wanneer is een cap kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse011

wanneer is een cap kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:34

hallo lieve bokkers..

ik heb een vraag over "de cap"
hoe kan je erachter komen wanneer een cap kapot is?
ik ben namelijk een paar x gevalllen samen met mijn cap :+
en dus ben ik benieuwt hoe ik erachter kan komen wanneer hij kapot is..
kan iemand mij miss helpen :P

gr ilse

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:39

volgens mij is het met cap net als met een brommerhelm,eenmaal er mee gevallen is hij niet meer veilig en dien je een andere aan te schaffen.
reden is dat er een (minimale) onzichtbaar breukje in de cap/helm kan zitten waarbij bij de volgende val de cap/helm meteen kapot kan gaan en dus geen bescherming geeft.

FNews

Re: wanneer is een cap kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:27

Als je bij iedere val een helm moet kopen kost het echt een fortuin.
Ik ben al regelmatig gevallen en laat mijn helm zo ook wel eens perongeluk vallen of paardlief gooit hem van iets af, kheb hem al een jaar of 3-4.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:31

Het is inderdaad verstandig om een nieuwe cap te kopen als je er mee bent gevallen. Zeker als je er hard mee bent gevallen. Vanaf de buitenkant kun je namelijk niet zien of hij stuk is (meestal). Binnen in de cap ontstaan allemaal kleine scheurtjes, hierdoor is de cap bij een volgende val niet meer veilig. Dit is natuurlijk niet altijd zo, maar het lijkt mij wel verstandig om voor de zekerheid een nieuwe te kopen. Better safe then sorry.
Laatst bijgewerkt door wiifke op 15-11-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:32

Ze zeggen inderdaad dat je elke keer als hij valt (of jij met een cap op) je een nieuwe moet aanschaffen
maar dan wordt het wel een erg duur grapje
ik ben een keer zo hard tegen een boom gevallen (in rengalop de ene kant op willen omdat er een opstakel aan komt dus tussen grote bomen door, pony wil niet dus dan maar de volgende proberen maar toch op het laatste moment wel gaan, ik vloog recht door tegen de boom aan)
Toen zat er een hele scheur in, toen hebben we toch maar een nieuwe aangeschaft maar verder denk ik dat het slim is elke 2 a 3 jaar een nieuwe te kopen
ookal val je niet, hij zal heus wel is op stal vallen ofzo, gewoon voor de zekerheid
maar na elke keer vallen is wel een beetje overdreven

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:35

ik heb mijn cap al heel vaak laten vallen heb ook een nieuwe sin een tijdje maar die is ook al een aantaal keer gevalen maar ik zou idd naar een aantal keer late vallen een nieuwe aanschaffen

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:46

Als je op je hoofd valt, of je paard tikt de tok met zijn hoef, dan zou ik zowiezo een nieuwe cap kopen.
Ook als je de cap zelf geregeld op de grond laat vallen, kan goed zijn dat er een serieuze scheur inzit...
Beter voorkomen dan genezen, wees zuinig op je hoofd ;)

Bij ons zijn er veel mensen die werken volgens het principe: als je (zwaar) valt, dan moet je een nieuwe cap kopen.
Daarom vind ik het ook zo belachelijk dat mensen zo'n dure caps kopen... 1 keer goed vallen en hij is even snel kapot als een goedkopere cap :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:51

Ik vind elke keer dat je valt een nieuwe kopen echt vet overdreven, maar als je zoals hierboven tegen een boom aan knalt dan is de kans wel groot dat er iets van binnen (of buiten) is gescheurd dus dan is het denk ik wel verstandig om een nieuwe te kopen, maar als je niets voelt zal die waarschijnlijk ook niet in een keer uit elkaar vallen ofzo.. ;)

Edit: ik snap mijn eigen post geeneens.. :=

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:55

XBalou, daar heb je geen gelijk in. Vanaf de buitenkant kun je lang niet altijd zien of hij stuk is of niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:02

Met het oog op je eigen veiligheid is het idd aan te raden om na een val van je paard of wanneer je de cap flink laat vallen te vervangen.
En bij een val van je paard bedoelen ze wel wanneer je ook daadwerkelijk met de cap/hoofd de grond raakt.

