krijg m'n paard niet vooruit..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

krijg m'n paard niet vooruit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:28

hallo, ik ben vandaag bezig geweest met m'n "inrij paard" en merkte dat hij nog niet wist wat draven was.. zal even wat over het paardje vertellen: hij is 4 jaar, nergens bang voor, kijkt naar alles wat hij ziet (denk aan een blaadje op de grond, een auto in de verte, een vogel) , (nog) weinig respect voor mensen en loopt het liefst zo langzaam mogelijk. is verder een heel lief paard maar een ramp om mee te "werken". ik ben al een tijdje bezig met grondwerk en longeren en ben er ook al op geweest, waar hij overigens niks om geeft :D dus ik dacht nu kan het longeren ook wel in draf. maar daar dacht m'n paardje anders over.. hij is gewoon niet vooruit te branden. op zo'n moment heb ik ook niet veel geduld (en ik weet dat dat niet goed is) hebben jullie hier ervaring mee, hebben jullie tips of weet iemand misschien waar dit aan licht?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:32

Ik denk niet dat je paard niet wil, maar het niet snapt en dat jij de verkeerde hulpen/signalen geeft :)

Bij een jong paard moet je duidelijk en consequent zijn...
Vraag eens hulp van iemand die goed kan longeren en verstand heeft van (jonge) paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:35

Hij weet niet wat draven is? Hoe doet hij dat dan wanneer hij ergens sneller dan in stap heen wil :')

Ik denk inderdaad ook dat hij niet snapt wat je bedoelt. Dus ofwel moet je 't 'm uitleggen ofwel een begrijpelijker hulp verzinnen. Aan de longe kan dat toch vrij makkelijk met je eigen energie en positie. Koppel daar de hulp "drrraf" aan, die kun je dan weer, samen met je zit en ademhaling, gebruiken als je ohz wil aandraven. Of misschien eerst een paar keer aan de longe draven?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:36

listiglistje schreef:
Ik denk niet dat je paard niet wil, maar het niet snapt en dat jij de verkeerde hulpen/signalen geeft :)

Bij een jong paard moet je duidelijk en consequent zijn...
Vraag eens hulp van iemand die goed kan longeren en verstand heeft van (jonge) paarden.

bedankt, dat ga ik zeker doen binnenkort! en ja, ik denk ook dat hij het gewoon (nog) niet snapt. en dan ook nog een gefrustreerde vrouw naast je ;) ook ff wat anders voor mij, ben een paard gewend die op de fijnste hulpen reageerd dus dit is weer een uitdaging!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:38

Koper schreef:
Hij weet niet wat draven is? Hoe doet hij dat dan wanneer hij ergens sneller dan in stap heen wil :')

Ik denk inderdaad ook dat hij niet snapt wat je bedoelt. Dus ofwel moet je 't 'm uitleggen ofwel een begrijpelijker hulp verzinnen. Aan de longe kan dat toch vrij makkelijk met je eigen energie en positie. Koppel daar de hulp "drrraf" aan, die kun je dan weer, samen met je zit en ademhaling, gebruiken als je ohz wil aandraven. Of misschien eerst een paar keer aan de longe draven?

dat heb ik geprobeerd en dat lukte dan weer wel. (alleen als we naar de uitgang gingen :P) hij weet wel wat draven is, maar daar merk ik niks van..

Anoniem

Re: krijg m'n paard niet vooruit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:47

Het gaat er ook niet om dat hij weet wat draven is, hij moet weten wat jij bedoeld. Een paard moet leren voorwaarts te gaan op been,dat doet ie niet zomaar hoor. Als het paard aan de longe wel goed op de hulpen is, kun je de hulpen gebruiken tijdens het rijden. En uiteraard moet in het begin de longeur zorgen voor een voorwaarts paard...
Daar kun je bij sommige paarden gewoon een paar weken voor uittrekken voordat ze het snappen...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:39

Joolien schreef:
Het gaat er ook niet om dat hij weet wat draven is, hij moet weten wat jij bedoeld. Een paard moet leren voorwaarts te gaan op been,dat doet ie niet zomaar hoor. Als het paard aan de longe wel goed op de hulpen is, kun je de hulpen gebruiken tijdens het rijden. En uiteraard moet in het begin de longeur zorgen voor een voorwaarts paard...
Daar kun je bij sommige paarden gewoon een paar weken voor uittrekken voordat ze het snappen...

