Ik heb een 2-jarige merrie die vanaf 6 maand bij mij staat. Voor die tijd heeft ze waarschijnlijk wat tekorten gehad, want haar moeder was zwaar verwaarloost. Echter was zij een best wel uit de kluiten gewassen veulen.
Al snel begon ze wat te sloffen met haar achterbenen. Wat ook niet zo heel gek was met soms een hoogteverschil van 7cm kont en schoft. Tevens had zij (waarschijnlijk daardoor) een vertraagd voorbeen, merkbaar doordat ze steeds voor aantikt.
Maar sinds het voorjaar begon me een apart soort gedrag op te vallen. Zij stond toen nog in een wei/paddock met een schuilstal met een deurtje. Nu ging ze vaak met haar kont (eigenlijk benen want de deur is niet zo hoog) tegen deze deur aan staan.
Sinds Oktober zijn de paarden verhuist en staan ze nu snachts op stal. Afgelopen weken was ik er vooral savonds en het viel me op dat ze steeds vaker weer met haar achterkant tegen de muur aan gaat staan. En dan gaat het vooral om de hakken om het zo te zeggen. Als er iets interessants gebeurt gaat ze er ook zo weer vanaf, maar dan kan ze ook weer binnen de kortste keren weer zo gaan staan.
Omdat ik me toch wat zorgen begon te maken, en ook nog eens een topic op bokt verscheen over sloffen heb ik vandaag dierenarts laten komen om haar toch even te checken.
Hij heeft eraan lopen sjorren, trekken duwen, maar paard geeft niks aan en heeft goede reflexen. Enkel wat trage reacties omdat ze met totaal andere dingen bezig was zoals de fantasie vlindertjes en de vogeltjes
ipv. die man die aan haar staart liep te trekken
Maar kortom de conclusie was dus dat hij geen medische verklaring kon vinden voor dit gedrag (afgezien van een slappe achterhand die ze bij geen motivatie bijna niet gebruikt). En hij had wel eens eerder gehoord van paarden die dat deden.
Het beste kon ik beginnen met trainen om die achterhand wat sterker te krijgen.
Sowieso wil ik nog een osteopaat langs laten komen om haar been/heup te laten bekijken (omdat ze als jaarling met een been in een ladder heeft gehangen, en het blijkbaar wel het slechte been is (in de trant van als er iets mis is het het snelst op dat been zichtbaar is))
Maar nu is de vraag: Hebben jullie eerder van dit gedrag gehoord? En weten jullie mischien waar dit vandaan komt, waarom ze dit doet?
Mijn moeder zei al dat ze geborgenheid van de muur opzoekt, veiligheid
Wel moet ik zeggen dat ze graag van een beetje druk tegen zich aan houdt, zowel menselijk/paard als bijvoorbeeld smalle doorgangetjes