Wat doen jullie met een afstandelijk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Wat doen jullie met een afstandelijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 10:13

HoiHoi,

misschien een gekke vraag, maar de situatie ziet er zo uit :
Ik heb (samen met mijn vriend en zijn vader) 4 paarden.

Mijn shet en hun Fries & KWPN zijn allemaal erg aanhankelijk en komen graag bij je staan voor te knuffelen.. De Fries krijg je ook amper gestopt met knuffelen.. Als je zelf niet aan het tutten bent met haar komt ze wel zachtjes aan je jas knabbelen of door je haar wroeten :') Ik krijg haar ook wel op afstand als ik dit wil, dus dat zit wel goed.
Mijn haflingertje die ik ondertussen toch al 10 jaar heb ik helemaal het omgekeerde. Ze hinnikt wel als ik aankom en komt wel eens kijken of ik wat lekkers bij heb maar wil echt zelden aangehaald worden.. Ook aan borstelen heeft ze een hekel, maar ze stelt hier geen vervelend gedrag (bijten, slaan,..) . Dit merk ik bv wel wanneer ik eventjes met een borstel kom aanlopen in de weide. Dan wandelt ze op haar doodse gemak altijd de andere kant op terwijl ze dit anders niet doet :+ Ikzelf respecteer dit wel en maak me er niet druk in. Ze doet er niemand kwaad mee en is verder ook gewoon heel erg braaf. Ook doe ik al heel wat jaren grondwerk en vrijheidsdressuur met haar en dit gaat allemaal heel erg goed.
In de weide laat ik haar dus altijd rustig doen en als ik even wil knuffelen doe ik dit met de andere paarden maar soms kan ik niet helpen en denk ik "zou zij zich niet uitgesloten voelen als ze ziet dan ik met de andere paarden wel knuffel en met haar niet?"

Zijn er nog mensen die dit ervaren en wat zouden jullie doen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:21

Het niet gepoetst willen worden is herkenbaar. Ik heb er ook 1 zodra de het koud/winter wordt, mag er eigenlijk niet meer gepoetst worden. Zodra hij de borstel ziet loopt hij weg.
Ik respecteer het en borstel (met halster om) dus wanneer ik heb ga werken alleen op de plaatsen van tuig/beenbescherming. Soms ook even tussen door om de staart wat netter te krijgen en grote zand plekken weg te halen. Ik doe dit zo snel als kan.
In het voorjaar staat hij weer vooraan om gepoetst te worden.

De ander wil graag aandacht, dit gaat eigenlijk alleen maar goed als ik er een halster om heen hebt. Of los terwijl er geen ander paard dichtbij staat. Los en de andere pony in de buurt trekt hij zich terug. Aandacht is prima maar dan wel 1 op 1

Kijk wat wel werkt voor de haflinger.
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 17-11-12 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:22

In mijn geval ook een haflinger! Heb een shet en een haf, de haflinger komt altijd even kijken of je wat lekkers hebt, maar zo niet, of het is op :+ dan gelooft ze 't altijd vrij snel weer! Mijn shet die kan gewoon uren bij je blijven staan om te kroelen en aandacht te krijgen!

Tja, zo heb je dat bij mensen ook toch? De ene is kletserig als de ander etc. Maar mijn paard is absoluut niet jaloers hoor, deze dame is namelijk de dominanste van de twee, dus als ze aandacht zou willen, zou ze die wel opeisen!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:22

Alle paarden en pony's hebben een ander karakter. Gelukkig maar want anders is het snel saai. Ik heb meerdere paarden. Éentje is een ontzettende clown en wil altijd aandacht, een ander is een echte 'dame' :D en wil alleen aandacht van mij maar ik heb er ook één tussen staan die ik echt niet gelukkig maak met knuffelen. Dat paard houd van een snelle poetsbeurt en niet te veel getut... Zolang alles zijn gangetje gaat en hij op tijd zijn eten krijgt is hij dik tevreden. Ga je hem echt knuffen loopt hij gewoonweg.. :') . Elk paard is verschillend en ik denk dat je dat gewoon moet respecteren. Leen je gewoon een andere pony voor je knuffelmomentjes. :D

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 10:24

Zo tracht ik het ook op te lossen.. Ik poets ook alleen als ik ga werken of wanneer het écht nodig is.. ze is echt een varken in de weide :') Zo vuil dat zij zich altijd krijgt!
Dan is het ook borstel erover en voetjes afspoelen en uitkrabben en dan de baan op.. Dan is ze overigens wél erg enthousiast.. *\%/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:27

Heeft ze ook niet een heel speciaal superlekker plekje waar ze graag gekriebeld wordt ?
Onder de buik, zo vlak voor haar navel bijvoorbeeld ?
Kun je misschien gebruiken als extraatje ...

