Vreemd gedrag met longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 09:46

3 weken geleden heb ik mijn paard verhuist naar een andere stal. Vanaf dat moment vind ik dat ze zich vreemd gedraagd aan de longe. Tijdens het rijden, op stal en in de paddock merk ik verder niks aan haar.
Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat ze doet.
Als ik begin met longeren (ik longeer altijd aan een touwhalster) is ze in het begin wat sloom, ze laat haar hoofd zakken tot bijna op de grond (het scheelt echt nog 1 cm ofzo) en blijft zo lopen. Ik moet echt blijven drijven om haar door te laten lopen en om dat hoofd weer wat omhoog te krijgen. Als ik even niks doe gaat ze op een gegeven moment stil staan. Ze blijft dan met haar hoofd bij de grond staan alsof ze doodmoe is en ieder moment om kan vallen. Ze lijkt helemaal in haar eigen wereld te verzinken op dat moment maar toch is ze wel alert want zodra er iets gebeurd wat haar aandacht wekt dan kijkt ze direct op. Als ik een paar keer boos op haar wordt dan houdt ze er op een gegeven moment wel mee op en is ze gewoon wel redelijk actief aan de longe (de ene keer actiever dan de andere keer). Verder is ze dus in alle andere omstandigheden normaal in haar gedrag. Ik heb echt geen idee waarom ze dit doet, maar mijn paard is er een die heel duidelijk gebruik maakt van haar lichaamstaal om te laten weten wat ze denkt/voelt dus ik vertrouw het niet helemaal maar heb geen idee waar ik dit in moet zoeken.
Iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt?

pmarena

Re: Vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:48

Is ze niet gewoon de lucht van het zand aan het opsnuiven? Is mega-interessant, wie weet welke nieuwe poep- en piesluchtjes daar nog te vinden zijn, ze moet toch de nieuwe stal nog een beetje leren kennen :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:13

Geef haar even de tijd, komt wel goed allemaal! Nieuwe geurtjes, wordt niet boos op haar....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:17

Da´s inderdaad waarschijnlijk haar manier om kennis te maken met en kennis te vergaren over haar nieuwe kuddegenoten.
Zo beginnen met longeren is trouwens wel lekker, kan ze rustig op stoom komen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:03

Het zou inderdaad kunnen, ze is sowieso net een hond af en toe want ze moet overal aan ruiken, alleen meestal volgt ze dan echt sporen enz. en nu blijft ze wel keurig op de volte lopen. Ik vind het vooral heel vreemd dat als ik dan dus stop met drijven ze stil gaat staan en roerloos met haar neus bij de grond blijft staan...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:45

Dat zal na een paar keer verminderen. Een paard krijgt zeer veel info door geur over andere paarden.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:12

Maar ja wat is een paar keer? Ik heb haar al meerdere keren gelongeerd in de bak en ook al meerdere keren gereden. Ze gedraagt zich op zo'n moment heel anders dan normaal wanneer ze de omgeving even wil "ruiken". Een jaar geleden heb ik haar ook verhuisd en op die stal vertoonde ze dit zelfde gedrag niet.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:22

Misschien kun je haar een keertje een kwartiertje loslaten in de rijbak. Zodat ze even rustig kan kijken en ruiken. en dan vervolgens alsnog longeren. Het zou best kunnen zijn dat die bak super interessant ruikt.

Of is dit een nieuw trucje, ze heeft gemerkt dat jij iets rustiger aan doet met haar wanneer ze haar hoofd zo omlaag doet dus is dit DE strategie om onder werken uit te komen?

Ik weet dat mijn paard zijn hoofd laat zakken als hij ontspannen is, of als teken van overgave. Misschien vind jou paard deze stalling wel prettiger, heeft ze een nieuwe plaats in de rangorde gekregen en is ze daardoor iets onderdaniger geworden.

Normaal ben ik niet zo van het gelijk bekijken van medische oorzaken maar als je zegt "alsof ze ieder moment om kan vallen" vind ik dat wel een alarmsignaal. Ademt ze ook zwaarder of veel sneller, staat ze instabiel op haar benen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:30

Mijn paard stofzuigert altijd met longeren, na 5 minuten is dat over...als ze verder geen apatisch, sloom en vermoeid gedrag vertoond, zal er niets aan de hand zijn. Check even hoeveelheid voer en hie ze in de kudde wordt behandeld

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:39

Dat alsof ze kan omvallen klinkt overigens ook als ruiken en willen rollen....ik zou haar voor de grap eens loslaten daar en kijken wat ze doet als ze vrij is om haar eigen gang te gaan, als je dan ziet dat ze hetzelfde doet hoef je je verder geen zorgen te maken lijkt me :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:15

Ik zou ook eens iets compleet anders doen in de bak. Of ga daar eerst los spelen, dan poetsen, even aan de hand wandelen en dán pas longeren.
Doet ze het dan de hele tijd niet, en met longeren pas wel zou ik pas achter m'n oren gaan krabben/

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:46

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

@_black_rose_: Nee ze ademt niet zwaar en ik heb ook niet het idee dat ze onstabiel op haar benen staat. Ze blijft alleen doodstil staan met haar hoofd helemaal tot aan de grond. Maar ze lijkt dan misschien wel een beetje te ontspannen.

@pmarena: Het is niet hetzelfde als wanneer ze wil rollen. Ik laat haar heel regelmatig even los in de bak zodat ze even kan rollen.

Ik heb het vandaag ook even met mijn instructrice besproken en zij vond haar wel een beetje traag opgang komen. Ik moet nu dus eerst de hoeveelheid krachtvoer een beetje opvoeren om te zien of dat werkt. Verder kan mijn instructrice ook niks raars aan haar merken.
Maar het ziet er echt heel anders uit dan wanneer ze de grond wil ruiken of wil rollen. Ik heb mijn paard al 5,5 jaar en heb haar dit nog nooit zien doen.

fleurplop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:31

ik weet het natuurlijk niet zeker maar het kan ook zijn dat je paard het vorige terein/pony's mist? daar kan je naturlijk niks aan doen behalve hem veel aandacht geven dat hij zich thuis gaat voelen.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:50

Misschien snuift ze of er aardolie zit?

Ly_vossenhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:49

Probeer anders eens te longeren met een paar lossere bijzetteugels, zodat ze niet helemaal tot de grond kan met haar neus.. Niet een hele lieve methode, maar dan kan je zien of het daadwerkelijk Aan de geur van de grond ligt...
Natuurlijk niet te strak doen! Ze moet wel bij kunnen bewegen aangezien het doel van de bijzetteugels enkel is dat ze niet met d'r neus op de grond kan komen