buitenrit en niet verkeersmak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

buitenrit en niet verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:23

Mijn paard is niet verkeersmak, hij staat aan huis en wij wonen precies aan een provinciale weg (waar 80km/uur gereden word en vaak harder) waar zijn wei en de bak ook precies aanliggen.
Ben toen hij hier net was 3 keer met hem gaan wandelen over de weg, eerste 2 keer ging goed, 3e keer kwam er een tractor aan en begon hij kei hard te rennen (heel mijn hand lag open en erg geschrokken) daarna dus niet meer geprobeerd.
Maar ik heb het idee dat het rijden in de bak iets te saai wordt voor hem, want hij komt nooit verder dan zijn stal, wei en bak daarom dacht ik, wat als ik hem nou eens mee neem naar het strand of bos oid.
Maar is dit wel slim?
En hoe kan ik het dan het beste aanpakken.
Of nog beter, hoe maak ik een paard van 9 jaar verkeersmak zodat we af en toe eens de polder of het dorp in kunnen. (Het is best wel een angsthaas, schrikt van spoken en sommige dingen waar ik van schrik vind hij helemaal niet eng, dus een beetje moeilijk in te schatten).
Hij staat niet op een pensionstal, maar gewoon bij ons thuis dus het is ook niet echt mogelijk om iemand met een ander paard mee te laten gaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:27

Zorg dat hij alle vertrouwen in jou heeft als baas, zodat hij er niet vandoor rent op de weg. Hoofdstel in, eventueel hengstenketting + sterke kerel eraan en wandelen maar.
Levensgevaarlijk om er op te stappen als ze nog nooit verkeer gezien hebben zonder te schrikken, ook in het bos of op het strand kun je wat tegen komen. (denk aan een cross motor)

Wandelen, wandelen en nog eens wandelen. En vooral veel doen, gezien hij het al wel gewent is daar zijn wei ook aan de weg ligt.

Hoe reageert hij als je in de bak rijd en er komt verkeer langs?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:32

Zorgen dat iemand er naast fietst met een lijn eraan, en bij elk klein ding belonen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:36

Hij had denk ook nog niet zo'n vertrouwen in mij en mijn vader toen we voor het eerst met hem gingen wandelen, eerste 2x was papa erbij en ging het goed als er een auto voorbij kwam. Hij reageerde nergens op, alleen op een paar schapen in de wei naast de weg waar hij op af wou stormen.
Denk dat het vertrouwen nu ook wel gegroeid is want hoef hem niet meer vast te maken als ik hem uit de wei haal enz. Loopt braaf achter me aan zo naar zijn stal en komt ook steeds vaker knuffelen.
Bij zijn oude huis stond hij naast een spoorlijn dus eigenlijk moet hij al dat lawaai wel gewend zijn.

In de bak rijden gaat eigenlijk altijd wel goed, alleen tussen de weg en de bak ligt alleen een sloot, als we dan bij de zijde langs de sloot rijden en er komt een grote tractor met rammelende kar of zoiets aan dan schrikt hij meestal wel en zet het op een rennen, alleen soms dan blijft hij hartstikke rustig.

Zou het misschien slim zijn om gewoon op de oprit te gaan staan met hem en zo hem laten kijken als er auto's voorbij komen en ander verkeer? Of moet ik dat juist niet doen?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:37

siepenteun schreef:
Zorgen dat iemand er naast fietst met een lijn eraan, en bij elk klein ding belonen.

Dus wel meteen erop stappen?
Ik weet niet, vind het een beetje een eng idee omdat hij een fiets ook wel heel spannend vind en er het liefst met een grote boog omheen loopt en als er iets ''engs'' aankomt heeft degene op de fiets ook niet zo veel te zeggen lijkt mij..

