Bij ons op stal staat een 12-jarige ruin die zeer agressief is met opzadelen. Vanaf het moment dat eender wie met zelfs nog maar een zadeldoek naar hem toe komt, laat staan wanneer het zadel er nog eens bij komt en het wordt pas echt erg als je wilt gaan aansingelen; gericht trappen met de achterbenen en klauwen met voorbenen en bijten. Nu ben ik zelf niet snel onzeker of bang naast een paard want ben ook al naar verscheidene cursussen gegaan, maar hij slaat echt gericht en blijft meppen tot hij iets raakt. Ik ben met hem grondwerk beginnen doen, omdat ik vind dat je niet meteen het zadel-probleem alleen moet aanpakken maar moet beginnen bij de basis. Hij kan namelijk ook erg dominant en agressief zijn naar mensen die onzeker zijn, of toch zo over komen. Heeft al enkele malen mensen uit de weide gemept wanneer die hun eigen paard willen komen halen. Op het grondwerk reageerde hij eigenlijk zeer goed, al besef ik wel dat dit iets is wat onderhouden moet worden, hij blijft namelijk grenzen uittesten, zelf op hele kleine maniertjes. Sommigen menen dat hij 'bang' is maar daar ben ik het niet mee eens; hij is TE verwend (geweest) en zijn kuren hebben al te vaak gepakt bij andere mensen, waardoor hij dit gewoon blijft doen. Aan de longe daagt hij je ook echt uit en als je dan niet weet hoe daarmee om te gaan, gaat het dus fout. Maar toon je je een waardige leider, dan accepteert hij dat zonder morren... Het is echt een paard wat rust en zachtheid maar vastberadenheid nodig heeft bij zijn verzorger/ruiter.
Dus met grondwerk gaat het allemaal prima. Alleen: hoe pakken we dat zadel probleem nu aan? Ik weet heel goed in welke stappen ik het allemaal wil bereiken; eerst rustig de onderlegger er op, dan het zadel er bij, dan de singel er aan en dan pas aansingelen. Dat dit proces dagen of zelfs weken kan duren, heb ik geen enkel probleem mee, daar reken ik ook op; we zijn niet op zoek naar een quick-fix. Maar mijn probleem is: hoe zet ik hem zodanig dat ik dit kàn proberen? Is het best van hem 'vrij' te geven dat bijvoorbeeld iemand hem vast houdt en een ander met de zadeldoek etc komt, of zet ik hem bijvoorbeeld net heel kort aan een balk vast? De vorige keer stond hij aan een balk maar zonder muren naast hem zeg maar, enkel een klein muurtje met een opening (waar ik toen gelukkig achter kon gaan staan toen hij begon te slaan.
Ik heb de eigenaeresse ook al aangesproken op medische problemen, maar zij verzekert dat dit geen probleem is... Ik heb daar echter mijn bedenkingen bij, want een paard doet dit normaal gezien toch niet zomaar? Blijft hoe dan ook onmogelijk om er een DA of zadelmaker bij te halen omdat het zadel er zelfs niet op geraakt. Toegegeven: met rijden zie je er niks aan en loopt hij echt heel mooi, springt ook heel aardig en gaat niet in protest.
Heel concreet vraag ik dus hoe ik hem het beste kan vastzetten zodat we heel rustig en zeker kunnen beginnen met het zadel in zijn buurt te krijgen en hem te kalmeren, zodat er toch eens iemand naar kan komen kijken om hem te checken. De eigenaresse heeft al maandenlang niet meer kunnen rijden omdat ze zo bang is geworden van hem, dus er moet iets veranderen. Inmiddels heeft hij al verscheidene mensen de weide uit getrapt, hij bijt mensen die voorbij zijn stal komen, en 1 keer was hij uitgebroken en heeft hij in het hand gebeten van de persoon die hem wou pakken.
Een tijd geleden was er de zoveelste persoon die van de eigenaresse de toestemming kreeg om met hem aan de slag te gaan, en dat lukte best wel aardig, maar plots van de ene dag op de andere was het weer gedaan en heeft hij hem ook getrapt waardoor die er nu ook mee gestopt is. Omdat ik na mijn pogingen (en toch ook wel enkele successen) een discussie heb gehad met de eigenaresse, ben ik er toen mee gestopt. Maar inmiddels staat er een prima lopend paard al maandenlang stil en heeft zowat iedereen er een bloedhekel of doodsangst aan, dat kan gewoon niet verder en dus zetten we de verschillen opzij want dit paard moet geholpen worden.

ze ondergaat het, maar kijkt zuur.