angst agressie of.????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacckybby

angst agressie of.????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:31

hallo mensen,

Ik heb een gelderse merrie van 4 jaar Dancey.
ze is heel dominant en doet hele rare gevaarlijke dingen dat ik af en toe denk van hier heb ik geen zin meer in.
gevaar voor mij en voor andere, maar toch heb ik een band met dr met rijden is ze weer hardstikke braaf.
ze komt van een opfok een 1 of andere arie ofzo.
de ene keer denk ik het is angst en de andere keer denk ik dat paard is knettergek.
ik zou graag willen weten waar ze vandaan komt.
als iemand me advies zou kunnen geven graag.

RianneH

Re: angst agressie of.????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:36

Je verhaal is wat onsamenhangend. Wat doet ze precies?

Jacckybby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:46

Ze bijt en schopt en heeft eigenlijk schijt aan alles en iedereen ze loopt door me heen in stal schijnt ze ook heel erg te zijn met voeren vooral en tegen andere mensen die ze niet kent ze rent door de planken van de bak heen ze vielt je aan met longeren dat doet ze gelukkig niet meer naar de hoefsmit gaan gaat nu gelukkig wel wat beter alleen haalt ze af en toe nog steeds uit de dierenarts moet ze ook niks van hebben dr hoeven kon k eerst niet uitkrabben dat gaat gelukkig wel beter nu zonder dat ze schopt af en toe zie ik angst in dr en af en toe is ze gwn gevaarlijk alsof ze woedeaanvallen krijgt ofzo van andere paarden moet ze ook echt niets hebben ik heb dr van een vrouwtje met 2 kinderen maar dat ging absoluut niet goed daar was ze hardstikke vals geworden ze konden dr alleen nog maar een halster omdoen en uit stal halen en losgooien en weer terug in stal zetten ze konden dr niet poetsen het gaat nu met mij en danc een stuk beter gelukkig maar k vraag me af waar het vandaan komt of het haar karakter gewoon is ook is ze nog maar 4 jaar..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:22

Zoek hulp

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:28

Je verhaal is heel moeilijk te lezen omdat je geen hoofdletters, punten of komma's gebruikt.

Maar van wat ik ervan begrijp zou ik ook hulp zoeken van een ervaren persoon.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 15-11-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:10

Ik denk dat je paard behoefte heeft aan een goede duidelijke opvoeding. Dus hulp zoeken zal wel handig zijn. Angst of agressie kunnen wij lastig zeggen maar de meeste paarden zijn niet agressief van zichzelf, kunnen dat wel worden als je niet een duidelijk leider bent en dat is denk ik het grootste probleem geen duidelijke leider voor je paard en daardoor in de war end. Daar kan ook de combi vandaan komen van angst en agressie als een paard niet weet en snapt wat de bedoeling is en er niemand een duidelijke leider is dan raken ze in de war en daar kan ook angst bij komen. Ik denk dat je er beter aandoet om echt goede hulp te zoeken of eventueel het paard weg te brengen voor een opvoedcursus en dat je later zelf leert omgaan met je paard en de regels door te zetten.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:13

ze is inderdaad nog maar 4, wees consequent met de opvoeding

Jacckybby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 13:02

.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:12

Hetgeen wat jij hebt geschreven zou bijna over ons paard kunnen gaan, ook zij had er een handje van om ''door'' de mensen heen te willen lopen. Mee lopen, ging niet want zij bepaalde wel welka kant je op ging... En trappen als je haar achter hoeven uit wilde krabben, hoefsmid is dan ook een hele opgave. Ze viel je (bijna) aan als je haar wilt longeren. Borstelen is ook niet haar favo ding, maar moet toch zo nu en dan wel gebeuren... Haar stal in komen deed je ook niet. Etc etc etc... Maar nu zijn we wel bijna 2 jaar verder, maar we kunnen haar stal in, ze loopt met ons mee...en niet meer andersom, borstelen is nog steeds niet haar favo ding maar ze laat het toe, oke geen uitgenbreide poets beurten, maar een borstel erover heen gaat goed. En met rijden is ze heel braaf, op zo nu en dan een bokje na als ze geen zin heeft of je het haar te moeilijk maakt, nou waren wij er al wel vrij snel achter dat wij een heel dominant maar ook heel onzeker paard hebben, wat voor mij heel moeilijk was, maar met heel wat hulp, en les etc etc zijn wij een heel eind gekomen, nu is ons paard 15, en we hebben de eerste eigenaaresse gesproken, dus wij zijn al wel acheter het een en ander gekomen... Maar ik wil dus aangeven, zoals de mensen voor mij ook al hebben gezegd, zoek hulp.. neem les want alleen krijg je het bijna niet voor elkaar. Succes!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:59

het antwoord dat "tigra" al gaf daar ga ik helemaal in mee, hier is duidelijk een gebrek aan leiderschap.
Maar wat het rijden betreft zeg je dat gaat allemaal piekfijn, geen probleem.
Ik heb even op jouw profiel gekeken, als jij vindt dat jouw paard goed loopt zo, dan moet je echt nog heel veel leren, paard loopt helemaal achter de teugel, en jij zorgt er ook voor dat dit zo blijft, dit is echt niet goed paardrijden.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 02:27

mss een stomme reactie..?

maar meer grondwerk met je paard doen, beter (wederzijds) vertrouwen en leiderschap "eisen" ze heeft naar jou te luisteren maar jij moet leiderschap tonen en nemen, ook zou ik idd hulp zoeken bij het opvoeden van je paard. en wie weet heeft ze wel veel meegemaakt waardoor ze is zoals ze is.

je heb ook een website natural horsemanship, mss wel iets om op te kijken?

gr

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:08

Hoe is dit paard van veulen af aan opgegroeid? Wat is er tot nu toe mee gedaan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:36

Heb je genoeg geld voor goeie begeleiding? Dit soort dingen moet je niet te licht nemen. Éen goeie trap en je ligt in het ziekenhuis. Of zelfs maar een goeie kopstoot en je hebt een zware hersenschudding te pakken.

