Dringend ! dit deken genoeg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Dringend ! dit deken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:28

Hallo,

Zaterdag wordt mijn pony verhuist naar een andere stalling. Dit om bepaalde redenen (lees: [VSW] Heb ik hier goed aan gedaan? )

En hij dus nu ook effectief op stal gaat staan (er is weidegang, en ze zetten je paard ook op de wei en terug op stal op aanvraag vd eigenaar)
Maar s'nachts staat hij dus op stal. Ook ga ik hem laten scheren, vanals hij daar staat, aangezien ik dan weer kan longeren, rijden, .. (zie: 'lees') en hij nu al zo'n dik pak wintervacht heeft. :+

Ik heb alle dekens in huis. Maar over 1 had ik wel een vraag.
Ik heb een staldeken, denk dat die 200g is. Waarvoor dient dit?
Enkel voor op stal te staan? of onderdeken? Zo werd die nl. aan mij verkocht..

mvg

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:23

Een staldeken is in principe niet waterdicht, dus als je pony hele dagen naar buiten gaat, ook met slecht weer, zou je er een dunne waterdichte deken overheen moeten doen, of een waterdichte winterdeken aan moeten schaffen.

200 grams is op zich prima, maar als je pony geschoren wordt en het gaat kouder worden zou ik toch voor een iets dikkere deken gaan, of er een dekentje over of onder doen...

je zou bijv een lichtgevoerde waterdichte deken kunnen kopen en die er overheen kunnen doen als hij geschoren is, dan blijft hij warm en droog.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:11

Aan een staldeken zitten singels. Je moet je afvragen als je er een deken buiten overheen doet, of je je pony wel met zoveel singels rond zijn buik wilt laten lopen. Een liner van Horseware heeft geen singels, die wordt met klittenband en klipjes aan de bovendeken vast gemaakt. Een echte onderdeken wordt niet als staldeken gebruikt. Daar is de stof waarvan het is gemaakt te dun en te soepel voor. Dat scheurt sneller.

Er zijn water- en winddichte winterdekens die ook goed ademen, die kunnen ook op stal op blijven.
Hier staan ze ook onder dek overdag buiten en s nachts binnen. Ik vind gewone staldekens dan nutteloos. Beter een goede waterdichte ademende deken en een onderdeken zonder singels. Je hoeft dan niet continue dekens op of af te doen. Dat is ook niet handig voor diegene die ze buiten en binnen zet.

LOLLYYwood

Re: Dringend ! dit deken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:35

Bedankt voor jullie uitleg,
er zitten singels aan, dus het zal een staldeken zijn. Verder heb ik ook nog zijn winterdeken, vorig jaar nieuw aangekocht, maar doordat hij nieuw in de kudde was, heeft het deken enkele reparaties nodig, en zit het dus binnen voor het te vermaken, Dus als ik dit zo lees kan het geen kwaad als hij enkel dat staldeken aan heeft.
De komende dagen zal hij toch niet op de wei kunnen/mogen, aangezien het weer dat niet toelaat

bedankt voor jullie uitleg!

sunshines1

Re: Dringend ! dit deken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:51

Een staldeken is een niet waterdichte deken voor in de winter. Omdat hij niet waterdicht is, kun je hem dus alleen op stal gebruiken, maar als je er een waterdichte deken overheen doet, kan het ook prima voor buiten hoor.

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:31

zelf gebruik ik hem altijd voor na het rijden en dan de gewone deken er overheen als ie buikbanden heeft