Mijn paard is zichzelf niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eveyankee

Mijn paard is zichzelf niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:25

Hallo iedereen!

Hopelijk kunnen jullie een beetje raad geven...

In februari hebben wij ons eigen paard gekocht, een paint ruin van 8 jaar (zonder papieren). Wij hebben hem kunnen kopen via een kennis. Toen hij bij ons toekwam was hij in uitstekende gezondheid en supergoed getraind. Hij staat sindsdien op een stal waar we toen al een tijdje lessen aan het nemen waren.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit niet de meest nette en propere stal is die er bestaat, er wordt nogal nochalant omgegaan met de verzorging van de paarden. Daarom doen we zoveel mogelijk zelf. We kijken ook uit naar een andere stalling ondertussen.

Na enkele maanden begonnen de problemen. Hij kreeg spierverzuring en veranderde van een goed gebouwd paard naar de helft. Zijn spiermassa nam snel af en hij begon tijdens de training door zijn achterste benen te zakken. Na een grondige behandeling en goed veel rust kwam hij er terug wat bovenop.
Maar echt gezond was hij nog niet.

Daarna kreeg hij verstoppingskoliek en zat er mest vast in zijn darmen. Dit werd ook opgelost. Daarna is de dierenarts zijn achterste benen komen inspuiten met jodium omdat zijn gewrichten te flexibel waren volgens hem (toen zakte hij nog steeds door zijn achterhand).

Na nog eens een tijdje rust, hebben we nog eens een andere DA laten komen en er werd nog eens bloed genomen. Bleek hij een zwaar tekort aan vitamine E te hebben en was zijn lever niet optimaal.
Hij kreeg een extra zware ontwormingskuur en we zijn dan een kuur gestart met Myoplast en Equitop forte.

Nu begint hij er eindelijk een beetje bovenop te komen. :j Maar echt perfect is het nog niet... Nu sinds enkele dagen lijkt hij gewoon echt suf en lusteloos. Er zit precies niks meer in!!

We zijn nochtans elke dag met hem bezig, we rijden met hem teampenning op de koeien, we gaan af en toe buiten wandelen met hem, hij krijgt technische training, hij staat veel op de wei met andere paarden,...

Van eten krijgt hij 2x dag krachtvoer, veel hooi + wat spelt/bietenpulp/slobber/wortelen/...
We wisselen vaak af met de extra's.

Het lijkt wel een kettingreactie van medische probleempjes en nu lijkt hij nog ongelukkig ook!

Ik heb absoluut geen idee wat de reden hiervoor zou kunnen zijn... :(

troi

Re: Mijn paard is zichzelf niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:28

Bij spierproblemen en paints/quarters moet ik direct aan pssm denken. Maar ik weet niet in hoeverre de klachten hier echt bij aansluiten. Wellicht een google zoekactie waard..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:29

Hoeveel krachtvoer en wat voor soort krijgt hij en de hoeveelheid hooi?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:31

Hoe is de kwaliteit van het hooi? Wij hebben een winter lang noodgedwongen tamelijk slecht hooi moeten voeren (erg oud bermhooi) en onze paarden werden daar gewoon mager van.

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:46

Ons hooi komt van een boer die komt hooien op ons eigen weide dus is van goede kwaliteit. Goed droog en zonder stof, van dit jaar. Het zijn losse pakketjes, dus niet in folie gewikkeld. Hij krijgt hier wel vrij veel van, kan bijna een baaltje per dag zijn.

Hij krijg Cavalor Tradition en krijgt 2 scheppen per dag, wat ongeveer overeenkomt met +- 3kg. Hij werkt momenteel terug zoals voordien, omdat zijn spiermassa toch al goed is aangekomen, hij heeft supermooie blinkende vacht en hij eet goed.

De laatste dagen eet hij wel minder goed omdat hij volgens de dierenarts last van zijn darmen had, zijn stoelgang is ook platter dan normaal. Hij heeft hiervoor een spuitje gehad om alles te kalmeren.

Hij krijgt nochtans allemaal eten zoals gewoonlijk...

Ik heb me al suf gegoogled!!! :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:49

Hoeveel wortel en extra s krijgt hij naast het krachtvoer? Kan dat niet teveel zijn? Een baaltje hooi per dag zou genoeg moeten zijn als het goede kwaliteit is.

En hoeveel en wat doet hij in de week? Komt hij nog buiten tussendoor?

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:51

Oh ja en 3 dagen geleden waren ook ineens zijn kogels achteraan opgezwollen, maar dit is alweer weggetrokken. Staat nochtans nooit de hele dag op stal.

Binnenkort opnieuw controle en bloed laten nemen. Aan de waarden die te maken hebben met zijn spieren was de vorige keer weinig aan te zien, enkel vitamine E tekort en leverwaarden aan de zwakke kant. Maar hier krijgt hij al 3 weken supplementen voor...

