Trailerproblemen, angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaun93

Trailerproblemen, angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:27

Ik zit er al een aantal jaar mee, maar dacht vandaag toch maar even jullie om een mening te vragen.
Mijn paard heeft een soort van trailerangst. Het duurt ongeveer 10 minuten voor ze erin staat.

Het begint nogal twijfelend, daarom loop ik zelfverzekerd en rustig ernaast en neem haar zo mee de trailer in. Ze stopt dan op de helft van de laadklep en gaat in de achteruit. De opvolgende keren loopt ze er zo langs op.

Als ze eenmaal in de trailer staat is het prima, maar zodra we beginnen te rijden.... Ik weet niet wat ze in de trailer allemaal uithaalt, het voelt alsof ze dribbelt of galoppeerd op haar plaats.. Op de snelweg is het helemaal een hel, dan voel je constant de trailer trekken en heen en weer gaan, echt gewoon heel gevaarlijk.
Ik dacht eerst dat dit kwam omdat er auto's te dicht er achter reden, maar ze doet het ook als er geen auto's achter rijden.

Als ik wedstrijd heb komt ze totaal beschuimd uit de trailer, dan heb ik echt medelijde met het arme beest.

Ik ben echt ten einde raad, heeft iemand ideeën?
Laatst bijgewerkt door shaun93 op 27-11-12 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Trailerproblemen, angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:29

Oefenen, oefenen en oefenen. Kijk ook eens kritisch naar de rijstijl van de chauffeur. Gaat hij niet te hard over drempels en door bochten? In principe moet je een glas water op het dashbord kunnen zetten zonder te knoeien.

Je kunt eens kijken bij het ebook van eddy modde, te downloaden via www.diagonaal-paardenvervoer.com

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:31

capopjekop schreef:
Oefenen, oefenen en oefenen. Kijk ook eens kritisch naar de rijstijl van de chauffeur. Gaat hij niet te hard over drempels en door bochten? In principe moet je een glas water op het dashbord kunnen zetten zonder te knoeien.

Je kunt eens kijken bij het ebook van eddy modde, te downloaden via http://www.diagonaal-paardenvervoer.com

ik zit er altijd naast en we nemen drempels en rotondes echt met 10 kilometer per uur als het niet langzamer is. Dit is echt niet het geval..

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:35

Misschien helpt het met een paard/pony ernaast ?

Mijn paard loopt goed de trailer op, staat rustig onderweg maar zodra hij moet wachten op de wedstrijd breekt hij de boel af !
Met een pony ernaast is dit probleem opgelost :)

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:36

Corellaa schreef:
Misschien helpt het met een paard/pony ernaast ?

Mijn paard loopt goed de trailer op, staat rustig onderweg maar zodra hij moet wachten op de wedstrijd breekt hij de boel af !
Met een pony ernaast is dit probleem opgelost :)

Ja hebben we al geporbeert, een ander paard erbij. Dan is het minder, maar ook nog niet helemaal weg.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:37

Hoe groot is de trailer, zit er een schot in?

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:39

Kabouterdans schreef:
Hoe groot is de trailer, zit er een schot in?

Ene keer een 1 paards trailer maar vaker de 2-paardstrailer. er zit inderdaad een schot in.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:39

heb je er al eens bij gestaan in de trailer? misschien dat je dan kan achterhalen waarom die angst er is, kan ze niet goed in balans blijven? of is het de wind/verkeer/geluiden/verlatingangst andere paarden? als mijn paard dit deed ging ik er zelf even bijstaan, kijken wat het probleem was. zij vond de ruimte in een 1,5 paards trailer niet prettig en viel dus alle kanten op voor haar evenwicht. toen een 2 paards met tussenschot, nergens meer last van.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:42

matasja schreef:
heb je er al eens bij gestaan in de trailer? misschien dat je dan kan achterhalen waarom die angst er is, kan ze niet goed in balans blijven? of is het de wind/verkeer/geluiden/verlatingangst andere paarden? als mijn paard dit deed ging ik er zelf even bijstaan, kijken wat het probleem was. zij vond de ruimte in een 1,5 paards trailer niet prettig en viel dus alle kanten op voor haar evenwicht. toen een 2 paards met tussenschot, nergens meer last van.

