Jury die amper kijkt naar je dressuurproef, klacht indienen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Jury die amper kijkt naar je dressuurproef, klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 16:36

Wat vinden jullie? Een jury die de helft van de tijd niet naar je proef kijkt. Voldoende geeft op een niet goed uitgevoerd onderdeel en voldoendes geeft op onderdelen die echt niet goed gingen.
Met af groeten met de rug naar je toe zit, dat je uiteindelijk je punten krijgt en vol verbazing naar het eindresultaat kijkt?? Vinden jullie dat je daar een klacht over moet indienen? Wie heeft er hier ervaring mee?
Het gaat mij niet om mijn behaalde punten, maar om het feit dat een jury gewoon domweg niet gekeken heeft en meer dan de helft van de tijd omgekeerd in het juryhokje zit gezellig te kletsen met de schrijfster.
Brand maar los!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:24

Ik zou denken dat je wat meer geconcentreerd moet zijn op je eigen rijden... Als je steeds zit te kijken naar wat de jury aan het doen is moet je wel erg afgeleid zijn en dat komt niet ten goede aan je proef.
Daarnaast denk ik dat je gruwelijk overdrijft. :o
De jury kijkt heus wel eens opzij naar de schrijver, maar dat ze achterstevoren zitten, nee dat gaat er bij mij niet in.

Noraly_

Re: Jury die amper kijkt naar je dressuurproef, klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:26

Wij hebben in de regio ook zo'n jurylid, zit regelmatig lekker naar buiten te turen ipv op jou te letten. En nee dit weet ik niet omdat ik alleen maar naar de jury heb gekeken maar er staan nog meer mensen langs de kant. Ik vind het echt heel vervelend en zou er ook gerust een klacht over indienen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:11

Als dit je opvalt zou je eigelijk ieman moeten laten filmen, net doen of ze jouw proef filmt maar stiekem op de jury richten.
Lijkt mij geen goede gang van zaken, en als je er bewijs van hebt heb je zeker een punt voor een oficiele klacht.
Zelfs even omgekeerd zitten zou niet mogen, dat doen ze in de tussentijd maar tussen 2 proeven, er kan veel verkeerd gaan in eeb paar seconde of je kan juist net op dat onderdeel uitblinken en je punten mislopen. Ze zijn niet voor niks jury

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:16

KarinvdM schreef:
Ik zou denken dat je wat meer geconcentreerd moet zijn op je eigen rijden... Als je steeds zit te kijken naar wat de jury aan het doen is moet je wel erg afgeleid zijn en dat komt niet ten goede aan je proef.
De jury kijkt heus wel eens opzij naar de schrijver, maar dat ze achterstevoren zitten, nee dat gaat er bij mij niet in.

Dat dacht ik ook, zoiets doet een jury niet.. Ik heb een aantal weken wedstrijd gereden en toen ik aan het uitstappen was en de proef van mijn concurent bekeek zat de jury letterlijk achterstevoren.

Tijdens mijn proef heb ik er niet opgelet omdat ik dan in een andere wereld zit :') maar echt veel heeft ze niet gezien.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 18:31

KarinvdM schreef:

Punt 1 ben ik altijd super geconcentreerd op mijn rijden. Ik let nooit op de jury, maar toen ik bij het afgroeten zag dat ze omgekeerd op haar stoel zat heb ik in de 2 proef af en toe even gekeken wat ze aan het doen was.
En punt 2 ik dacht ook altijd dat zoiets als achterstevoren zitten van een jury niet voor kwam.
Dus ik vind je reactie dat ik gruwelijk overdrijf ook wel erg overdreven.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:26

Maar je hebt voldoendes gehad op de minder goede onderdelen toch?? }> haha
Nee maar wat iemand hierboven al eens noemde, kan iemand het niet filmen? Ik weet niet of dat mag? Of dat daar weer regels aan vast zitten. Dan heb je bewijs dat ze niet op zit te letten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:33

Mocht het inderdaad zo zijn dat je niet geconcentreerd genoeg de proef gereden zou hebben en teveel naar de jury hebt zitten kijken, dan moet de jury dat gezien hebben en dat eventueel in de punten tot uiting gebracht hebben aangezien dat toch invloed zal hebben gehad op de uitvoering van de onderdelen. Maar ja, als de jury dat niet gezien heeft, dan heeft ze idd niet op zitten letten.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:15

DaraBariton schreef:
Maar je hebt voldoendes gehad op de minder goede onderdelen toch?? }> haha
Nee maar wat iemand hierboven al eens noemde, kan iemand het niet filmen? Ik weet niet of dat mag? Of dat daar weer regels aan vast zitten. Dan heb je bewijs dat ze niet op zit te letten.

