Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

petra_van schreef:nee,helaas was ik niet aanwezig bij de nederlandse keuring het transport bedrijf zag er verder goed profesioneel uit.Als je mijn verhaal leest zie je ook dat we een keuze moesten maken vanwege tijdgebrek.En kozen voor een paardentransport bedrijf.Normaal halen wij zelf veulens of paarden op.
Speedster schreef:VWA staat voor Voedsel en Waren Autoriteit. De keuring die zij uitvoeren heeft betrekking op de export van paarden in de zin van vee (vlees). Het is ervoor bedoeld om te beoordelen of export van een paard mogelijk gevaar kan opleveren voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van besmettelijke ziektes. Het paard wordt dus inderdaad zelf nauwelijks nagekeken (laat staan echt gekeurd zoals een "echte" DA zou doen), meestal wordt er niet meer gedaan dan controle van chip en paspoort. De term gezondheidsverklaring is dan ook eigenlijk niet terecht. Hoe erg het ook is van je veulen, het is heel goed mogelijk dat hij al ziek is geweest voor hij op transport ging.
F3nn3 schreef:Wat het 'probleem' blij lang transport is; paarden moeten hun hoofd omlaag kunnen doen om hun luchtwegen schoon te houden, om te kunnen 'snuiten/briesen' als dit niet gebeurt kan er rotzooi in de longen terecht komen waarna ze heel erg goed ziek worden.
En trouwens: Indien het paard ziek wordt tijdens het transport en binnen 5 dagen sterft, valt dit eveneens onder het risico van de transportverzekering. Een kopie van de VWA gezondheidsverklaring zal dan worden opgevraagd en overlegd dienen te worden. (http://www.paardentransporten.nl/transp ... ringen.htm)
Kinke schreef:Ik snap het verhaal niet, waarom is dit de 'schuld' van de transporteur en niet van de keurende dierenarts(en)?