oudere merrie niet geaccepteerd in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

oudere merrie niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:18

heej,

Mijn merrie (bijna 19 jaar) staat nu al bijna 2 maanden bij familie van mij, dag en nacht op de wei in een kudde.
Nu is het probleem dat de Alfa merrie mijn merrie helemaal niet accepteert, elke dag zie ik nieuwe wonden, sommige zijn gewoon kale plekken andere zijn echt open wonden van te bijten.
Ze pakken ook altijd haar eten af, het is zelfs als zo erg dat wanneer we eten geven mijn merrie zelfs niet meer komt, ze blijft gewoon ergens achter staan ver uit de buurt van de andere paarden. Als ik gisteren avond toekwam stond mijn merrie aan de drinkbak en zag ik de andere echt rond haar gaan staan en begonnen voor niets te trappen en te steigeren naar haar, met gevolg: weer wonden bij en een dik achterbeen.Mijn merrie heeft dan ook echt bang van de andere paarden.

Vannacht hebben we haar in de grote schuilstal gezet en deze dicht gedaan zodat ze vannacht eventjes rustig kon staan, maar dit kan ik niet blijven doen aangezien de andere paarden dan niet kunnen schuilen.

Ik vind het erg spijtig om mijn merrie zo te zien.

Gaat dit gedrag nog over of moet ik toch eens kijken of ik mijn merrie apart kan zetten? :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:17

Ik zou haar apart zetten op een stukje van de wei. En dan het aardigste paard uit de kudde erbij. En wanneer dat goed gaat (paar dagen samen laten wennen) nog eentje erbij enzovoorts. Zodat ze uiteindelijk een groepje is met alle paarden behalve de alfamerrie, en wat steun heeft aan de andere paarden als de leidersmerrie er uiteindelijk bij gaat.

En soms heb je gewoon dat "zwakke" (oude of zieke) paarden niet worden getolereerd. Dan zou je misschien kunnen uitzoeken welke paarden je merrie wel accepteren en de groep in tweeën splitsen.

Barvrouwke

Re: oudere merrie niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:21

Als dit al 2 maanden zo gaat zal ik haar zeker apart zetten. Kun je niet een draad door de schuilstal trekken,
dan de merrie een strookje heeft en de andere de rest van het schuilhok?
eventueel met een ander paard uit de groep waar ze wel mee kan?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:26

Als dit al twee maanden aan de gang is zal het niet zomaar over gaan nu... de eerste dagen kan dat, maar na zo'n lange tijd zou ik haar al lang apart gezet hebben om zichzelf te beschermen. Stukje afzetten zodat ze wel bij de rest kan kriebelen als dat ooit zou lukken maar dat deze haar niet op kunnen jagen of aan kunnen vallen... Of inderdaad de Alfa merrie apart zetten, dan kan de rest van de kudde sterker worden, kan zij een plekje veroveren en komt de alfa er weer later bij...
Haar constant zo toe laten takelen kun je echt niet toelaten, de natuur verstoot ook wel eens een dier, maar dat dier overleefd het dan niet... Jij kunt haar wel helpen dus dat zou ik zeker doen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:12

Zonder dat je iets verander in de kudde zal dit wss niet over gaan, ik heb het hier een maand geprobeerd en toen gezegd dat het hem echt niet ging worden, flinke wonden, constant achterna zitten, dekens kapot etc..
Wat My_Chimanga zegt kan ook heel goed gaan werken, een kennis van me zet haar hengst wel eens een paar dagen op stal en zet dan een nieuwe merrie in de kudde en dan later de hengst er weer bij.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 11:51

Volgens de eigenaar van de Alfamerie is dit normaal, hij is ook de eigenaar van de plaats waar ze staat,dus kan moeilijk zeggen dat hij zijn paard apart moet zetten :( Gistere hebben ze wel de kunne verspreid over alle wei'n en paddocks voor de nacht dus ik hoop dat ik sewes een oplossing kan vinden, ik ga er nu naartoe en hoop dat haar been niet meer zo dik is :(

dian123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:44

een voorkeursbehandeling kan helpen dit hpud in dat het paard veel positieve aandacht krijgt ten opzichte van de andere paarden. haar dus veel aaien belonen en verzorgen en haar meenemen om interessante dingen te doen die de andere paarden kunnen zien. zoals: aan de hand grazen terwijl de anderen op stal staan. je moet haar daarentegen niet dwingen of straffen waar de ander paarden bij zijn. je moet de andere paarden geen aandacht geven waar zei bij is. ook zou jou merrie de eerste moeten zijn die eten krijgt en naar de wei gaat. door haar als het ware voor te trekken zien de andere paarden haar als een speciaal individu. het kan echter wel een aantal weken duren voordat je echt resulaat ziet. maar als hij eenmaal hoger in de rang staat behoud hij die status. dit is zeker het proberen waart.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:27

dian123 schreef:
maar als hij eenmaal hoger in de rang staat behoud hij die status. dit is zeker het proberen waart.

