2 pony's in een grote box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirestaatje

2 pony's in een grote box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:40

wij zijn onze stal aan het verbouwen waardoor er een box te weinig was voor de pony's. wij hebben toen uit noodzaak, 2 pony's in een box gezet. de pony's zijn goed aan elkaar gewend en onafscheidelijk. het is daarom ook nodig dat hun boxen naast elkaar staan, daarom leek het ons geen probleem.
twee nachten lang ging dit goed, de box is redelijk groot: 3,5 bij 4.
de derde nacht kwam ik s' ochtends de stal in en was een van de twee pony's kletsnat van het zweet, stond in een hoekje te trillen en had twee wondjes op zijn hoofd. ik heb de wondjes toen verzorgd, pony afgesponst een zweetdeken opgedaan en gecontroleerd of hij geen andere verwondingen had. de andere pony heeft hem waarschijnlijk getrapt of gebeten en hij is in de stress geraakt en gaan zweten. hij had geen koorts.
nu durf ik ze niet meer samen te zetten omdat ik bang ben dat het weer misgaat.
het zou een hele goede oplossing zijn als ze samen konden staan, de verbouwing duurt nog wel een tijdje. is dit gedrag normaal? kan een pony die gewent is 's nachts op stal te staan in de winter buiten staan zonder deken? het is een Shetlander met een dikke wintervacht.

horlynnses

Re: 2 pony's in een grote box

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:42

ik denk wel dat het nu kan maar als het echt gaat vriezen zou ik er een dekentje over heen leggen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:43

Tsja, heel eerlijk gezegd vind ik het niet het handig om 2 pony's samen te zetten, daar is die stal toch wel te klein voor als je het mij vraagt.
Als ze last krijgen van voernijd of territoriaal gedrag, dan heb je al een probleem. Ze kunnen namelijk geen kant op.
Ik zou de pony ook niet zonder deken buiten zetten als hij gewend is binnen te staan. Kan je niet een tijdelijk schot in de stal zetten oid?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:45

Je hebt bij paarden ook rangorde. Hoe goede vriendjes het ook zijn, er staat er eentje bovenaan.
Die andere moet waneer hij op zijn plaats gezet word wel kunnen vluchten/ uitwijken voor de leider.
In een stal van 3,5 bij 4 gaat dat niet.
Bij ons staan er momenteel ook (noodgedwongen) 2 ponies in 1 stal (enkelt 's nachts). Maar de stal gaat nooit dicht. Ze kunnen in en uit lopen, en hebben voor de stal nog een uitloop van 4 bij 3. De stal zelf is 3 bij 3

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:46

Bij ons op stal zijn er stallen wel geschikt voor meerdere pony's in 1 hok maar s'nachts zit er toch een balk tussen de 2 beestjes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:46

Ik zou of de box tijdelijk in 2en delen of stukje gang afzetten voor een noodbox. Pony met goede wintervacht kan wel buiten, maar ik heb de indruk dat die dan alleen buiten zou moeten blijven? Zeker een pony die zo aan andere pony hangt alleen zetten is recept voor uitbreken, stress en veel lawaai (en dan slaap je niet meer).

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:48

Mijn pony, was ontzettend sociaal, kon met alles en iedereen overweg.
Wij kregen een shetje op stal.
Dikke maatjes buiten.
Maar toen hij opeens zn stal samen moest delen veranderde dit.
Hij bleef maar op de shet jagen als ze samen in een box stonden.
Ik kan t je niet aanraden.
Ik zou kijken of t mogelijk is een schot te plaatsen.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:49

een schot is misschien wel een idee, al denk ik dat het toch beter is om hem buiten te zetten, nou is het nog niet echt koud het vriest 's nachts meestal nog niet. ik hoop dat ze eerst de stallen afmaken dan kan de pony tijdens de rest van de verbouwing gewoon binnen staan, zou een fleecedeken 's nachts goed genoeg zijn? het is een minishet ik heb daar geen winterdeken voor.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:50

deze pony is een uitbreek master toen hij bij ons kwam hebben we alle hekkem moeten aanpassen om hem binen te houden :) . ik heb voor de grote pony's wel een winterdeken ik zou ze samen buiten kunnen laten, dan kunnen de bouwvakkers ook makkelijker hun gang gaan

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:51

Wat vervelend.
Is er echt geen andere oplossing? Misschien je pony's even elders onderbrengen?
Wij hebben ook twee pony's in een box en dat gaat prima....al jaren. Het is niet zo dat het standaard niet kan. Ze stonden in een grote box, maar hadden het er beiden niet naar de zin, ze waren altijd onrusig. Niet naar elkaar toe, maar beiden onrustig. Nu staan ze in een 3x3. Ik vond het eerst zelf erg naar, maar de pony's hebben het volkomen naar de zin. Zijn rustig en liggen heerlijk samen te maffen.
Hier heb jij nu even niets aan, want bij jou is het vannacht anders verlopen.
Je hebt gelijk om het nu even niet meer aan te durven voor de nacht. Het kan incidenteel geweest zijn, maar dat weet je niet.
Ik zou ze wel samen houden, dus beiden buiten of beiden een andere oplossing. Misschien inderdaad deze box in tweeën delen, als ze dan nog wel ruimte houden om te kunnen draaien en liggen. Maar dat moet bij een 3,5x 4 lukken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:51