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:37

Misschien ken je iemand in de buurt die een paard heeft die verkeersmak is? Is altijd handig voor je paard dan. Heb zelf 2 maanden geleden begonnen met me paard (15jaar) verkeersmak te maken. Tot nu toe gaat alles goed. Maar langs een hele drukke baan zijn we ook nog niet geweest. Wel merk ik zelf een super groot verschil als er iemand mee is of als ik alleen ben (qua verschieten en rustig zijn).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:42

siepenteun schreef:

Als je de fietser wilt laten verongelukken moet je dat doen. Als paard het op een lopen zet ben je op je fiets niks. :n Kun je wel doen als ze het al wat gewend zijn.
annnepannne schreef:
Hij had denk ook nog niet zo'n vertrouwen in mij en mijn vader toen we voor het eerst met hem gingen wandelen, eerste 2x was papa erbij en ging het goed als er een auto voorbij kwam. Hij reageerde nergens op, alleen op een paar schapen in de wei naast de weg waar hij op af wou stormen.
Denk dat het vertrouwen nu ook wel gegroeid is want hoef hem niet meer vast te maken als ik hem uit de wei haal enz. Loopt braaf achter me aan zo naar zijn stal en komt ook steeds vaker knuffelen.
Bij zijn oude huis stond hij naast een spoorlijn dus eigenlijk moet hij al dat lawaai wel gewend zijn.

In de bak rijden gaat eigenlijk altijd wel goed, alleen tussen de weg en de bak ligt alleen een sloot, als we dan bij de zijde langs de sloot rijden en er komt een grote tractor met rammelende kar of zoiets aan dan schrikt hij meestal wel en zet het op een rennen, alleen soms dan blijft hij hartstikke rustig.

Zou het misschien slim zijn om gewoon op de oprit te gaan staan met hem en zo hem laten kijken als er auto's voorbij komen en ander verkeer? Of moet ik dat juist niet doen?
Hem laten kijken is al een hele goede oefening :j Anders je vader of moeder vragen wat met de auto heen en weer te rijden voor je de weg op gaat helpt ook vaak al een stuk. En het stukje oprit kun je steeds wat verder uitbreiden richting de weg, als je je zelf maar voorhoud dat het niet eng is, want daar maken ze erg gebruik van.

Zeker als het vertrouwen al beter is moet het wel goed komen! Rustig opbouwen :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:44

Ik ken wel iemand '' in de buurt '' maar dat is nog best een eind weg, 7,5 km dus best ver om heen en terug + nog mee te rijden met mijn paard.
Hier in mijn dorp staan eigenlijk geen paarden, zie wel vaak een jongen in de berm aan de andere kant van de weg rijden met zijn pony die dus wel goed verkeersmak is maar ken hem niet, zeg wel altijd hoi maar vind het toch raar om te vragen of die wil helpen :+
Verder rijden hier nooit veel mensen over straat met hun paard, alleen een oudere man met paard voor de kar.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:46

Froukje1993 schreef:
Hem laten kijken is al een hele goede oefening :j Anders je vader of moeder vragen wat met de auto heen en weer te rijden voor je de weg op gaat helpt ook vaak al een stuk. En het stukje oprit kun je steeds wat verder uitbreiden richting de weg, als je je zelf maar voorhoud dat het niet eng is, want daar maken ze erg gebruik van.

Zeker als het vertrouwen al beter is moet het wel goed komen! Rustig opbouwen :)

Auto's vind die volgensmij ook niet echt eng, alleen tractors is het probleem, nu hebben wij thuis een boerderij dus met de tractor langs rijden zal ook wel kunnen, maar bij het horen van het gas geven van een wat oudere tractor gaat hij in zijn wei ook als een gek rennen.
En woon in de polder dus rijden zoveel tractors langs dat ik toch een beetje bang ben om er weer een tegen te komen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:50

mijn pony wilde slecht verkeersmak worden. dus ben ik ook begonnen op eigen erf. heb mbv iemand hem gepasseerd met een fiets, brommer, auto etc. Mijn vader was zelfs zo gek om te doen alsof hij van zijn fiets viel :+ . ook geprobeerd met een kleine trekker.

