Wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny2001

Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 07:08

Mijn paard heeft al een behoorlijke wintervacht maar heeft erg stijve spieren van de kou. In de zomer heeft hij nergens last van. Nu lees ik veel tegenstrijdige berichten, wel of geen deken. Met deken zou hij zijn haren niet meer rechtop kunnen zetten. Zijn sokmaat is 165, wat voor maat deken moet hij dan hebben? Het is een paint horse dus hij heeft bij zijn billen wat meer ruimte nodig.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 07:48

Tsja de een zweert bij dekens en de ander niet, ik heb er wel dekens op liggen (300 grams waterdicht) en ze voelen heerlijk warm aan eronder. Hebben ook best een dikke vacht en lopen dag en nacht buiten met een grote inloopstal.
Zonder deken kunnen inderdaad de haren beter overeind staan maar ik vind dan niet dat een paard lekker warm aanvoelt. Aan de andere kant een paard in de natuur doet het ook zonder deken. Dus beetje dubbel, ik houd het toch bij mijn dekens, ze voelen heerlijk warm aan eronder en zijn schoon als ik wil rijden, niet nat of vuil.
Qua maat zul je denk ik zo 195 moeten hebben denk? Ik heb er eentje lopen van 1,62 en daar ligt een 185 op maar die heeft een behoorlijk korte rug!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:04

Ze voelen van buiten niet warm aan omdat de warmte in/onder de vacht zit. Het zou niet gezond zijn als de warmte boven de haren zouden komen, dan houdt het paard de warmte niet vast.

Qua deken formaat kun je meten, mijn paard van 1.50 had een 190 maatje. Dus het verschilt erg qua bouw en type.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:08

Je kunt het beste voelen bij de oor aanzet als ze daar lekker warm aanvoelen heben ze het niet koud.
Ik heb er eentje met deken en eentje zonder dus het is wat jij wilt.

Qua maat, kijk eens hier http://www.agradi.nl/informatie/Maattabellen/Dekenmaat

Ze zeggen ook weleens, stokmaat + 30 cm.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:13

Sunny2001 schreef:
Mijn paard heeft al een behoorlijke wintervacht maar heeft erg stijve spieren van de kou. In de zomer heeft hij nergens last van. Nu lees ik veel tegenstrijdige berichten, wel of geen deken. Met deken zou hij zijn haren niet meer rechtop kunnen zetten. Zijn sokmaat is 165, wat voor maat deken moet hij dan hebben? Het is een paint horse dus hij heeft bij zijn billen wat meer ruimte nodig.

Er zijn speciale dekens voor quarter horses. Kijk maar eens op UHG-SHOP.nl Die hebben mooie en goede dekens voor zo'n model paard als jij hebt.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:33

Mijn quarter maakt wel vacht aan maar bij zelfs een klein buitje is ze tot op de huid nat, de vacht wordt niet vettig genoeg. En als er dan nog wind bij komt is het helemaal een ramp. Ze verkrampt in haar rug, wat deze keer zelfs leidde tot kreupelheid omdat ze alles vast had gezet. Dus toch maar weer een deken op, en alle problemen waren over binnen een dag of twee.
Voor het paard was dit een goede oplossing, voor mezelf ook omdat ik nu tenminste kan rijden zonder een bokfestijn omdat ze pijn heeft. (Tja, als je het in het begin niet helemaal door hebt dat ze vast zit?)
Ik ben een maand geleden begonnen met 0 grams, een regendeken, en heb er nu een 100 grams horseware liner onder liggen. Als het kouder wordt heb ik een 200 grams en dat is de dikste die ze op krijgt, dat was vorige winter met -25 ook genoeg.
Ze is trouwens 1.46 en ik heb voor haar de Amigo Bravo van Horseware, die past heel mooi. Ze is alleen geen hele erge dikbil-quarter ;)

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:15

paardendrogist heeft ook dekens voor quarters van rambo. Zitten erg goed hebben alleen geen bilkoorden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:18

Ik zou gewoon een deken opdoen als het een spierenkwestie is.
Weatherbeeta valt goed en ruim op dit soort paarden. Mijn brede QH heeft ook WB en heeft ook een vachtje. Geen probleem dus. Ik zou de grammen wel van het weer af laten hangen. Kan zijn dat je paard het anders erg zweterig gaat krijgen als je hem voor het eerst een dek op doet.

FloortjeChar

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:21

Je kan wel een deken op doen.. Maar pas op met het aantal grams! Je wil geen bezweet paard onder je 300 grams aantreffen, toch? ;) Ik heb zelf nu nog geen deken.. maar voor het ''voorspelde winterweer van volgende week'' een 0 en 100 grams klaarliggen... :)