Wel ben ik heel benieuwd hoe je dit paard uit de wei, gepoetst en gezadeld krijgt dat ze zo braaf is met rijden?

Uit welke regio kom je? Ik ben zelf erg fan van het Gelderse ras, dus wil best een keer komen kijken als het niet te ver is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:45

Ik zou iemand zoeken die je goed kan helpen met grondwerklessen, freestylen etc zodat er goed duidelijk word wie de leider is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:12

Ik heb het niet op grondwerken als verder onbekend is hoe dit paard is opgegroeid en hoe het zijn leven tot nu toe heeft doorgebracht :n .
Bij zo'n jong paard is de kans reëel dat het niet geleerd heeft waar zijn plaats is (flesseveulen, of onjuiste groepsamenstelling bij het opgroeien?). Juist gedrag moet zo'n jong dier leren van andere paarden. Geklungel van de (onervaren) mens is in zo'n geval onwenselijk. Eerst moeten ze weten hoe zich te gedragen hebben onder soortgenoten.

Als zo'n paard onder juiste omstandigheden is opgegroeid en desondanks dit gedrag vertoont, dan hoort het al helemaal niet in onervaren handen. :n
Je kunt je dan ernstig afvragen hoe het eigen karakter is }:) .

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:02

Dit paard staat nu bij ons op stal met een nieuwe eigenaar..
precies hetzelfde probleem!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:13

Tja ze is 4 en moet ineens aan het werk :Y)
Even alle medische dingen en pijn uitgesloten, dit is een leeftijd waarop ze de grenzen gaan opzoeken.
Ik denk dat de 'angst' die jij ziet komt omdat ze jou twijfel ziet. Ze heeft leiding nodig en word onzeker omdat ze alles kan maken. Ik heb er zelf ook eentje van bijna 4 en herken het wel een beetje. Alleen word die van mij niet gevaarlijk. Wel is ie enorm brutaal, happerig en schrikkerig etc. Hij heeft echt buien. Dit is waar het opvoeden echt belangrijk is!
Bang worden is echt funest. En geloof me ik kan me voorstellen dat zo'n imposante Gelderse best kan intimideren! Flink grondwerken en even helemaal niks meer pikken. Ze moet nu leren dat jij boven haar staat en niet zij boven jou. Zei moet achter jou lopen, en zei moet stilstaan als je met haar bezig bent etc. Als je er nu flink tijd en moeite in steekt heb je straks een fijn opgevoed paard. Succes!

Edit begrijp ik nu dat ze alweer doorverkocht is? Nog meer verwarring.. Fijn voor het paardje..

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:20

Jaa klopt,
het paardje is niet meer van TS (dit topic is ook van vorig jaar)
een meisje bij mij op stal heeft haar nu enkele weken en vertoont precies hetzelfde gedrag.
iedereen blijft uit zn buurt, echt een gevaarlijk en gemeen beest

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:48

Vaak zijn paarden die uit de opfok komen niet opgegroeid met verschillende leeftijdgenoten (dus niet alleen veulens van dezelfde leeftijd, maar ook oudere paarden). Je moet het zien als een kleuterklas zonder juf of meester en dat betekent dat dit een kwestie is van geen regels meekrijgen. Oudere paarden kunnen veulens, jaarlingen en twenters heel goed opvoeden, maar dit wordt door de meeste opfokbedrijven niet gedaan. Jouw paard heeft dan ook aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid last van onopgevoed gedrag. Iets wat je niet 1,2,3 in je eentje kunt oplossen, helaas. Het is sterk aan te raden om een gedragsdeskundige in te schakelen. Samen kunnen jullie jouw paardje (en jezelf) leren hoe het hoort en van daaruit rustig het werk gaan opbouwen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:48

Zie nu in de laatste reactie dat dit een ouder topic is... Laat mijn reactie dan hopelijk nuttig zijn voor ieder ander die met hetzelfde probleem zit! :D

BeertjeLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:20

Ik weet dat dit topic al vrij oud is, maar ik wou toch even reageren. In mijn ogen is het heel belangrijk om een band op te bouwen met een paard. Daarom raad ik aan om veel grondwerk te doen waardoor je ook laat zien dat jij op een vriendelijke manier de natuurlijke leider wilt zijn.

guusje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:43

Ja, ik dacht ook al iets van grondwerk, en de kleinere dingen van vrijheidsdressuur. Let dan natuurlijk wel op wat je leert zodat ze niets tegen je kan gebruiken. Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:52

Oud topic, slotje.