Dressuurzwepen leek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Dressuurzwepen leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 10:36

Ik heb altijd met springzweepje gereden, maar ik denk dat een dressuurzweep
weleens fijn kan zijn! Ik spring zelden, ik rij over het algemeen gewoon dressuur.
Maar nu.. Ik zie zoveel verschillende dressuurzwepen dat ik door de bomen het
bos niet meer zie! Wat vinden jullie de ideale dressuurzweep, qua lengte, merk
noem het op! :D

CleovG

Re: Dressuurzwepen leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:38

Gewoon een meter en verder maakt het me echt niet uit. Meestal neem ik de lelijkste die ik kan vinden want die raak ik niet zo snel kwijt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:45

Het is niet dat je een paard aanschaft of leren rijlaarzen of een op maat gemaakt zadel. Het is een zweep. Zwepen kosten geen drol.

Gewoon proberen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 16:28

Ik vind het gewoon fijn om wat ervaringen te horen qua lengtes e.d het kost idd niet veel
maar ik heb ook niet veel dus dan het liefst gelijk goed. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:30

Sem_ schreef:
Ik vind het gewoon fijn om wat ervaringen te horen qua lengtes e.d het kost idd niet veel
maar ik heb ook niet veel dus dan het liefst gelijk goed. :)

Ervaringen? := Eeh, wat ik zei: het is een zweep. Voor iedereen anders. Voor elk paard anders. De van mij moet ik niet rijden met eentje van 1 meter. Springzweepje voor bij de schouder accepteert ze wel. Is per paard verschillend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:31

Je moet een lengte hebben waarmee je je paard, zonder je handen te bewegen kan raken vanachter. Alleen zo kan je zonder storingen je paard stimuleren van achter. Dat is iig ht dowl van een dressuurzweep.
Bij een pony zul je ds een andere lengte willen dan een groot paard.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:33

Ik heb het liefst 110cm voor een paard. Hij moet qua handvat niet te dun zijn. Sja, verder kan je er niet veel meer aan vinden.
Heb er 1 in het bruin met blingbling steentjes.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:33

Ik heb een lak zweep van 130 :') vrij stugge zweep met een leren flapje op het eind. Touwtjes gaan bij mij altijd zo kapot waardoor je hele zweep langzaam uit elkaar valt.
Neem geen té flexibele die gaan ''trillen'' tijdens het rijden waardoor je je paard constand aantikt. Ook hierdoor wil ik er geen met een touwtje. Wel een dun handvat en mét een knop. ik pak mijn zwepen altijd nét onder het handvat vast. Zodat ik de zweep gewoon langs mn been kan houden en als ik me hand mar iets beweeg ik hem bijgetikt hebt zonder dat ik eerst mn pols half moet verdraaien.

Deze heb ik, maar dan dubbel zo lang en in het bruin

http://www.google.nl/imgres?q=dressuur+ ... s:21,i:155

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:33

Ik heb het liefst een zweep van 110 cm fijn liggend handvat en niet te dun maar ook niet te dik.
Merk maakt mij niet veel uit het moet voor mij gewoon een fijne zweep zijn :D

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:42

heb een 1.30 zweep met leren flap van dobert. super zweep

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:06

Bedankt, ik denk dat ik voor 1.10 ga! Het is voor een paard van 1.65, idd wil
ik graag een tikje kunnen geven zonder mijn teugels in één hand te moeten nemen.
Dat "trillen" is ook wel een goede, dat lijkt me erg storend. Ik ben echt een ramp
als het gaat om zwepen want zonder het zelf door te hebben laat ik hem geregeld
zomaar vallen. :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:09

Ik heb ook een 1.10 dacht ik. Maar nu staat hij langs de bak want heb hem met rijden niet nodig nu. Heb hem wel altijd staan zodat ik hem zou kunnen pakken dien nodig. Heb er nu ook eentje met een flapje aan het einde. Die touwtjes worden altijd slap en vallen er dan af. Dan heb je alleen een stokje over.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:09

Het maakt niet uit wat voor zweep je gebruikt. Het is alleen wel handig om te weten dat als je wedstrijden rijdt 1.20 inclusief dat touwtje aan het eind de maximale lengte is waarmee gereden mag worden op een paard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:10