Verder niet druk om maken, niet ieder dier is hetzelfde en als ze met de andere paarden onderling wel goed contact heeft, ligt dat haar wellicht beter dan met mensen, kan toch ?

Ik vind dat je het prima doet , lekker kroelen met degenen die dat wel leuk vinden en haar in haar waarde laten :j
Als ze denkt dat ze aandacht tekort zou komen, komt ze er vast wel bij staan !

kellykeuhh

Re: Wat doen jullie met een afstandelijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:53

Nee,, Enkele jaren geleden heb ik eens een "zoektocht" gedaan naar die plekjes, maar deze zijn onbestaand :D
Verder ga ik gewoon lekker met haar wandelen.. Dat en eten zijn veruit de enige zaken die ze écht leuk vindt :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:37

Sommige paarden zijn gewoon niet knuffelig. Mijn oudere merrie moet je ook niet teveel aan tutten, gewoon vlot borstel erover en aan het werk gaan is wat zij graag wil. Alleen met de lente rui mag het vooral uitgebreider. 8-)
Het aparte is dat ze wel graag bij de gezelligheid is, maar je moet er niet aanzitten. Ze staat dan gewoon met haar hoofd in het kringetje erbij heel tevreden te zijn. :j

marleennn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:40

Mijn oude verzorgpaard [laatst overleden aan veel pijn] had dat ook. Hield niet van knuffelen, niet van 'heel erg' aaien, borstelen enzovoort. Maar zij had een trauma van vroeger, vanwaar ze waarschijnlijk daar ook niet veel van hield. Maar goed, dat is wel heel erg jammer...

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:48

Jaa dat ken ik. Gella doet dat ook. Met Kyra kan ik alles doen&ze loopt me overal achterna. Gella wandelt altijd op haar gemak weg en legt haar oren altijd plat. Ook draait ze haar achterhand naar je toe. Vandaag heeft ze voor de eerste keer gestampt (weet niet of het op mij bedoelt was of op een beestje) als ik af kom wandelen is ze helemaal weg& moet ik ze de paddock in jagen. Dan duurt het meestal nog 5min voor ik haar kan vangen. Tijdens het rijden zijn er geen problemen. Ze geeft af en toe wel eens een bokje maar dat heeft ze altijd al gedaan. Ik weet ook niet goed wat ik er mee moet doen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:17

Mijn paard is ook geen knuffelpaard. Mijn dochtertje (11) vind dit erg jammer. Ik ook eigenlijk. Ik heb mijn paardje nu bijna een half jaar. Ik vind haar wel lief en braaf, maar heb niet het idee dat we een band hebben. Ik merk ook nooit aan mijn paard of ze iets leuk/lekker vind of dat ze mij lief vind. Ik krijg nog niet zoveel hoogte van d'r.
Ook merk ik niet of ze het naar haar zin heeft bij ons, is dat raar? Ik bedoel, dat ik verwacht/hoop aan haar te merken dat ze het naar haar zin heeft?

Ik begrijp haar ook niet zo goed. Ze is inmiddels erg gehecht aan de andere paarden van stal. Als ik bv aan het rijden ben staan de anderen meestal in de wei. Mijn merrie kan de anderen dan zien en horen, maar als de anderen naar stal gaan en zij blijft met mij "alleen" achter buiten, wil ze erg graag naar binnen. Ze is niet meer normaal te rijden dan. Daarnaast kan ze niet bij de anderen in de wei, valt de anderen aan, trapt en slaat van zich af. Dit vind ik erg jammer, ik zie haar graag bij de anderen in de wei. Nu staat ze met shet op een klein stukje wei waar geen gras meer staat....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:19

Hoe is het paard in de wei met de andere paarden? Houdt het dan wel van kriebelen/knuffelen?

