld hebben door de week....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:58

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:59

Precies Anoeska. Zo groot is de paardenwereld uiteindelijk nou ook niet. Je komt elkaar tegen, daar ontkom je niet aan. Als ik me druk moet maken wie elkaar kennen, wie elkaars FB vrienden zijn en wie elkaar in de stalgang tegen komen...
Dan kom ik nooit meer aan paardrijden toe :)

En wat te doen aan al die juryleden op bokt die tijd en energie geven in beantwoorden van vragen? Zullen we die ook maar een ban geven, want wie weet geeft iemand me vandaag een tip en blijk ik daar volgende maand bij de baan in te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:01

Even in het ander topic gekeken, indeerdaad een iets andere insteek maar ik vond dit bijvoorbeeld een goed bericht.
Suzanne F. schreef:
Ik begrijp het wel een beetje. Ik zie ook meer nadelen aan social media dan voordelen.
Als je de voorwaarden van FB goed doorleest dan zouden veel mensen hun account snel verwijderen. Maar goed dat is weer iets anders.

Ik vind ook dat er dan iets te vriendschappelijk wordt omgegaan tussen ruiters en juryleden. En uiteraard zijn juryleden ook gewoon ruiters en mensen maar de grenzen vervagen. Ik snap sowieso niet waarom je moet aankondigen aan iedereen dat je daar en daar gaat jureren. Zet je ook op FB als je een grote drol hebt gedaan?
Ik vind dat een jurylid zichzelf en de ruiters moet beschermen tegen een soort belangenverstrengeling en de schijn van partijdigheid. Iedereen wil dan vriendjes zijn van dat jurylid want ja de concurrentie is ook een vriendje van dat jurylid. En dan moet je wel wat aardigs neerzetten anders heeft de concurrentie misschien een streepje voor. Dit moet je gewoon voorkomen. Maar ik vind SM sowieso een heel gevaarlijk iets maar veel mensen zien het niet. Het werkt verschillende slechte eigenschappen in de hand.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:03

Maar nogmaals, ik heb jarenlang bij iemand op stal gestaan. Heb altijd bij hem getraind, etc, en nog gewoon contact. Ik ben zelf uit de regio verhuisd. Mag ik dan niet FB vrienden zijn met die persoon, omdat hij toevallig jurylid is en mensen daar dan vanalles van gaan denken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:04

Tja zo gaat dat, netwerken brengt je verder, nieuwe vorm van kruiwagens.....alleen zo te lezen voor iedereen, zo is ook bijna iedereen te googelen, en sommigen zetten Alles op facebook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:05

Ik ben ook jurylid en heb veel paardenmensen op FB, niet omdat ik jurylid ben, maar omdat ik deze mensen ken aangezien ik al jaren in het wereldje meeloop. Verder zet ik er over het jureren zelf weinig op.. Mensen komen er dus via mijn FB niet achter waar ik jureer en welke klasse bijvoorbeeld. Daarbij, ook buiten FB om kan ik contact hebben met mensen die zelf rijden, dus moet ik dan maar niet meer buiten komen? ;)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:18

Tsja, juryleden en ruiters zitten ook samen in allerlei belangenclubjes en dat is ook goed. Je moet toch uiteindelijk uitgaan van het gegeven dat de jury in beginsel punt wat-ie ziet. En net als het voor basissportruiters soms onbegrijpelijk is dat je wel of juist geen winstpunt krijgt, en dat ruiters altijd maar menen dat een bepaald jurylid bepaalde ruiters (of bepaalde typen paard) niet ziet zitten, heb je die verhalen in de (sub)top ook gewoon.

En om nog maar eens iets toe te voegen aan de discussie: de meeste subtopjuryleden zijn nu eenmaal meer dan gemiddeld bekwaam om een proef te beoordelen. Die kunnen gemiddeld gezien zelf ook wel sturen. Dus die geven ook les, en trainingen en clinics. Aan ruiters. Die dan weer op wedstrijd komen. En zolang wij als ruiters niet bereid zijn om exorbitante startgelden te betalen, krijgen de juryleden niet meer dan een fooi om een middag te komen jureren en moeten ze door de week heen ook hun centjes verdienen. In datzelfde paardenwereldje dus.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:24

Het is toch jammer dat juryleden zoveel 'verantwoording' af moeten leggen over hun daden. Wij hebben ook gewoon een privé leven, met privé zaken en privé kennissen en vrienden. Dat die vrienden toevallig ook wedstrijden rijden, betekent dat dan dat wij ze niet als vrienden op FB mogen hebben? Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen. Ik maak zelf wel uit wie ik als vrienden op FB heb en wie niet, en dit beïnvloedt mijn manier van beoordelen echt niet als ik zo'n vriend in de ring krijg. die wordt gewoon op dezelfde manier beoordeeld als de rest van die rubriek.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:33

Zou ik per ongeluk mijn instructeur als jury voor me krijgen, dan weet ie van mij dat ie mij extra zwaar mag jureren. Kunnen we daar dan weer mee aan de slag met de les.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:55

