Scheren van schimmel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_x3

Scheren van schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 16:13

Ik heb eens een vraag in verband met het scheren van paarden.
Bij de meeste paarden weet je op voorhand welke kleur er achteraf zal uitkomen, maar nu vroeg ik mij af hoe het zit bij een schimmel.
Zelf heb ik een redelijk donkere schimmel en nu vroeg ik mij dus af dat indien hij zou geschoren worden, hij dan donkerder of lichter zal zijn?
Heeft dit ook een invloed op het verwitten met de jaren? Gaat het dan sneller, trager of heeft het geen effect?

Ik hoop dat iemand mij een beetje info kan geven :)

Alvast bedankt !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:19

Ieder paard dat je scheert komt er met z'n blote huid onder vandaan. Blote paardenhuid is grijs, behalve onder witte aftekeningen, daar is de huid roze.
Naarmate je meer millimeters haar laat staan, zie je die grijze huid meer of minder. Daarom lijkt het alsof je allerlei vreemde kleurtjes na het scheren krijgt, maar dat is gewoon een (voor het mensenoog, dat zich makkelijk laat bedriegen) grijsverdunning van de gewone vachtkleur.
Als jij een donkere schimmel hebt, zal-ie er na het scheren hoogst waarschijnlijk een beetje dof-donkergrijs uitzien. En vermoedelijk zie je ook duidelijk verschil tussen waar hij al lichter is geworden, daar zal hij lichtergrijs tonen.
Het heeft geen invloed op het grijzer/witter worden van de vacht.

Sharonaa_

Re: Scheren van schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:21

Ik heb ook een schimmel (wit met vliegen en lichte appeltjes) en ze wordt een tikkeltje donkerder. Ze heeft geen roze huid meer wat donkerder. Je ziet nu wel de appeltjes en vliegenvlekjes beter. Maar de mijne moet alweer geschoren worden omdat het nogal hard groeit helaas:( Zal de volgende keer eens een foto maken. Maar mijn schimmel is nergens roze bij mij

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:43

Schimmeltje wat wij toen hadden kwam er gewoon met dezelfde kleur weer onderuit na het scheren. Geen roze.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:44

Hier ook een geschoren schimmel die gewoon zijn eigen kleur houdt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:20

Ik heb een echt witte schimmel en die is geschoren ook gewoon echt wit...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:21

Mijn bruin paard is wel grijs met roze, dr huid... hoe kan dat dan?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:30

elk paard dat je scheert houd gewoon een kleurtje , je scheert m immers nooit tot op de huid kaal ( zoals met bijv een scheermesje )
Wel worden ze vaak wat doffer in het begin , maar naar een paar dagen glanzen ze ook weer gewoon , tot dat de haren weer beginnen te groeien
dan word het meestal een beetje een bende.
Vos en bruin word meestal een beetje vaal zwart grijs en wit gewoon wit
je kunt anders ook eerst de benen opscheren weet je precies wat eronder uit komt :j

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:44

mijn zwartjes zijn meer naar de grijze kant xD en mijn bruintjes ook xD

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:03

Mijn schimmel heb nog de zelfde kleur,, is nu alweer een Teddy beer geen op met Sheren mag gewoon lekker de winter door met ze teddy beer vachtje :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:13

Het ligt ook een beetje aan de kleur van de ondervacht. Mijn valk wordt wit/grijzig bijvoorbeeld door haar onderpluche :) En als scheren nodig is gewoon doen, t haar groeit vanzelf weer aan ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:18

Bij mijn schimmel is de 1e scheerbeurt weinig verschil te zien, maar de 2e scheerbeurt wordt hij toch écht lichter.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:40

Mijn schimmel ook voor het eerst geschoren deze winter. Hij was op zijn achterhand en benen nog grijs en verder al aardig wit.
Na het scheren is hij wel wat lichter geworden en hij glanst nog meer.

Op mijn profiel staan wel foto's. De eerste foto's met hoofstel in was hij nog niet geschoren.
De foto's met een halster om was ie net geschoren.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:35

Ik zeg; laten scheren (door mij? ) en dan zie je het vanzelf :D

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:48

Een vriendin van me heeft een schimmel gehad, en die bleef dus precies hetzelfde van kleur na het scheren.

iSofieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:55

Ik heb een donkere schimmel en deze winter ga ik ze scheren omdat ze in de winter te veel haar heeft om nog deftig te kunnen werken zonder dat ze direct in het zweet staat. Hebben jullie foto's van jullie geschoren schimmels? Ben eens benieuwd :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:57

ik heb mijn schimmel nog nooit geschoren, maar als ik haar bv was dan zie je haar grijze huid er doorheen. Zij heeft dus een grijze huid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:00

Mijn zwart bruine schimmel word witter. De toppen van haar haren zijn gekleurd maar de basis veel minder.

Groot voordeel is dat je op een schimmel veel minder strepen ziet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:18

het leek me wel eens leuk om bv een hartje op haar kont te scheren, volgens mij krijg je dan een grijs hartje.
Heeft iemand dit wel eens gedaan?