Als ik weet van te voren dat ze gaat jureren wat een beetje in de buurt is dan overweeg ik om het te gaan filmen. Ik heb ondertussen veel mailtjes gehad over deze jury en er zijn best wel veel bokkers die mijn mening delen.
Als het gaat lukken dan heb ik idd het bewijs dat ze vaak niet kijkt tijdens de proef.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:37

Jeetje wat vervelend. Aan de ene kant zou ik zeggen, ik zou blij zijn met die punten, maar daar doe je het niet voor. Je wil jezelf natuurlijk verbeteren en ook het idee hebben dat je die punten ook echt verdiend hebt. Ik zou inderdaad kijken of je het kan filmen, desnoods wat verhalen van andere Bokkers verzamelen en kijken of je een klacht kan indienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:50

Ik zou idd wat bewijs inzamelen zoals film en een klacht indienen. Je doet toch best veel moeite om op concours te gaan, als zo'n jury niet kijkt snap ik niet wat ze in die functie doet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:54

Ik vind dit ook niet erg respectvol.

Je komt tenslotte om te laten zien ( en te laten beoordelen ) wat je kan, dan is het ook wel zo netjes dat men even kijkt, toch ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:56

Nou, ik heb het zelf met m'n eigen ogen gezien op een wedstrijd van een stalgenootje. :=
Zal vast een andere jury geweest zijn gezien waar we wonen.
Maar deze zat echt meer omgedraaid dan dat ze naar de proeven zat te kijken.
En dus ook echt bijna letterlijk met de rug naar de proef toe.
Punten klopte ook van geen kant met wat er getoond werd. :+
Gelukkig had de organisatie het ook door en zal zij niet meer gevraagd worden.

Stalgenootje moest bij het afgroeten gewoon serieus 10 sec. wachten tot de jury haar zag en ze kon afgroeten. :=

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:59

O ik heb daar een vreselijk hekel aan. Heb een keer geschreven en zij lette ook totaal niet op.. O niet gezien doe maar een 6 :') Zo heb ik in het M ook een keer een jury gehad die een 8 gaf voor mijn achterwaarts die NIET getoond was :')

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:49

@karinvdm Soms hoef je niet naar de jury maar naar je protocol te kijken om te zien dat een jury niet op zit te letten.

Afgelopen voorjaar heb ik een vriendin voorgelezen en ze moest f-b schouderbinnenwaarts, b-h van hand veranderen en h arbeidsstap.
Schouderbinnenwaarts had ze amper getoond, ze vergat dat ze van hand moest veranderen waardoor ze al ver voorbij de b was en ze maar een soort linksomkeert gemaakt heeft om op de andere hand te komen. Hierop corrigeerde ik haar weer dat ze echt b-h moest van hand veranderen omdat ze bij h moest stappen dus weer op een rare manier van hand veranderd om bij de b uit te komen. Onderdeel daarna ging eigenlijk ook nergens over omdat ze zo van de leg was hierdoor dat ze niet meer echt reed. Resultaat allemaal 6en voor die onderdelen en jury heeft ook totaal niet ingegrepen toen het helemaal in de soep liep. Weet niet wat ze heeft zitten doen in die tijd maar opletten zeker niet.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:55

Och die ken ik ook haha
Ik starte een zaterdag en een zondag
Zaterdag super fijn gereden en gelijk mijn winstpunten gehaald voor het B. Ik zou
zondag nog wel gaan, maar puur voor de lol en gewoon nog fijn te kunnen rijden.