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:56

Hij wordt 3x per week getraind door mijn trainster, dit is basisreining dus heel technisch. Die sessies duren ongeveer 30minuten.

Daarnaast rijdt hij donderdag en zondag teampenning en tussendoor een bosritje. Ook staat hij bijna elke dag op de weide voor minstens enkele uren zodat hij voldoende kan bewegen.

Ik heb er ook al aangedacht dat we hem misschien teveel voer geven naast krachtvoer. Hij krijgt 's avonds laat na het rijden meestal nog een beetje slobber of bietenpulp of dergelijke, dit zal +- 2kg zijn. We doen hier ook altijd een beetje lijnzaad onder.

Hij is eindelijk goed aangekomen (maar nog niet ideaal) dus ben bang dat hij terug gaat afvallen als hij minder krijgt.

De stal waar hij staat is heel druk, altijd veel volk en de lichten gaan pas heel laat uit. Hij staat wel in een buitenstal naast de buitenbak dus heeft veel frisse lucht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:01

Een beetje slobber of bietenpulp :oo 2 kilo daarvan is niet bepaald een beetje. Naast de 3 kilo brok kom je op 5 kilo krachtvoer uit. Dat is echt veel ook voor een paard vol in training. En hij werkt 6 dagen per week als ik goed lees? Zelfs nu met dikkere kogels en minder goed eten? Hebben jullie al eens geprobeert een week rust te geven, alleen de wei in? In combinatie met de bietenpulp en of slobber te verminderen. En hoe oud is hij?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:08

stress? Zeker als hij uit een rustige omgeving komt. Misschien slaapt hij wel heel slecht en is daardoor gewoon moe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:59

Stond hij hiervoor wel regelmatig buiten op het land?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:05

Ken je pssm?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:11

Waarom wordt er zo veel gewerkt met een paard dat overduidelijk niet in orde is ?

Ga eens bij jezelf te rade .. zou jij zin en fut hebben voor al deze activiteiten als je je zo zou voelen en zoveel lichamelijke mankementen laat zien ??

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:44

Er zijn paarden bij ons op stal die veel meer brok krijgen en veel minder beweging dan hem hoor... En wij geven heus die bietenpulp etc niet bij vlak nadat hij zijn vorige maaltijd heeft opgegeten. Daar zit altijd minstens 6 uur tussen.

En zoveel gewerkt, dan heb ik het over de periode waarin hij zich wél beter voelde en er op dat moment niets aan de hand was. Je moet er ook rekening mee houden dat op de koeien werken meer een speelmoment is dan een werkmoment en dat ze ook veel stilstaan doordat er soms heel veel volk aan meedoet. Alleen die momenten dat mijn trainster zich met hem bezighoudt moet hij zich eventjes concentreren, en dan vindt ik een klein half uurtje nog niet echt overdreven. Soms is het ook maar 2 keer per week...

En als we merken dat hij zich niet meer goed voelt, dan blijven we dit uiteraard niet doen. Deze week heeft hij ook volledig rust gekregen, met weidegang. Ik wil het zeker en vast niet laten klinken alsof wij ons paard "overwerken". Hij is ook altijd een paard geweest die niet liever deed en die echt opfleurde als hij opgezadeld werd.

Het gaat erover dat hij na een "goede" periode altijd weer iets anders heeft. Hij heeft het afgelopen halfjaar 3 maanden stilgestaan, waarvan 2 maanden volledig (enkel weidegang en aangepast eten).

Ik wil toch even benadrukken dat wij proberen om ons paard zo goed mogelijk te verzorgen ;(

Nee ik ken geen pssm, ik ga eens eventjes googelen.

Hij heeft altijd, van toen wij hem hebben, minstens 4 dagen per week de hele dag op het land gestaan samen met zijn vaste kudde.

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:46

Maar het kan natuurlijk altijd een goed idee zijn om hem naar een rustige stal te brengen en hem gewoon weer effe paard te laten zijn, zonder verplichtingen en veel beweging... Daar zijn we al een tijdje over aan het nadenken.

Soms denk ik echt dat het mijn schuld is dat hem die dingen overkomt :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:56

Week volledig rust, hopelijk dan wel met flink aangepaste hoeveelheid brok.

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 00:07

Zal ik zéker doen! Heb net een afspraak gemaakt voor een stal in de buurt waar ze 13 stallen hebben, superveel weidegang, goede kwaliteit brok en hier heel dichtbij.

Alvast bedankt voor de tips ;)

Eveyankee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 00:10

Heb trouwens wat gelezen over pssm!! Wordt er eigenlijk regelmatig zo'n diagnose gesteld bij paarden? Ik had er nog nooit van gehoord en is door de dierenarts nog nooit ter sprake gekomen... Ik ga me hier nog wat verder over informeren.