ja, hier heb ik heel lang over na zitten denken, om erbij in te gaan staan. Toch wil ik dit eens proberen, maar laat de chauffeur het me niet toe. haha. Maar valt zeker weten te overwegen inderdaad!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:50

al is het maar een paar honderd meter, puur even om te zien hoe ze staat, hoe haar reacties zijn en hoe haar ogen staan. je ziet veel aan de houding van je paard in de trailer. succes

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:22

Ik zou er als ik jou was niet bij gaan zitten. Als het paard in paniek raakt kan je geen kant op en dat lijkt mij het niet waard.

Wat voor een tussenschot hebben jullie in de trailer. Want uit ervaring weet ik dat sommige paarden echt een hekel hebben aan een soort flap als tussenschot en andere juist weer een hekel hebben aan een houten schot.

Krijgt je paard hooi in de trailer?

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:33

JessicaBe schreef:
Ik zou er als ik jou was niet bij gaan zitten. Als het paard in paniek raakt kan je geen kant op en dat lijkt mij het niet waard.

Wat voor een tussenschot hebben jullie in de trailer. Want uit ervaring weet ik dat sommige paarden echt een hekel hebben aan een soort flap als tussenschot en andere juist weer een hekel hebben aan een houten schot.

Krijgt je paard hooi in de trailer?

tussen schot is een soort plastic flap, maar zit wel vast aan de palen aan beide kanten. En ze krijgt inderdaad hooi in de trailer.

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:19

Sommige paarden vinden het lastig als er geen houten schot tussen zit omdat ze zicht er dan niet schrap tegen kunnen zetten en omdat het tegen de benen komt. Misschien een keer een andere trailer lenen en dat proberen.

Kan het ook niet zijn dat je voelt dat je paard met het hooinet aan het stoeien is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:23

Ga maar eens in de lege trailer staan met dezelfde chauffeur met een volle kop hete thee in je hand. 1 hand vashouden en kijken of je na een ritje de thee op hebt zonder te morsen.... Dan heb je een goeie chauffeur. Ik durf de bewering wel aan dat de meeste paarden met dit soort gedrag eigenlijk gewoon een verkeerde chauffeur hebben.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:03

wat ik bij een onrustig paard doe is, eerst zeker weten dat ik goed rij, zonder schokken of slingeren, op tijd aangeven dat er een bocht aan komt af remmen op de motor, vroeg in sturen en zo recht mogelijk de bocht rijden, is dit in orde dan,. slinger ik een keer zodat hij licht uit ballans is, waardoor hij uit zijn beweging is en zich moet corrigeren. dan weer netjes rijden, helpt dat niet dan geef ik even veel gas, moet hij zich weer goed zetten, helpt dat niet dan rem ik even behoorlijk, moet hij zich weer goed zetten, helpt dat ook niet dan pas heb je een probleem dat ik zelf zou moeten zien. :j

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 08:59

JessicaBe schreef:
Sommige paarden vinden het lastig als er geen houten schot tussen zit omdat ze zicht er dan niet schrap tegen kunnen zetten en omdat het tegen de benen komt. Misschien een keer een andere trailer lenen en dat proberen.

Kan het ook niet zijn dat je voelt dat je paard met het hooinet aan het stoeien is?

Nouuu dat lijkt mij niet haha. Als zei springend en huppelt in de trailer met stoeien is een beetje appart hahahaha.

Ik zou er extra op letten met de chauffeur de volgende keer!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:48

Misschien kun je eens een e-cursus van e-quine proberen? Die hebben tegenwoordig cursussen die je online kunt volgen. Heb zelf die van trailer laden gekocht en daar staan allemaal oefeningen in die je kunt gaan doen met je paard zodat hij daarna makkelijker gaat laden. Perfect!!!