ja je hebt gelijk! hij snapt het niet in een keer nee. ik bedoelde eigenlijk dat hij niet draafd aan de longe zonder iemand erop ;)

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:56

Sommige paarden leren nou eenmaal sneller dan anderen. Een van de belangrijkste dingen is consequent en duidelijk zijn, en doorzetten. Probeer voordat je verder gaat met rijden, eerst je paard vanaf de grond voor elkaar te hebben. Zorg ervoor dat hij stemcommando's kent, voor stap, draf en stop. Als je dat voor elkaar hebt aan de longe, kan je deze commando's onder het zadel gebruiken om verdere hulpen aan te leren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:20

Als je het aan de longe moeilijk vindt kun je het ook gewoon aan de hand doen. Sommige paarden zijn daarin makkelijker dan andere maar sommige die draven al vrij snel met je mee als je zelf het tempo verhoogt als je daaraan het commando draf koppelt is het voor het paard ook al makkelijker om het aan de longeerlijn te doen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:54

sunrice schreef:
Sommige paarden leren nou eenmaal sneller dan anderen. Een van de belangrijkste dingen is consequent en duidelijk zijn, en doorzetten. Probeer voordat je verder gaat met rijden, eerst je paard vanaf de grond voor elkaar te hebben. Zorg ervoor dat hij stemcommando's kent, voor stap, draf en stop. Als je dat voor elkaar hebt aan de longe, kan je deze commando's onder het zadel gebruiken om verdere hulpen aan te leren.

ja ben nu ook vooral bezig op de grond. stappen, stoppen en terug kent hij nu goed alleen het draven nog! dan ga ik verder onder het zadel!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:54

Tigra_ schreef:
Als je het aan de longe moeilijk vindt kun je het ook gewoon aan de hand doen. Sommige paarden zijn daarin makkelijker dan andere maar sommige die draven al vrij snel met je mee als je zelf het tempo verhoogt als je daaraan het commando draf koppelt is het voor het paard ook al makkelijker om het aan de longeerlijn te doen.

bedankt voor de tip! dat ga ik morgen eens proberen!

lovefresians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:28

Ik heb dat op het begin ook gehad met mijn paard. Toen ik er voor het eerst op reed was hij niet vooruit te branden. Bij mij kwam het omdat er voordien weinig mee gedaan was en een hele slechte conditie had, maar ook omdat hij nog maar net was ingereden en nog niet alle hulpen kende. Je moet er gewoon veel mee oefenen en misschien kan je les nemen, de meeste instructeurs weten daar ook wel wat van dus ze kunnen je daar dan heel goed mee helpen. Wat ook kan helpen is om altijd een zweep bij te hebben en geen tik op zn kont/hals geven maar als je aanspoort gelijk een tikje achter je been, hij voelt het dan misschien iets beter.

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:25

je moet draven eerst aan de hand oefenen en als je wilt aandraven bijv. 2x klikken en zo in galop bijv. 3x klikken of een kus geluid maken en als hij dat goed kent kun je met hem het longeren pas gaan oefenen

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:29

veel praten bijvoorbeeld als je paard het aan de longe wel snapt in DRAFFFF dan als je erop zit zeggen in DRAFFF ik praat heel veel met mijn paarden is ook leuk die oren gaan de hele rit op en neer om te luisteren of ik wat te zeggen heb echt supperrr als je zo kunt rijden en je paard snapt dat veeeel sucses ermee

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:17

Wandelen met je paard kan ook een goede hulp zijn om de gangen aan te leren. Dan volgt hij wat jij zelf doet. + Met rijden altijd iemand erbij vragen die hem net dat beetje extra sturing geeft om te lopen terwijl jij het commando geeft. En je moet zeker wel geduld hebben. Als je kwaad word omdat iets niet lukt gaat het zeker te weten nooit lukken. Rustig aan dan komt het allemaal van zelf.

Ik heb mijn shetlander voor de kar beleerd. Eerst zonder kar. Nou reken maar dat ik ook een paar keer echt goed kwaad was. Maar uiteindelijk naar mate ik gewoon een andere tactiek probeerde 'Daarmee bedoel ik kalm blijven', toen ging alles veel beter. Uiteindelijk is de eerste keer dat ik er een kar achter heb gehangen meteen goed gegaan. En ik hoop dat dit met mijn nieuwe pony ook zal lukken.