Paard is Lastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josjje

Paard is Lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:28

Hallo, ik zit hier al lang mee. Wij hebben al 3 jaar een paard en hij is verschrikkelijk lastig, en ik ben niet de enige ( als baasje zijnde ) die dat vindt. Laten we ermee beginnen dat hij het heel geinig vindt om metersdiepe gaten te graven in verschillende plekken in zijn weiland. Als je deze gaten dichtgooit, graaft hij hem weer heel snel open en gaat hij erin rollen, dus dat heeft gewoon geen zin :') . Kan zijn dat hij dit doet omdat hij zich verveeld, wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt want hij staat de hele dag in het land met 2 merries waar hij graag mee speelt. En bovendien kom ik hem elke dag zo'n 3 keer opzoeken om met hem te trainen of lekker te verzorgen ( wij moeten zelf voeren dus ik kom s' morgens en s' avonds ook nog eventjes een knuffel brengen ).

Hij is nu 14 jaar oud en hij denkt dat hij een 6-jarige is :') . Er zijn verscheidene dingen waarbij hij zich niet altijd gedeisd kan houden zoals bijv. de boel afbreken en ontsnappen als er een paard uit het weiland moet. Hij is ook ontzettend slim en weet precies hoe alles werkt en heeft totaal geen respect voor mij. Ik zorg week in week uit voor hem en ik krijg gewoon niets van hem terug. Als ik wil gaan rijden dan zadel ik hem altijd in de stal op en rijd ik vervolgens naar de manege ( zo'n 1 km verderop ). Als we dan willen wegrijden dan gaat hij eerst altijd nog even flink protesteren en vervelend wezen, dan geef ik hem altijd vreselijk hard op zijn donder. Daarna krijg ik hem weer naar voren, maar hij blijft elke rijdag maar zulks gedrag vertonen, nogal respectloos en ik ben dan ook meteen 15 min. rijtijd kwijt. En onder het rijden vertoond hij ook dat soort streken. Zoals telkens been negeren of met zijn hoofd aan de teugels hangen en ik moet hem telkens wakkerschudden, een rotschop verkopen of hem telkens met de zweep beetje opjagen. Hij heeft gewoon geen zin in trainen ( springen, dressuur en buitenritten ) wat mij best een klotengevoel geeft. Ik moet altijd boos op hem worden voor hij überhaupt iets wil doen. Het gaat ook steeds slechter en dit was eigenlijk direct in het begin al zo.
Ik heb laatste 10 dagen alleen maar dingen gedaan die we allebei leuk vinden en maar 1 keer gereden waarbij hij bewust 7 keer op hol is geslagen. Het rijden is helemaal niet leuk meer. Wat kan ik doen ;( ?
Ik wil gewoon niet toegeven dat hij telkens in protest gaat, hoe kan ik hem dat extra duidelijk maken zodat hij daarmee moet ophouden? En het zou ook wel handig zijn als ik wist hoe ik zijn graaf- en uitbreekprobleem kon oplossen.

barbar

Re: Paard is Lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:38

jeetje, wat een frustratie....
lijkt mij dat je paard heel hard bezig is met jou iets duidelijk te maken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:38

Het is een heel verhaal, lijkt wel of je paard iets onder de leden heeft?
Graven is vaak een uiting van ongenoegen
En dat van het rijden ,past je tuigage wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:39

Lastig paard, mmmm. Ik denk dat je even je denkbeeld bij moet stellen. Paarden zijn niet lastig, paarden worden niet begrepen...
Hij probeert jou meerdere dingen duidelijk te maken. Het graven is omdat hij waarschijnlijk mineralen of andere voedingsstoffen mist. Even met je dierenarts overleggen wat je hier het beste tegen kunt geven.

Verder met rijden, je paard is niet respectloos naar jou toe, jij bent respectloos naar je paard toe omdat je niet naar hem luistert maar hem alleen op zn donder geeft. Ik zou eens goed gaan kijken wat er mis gaat in het rijden. Rijdt je hem wel correct, snapt hij wat je bedoelt, heeft hij ergens pijn?

Nooit je paard de schuld ergens van geven, altijd luisteren naar je paard. (en ik ben nu heel netjes gebleven...)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:45

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit serieus moet nemen. Zelden iemand zo openlijk teleurgesteld horen zijn over haar paard, op basis van zulke niet reele verwachtingen.