Er kunnen namelijk voor het oog niet zichtbare scheurtjes in komen waardoor de cap de volgende keer niet doet waarvoor hij bedoeld is.
In dat geval kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Want zeg nu zelf (oke vallen doet niemand graag _O- ) maar liever met een veilige cap dan met een onveilige cap.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:13

HAR --> RUI

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:51

Ligt eraan hoe die eruit ziet!
Zet eens een foto neer ofzo! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:26

ligt er heel erg aan hoe je valt, als jij van je paard valt en daadwerkelijk met je cap ergens tegen aan land is het wijs om je cap te vervangen :j
dus met je kop tegen de vlakte , de bakrand, een boom, een hindernis etc , dan is vervangen wijs.
als je met je gat in het zand ploft is het natuurlijk onzin om je cap te vervangen.
daarnaast zal een cap idd nog wel eens een keer gewoon ergens vanaf vallen oid, dus na een jaartje of wat zou je dan sowieso een keer je cap kunnen/mogen vervangen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:23

Ik heb jaaaaren met dezelfde cap gereden, uiteindelijk toch maar eens een nieuwe gekocht, m'n hoofd was blijkbaar gegroeid :+ , en ik was er ook al vaak mee gevallen. Wel nooit echt op mijn hoofd, voor zover ik me kan herinneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:01

Beste bokkers,

Ik ben vandaag gevallen op straat (ik weet niet meer hoe ik ben gevallen) maar volgens mij niet op mijn hoofd, wel is het stof een beetje van de cap af maar zelf geen krassen op de cap. Ik heb hem al jaren, en één keer eerder mee gevallen, en toen op me hoofd gevallen maar verder geen schade eraan.
Ik weet niet of ik nou een nieuwe cap moet kopen, wat denken jullie?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:52

In dit geval zu ik zeker een nieuwe cap kopen. Zoals al meerdere malen aan is gegeven in dit topic, kan de cap van binnen wel beschadigd zijn terwijl hij aan de buitenkant nog heel lijkt. Eigenlijk had je meteen een nieuwe moeten kopen toen je op je hoofd gevallen was.

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:47

In jou geval moet je zeker een nieuwe kopen.
Bij een harde val van de cap of een val op hoofd zeker een nieuwe kopen!

Hij kan er aan de buitenkant goed uitzien maar van binnen wel kapot zijn. Ik schrok ook toen ik nadat ik mijn nieuwe cap heb gekocht mijn oude uit elkaar heb gehaald hoever deze kapot was! Zelfs terwijl ik er niet mee op mijn hoofd ben gevallen en de cap zelf ook niet is gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:50

pat69 schreef:
volgens mij is het met cap net als met een brommerhelm,eenmaal er mee gevallen is hij niet meer veilig en dien je een andere aan te schaffen.
reden is dat er een (minimale) onzichtbaar breukje in de cap/helm kan zitten waarbij bij de volgende val de cap/helm meteen kapot kan gaan en dus geen bescherming geeft.

Klopt helemaal, bij elke val je cap vervangen :)
En als dat een duur grapje is zou ik investeren in zitlessen ;) :+

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:55

Ik weet niet of er altijd een scheur in komt bij een cap. Ik weet wel dat onder de voering vaak piepschuim zit. En dat bij een val de piepschuim helemaal geplet word en dan geen demping meer geeft bij een val. Dit heb ik gezien bij een stalgenoot die was gevallen en haar cap heeft ontmanteld . Geen scheur te zien maar de piepschuim helemaal plat. Ik vind dat een cap na jaren ook losser rond je hoofd begint te zitten. Ik denk dat dat dezelfde reden is dat het piepschuim platter word.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:56

pat69 schreef:

oei.. dan heb ik wel heeeel veel caps nodig hihi ik ben best vaak gevallen..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:59

Ik heb nog dezelfde cap als toen ik begon met rijden. En toen was ik elf...

Ik ben vaak gevallen, maar nog nooit op mijn hoofd. Als ik viel was het meestal op mijn kont :')

Ik zou mijn cap alleen vervangen wanneer ik op mijn hoofd ben gevallen. Anders zou het een onnodig duur grapje gaan worden...

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:18

ik zou ook pas een nieuwe cap kopen als ik op mijn hoofd ben gevallen..