kon uiteindelijk met de brommer door de bak om hem heen cirkelen. en hij deed niks :) gewoon veel oefenen en ook schriktraining doen, kan je gelijk zien hoeveel vertrouwen hij in je heeft en bereid je voor op onverwachte situaties. Zo heb ik eens een half uur met de kliko door het bos gelopen want hij was zo eng volgens paarlief :+

edit: begin met van voor te naderen en daarna van achter. Van achter is voor een paard al snel enger. Ook kan je varieren met hoe dicht het voertuig langs hem heen komt. Vergeet niet om het via beide zijdes te oefenen. hoeft ook niet lang te zijn. Al oefen je een kwartiertje per dag.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 13-11-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:51

Begin eerst maar eens met schriktraining in de bak. Paard mag nog zo te lezen een hoop leren, nu is zijn wereld niet groter dan bak/wei/box en daar komen die enge lawaaimonsters niet in (dus zijn ze niet eng zolang je daar bent).

Kies voor je eerste wandelingen aan de hand rustige tijden uit (zondag ochtend bv), verder moet hij gewoon veel km's maken om ervaring te krijgen. En blijf dit regelmatig doen, want anders kan je het af en toe relaxed buiten rijden vergeten. Handigste is om dit op te nemen in je gewone rij/trainingsschema.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:54

annnepannne schreef:
Froukje1993 schreef:

Auto's vind die volgensmij ook niet echt eng, alleen tractors is het probleem, nu hebben wij thuis een boerderij dus met de tractor langs rijden zal ook wel kunnen, maar bij het horen van het gas geven van een wat oudere tractor gaat hij in zijn wei ook als een gek rennen.
En woon in de polder dus rijden zoveel tractors langs dat ik toch een beetje bang ben om er weer een tegen te komen.

Dan bouw je toch lekker een schrik training in de bak? Longeerlijn eraan, tractor naast de bak en rustig opbouwen qua gas. Schrikt ie, laat hem even rennen en haal hem dan terug. Samen weer naar het enge toe en rustig kijken/ruiken. Het kan even duren, maar na een tijdje wordt de link wel gelegd. :j Elke week een paar minuten langer, net zolang tot ie geen teken van angst meer vertoond. Een oor bewegen mag, maar er ook maar aan denken om te gaan rennen niet!
Duurde bij die van mij ook een jaar of 2, maar het is toch nog goed gekomen :+

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:54

tamary schreef:
Begin eerst maar eens met schriktraining in de bak. Paard mag nog zo te lezen een hoop leren, nu is zijn wereld niet groter dan bak/wei/box en daar komen die enge lawaaimonsters niet in (dus zijn ze niet eng zolang je daar bent).

Kies voor je eerste wandelingen aan de hand rustige tijden uit (zondag ochtend bv), verder moet hij gewoon veel km's maken om ervaring te krijgen. En blijf dit regelmatig doen, want anders kan je het af en toe relaxed buiten rijden vergeten. Handigste is om dit op te nemen in je gewone rij/trainingsschema.

Ik heb al een keer in de bak een skippybal gelegd, parapluus, zeilen en plastic tassen maar hij vond dat dan weer niet eng..
Vertrouwen is er gewoon, hij doet eigenlijk alles voor mij en kan veel met hem, behalve dan de weg op, het zijn vooral grote tractors waar hij bang van is, van de overdreven grote en van die tractors met veel lawaai. Kleine dingen zijn opzich niet zo'n probleem.
Auto's mochten ook rustig langs hem rijden, maar tractors is gewoon te eng.

Annenas

Re: buitenrit en niet verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:05

Ik ga morgen beginnen denk ik met op de oprit even laten kijken naar het verkeer, door de schuur te wandelen langs de stilstaande tractors en andere 'enge' dingen zoals aanhangers enzo en dan misschien even vragen of papa een tractor naast de bak wil zetten en dan gas wil geven en als dat goed gaat ook langs de bakrand wil rijden.
Zal dit een goed begin zijn?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:07

Super begin! +:)+ Heel veel succes, en ben benieuwd hoe hij daar op reageert.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:09