Je paard denkt echt niet 'zij doet veel voor mij, dus laat ik maar braaf zijn met het rijden'. Wat een onzin. En een vreemde uitspraak dat je paard 'respectloos'is als hij niet van huis wil. Je paard heeft gewoon moeite om in zijn eentje van huis te gaan ( uberhaupt om alleen te zijn: zie zijn gedrag als er paarden uit de wei gaan)

Ik hoop echt dat dit topic niet serieus is. Maar mocht dat wel zo zijn, dan heb ik maar 1 advies: ga heel snel heel veel leren over het wezen paard ( en nee ik, ben geen NH predikant...), want je verwijt jouw paard dat hij páárd is.... en dat vind ik toch sneu voor het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:47

Ik twijfelde ook of het serieus was Riagr, ik hoop het niet maar er zijn genoeg die zo denken...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:49

Joolien: dan hebben we exact dezelfde gedachtengang gehad :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:50

Ik heb eigenlijk weinig anders toe te voegen maar ik denk echt dat je het idee uit je hoofd moet zetten dat je paard lastig is. Zodat je open staat voor wat je paard je eigenlijk wil vertellen. Ik ben absoluut geen softie tegenover paarden ze mogen best eens "aangepakt" worden maar hier zie ik dat het totaal geen nut heeft dus dan zou er toch een lampje moeten gaan branden dat er echt wat aan de hand is. Een paard kliert je niet. Hij gaat er niet 7 x bewust vandoor om het jouw lastig te maken. Ik zou dus proberen om even een hele andere weg in te slaan, andere instructeur erbij die jouw leert hoe jij het paard moet begrijpen en hoe jij dat aan je paard "verteld" wat jij wil.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:55

eigenlijk is alles wat er over te zeggen valt wel gezegd. een paard doet (bijna) niks zonder reden. en alleen weggaan, daar ga je toch niet boos om worden, dat vind bijna ieder paard lastig. ben 3 jaar verder voor ik mijn paard van de kudden kon scheiden om een buitenritje te maken..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:56

riagr schreef:
Joolien: dan hebben we exact dezelfde gedachtengang gehad :D

ook ik vraag me af of ik dit serieus moet nemen en wilde eigenlijk eerst ook vragen of ik dit serieus moet nemen maar toch iets anders gepost.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:58

Ohjee meid, ik doe alvast mijn gordel om voor het feit wat hier komen gaat! :roll:
Over je verhaal, ik ga er niet eens op een, ik betwijfel zeer of dit echt bedoel is of opzettelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:59

Josjje schreef:
Wij hebben ook een Rossner Amerika veelzeidigheids, maar ik heb hem in het begin slecht onderhouden dus ik heb nu allemaal krassen op de zweetbladen van de stijgbeugelriemen. Echt heel jammer want het is een mooi zadel! Wij moeten hem eigenlijk laten opvullen, hij gaat telkens scheefzitten etc. en hij kraakt ook als de sodemieter. Ik weet niet of dit mijn eigen schuld is maar ik vind dat kraken, die krassen en bovendien dat het zadel telkens scheef zitten wel een beetje ergerlijk. Mijn paard heeft er soms ook last van..

Als ik twijfel aan de waarheid van het verhaal ga ik altijd even zoeken en ik vond dit. Ik hoop dat je zadel inmiddels is aangepast want dit zou een goed voorbeeld kunnen zijn waarom je paard zo doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:00

Altijd lastig hè. Je wil niet serieus antwoorden op iets waarvan je twijfelt of je het serieus moet nemen. Voelt zo banketstaaf als het gewoon een reltopic blijkt te zijn.

Aan de andere kant is het ook banketstaaf om openlijk te twijfelen of iets serieus is, als het wél serieus is.
Vandaar dus ook mijn dubbele reactie.