Wil ze überhaupt niet in gezelschap zijn van een mens, of houdt ze gewoon niet van dat fysieke? Wij mensen zijn best wel handtastelijk, misschien wilt ze wel je gezelschap, zolang je maar van haar afblijft? :')

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:04

ik had ook zo'n blijf van mijn lijf paard die echt niets wilde en geen aandacht wilde, iedereen uit zijn stal trapte, zelfs met voeren.
toch zette ik door en kwam gewoon zijn stal in en bleef soms alleen maar staan, het heeft mij 2 jaar geduurd voor ik hem normaal kon poetsen en dat hij het echt lekker begon te vinden.
ik denk dat het van die super éénkennige paarden zijn waar je toch een hele andere benadering voor moet hebben als wat bij de meeste paarden is.

ik deed altijd alsof ik hem niet zag staan, zodat hij naar mij toe moest komen en op een gegeven moment kon ik ook gewoon hem in stal opzadelen of poetsen al deed hij altijd zijn oren plat in zijn nek.

sommige paarden houden nu eenmaal niet van knuffelen.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:09

Hahahaha! Een blijf van mijn lijf paard *\o/*
Die onthou ik!
Ik heb er ook zo een gehad. Een prima paard, verder. Hij hield alleen niet van geknuffel en getut. Ik heb dat nooit erg gevonden. De nieuwe eigenaar ook niet. Hij doet zijn werk goed, en heeft daar ook plezier in. Overigens deed hij nooit de oren in de nek. Hij liet alleen erg duidelijk merken, dat hij niks had met knuffelen en aaien. Niet dat hij dat altijd even soft deed, hij heeft ook wel eens een flinke kopstoot uit gedeeld :+

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:16

Willemke2 schreef:
Hahahaha! Een blijf van mijn lijf paard *\o/*
Die onthou ik!
Ik heb er ook zo een gehad. Een prima paard, verder. Hij hield alleen niet van geknuffel en getut. Ik heb dat nooit erg gevonden. De nieuwe eigenaar ook niet. Hij doet zijn werk goed, en heeft daar ook plezier in. Overigens deed hij nooit de oren in de nek. Hij liet alleen erg duidelijk merken, dat hij niks had met knuffelen en aaien. Niet dat hij dat altijd even soft deed, hij heeft ook wel eens een flinke kopstoot uit gedeeld :+

wahaha dat was echt zo hoor, hij was echt een blijf van mijn lijf paard.
als je al wees met je vinger naar zijn hals of kont, gingen de oren al plat.

bij mij deed hij ook prima zijn werk en kon ook gewoon hoofdstel en zadel om doen, maar aanraken en poetsen was echt verschikkelijk.

zelfs als ik een wortel uitstak richting zijn mond, keek hij me aan en draaide snel zijn hoofd weg.

ohhhh ja en die kopstoten deed die van mij ook.
ik heb zelfs met doreen proos oefeningen gedaan omdat mijn paard heel erg dominant bleek te zijn.
ben ook met hem op tv geweest bij krugerspark tv gelderland.

omdat ze dachten dit paard wel even te temmen whaha.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:47

die van mij houdt idd niet van geknuffel en getut, verder is ze wel lief en braaf en zal nooit gemeen doen hoor. Ze werkt ook graag voor je en is altijd braaf ohz. Een prima paard dus, alleen geen knuffel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:00

Ik heb ook eens zo een paard gehad... Voelde voor mij net of dat paard niet open stond voor een band.. Erg jammer vond ik dat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:57

ik vind het ook jammer.
De vorige eigenaren hebben haar drie jaar gehad en hebben nooit hoogte van haar gekregen. Ik heb haar nu bijna een half jaar en voel ook nog niet echt een band.
Jammer ook dat ik niet merk of ze het naar haar zin heeft bij ons op stal en of ze mij aardig vind. Ik krijg de indruk dat het haar allemaal niet zo uitmaakt!

Mijn dochtertje (11) had liever een knuffelig paard gehad, dat snap ik ook. Gelukkig heeft zij haar knuffel/verzorgshet nog. Die houdt erg van getut en geknuffel....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:43

Mijn paard is ook niet knuffelig en ziet poetsen als een noodzakelijk kwaad.
Maar ondanks dat heb ik zeker wel een band met haar.
Dit staat voor mij volledig los van elkaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:03

Share schreef:
Ik heb ook eens zo een paard gehad... Voelde voor mij net of dat paard niet open stond voor een band.. Erg jammer vond ik dat.

