Ik zit in een situatie waarin het eigenlijk echt een luxe probleem is.

Heb echt een super fijne en goede instructrice, ze helpt ons echt enomr goed op het rijtechnische gebied. De lessen zijn zowel voor mij als paardlief altijd weer super leerzaam en vooral ook keihard werken, maar na elke les wel een voldaan gevoel en een bult huiswerk waar we goed mee aan de slag kunnen. Ik merk ook echt vooruitgang en wil ook voorlopig zeker geen andere instructrice / instructeur meer.

Nu vind ik het altijd wel leuk / fijn om ook eens andere ogen naar ons rijden te laten kijken, nu zijn dit voornamelijk vriendinnen en kenissen uit de paardenwereld dan. Je hoort dan soms toch wel nieuwe (vaak hele kleine) dingen die er normaliter een beetje tussendoor schieten of gewoon door de andere dingen waar we fanatiek aan werken erbij in schieten. Heel menselijk natuurlijk en juist daarom vind ik het zo fijn om dus ook eens andere ogen naar ons als combinatie te laten kijken.

Nu gaan we volgend jaar beginnen met de wedstrijden en dus vooral een fijne graadmeter van wat anderen zien en van ons vinden. Alleen daar komt dan wel direct bij om de hoek kijken dat de jury gewoon geen kans krijgt om dingen echt te onderbouwen. Terwijl dit wel super leerzaam is, het is gewoon niet te doen tijdens zo'n wedstrijd.
Nu hebben we in de regio een jurylid die zowel bij de pony's als bij de paarden jureert, best wel streng en de meesten mogen haar gewoon niet omdat ze gewoon hardstikke eerlijk is en gewoon op de coupon zet zoals het is. Daarbij kan ze dingen heel goed onderbouwen / bekritiseren op een opbouwende manier. Super fijn, heb een tijdje bij haar thuis mogen helpen met de paardjes en heel wat thee uurtjes er al op zitten met het gewoon discusieren en veel leren door naar haar te luisteren over wat ze bijvoorbeeld op een foto ziet. Waaraan ze dat ziet en hoe het veelal ontstaat. Het lijkt mij nu we een aantal jaar verder zijn, zij enorm dichtbij de stalling van mijn paardje woont, best heel leerzaam om haar eens af en toe te vragen voor een soort les of proefgerichte training o.i.d.?
Alleen zal dit een aanvulling kunnen zijn voor een ruiter? En hoe zit dat met wedstrijden, ik zou dan niet door haar gejureerd willen worden puur omdat het officieel al niet toegestaan is en omdat je er behoorlijke scheve gezichten van kan krijgen. Ondanks dat ik voor 100% weet dat ze absoluut niet zou voortrekken of net iets hoger zou punten als ze anders zou doen. Het is gewoon not done en daarbij, het commentaar op de coupon waar we wat aan kunnen hebben is in die keren dat ze thuis komt kijken of wanneer ik met een filmpje van een proef naar haar toe zou gaan toch veel uitgebreider.
Maar hoe kijken jullie (wedstrijd)ruiters, juryleden en instructeurs hier na?
Zou jij als instructrice dit juist toejuichen of juist helemaal niet? En als jurylid als een combinatie naar je toe komt en die zou aan jou vragen als je eens zou willen mee kijken, puur om even een andere kijk op het rijden er tegen aan te gooien en de ruiter er ook graag van zou willen leren? Dus dan ook echt open staat voor kritiek, leerzame discussies en de goed onderbouwde waarnemingen van jou als jury? Zou jij daar (uiteraard tegen vergoeding) tijd in willen steken? Als een soort coach naast de eigen instructrice dus (die blijft uiteraard gewoon bovenaan staan, en de gene die vooral in het rijtechnische helpt). En als ruiter? Zou je het leerzaam vinden? Zou je er waarde aan hechten? Zou het werken?
Uiteraard ga ik er nog heel goed over denken en het er met mijn instructrice over hebben. Maar ben gewoon vooral benieuwd hoe bokt hier over denkt.