Dankjewel! Ben zelf ook wel benieuwd, zal het morgen even hier zetten hoe het ging!
Als ik het niet vergeet haha.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:12

annnepannne schreef:
Ik ga morgen beginnen denk ik met op de oprit even laten kijken naar het verkeer, door de schuur te wandelen langs de stilstaande tractors en andere 'enge' dingen zoals aanhangers enzo en dan misschien even vragen of papa een tractor naast de bak wil zetten en dan gas wil geven en als dat goed gaat ook langs de bakrand wil rijden.
Zal dit een goed begin zijn?

heel goed.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:11

Ik ben er niet aan toe gekomen om hem te laten kijken op de oprit en bij de tractors.
Heb wel met hem een rondje over het erf gestapt, aan de hand gaat het altijd goed dus nu maar eens een keer met het zadel erop.
Dat vond hij nogal spannend, dus we hebben nog eeen heeeeele lange weg te gaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:37

Goed begin! Kleine stapjes vooruit, dan komt het vanzelf goed.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:43

Ik hoop het, papa en mama zijn het er niet zo mee eens dat ik het toch nog wil proberen nadat het vorige keer mis ging.
Maar ik wil het gewoon nog 1x proberen, als het nu verkeerd gaat accepteer ik het gewoon dat het geen buitenritjes maken wordt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:47

Vader en moeder moeten gewoon even zien dat het niet altijd fout hoeft te gaan, als je er morgen in de bak afdondert mag je er ook gewoon weer op toch?
Je kunt ook in de buurt kijken voor een sterke vent, die hebben dan vaak toch wat meer te zeggen.
Of.. Je geeft d'r uit handen, maar het nadeel is dat je dan gelijk een hele hoop geld kwijt bent.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:56

Misschien is schiktraining proberen? Heeft bij mij verzorgpony, die vroeger van alles schrok, maar echt alles! :p Dan kun je aan je ouders laten zien dat je pony wel heel lief kan zijn onder 'rare' omstandigheden. Mijn vz pony is nu superbraaf! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:59

Ik neem toch aan dat je je paard niet alleen hebt staan al 6 jaar. Dus gewoon het maatje waarmee hij staat mee naar buiten nemen?! Als je paard alleen staat heb je een groter probleem dan het verkeersmak maken ;)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:00

Froukje1993 schreef:
Vader en moeder moeten gewoon even zien dat het niet altijd fout hoeft te gaan, als je er morgen in de bak afdondert mag je er ook gewoon weer op toch?
Je kunt ook in de buurt kijken voor een sterke vent, die hebben dan vaak toch wat meer te zeggen.
Of.. Je geeft d'r uit handen, maar het nadeel is dat je dan gelijk een hele hoop geld kwijt bent.

Als ik hem uit handen moet geven zou ik het zelf moeten betalen en dat gaat mij niet lukken met mijn bijbaantje.

Babeau schreef:
Misschien is schiktraining proberen? Heeft bij mij verzorgpony, die vroeger van alles schrok, maar echt alles! :p Dan kun je aan je ouders laten zien dat je pony wel heel lief kan zijn onder 'rare' omstandigheden. Mijn vz pony is nu superbraaf! :)

Ja, mijn 'pony' van 1.70 :+ kan hartstikke lief zijn, maar schriktrainingen worden vaak niet thuis gegeven en ik heb geen trailer.
En ik wil het gewoon zelf kunnen, Wox moet naar mij luisteren en ik wil het hem zelf aanleren anders hoeft het van mij niet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:02

Eerst veel grondwerk doen...

Als hij al gaat rennen als je naast hem loopt, dan zou ik het zeker niet gaan proberen als je erop zit en iemand er naast fietst. Dat is écht vragen om problemen.Hij moet eerst vertrouwen in jou krijgen als leider op de grond, pas dan kan je hem ook vertrouwen geven onder het zadel.

Probeer het desnoods eens met hoofdstel in en longeerlijn door het bit heen. Mocht er dan iets gebeuren heb je meer te zeggen en als hij gaat rennen heb je meer lijn om hem tegen te houden. Laat hem vooral achter je lopen, jij als leider voorop en flink doorlopen, geen aandacht aan enge dingen schenken.