Ik heb een probleempje. Want ik verzorg 2 welsh pony's. 1 daarvan is altijd heel lief, houd van knuffelen. Maar als het eenmaal winter is, is die super druk en als je er dan op gaat zitten blijft die maar bokken en rennen. Ik heb een tijdje voor het rijden een half uurtje gelongeerd en dan ging het rijden wel redelijk maar hij blijft bokken. Ook in de zomer op het strand als ik aanspring in draf of galop begint hij meteen te bokken. Iemand die weet wat ik hiermee kan?
De ander is een hele felle merrie. Ze probeert vaak te bijten en te slaan. Ik ging ze gister alleen maar even gedag zeggen en meteen begon ze te bijten, als ik mijn stem dan verhef doet ze het 30 seconde later gewoon weer. Soms komt ze ook in het land aanvallend op me afrennen. Ze heeft me gelukkig nog nooit geraakt. In het land als ik haar probeer te halen doet ze ook lelijk. Als ik dan eerst de andere pony pak en daarmee naar voren loop komt ze er meestal wel achterna, maar dit is ook niet altijd het geval. Anders blijft ze gewoon weg rennen. Nu kon ik deze zomer gelukkig na 2 jaar rodeo eindelijk op haar rijden. Eerst zonder zadel en dat accepteerde ze. Toen ook met zadel en dat ging redelijk goed. Maar soms blijft ze stilstaan en als ik haar dan been geef gaat ze of heel boos kijken met haar oren in haar nek, en soms gaat ze steigeren. Als ze braaf is beloon ik haar vaak, want het komt ook voor dat ze heel lief is en alles toelaat.
Nu is dus de vraag, wat kan ik doen aan het gedrag van m'n verzorgpony? Ik wil graag een goede band met haar hebben, maar als ze telkens zo doet heb ik ook niet altijd zin om naar haar toe te gaan.
mnkortleve
Geplaatst: 18-11-12 21:22
Wat zegt de eigenaar er van en heeft die ook toestemming gegeven om er een topic over te openen?
De eigenaar van de pony's heeft niet zoveel tijd voor ze. Ik heb het niet gevraagd, maar als ik een goede reactie krijg kan ik met haar overleggen wat we er aan kunnen doen .
Nathaliekusx
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-12 21:50
Iemand die nog tips heeft?
Tigra_
Geplaatst: 17-12-12 21:55
Ja waarschijnlijk niet helemaal wat je wilde horen maar begeleiding erbij halen. Als ik het goed begrijp verzorg je ze beide? al 2 jaar. Daar zit nog niet veel verbetering in dus ik zou zeggen tijd om er echt iemand bij te halen die ook een naar de paarden kan kijken en eens zien waar het probleem zit. Zoek eens een grondwerk instructeur. En ga daar een mee beginnen op de grond. Gezien de paarden behoorlijk wat verzet vertonen zou ook niet heel verkeerd zijn om de grondwerk instructrice met de paarden aan de slag laten gaan zodat ze kan kijken of er eventueel een medisch probleem is of dat het gewoon schort aan opvoeding.