vraagje over scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikitabanana

vraagje over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 10:44

mijn friese merrie heeft momenteel een 200 grams deken op alleen zit ze redelijk dik in dr vacht, en na het rijden bijna niet droog te krijgen, nu wil ik haar gaan scheren.. kan dit nog?
zoja wat voor deken kan ik dan het beste er daarna opleggen?

en als het me afgeraden word doe ik het uiteraard niet..
(heb trouwens meerdere topics nagekeken of ik daar wat over kon vinden, heb wel wat gevonden maar niet genoeg duidelijkheid)

alvast bedankt!

Angela

Re: vraagje over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:03

Je kunt nu nog prima gaan scheren hoor :j

Ik zou dan van een 200 naar een 300 grams gaan, maar ook zorgen dat je een nog dikkere deken hebt liggen voor als het echt koud wordt. Het is nu immers nog rond de 5-10 graden, dus niet echt koud te noemen. Als het na het scheren ineens gaat vriezen, dan is het wel fijn als je een 400 of 500 grams deken hebt liggen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:11

Ik ga mijn paard deze week scheren en krijgt een 370 grams deken met hals op. Mocht het nog veel kouder worden komt daar een onderdeken bij, meen 150 gram.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:11

ja hoor kan prima, Ik heb mijn paard 2 weken geleden geschoren en denk dat ik over een maand wel weer mag scheren voor de 2e keer. idd zorgen voor voldoende warmte als het kouder wordt van de winter.

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:36

hai hai allemaal,

Ik wil graag me paard scheren maar heb dit nog nooit zelf gedaan.
Iemand tips en tricks? :)
Mijn vorige paard heb ik altijd laten scheren die sloeg namelijk het licht uit je ogen en moest een flink slaaproesje hebben.
Moet ik deze merrie ook een klein streepje geven om stress te voorkomen ? ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:39

Scheren nu kan prima :j
Ik heb bij mijn geschoren paard nu een 300 grams deken met hals op (hals gaat er op mooie dagen als vandaag wel af om de manen meer lucht te geven).

Gaat het kouder worden, dan ga ik over naar 400, 500 en uiteindelijk op de allerkoudste/guurste dagen en nachten 600 gram.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:43

Scheren kan nu idd nog prima. Altijd zorgen dat je genoeg extra dekens hebt om evt dikker te gaan bij ernstige kou.

@taantjeh; als ik jou was zou ik het eerst aankijken. Leg een praam en een roesje klaar, zet eerst het apparaat aan om te kijken wat ze met het geluid doet. Begin dan voorzichtig op de bips. Doet ze niets tot weinig kun je doorscheren en kijken hoe het gaat. Begint ze meteen raar te doen, doe dan en praam op. Blijft ze dan nog gek doen kun je altijd nog een roesje geven.
De meeste paarden vinden het niet heel bijzonder hoor. Ik draai bij de meeste alleen een praam op omdat ze onrustig worden bij de benen. Het lichaam is zelden een probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:46

Vanochtend mijn paard geschoren, reden.. stond te zweten op stal en na het rijden helemaal drama.
Dus nu kaal.
Je kan ook nog in het voorjaar scheren als het nodig is hoor (mijn fjord ging altijd 5 x per winter)
Staat nu onder teddyfleece deken met alcantara bovenkant en daaronder een wollen deken.

Hier zitten overigens benen en hoofd er nog in, rest is eraf.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:30

Sjolvir schreef:
Vanochtend mijn paard geschoren, reden.. stond te zweten op stal en na het rijden helemaal drama.
Dus nu kaal.
Je kan ook nog in het voorjaar scheren als het nodig is hoor (mijn fjord ging altijd 5 x per winter)
Staat nu onder teddyfleece deken met alcantara bovenkant en daaronder een wollen deken.

Hier zitten overigens benen en hoofd er nog in, rest is eraf.

ja ik heb het vanmiddag na lang twijfelen ook om deze reden gedaan, was verschrikkelijk, kreeg haar maar niet droog met stro lopen wrijven etc. niks hielp.. ik denk hoppatee eraf met dat haar.. benen, hoofd heb ik ook niet gedaan, maar ook omdat ik het zonde vind om die mooie sokken van haar eraf te halen (fries)

voor de rest iedereen bedankt voor de reactie's en informatie nu is het duidelijk hoe ik het moet doen.. +:)+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:00

Heb vandaag ook al gereden met mijn geschoren paard, zalig!
Geen uren lang gedoe met dekens en paard dat zich veel frisser en fruitiger voelde, hoop dat het bij de jouwe het zelfde effect heeft.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:32

Ik begin ook steeds meer te twijfelen om het maar wel te doen. Paard was drijf en drijf nat vandaag.. ellende!

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:34

@ Jitske ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Ze is al wel een beetje bang voor het geluid.
Maar hou het ieder geval bij de hand. :j

Hebben jullie je paard ook nog gewassen om te voorkomen dat je strepen krijgt ?

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:37

Ik wil dit jaar ook voor het eerst mijn paard laten scheren,eigenlijk om dezelfde redenen als TS.
Alleen mijn paard heeft het wel snel koud,al ze staat nu wel voor het eerst sinds ik haar heb in een binnenstal,dus dat geeft al meer warmte natuurlijk,maar dat is wel de reden dat ik twijfel.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:34

goed poetsen en eventueel inspuiten (paar uur van te voren) met glansspray doet wonderen. Maar streeploos scheren is ook gewoon handigheid. De strepen van de messen zijn (mits het paardenmessen zijn, deze zijn fijner dan koeien/paardenmessen) zie je na een paar dagen al niet meer. Ik zou zelf in iedergeval niet meer wassen (of je moet een solarium hebben).

De laatste 2 weken en de komende 2 weken is het topdrukte met scheerklussen, dus er zijn nog heel veel mensen die op dit moment scheren.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:29

@sjolvir - ja was echt super hoor, net clubles gehad.. veel sneller klaar nu! en idd wat frisser!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:23

Jahoor ,scheren kan prima . Heb deze week 4 Friezen geschoren ,daarna dik in de dekens en rijden maar. Ze waren blij dat ze het dikke haar kwijt waren.

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:10

Heb haar geschoren hoor. Wat een werk was dat. Was zo snugger om haar van te voren te wassen zodat ze bijna geen vetlaag meer had.
Helaas duurde het 4 uur voor ze droog was. Het scheren was een drama. ze is nu nog niet helemaal klaar...
Maar ze sloeg het licht uit ieders ogen. Ze was dus alles behalve lief :') Vanavond weer een stukje proberen en dan proberen af te scheren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:29

Tja, drogen doen ze niet zo best met dit weer.
Maar zo te horen bijna klaar??
Geen gewonden?
Dan is missie toch redelijk geslaagd?

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:37

Probleem opgelost

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:09

Ja heb de rest bij geschoren met een kleine hand scheermachine.
We kunnen dus weer knallen =) Haha geen gewonden. Wel eentje bijna een trap in zijn maag maar was op een haartje na niet raak. Dus al met al helemaal happy met het resultaat.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:01

die van mij vond het geluid van de scheermachine ook geen succes, alleen schopte ze gelukkig niet wel enorm sterk en weg willen lopen enzo..