Je kunt met een "afstandelijk" paard uitstekend een band hebben, het is een kwestie dat je elkaar accepteert zoals je bent. Mijn merrie houdt niet van getut en geknuffel, maar onze band is bijzonder sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:31

Waratje schreef:
[naam] schreef:

Je kunt met een "afstandelijk" paard uitstekend een band hebben, het is een kwestie dat je elkaar accepteert zoals je bent. Mijn merrie houdt niet van getut en geknuffel, maar onze band is bijzonder sterk.

Oh absoluut, dat wilde ik ook niet beweren. Daarom zei ik ook dat het zo voelde.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:30

ik heb niet het gevoel dat ik een band met haar heb eigenlijk. Ik vind haar wel lief en ben trots als het rijden weer zo goed gegaan is. Ben blij en trots op haar als ik langs de weg heb uitgestapt en ze niet op of om kijkt van (groot) verkeer. Ze is ook heel braaf met poetsen/voetjes geven enzo (was in het begin wel anders!).
Ik wilde haar na drie maanden zelfs wegdoen, zo'n moeite had ik met haar vervelende gedrag van toen. Er kwam toen een omslagpunt en vanaf dat moment gaat het helemaal prima, ik zou haar niet meer kwijt willen, maar een band, mwah, ik weet niet.

In de wei komt ze wel gelijk naar me toe, maar meer voor het snoepje dan dat ze mij nu zo lief vind. Zo hinnikt ze altijd als ik op stal kom, maar meer omdat ze dan eten krijgt volgens mij... Ik heb niet het gevoel dat ze nu zo blij met mij als baasje is, het had iedereen kunnen zijn (dat gevoel heb ik in ieder geval)....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:50

Jawel, mijn BJ (grote Tinker x Fries ruin is ook een blijf van mijn lijf paard, die houdt totaal niet van getrut of geknuffel: een fikse ruige poetsbeurt (moet niet te lang duren) is okee, maar ga nou niet lopen smieren en aaien, dan wordt hij zeer kriegel.
Hij is nu 8 jaar, ik heb hem al sedert veulen: dat gaat niet meer veranderen.
De jonge merrie Khavanna, daarentegen (nu 3,5) vindt het heerlijk, dat gefrut.
Terwijl ze juist eigenlijk heel schrikkerig en kopschuwerig is, ze vindt het geweldig als je haar van top tot teen helemaal staat te groomen en te verwennen: beentjes, maantjes, voetjes, buikie. alles is leuk:met Bonte Japie duurde het 1,5 jaar voor je hem een voet kon oppakken. Wat deed hij dan? Weglopen,draaien, pletten, meppen, slaan, ga zo maar door. Hij is nu 8 het is allang opgelost. Maar nog steeds vindt hij dat zo'n groom beurt maar niet te lang moet duren, voordat je opzadelt het is meer een type van: gaan we wat doen? Nou schiet dan op ik hoef al die intro's niet.

Ze zijn gewoon echt allemaal anders en individueel, ik heb daar wel aardigheid in.

Ze zijn niet allemaal van hetzelfde slag.. De merrie gaat strakjes beleerd worden, nou ik ben benieuwd.
Ik denk niet dus, dat je een conclusie kan trekken aan de hand van of een paard het leuk vindt dat er aan hem of haar wordt gefrutsdeld.
Sommigen hebben gewoon meer persoonlijke aandacht nodig dan de volgende
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-11-12 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:54

Mooi beschreven, Terpentijn! Wat jij schrijft geeft meteen aan, dat je oog hebt voor de verschillende karakters. Zelf vind ik dit ook de grootste charme van paarden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:14

ieder paard heeft zijn eigen karakter natuurlijk. Je kunt het toch wel jammer vinden als je paard een "afstandelijk" karakter heeft (zoals ik)?!
Ik had liever een knuffeliger paardje gehad, maar ja, dit weet je vooraf niet altijd en voordat je elkaar een beetje leert kennen ben je een aantal maanden verder (bij mij was dat zo tenminste).
Mijn merrie is zeker geen allemansvriendje en maakt niet makkelijk contact (of heeft er geen behoefte aan).