Onze d-pony en shet staan al 8 jaar samen in 1 box en gaat super goed. Ze eten samen en zijn ook braaf tijdens het voeren. Je kan in de stal tussen ze door lopen en tussen ze in staan. Nooit problemen gehad in alle 8 jaren niet. Ze delen hun hooi ook echt. De d-pony krijgt hardvoer in voerbak en de shet op de grond, dat gaat ook goed. Nog nooit heeft er eentje ook maar een beetje voernijd gehad en sta er ook rustig bij als ze eten krijgen.
Er zit weleens hooi in de manen van de shet en dat eet de d-pony gewoon op :)
Je kan ze apart pakken en dat gaat prima, nooit brullen. Maar als de d de shet ziet zou hij er wel het liefste naartoe willen.
Ik rij ook samen met ze in het bos. Shet ernaast mee, gaat prima, stap, draf en galop.
Buiten staan ze samen. De d is heel sociaal naar andere paarden en de shet vind het wel best.
Ze staan altijd in een gewone box en heb ze ook wel zien liggen, maar ben er niet altijd bij natuurlijk hoevaak ze samen liggen of een van de 2.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:52

Als ik het goed begrijp is het helemaal niet zeker dat de andere pony deze heeft aangevallen? Je hebt het niet gezien? Het kan dus ook zijn dat de pony heeft vastgelegen in de stal of ergens van geschrokken is.
Hoe reageren ze nu op elkaar als je ze samen buiten zet? (ik neem aan dat ze overdag toch wel buiten komen)

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:54

samen buiten is geen enkel probleem al jaren niet, maar de rangorde is duidelijk. de grote pony is leider. maar het kan inderdaad ergens anders aan gelegen hebben, al zou het wel toevallig zijn als hij na jaren op stal staan net deze nacht in paniek raakt en zichzelf verwond...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:09

Mijn verzorgpaard ( van jaren geleden ) stond met een shetlander samen in de box, shet was een kleintje van ongeveer 90 cm en de grote was een friese merrie 1,70. Was nooit een probleem. Ook op de stal waar ik met mijn pony stond, stonden regelmatig pony's samen in de stal. van jong tot oud stond daar samen. Nooit problemen gehad. Ik zou het alleen zelf niet aandurven, veel te bang dat er snachts iets misgaat en ze gaan kant op kunnen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:13

Hoe groot zijn de pony's? Want 3.5 x 4 is niet echt groot voor twee.
Hier staan een D en een C pony (gok ik) in een 6x3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:18

Die van ons zijn 1.42m en 95cm, die staan in een ''''normale'''' box. We zijn wel verhuisd, dus vanaf 3x3 en iets groter. Als het goed gaat, gaat het en anders maakt een meter meer echt niet uit.

Heb het weleens gezien dat een pony vooraan stond en het kleintje weggekropen achterin. Was een grotere box niet gaan helpen. Ja, dat die kleine kan ontsnappen aan de klappen, maar je wil gewoon geen ruzie. Die van mij maken geen ruzie en lopen raaklings langs elkaar etc.

Als de NF staat te eten uit zijn bak, staat de shet half onder hem van de grond te eten, die blijft dan half staan en loopt niet door. Is echt geen probleem.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:41

de pony's zijn 80 (echt en kleintje) en 1,30 ongeveer. op zich is er nooit ruzie, pas na de derde nacht samen. ik denk dat ik ze vanaf nu samen buiten zet, alleen zou een fleecedeken genoeg zijn als de pony gewend is 's nachts binnen te staan? of zou ik hiervoor een winterdeken moeten hebben. zijn de er eigenlijk wel voor mini's?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:44

Geen fleece nu buiten. Er zijn heel veel kleine dekentjes te koop. Kijk eens bij Nika bijvoorbeeld. Maar wij hebben ook van BR een mooie 350 gram.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:46

een fleece zou ik echt niet doen voor buiten hoor dat wordt kleddernat dan beter geen deken als je nu aan begint is de vacht echt wel lang genoeg maar kan je niet gewoon soort inloopstal maken van die box? want ja helemaal zonder beschutting is ook niet echt iets

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:46

is het mogelijk om een uitloop aan de box te maken? kunnen ze zelf kiezen of ze binnen/buiten staan en wanneer ze samen binnen staan, kan er altijd 1 naar buiten 'vluchten'.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:00

Vorst is niet echt een probleem voor en shet met een normale vacht, het zou wel fijn zijn als ze kunnen schuilen bij langdurige regen.

Alleen buiten zou ik dan weer niet zo snel doen, kan de andere pony niet ook buiten?

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:15

ja die heeft in de winter een deken op dus die kan ook wel buiten, het enige is dat we niet een inloopstal of schuilstal bij de wei hebben... :(

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:22

mirestaatje schreef:
ja die heeft in de winter een deken op dus die kan ook wel buiten, het enige is dat we niet een inloopstal of schuilstal bij de wei hebben... :(

Dus jullie hebben binnenboxen die niet een directe uitgang naar buiten hebben? (zonder directe buitendeur?)
Dan wordt het inderdaad wel lastig.
Kun je geen soort schutting neerzetten in de wei, zodat ze wel uit de wind kunnen staan?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:24

ik heb onze A pony en shet jaren in 1 stal gehad. Buiten was de A-pony de baas(merrie) en binnen is de shet de baas (ruin). Hooi legde ik in aparte hoeken en alleen bij de brokken/muesli voeren bleef ik er even bij. Ging heel goed, af en toe wat bekvechten, maar dat was dan ook alles. Het enige probleem was dat de A-pony de mest ging opeten en ze verder alles door de stal liepen. Was behoorlijk wat kwijt aan strooisels.
Stal was niet heel groot, 2,5 x 3, maar ging voor de rest prima.
Ik heb ze nu apart staan, A-pony is een tijdje verkocht geweest en nu terug, maar heb ze nu maar apart laten staan. Vooral omdat de extra stal voor de shet me maar 20 euro kost en ik dit wel weer uitspaar met het stalstrooisel.

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:37