Dat is sowieso niet waar, de verhoudingen in een groep paarden zijn dynamisch.

De rest van je verhaal vind ik ook een beetje vreemd. Kan best dat 't klopt maar lijkt me niet de meest voor de hand liggende optie. Alleen al omdat alle stalgenoten dus de merrie van TS dan moeten gaan voortrekken.

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:30

ik zou ook idd apart zetten

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:37

Als ik toekom bij de paarden ga ik inderdaad altijd eerst naar mijn eigen paardje.
Ze staat nu gewoon bij in de kudde maar om te eten wordt ze apart gezet, de andere paarden kunnen haar wel nog zien maar kunnen niet bij haar komen, ook wordt de Alfa merrie nog apart gezet omdat ze bij gebrek aan mijn paard de andere paarden ook begon aan te vallen.
Naar mijn gevoel zijn ze nu allemaal rustiger bij het eten en ik heb dit weekend ook geen nieuwe wonden ontdekt. Ik hoop dat het blijft zoals het nu is en mijn merrie gewoon bij de kudde kan anders moet ze apart

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:39

Maar als ze met eten apart staan staat je merrie dus het grootste deel van de tijd alleen?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:55

nee enkel wanneer er krachtvoer wordt gegeven dus smorgens een half uurtje en savond een half uurtje

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:06

Oudere nieuwelingen worden sowieso vaak vervelend behandeld. Dat geldt bij de meeste kuddedieren. Het gaat zelfs vaak zover dat een ouder dier beter apart kan worden gehouden of met een wel vriendelijk maatje samen. Acceptatie in een nieuwe kudde is meestal lastig en als je dan een laag in rang staand dier hebt, zoals jouw merrie, is ze al snel het pispaaltje van iedereen. Als het nu nog niet over is, zou ik haar apart zetten, of met een ander vriendelijk paard erbij. Hier wordt ze ook niet gelukkig van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:30

Samy24 schreef:
nee enkel wanneer er krachtvoer wordt gegeven dus smorgens een half uurtje en savond een half uurtje

En met hooi dan?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:34

ze wordt apart gezet, krijgt hooi,even later krachtvoer daarna weer bij de groep. Als er overdag hooi gegeven wordt worden er verschillende hoopjes over de wei verdeeld zodat er meer hoopjes hooi dan paarden zijn. s'avonds is dit bijna onmogelijk om het zo te doen omdat het zo snel donker wordt

dian123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:51

Koper schreef:
dian123 schreef:
maar als hij eenmaal hoger in de rang staat behoud hij die status. dit is zeker het proberen waart.

Dat is sowieso niet waar, de verhoudingen in een groep paarden zijn dynamisch.

De rest van je verhaal vind ik ook een beetje vreemd. Kan best dat 't klopt maar lijkt me niet de meest voor de hand liggende optie. Alleen al omdat alle stalgenoten dus de merrie van TS dan moeten gaan voortrekken.

ik heb het gelezen het boek: 100 tips voor een beter gedrag van uw paard. daar stond precies in zoals ik het schreef. zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. maar ik denk wel dat het kan werken, want als de paarden doorkrijgen dat die merrie speciaal is zullen ze haar niet mer zo aanvallen en haar meer respecteren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:05

Zo, uit een boek! En wie heeft dat dan wel geschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:13

Apart zetten en als de mogelijkheid er op deze stal niet is, dan zou ik een ander onderkomen zoeken.
Het is niet de bedoeling dat je paard steeds met blessures staat. Ik zou haar ook apart zetten en met een aardig paard en zo meer paarden introduceren, zoals Koper zegt.

Ik heb mijn oude merrie zo ook geintroduceerd, aardigste paardje erbij tot dat dat maatjes werden en toen de jongere merrie er weer bij. Mijn merrie en haar maar beschermden elkaar tegen de jongere merrie :D Met zijn tweeen waren ze sterker, eerste dagen was het nog wel gillen, maar uiteindelijk is dat toch opgehouden. De twee merries zijn echter nooit dikke mik geworden, maar acceptatie was er wel.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:20

Koper heeft gelijk, rangorde in de groep is dynamisch, dus per situatie kan de rangorde verschillen. Dat betekent dat tijdens voeren de rangorde anders kan zijn dan wanneer gevaar wordt gespot. Ook kan de rangorde totaal veranderen als er één paard uit de kudde wordt gehaald of een nieuw paard aan de kudde wordt toegevoegd.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 10:41

Bedankt allemaal voor de tips.