Mijn instructrice stond maar te wachten tot we konden beginnen, maar meneer zat eerst nog
een (aan het lachen te horen) heel leuk gesprek te voeren en na een tijdje bedacht hij zich dat
hij moest opletten. Ik m'n proef lekker gereden, vertelt mijn instructric ena de proef;
'Nou ik weet niet waar die mee bezig was hij zat alleen maar te lachen en te praten opletten deed hij niet'
En dan moet je nog sirieus je tweede proef rijden :')
Dus ik ook eens op gaan letten, ik hoord hem inderdaad ook keihard lachen. Mn middendraf werd galop en dan nog gewoon
een 7 rijden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:02

criollolover schreef:
Wat vinden jullie? Een jury die de helft van de tijd niet naar je proef kijkt. Voldoende geeft op een niet goed uitgevoerd onderdeel en voldoendes geeft op onderdelen die echt niet goed gingen.
Met af groeten met de rug naar je toe zit, dat je uiteindelijk je punten krijgt en vol verbazing naar het eindresultaat kijkt?? Vinden jullie dat je daar een klacht over moet indienen? Wie heeft er hier ervaring mee?
Het gaat mij niet om mijn behaalde punten, maar om het feit dat een jury gewoon domweg niet gekeken heeft en meer dan de helft van de tijd omgekeerd in het juryhokje zit gezellig te kletsen met de schrijfster.
Brand maar los!

Dan zal je als combinatie niet intressant genoeg zijn geweest om de ogen niet van je af te houden :+ :D

Ik schreef laatst ook bij een GP jurylid in het M1, maar bij de slome sjok combinaties zei ze ook:
"Komt goed uit dat de tosti's nu komen, zo ff pauze we hebben toch alle tijd" :=
Maar ze zag wel alles hoor ;) ook al zat ze met mij te beppen! En de punten klopten ook, dus het is niet altijd wat het lijkt!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:09

Vind het ook niet kunnen. Je traint je paard ervoor, tut hem helemaal op voor de jury en dan nemen ze niet de moeite om te kijken... gebrek aan respect voor de ruiters, maar ook heel onsportief. Een voetbalfan zit tijdens een match ook niet achterstevoren op zijn stoel...

Ik spreek hier wel in op jouw kant van het verhaal, als het nu zou zijn dat deze maar 10 sec achterstevoren zat om een papier of dergelijke aan te nemen is dat een ander verhaal natuurlijk.

Zou er zeker iets mee doen, want een jurylid word naar mijn weten toch nog altijd gevraagd om eerlijk te jureren en als de ene persoon wel aandacht krijgt en de andere geen meer dan is de eerlijkheid ook ver te zoeken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:11

Kon je de jury niet meteen na afloop vragen waarom ze omgedraaid heeft gezeten?

Klacht indienen kan bij mijn weten alleen op de wedstrijddag zelf bij de federatievertegenwoordiger en dit een half uur na afsluiting van de gereden rubriek. Of je achteraf dus nog een klacht in kan dienen over dit geval vraag ik me af.

In elk geval erg vervelend dat je bij iemand rijdt die niet op zit te letten en weinig variatie in punten geeft. Want dat is in mijn ogen (ook omdat ik nu zelf jurylid ben) toch het belangrijkst en het motiveren van de punten. Hier kan je heel duidelijk aan zien of iemand goed heeft zitten opletten en kijken of niet. Soms kom je nu eenmaal snel op een proef die niet meer is dan die 6, maar dan probeer ik toch vaak aan de hand van het commentaar duidelijk te maken waarom het maar die 6 is en niet hoger. Alleen een 6 heb je in mijn ogen als ruiter niks of heel weinig aan!

Zelf als ik jureer praat ik ook weleens met mijn schrijfster of kijk ik op het protocol of het invullen goed gaat, maar ik probeer zelf vrijwel altijd goed te blijven kijken naar hetgeen de combinatie in de ring toont om geen misverstanden te krijgen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:55

ik weet niet of het de zelfde jury is maar ik heb het ook meegemaakt.het was in het buitenseizoen,en in de ring ernaast was natuurlijk ook iemand aan het rijden,en ze was gewoon naar haar proef aan het kijken.ik zag het zelf niet maar mijn vriend stond aan de kant en nog een paar kennissen en die hebben het zelf gezien.ik had wel goeie punten maar ik vond ze eigenlijk niet verdiend want zo goed ging het helemaal niet.
verder nog nooit mee gemaakt met jury's.alleen bij deze ene jury.