Als jou instructeur jou bij ongeluk in de baan krijgt, dan mag hij jou helemaal niet jureren. Zou netjes van hem zijn als hij dat bij het secretariaat aangeeft als hij de startlijst krijgt. (Of dat gebeurd is een tweede)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:35

Ook prima. Geen enkel probleem, maar heb dan geen zin om startgeld te moeten betalen. Dan is het ook weer eerlijk naar mij toe. Op dat moment dan toch al kosten gehad en de tijd die er in is gestoken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:44

Dat gepiep bij de dressuur ook altijd! Als je zelf goed genoeg rijd, dan krijg je ook een goede beoordeling, Fb vriendje of niet.
Bij het jonge paarden springen ben ik al verschillende keren beoordeeld door een instructeur of goede kennis en daar was echt geen voordeel bij, mijn paard moest gewoon heel goed springen om goede punten te krijgen en als anderen beter waren kregen ze hogere punten.

Mijn ervaring is dat het met dressuur net zo werkt, maar voor veel ruiters is het makkelijker om te klagen over juryleden dan kritisch naar hun eigen rijden te kijken.
En waarom zou een jury geen sociale media mogen gebruiken? Juist het posten over concoursen zou meer openheid en duidelijkheid geven. En vriendschappen op Fb zijn vaak geen vriendschappen in het echt, dus maakt dat weinig verschil.
Ik heb veel (spring)juryleden als Fb-vriend, deze hebben mij allemaal zelf toegevoegd omdat ze graag volgen hoe ik het doe op concoursen en om de persoon achter de ruiter een beetje te leren kennen. Ik zie daar echt geen probleem in!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:47

schoentje schreef:
Dat gepiep bij de dressuur ook altijd! Als je zelf goed genoeg rijd, dan krijg je ook een goede beoordeling, Fb vriendje of niet.
Bij het jonge paarden springen ben ik al verschillende keren beoordeeld door een instructeur of goede kennis en daar was echt geen voordeel bij, mijn paard moest gewoon heel goed springen om goede punten te krijgen en als anderen beter waren kregen ze hogere punten.

Mijn ervaring is dat het met dressuur net zo werkt, maar voor veel ruiters is het makkelijker om te klagen over juryleden dan kritisch naar hun eigen rijden te kijken.
En waarom zou een jury geen sociale media mogen gebruiken? Juist het posten over concoursen zou meer openheid en duidelijkheid geven. En vriendschappen op Fb zijn vaak geen vriendschappen in het echt, dus maakt dat weinig verschil.
Ik heb veel (spring)juryleden als Fb-vriend, deze hebben mij allemaal zelf toegevoegd omdat ze graag volgen hoe ik het doe op concoursen en om de persoon achter de ruiter een beetje te leren kennen. Ik zie daar echt geen probleem in!

Amen!
Rotte appels en peren zul je helaas altijd en overal sporadisch tegen komen, maar laat de goeden er niet onder lijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:47

Ik snap dat ook niet Schoentje. Waarom zijn dressuurruiters altijd zo bang dat anderen bevoordeeld worden en zij benadeeld? Er moet eens wat minder gezeurd en gemiept worden. Als je goed rijdt dan krijg je je punten heus wel en gaat het een keer wat minder, dan heb je lagere punten, jammer dan.
Er zal heus wel eens een jury tussen zitten die wat moeite heeft om objectief te blijven, maar de meeste juryleden zitten toch echt naar eer en geweten de proeven te beoordelen, ieder weekend weer.

Mijn vriendenlijst op FB is ook aardig gevuld met ruiters en collegajuryleden bij mij uit de omgeving, maar dat is toch logisch als je al die mensen al jarenlang tegenkomt op de wedstrijden en bij allerlei andere evenementen? Bovendien ben ik naast jurylid zelf ook ruiter en vooral ook een mens, en heb ik net als ieder ander mensen met wie ik bevriend ben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:49

Wat als je toevallig een clublid hebt als jury? Of een collega of een vriend van de kroeg?
Het zijn en blijven mensen, en ik denk dat ze dan best die knop kunnen omschakelen.

En boeiend als ze elkaar op FB hebben, worden ze toch niet anders van?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:24

Als ik iedereen die paard rijdt en dus wel eens bij mij in de ring zou kunnen komen van mijn fb moet verwijderen blijven er niet zoveel over.....

Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande reacties. Ik doe mijn werk als jury naar eer en geweten, (fb)-vriend of niet. Ik heb zelfs ooit één van mijn beste vriendinnen drie keer achter elkaar in de ring gehad, waarvan ik haar twee keer met 178 en één keer met 179 naar huis heb moeten sturen. Natuurlijk vind ik dat niet leuk. Als vriendin niet, maar zeker als mens en jury niet. Maar het wordt er niet anders van. Punten hangen bij het overgrote deel van de juryleden (oneerlijke mensen hou je in elke 'beroeps'groep) echt niet af van onderlinge relaties, maar gewoon van het rijden. Hoewel er blijkbaar toch veel mensen zijn die daar anders over denken. En om eerlijk te zijn vind ik dat soms best eens beledigend voor mij en mijn collega-juryleden...........