problemen met achterbeen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

problemen met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:21

Ik zit echt met mijn handen in mijn haar.
Vandaag is bij mijn paard voor de tweede keer (sinds ik hem heb) bij de hoefsmid geweest. Na veel oefenen heeft hij echter nog steeds een probleem met zijn rechterachterbeen.
Deze is niet op te tillen. Hij gaat gericht slaan en gooit zijn gewicht (paard van 1.75) in de strijd. Andere achterbeen gaat nu '' prima''. Ook voor gaat het goed.
Ik heb uiteraard al hulp ingeschakeld van iemand die werkt met jonge paarden enzo. Zij heeft met een longeerlijn zijn been opgetild en dat gaat best redelijk, maar zodra je met je handen er aan komt haalt hij uit. Ze heeft hier dus ook een paar weken een blauw been aan overgehouden.

Een jaar geleden is hij helemaal op de foto gezet en was alles goed.

Ik zou bijna denken dat hij iets mee heeft gemaakt, maarja hier kom je toch nooit achter.

Aanraken en strijklappen omdoen is geen probleem, maar zodra je hem op wilt tillen raakt hij in paniek.

Iemand nog een idee?

Peppertree

Re: problemen met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:22

Heeft je paard problemen met zijn balans? Niet kramperig oid?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:25

Kan jij wel normaal uitkrabben? Kan een ander dat ook? In dat geval kan je misschien oefenen met de been houdingen die de hoevensmid ook vraagt.

Trekt je paard het bewuste been liever eerst onder zijn lijf als je het optilt?

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:29

Ik kan hem ook niet normaal uitkrabben.
Hij is niet kramperig en problemen met zijn balans durf ik niet te zeggen. Zijn andere achterbeen doet hij nu prima en blijft/kan hij netjes stil staan.
Als je hem optilt trekt hij hem juist schuin naar achter of meteen op de grond en gooit zijn lijf naar je toe.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:36

Probeer eens of het helpt, zodra de voet gegeven wordt losjes vasthouden en met de beweging meegaan.
Blijven ontspannen tot je voelt dat er geen trekkracht meer inzit. Dan heel langzaam het been daar naar toe halen om te uit te krabben. Juist omdat jij afwacht wat het paard geeft, kan de spanning eraf halen.

Je zou ook een andere optie eerst kunnen doen, vraag de voet zo neer te zetten dat het paard nog op de toon kan rusten (mijn ervaring is dat je eigenlijk een beetje moet trekken aan de kogel om op de toon te krijgen) en jij de onderkant kan uitkrabben. Mocht het een geval onzekerheid/balans gevalletje zijn, leert het dier dat het niet eng is. Als op deze manier wel makkelijk uitgekrabt kan worden een heel klein stukje van de vloer vragen. Elke keer een weekje wachten voor je iets hoger vraagt.

De andere 3 benen leveren geen probleem (meer op) nu de laatste nog.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:04

of je paard geeft iets aan dat er iets niet goed is.
want een paard doet vaak niet zomaar iets.
en anders moet je zelf beginnen als je het voetje op pakt dat het voetje zo laag mogelijk bij de grond moet houden en goed en duidelijk praten dat het paard het goed doet en zo ga je iedere keer een stapje verder (misschien vind hij het wel moeilijk als het been hoog word op gepakt zo doen wij het ook altijd met jonge paarden het gaat er dan om dat je hem heel iets op tilt dat hij dan eerst in de gaten krijgt dat dit goed is en elke keer doe je het iets hoger

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:12

Heb je er al eens een fysio bij gehad? Het kan nl best dat hij een keer is gevallen oid waarbij hij in het bekken of de rug iets scheef heeft zitten, waardoor hij dat been niet zonder pijn kan geven. En daarop dus zo reageert. Vriendin van me dr paard heeft dat ook gehad, is ook onderuit gegaan en wilde toen ook ineens 1 achterbeen niet meer geven. En mijn eigen, die met enige regelmaat op dr bek pleurt :roll: Ze is een beetje leo, wordt ook kribbig als er iets fout zit. Een verschoven wervel kan best pijn doen en zulke reacties oproepen.