We hebben de kudde gisteren een hele tijd in het oog gehouden en het grootste probleem is dus echt tijdens het eten, als ze op de wei staan valt het wel mee. We zetten haar nu dus apart bij het eten zodat ze rustig kan eten, we gaan dan deze week nog afwachten en kijken of het daarna beter gaat.

Het is inderdaad echt niet mijn bedoeling dat iedereen mijn merrie gaat voortrekken, ze staat bij familie aan huis en ben al heel blij dat deze mensen rekening houden met haar,ze is allergisch aan tarwe waardoor ze speciaal eten krijgt, mag niet op stro staan waardoor zij ook voor hun paarden andere stalbedekking hebben,ze mag geen paardensnoepjes, geen brood, enz. Ik heb dus liever dat ze gewoon hier blijft staan dan weer naar een pensionstalling te gaan want bij elke stalling heb ik al problemen gehad hierdoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:57

MarChak schreef:
Koper heeft gelijk, rangorde in de groep is dynamisch, dus per situatie kan de rangorde verschillen. Dat betekent dat tijdens voeren de rangorde anders kan zijn dan wanneer gevaar wordt gespot. Ook kan de rangorde totaal veranderen als er één paard uit de kudde wordt gehaald of een nieuw paard aan de kudde wordt toegevoegd.

En dat niet alleen. Paarden die hoog in rang staan kunnen die positie weer kwijtraken. Of een paard dat altijd laag in rang heeft gestaan kan ineens een paar posities stijgen als er bij voorbeeld een nieuw paard in de groep komt dat de leidersrol op zich neemt en het laag in rang staande paard accepteert. En inderdaad kan het per situatie verschillen, of soms per minuut ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:01

Ik heb een merrie gehad die altijd de baas was, maar op haar 23e werd 'verstoten' uit de groep. Ze kreeg zelf geen veulens meer en mocht niet aansluiten bij de andere merries. Ook omdat ze bezitterig deed naar de andere veulens, met gevaarlijke situaties tot gevolg als je er zelf bijstond en ze ging de jonge paarden te lijf.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik haar proberen apart te zetten met een maatje waar ze wel mee op kan schieten.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:03

Koper schreef:
Ik zou haar apart zetten op een stukje van de wei. En dan het aardigste paard uit de kudde erbij. En wanneer dat goed gaat (paar dagen samen laten wennen) nog eentje erbij enzovoorts. Zodat ze uiteindelijk een groepje is met alle paarden behalve de alfamerrie, en wat steun heeft aan de andere paarden als de leidersmerrie er uiteindelijk bij gaat.

En soms heb je gewoon dat "zwakke" (oude of zieke) paarden niet worden getolereerd. Dan zou je misschien kunnen uitzoeken welke paarden je merrie wel accepteren en de groep in tweeën splitsen.

Ja ik denk dat dit inderdaad het beste idee is, ik sluit me hierbij aan :)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 12:23

Ik zou haar heel graag apart zetten, maar de eigenaars van de andere paarden vinden dit natuurlijk gedrag en blabla, dat weet ik ook wel maar wil mijn meisje nog heel lang bij mij.. en ook voor mezelf, heb al enkele trappen gehad waardoor ik toch wel bang begin te krijgen van de andere merrie ( wat natuurlijk ook niet positief is in deze situatie) en mijn nachtrust zou er ook beter van worden, alleen is het probleem wanneer zij apart zou staan dat ik elke keer als ik met haar wil gaan rijden ofzo dat ik door de wei van de hengst moet ik kan ook de hengst op haar wei zetten en dan mijn merrie op de wei van de hengst maar dan kan de hengst niet schuilen voor regen en wind en ook om eten te geven moeten ze dan helemaal de wei door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:50

Samy24 schreef:
Ik zou haar heel graag apart zetten, maar de eigenaars van de andere paarden vinden dit natuurlijk gedrag en blabla, dat weet ik ook wel maar wil mijn meisje nog heel lang bij mij.. en ook voor mezelf, heb al enkele trappen gehad waardoor ik toch wel bang begin te krijgen van de andere merrie ( wat natuurlijk ook niet positief is in deze situatie) en mijn nachtrust zou er ook beter van worden, alleen is het probleem wanneer zij apart zou staan dat ik elke keer als ik met haar wil gaan rijden ofzo dat ik door de wei van de hengst moet ik kan ook de hengst op haar wei zetten en dan mijn merrie op de wei van de hengst maar dan kan de hengst niet schuilen voor regen en wind en ook om eten te geven moeten ze dan helemaal de wei door.

Totdat het hun paard overkomt, dan is het opeens geen natuurlijk gedrag meer. Naar dat soort argumenten luister ik allang niet meer, jij komt voor je paard op logisch, paard kan dat zelf niet, dus laat je niet uit het veld slaan door de anderen.

Maar de pensionhouder is toch familie van je, kan je niet even met hem om tafel zitten en je zorgen uiten over je paard?