Eerst maar eens mijn twijfel uitgesproken, en vervolgens maar mijn ( gecensureerde :o ) mening gegeven mocht het wèl serieus bedoeld zijn

Edit; En wéér hebben we hetzelfde gedaan Jolien :D :D :D .
Maar deze post vond ik dus net zo dubieus eigenlijk _O-

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:03

Ik snap je gevoel en je frustratie en kan me heel goed voorstellen dat je het helemaal zat bent.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten met een ruin die ik zelf gefokt had en die zijn eerste 3,5 jaar van zijn leven heeft doorgebracht volgens het boekje (tot 5 mnd oud bij moeders daarna ernaast en in de weide met andere jonge paarden, 's winters thuis opstal, veel in handen overal aan gewend etc.), netjes laten beleren door iemand met verstand van zaken hij was toen ruim 3,5. Daarna door de inval van de winter weinig gereden en met bijna 4 weer opgepakt, heel rustig etc. etc.
Weinig vooruitgang bij het rijden, lastig, vervelend, altijd klieren door snel een klein bijtje te geven, vreselijk slim etc. etc.
Alles uit de kast gehaald om evt. (gezonheids)problemen op te lossen, maar na 7 jaar modderen het helemaal beu te zijn een echtscheiding aangevraagd, de lust om te rijden was helemaal weg bij mij daarnaast twijfelde ik heel erg aan mijn eigen rijkunsten.

Een half jaar geen paard gehad en daarna toch weer eentje gekocht, dat had ik veel eerder moeten doen, heb nu wel weer een klik met mijn paard, ben geen Anky maar kan toch nog wel een beetje rijden, heb weer zin om te rijden, kom elke keer met een lach van mijn paard af, kortom ben helemaal gelukkig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:05

Goh een opzzettelijk lastig paard .
Gaten graven zie ik niet als lastig , er kan in het zand iets zitten wat hij lekker vindt een wortel ergens van .

Is je tuigage in orde , je zadel inmidels nagekeken ? Want lees in een ander topic dat het scheef zakt en is een goede reden voor je lastige paard om een goed aan de letter te gaan expres om te zeggen auww je doet me pijn .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:30

Wat een rotknol, loopt een beetje te rellen i.p.v. zijn baasje te waarderen. Ik zou hem verkopen(, incl. zijn slechtzittend zadel). ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:56

Niet ieder paard past bij iedere ruiter of andersom, net zoals niet iedere vrouw bij iedere man past en andersom, als dat wel zo was waren er vast niet zoveel scheidingen.
Als je na een week al zegt "rotknol" zeg ik ja wat wil je nu probeer het eerst maar eens een jaar, maar als de liefde en de klik er na een aantal jaren nog niet zijn dan is het voor beide partijen soms beter om afscheidt te nemen.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:06

Paardje met pit.
Dit los je niet op met op zijn donder geven. Bekijk het eens vanuit een andere hoek. Een paard wat last heeft van bijv een slecht zittend zadel gaat ook spoken, en er vandoor.
Op de manier waarop jij hem behandelt (op de donder geven) kan ik me prima voorstellen dat je paard geen klik met jou heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:11

Dit is een grapje, toch *\o/*?
Hoop ik -O-??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:43

Nee indd, wat een naar beest!
Dat kan echt niet, gaten graven!
Dat doet hij echt om jou te pesten.
Ik weet het zeker!!
Zal hem weg doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:45

Nu ik er over nadenk....
Zou een slecht zittend zadel iets hebben aan zitles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:47

Misschien dat het aan haar rijbroek ligt?
Dat vind het zadel niet fijn waardoor het zadel scheef gaat liggen?
Ik zeg andere rijbroek!!

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:49

Gaten graven doet hij om te pesten. Uitbreken om weg te lopen *\o/*
Alles uit wraak voor een zadel dat niet lekker past. Ik geef het paard gelijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:50

Josjje schreef:
Wij hebben ook een Rossner Amerika veelzeidigheids, maar ik heb hem in het begin slecht onderhouden dus ik heb nu allemaal krassen op de zweetbladen van de stijgbeugelriemen. Echt heel jammer want het is een mooi zadel! Wij moeten hem eigenlijk laten opvullen, hij gaat telkens scheefzitten etc. en hij kraakt ook als de sodemieter. Ik weet niet of dit mijn eigen schuld is maar ik vind dat kraken, die krassen en bovendien dat het zadel telkens scheef zitten wel een beetje ergerlijk. Mijn paard heeft er soms ook last van..

Dit lees ik in een ander topic.... Hoe zal het toch kunnen dat dit paard lastig doet :?

Edit; Lekker optijd van me :')

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:59

Ik zou m inruilen voor een konijn.....die zijn net zo ondankbaar,maar een stuk goedkoper.