Ik heb een dressuurzweep gekocht die te lang was, die houd ik nu gewoon onder het handvast vast en zo kan ik er ook prima mee rijden :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:16

Ik pakte altijd de langste die ik bij de zwepen zag liggen,belangrijkste is dat hij goed in balans in je hand ligt.Op deze manier hinders de zweep niet als je hem niet gebruikt en kun je makkelijk bijtikken zonder te storen.Ik gebruikte hem voornamelijk om honden,fietsers ed op afstand te houden...vandaar de lengte :+

stellastar89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:41

ik zoek altijd de leukste eruit, maar kijk wel dat ze tenminste 110c lang is, omdat ik een redelijk lang paard heb

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:42

Tip: neem geen zwarte, als je hem dan een keer ergens laat liggen weet je niet meer welke van jou is (aangezien iedereen ongeveer een zwarte heeft := )

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 02:55

Sem_ schreef:
Bedankt, ik denk dat ik voor 1.10 ga! Het is voor een paard van 1.65, idd wil
ik graag een tikje kunnen geven zonder mijn teugels in één hand te moeten nemen.
Dat "trillen" is ook wel een goede, dat lijkt me erg storend. Ik ben echt een ramp
als het gaat om zwepen want zonder het zelf door te hebben laat ik hem geregeld
zomaar vallen. :Y)

daarom moet je er een hebben met een gigantische knop die glijd niet zo snel uit je hand :D Dobert zijn duur maar hééééél goed!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 03:11

Lusje is ook handig, die kan je dan om je pols schuiven. Moet je alleen wel op een paard rijden die niet potentieel schrikkerig ervan kan worden, dan wil je hem snel op de grond kunnen laten vallen namelijk

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 03:32

Magrathea schreef:
Lusje is ook handig, die kan je dan om je pols schuiven. Moet je alleen wel op een paard rijden die niet potentieel schrikkerig ervan kan worden, dan wil je hem snel op de grond kunnen laten vallen namelijk

Ja en dan pleur je van je paard en breek je je pols..
Dat lusje is enkel om de zweep op te hangen in je kast

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 06:02

Zijn er geen dressuurzweepjes bij jou op stal of kan je er niet eens een paar lenen van stalgenoten? De meeste stallen hebben toch wel een algemene zweepjes bak, dan kan je wat uittesten.
Zoals gezegd vind ik het ook belangrijk dat je je paard achter je been kan bijtikken (of op de achterhand) zonder dat je je hand van de plek moet halen, liever niet te zwaar van gewicht.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 10:54

Ik rijd op een pensionstal, meestal is er niemand als ik er ben en ik ken eigenlijk alleen nog maar de
staleigenaresse. Maar ik loop vanmiddag even de paardenwinkel in de buurt binnen om te kijken wat fijn
in de hand ligt!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:02

Ik heb 1 van 1.10 en de meest lichte uitgekozen. Ik had 1 van 1.20, die was te lang en kon ik niet makkelijk wisselen van links naar rechts (blijven haken) en stootte ik steeds tegen de bakrand. Ik heb gekozen voor de meest lichte omdat ik daar sneller mee ben dan met een zwaardere zweep. Ik vind dat prettig bij bijv. geen reactie op been, 2x been, geen reactie? Dan tikje. Voor mij was dus het belangrijkst dat de zweep licht is en niet langer dan 1.10.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:14

je hebt nu ook een zweep met een gel hand vat. ik heb denk ik een zweep van 120 bij een pony van 1.47 maar ik hou altijd men zweep onder het handvat beet..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:20

Magrathea schreef:

Misschien een domme vraag van mij kant maar heb je dressuurzwepen met een lusje dan?
Ik heb eigenlijk bij dressuurzwepen nog nooit een lusje gezien dacht dat je die eigenlijk alleen had bij kortere zwepen.

Ik heb al even google gecheckt ze zijn er inderdaad wel maar niet heel gebruikelijk zoals ik zag. Verder vindt ik die lusje eigenlijk altijd onhandig. Ik weet eigenlijk niet hoelang mij zweep is volgens mij 110 cm.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-11-12 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt