carrousel commando's en betekenis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

carrousel commando's en betekenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:52

Gisteren hadden we de jaarlijkse onderlinge carrousel wedstrijd op de manege. De proeven die gereden worden zijn 'verzonnen' door een andere instructrice. Er zijn 3 verschillende proeven, zodat de beginners groepen, een groep die al iets verder is en de gevorderden op niveau beoordeelt kan worden. Alleen gisteren hadden we toch wat puntjes wat niet echt duidelijk was, voor niemand (ook de persoon die de proeven heeft gemaakt, kon hier geen duidelijke uitleg over geven).. Iedere instructrice heeft er zijn eigen draai aangegeven en dit onderdeel is door de jury(iemand van de manege) voor iedereen met het zelfde cijfer beoordeeld. Overigens worden de proeven achter elkaar aan gereden(eigenlijk is het niet echte carrousel, maar we gebruiken dit woord voor deze dag)

De discussie ging over de betekenis van de woorden "gelid" en "enen" (gebruikt bij: na het groeten op de middenlijn aan begin van de proef, daarna met enen voorwaarts in arbeidsdraf hoefslag links of rechts volgen). Bij de ene proef moesten ze allen tegelijk(zodat nummer 1 achteraan kwam en nummer 6 bv vooraan, in de andere proef 1 voor 1. Dus nummer 1 reed voor de andere langs, nummer 2 draafde aan, wanneer nummer 1 op de hoefslag aan kwam, nummer 3 draafde aan, wanneer nummer 2 op de hoefslag aan kwam, enz.
Het gelid lijkt mij dat ze met zijn allen tegelijk die oefening op het commando Mars moeten uitvoeren en met enen dat het onderdeel per individu wordt uitgevoerd.... maar in de ene proef stond dus "enen" terwijl dit dus met zijn allen tegelijk moest worden uitgevoerd en bij de andere het "gelid"... Voor aankomend jaar worden de proeven dus aangepast, maar nu wil ik zeker weten wat nou precies de bedoeling is.

Hopelijk kunnen jullie hier meer duidelijkheid over geven.

Sim

Re: carrousel commando's en betekenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:34

Een carrouselproef heet een manoeuvre.
De buitenste ruiters die dus achterelkaar aan rijden noem je colonne 2, de binnenste ruiters die achter elkaar rijden noem je colonne 1.
Commando's die gegeven worden, worden aangegeven met het woord "mares".
Moet een oefening per persoon worden uitgevoerd zegt de commandant inderdaad met ene. Bv je rijd in colonne op de lange zijde en moet recht oversteken naar de andere lange zijde. Je steekt wel allemaal tegelijk over maar rijd dan niet achter elkaar maar naast elkaar. De kopruiter komt dan achteraan de colonne zodra men aan de overkant is. Andedr oefeningen rijd je met tweeen naast elkaar en dan geeft de commandant het commando "met tweeen". Moet de oefening door iedereen worden uitgevoerd wordt er alleen het commando voor de oefening gegeven. Moet een colonne een oefening uitvoeren zegt de commandant "colonne". Zo ging het bij ons in de carrousel. Wij reden officiele wedstrijden in de hoogste poule (A).

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 05:36

Okee, heel erg bedankt voor de uitleg :) Zo leer je inderdaad weer dingen bij, waar ik nog nooit van gehoord heb. Op de manege rijden de kinderen die bij elkaar in de les zitten samen een proefje en 'moeten' dit soort oefeningen kunnen doen. De proeven worden bij ons verzonnen, dus er is niks officieel aan, het gaat puur om de lol :) De instructie had over bepaalde oefeningen en commando's geen idee wat het precies inhield :P
Mochten er meer mensen zijn die mij willen vertellen wat nog meer bij carrousel komt kijken, graaaag... Wil het een keer leren :) Ik ken alleen de simpele oefeningen, zoals enen links afwenden, hoefslag rechts volgen e.d. en elkaar kruisen, splitsen, invoegen, maar meer niet :+

ingvdh

Re: carrousel commando's en betekenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:14

Wat ik je kan aanraden is op youtube naar carrousel te zoeken en je komt vanzelf een hele berg proeven tegen. Alle proeven worden gecommandeerd, je leert dus gelijk het commando.

Zoals Sim al zei, bij met enen rijd ieder voor zich, dus met enen weg, moet iedereen tegelijk wegrijden.