Paard loopt niet goed van de trailer HELP!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJellybeex12

Paard loopt niet goed van de trailer HELP!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:28

Hoihoi.
Ik zag veel goeie dingen via google op bokt staan, vandaar dat ik een bokt account heb aangemaakt omdat ik met een probleem zit.
hopelijk kunnen jullie mij tips of trucs geven!

Ik zit met een probleem, waar meer mensen mee zitten.

Mijn paard gaat opzig als het even meezit naar 5x proberen op de trailer zonder touwtjes/zwepen andere poespas! (waar ik op tegen ben)

maar van de klep af lopen, dit is erg moeilijk voor mijn kwpner.
Hij staat op de trailer erg onrustig. en loopt dan achteruit zowiezo al scheef. en loopt dan heel paniek achtig de klep af en gooit zen hoofd direct de lucht in waardoor hij zijn hoofd stoot.

Als hij 1 maal van de trailerlaadklep is blijft hij wel staan. en kijkt direct om zich heen.
Dit omdat er nog een ander paard aanwezig is bij ons op stal.

Ik vind dit heel erg sneu dat het zo moet. ik vind dat hij de trailer als rustplek moet zien.

Ik heb voor het trailerladen al een aantal oefeningen gedaan. door kleine ruimtes laten lopen (alleen) over een zijl van 2 meter. allemaal geen probleem alleen er is niets te vinden over het uitladen van het paard.

Veel zeggen een plastic tasje ophangen aan de trailer zodat hij zen hoofd oplaag doet. maar hiervan zou hij ook wel erg schrikken denk ik en alsnog met een gang achteruit rennen.

Ik wil het beste voor mijn paard. dus alsjublieft geen reacties met zweepjes of touwen. of andere poespas.

Hoop dat jullie op bokt mij kunnen helpen! alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-11-12 02:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast.

ShauniBef

Re: Paard loopt niet goed van de trailer HELP!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:32

Het achteruit lopen toch oefenen.. Niet in 1 keer helemaal de trailer opzetten, zet hem eens voor de helft op de trailer. Veel oefenen en belonen. Staat hij alleen op de trailer of met een ander paard? Als hij met een ander staat kun je eerst jouw paard eruit halen en dan de andere pas. :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:32

Oefenen oefenen en nog eens oefenen.....

Voor het scheef lopen kan je vragen of iemand aan de zijkant van de klep wil gaan staan die hem kan corrigeren.
Voor het achteruit lopen (rennen) deed ik altijd na elk stapje halt houden en dan uitgebreid belonen, op die manier is het mij altijd gelukt om de jonge paarden hier rustig de trailer uit te laten lopen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:36

Kan je je trailer aan de kant waar je paard staat vlak langs een muur zetten? En aan de andere kant iemand die je helpt om hem op de klep te houden?
Ik zou proberen om het met voer op te lossen. Maak de trailer leuk voor je paard. Voer hem in de trailer zonder te gaan rijden en zet hem al etend in z'n achteruit, stapj voor stapje, tussendoor steeds halthouden.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:38

Korte stukjes oefenen, dus stapje vooruit, stapje achteruit en hem zo leren opletten en voelen waar hij zijn voeten neer moet zetten. Dit kan je ook doen met andere obstakels dan een trailer. Achteruit over balkje, bocht om, stapje achterwaarts op een hellinkje, etc. Je krijgt dan ook meer mogelijkheden om hem bij te sturen tijdens het achterwaarts gaan.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:41

ShauniBef schreef:
Het achteruit lopen toch oefenen.. Niet in 1 keer helemaal de trailer opzetten, zet hem eens voor de helft op de trailer. Veel oefenen en belonen. Staat hij alleen op de trailer of met een ander paard? Als hij met een ander staat kun je eerst jouw paard eruit halen en dan de andere pas. :)

Dat is inderdaad een erg goeie oplossing. Hij staat alleen op de trailer, maar het probleem is dat als hij erop staat hij heel erg onrustig is.
En ik ben bang dat hij niet wil halthouden. maar alles valt te proberen bedankt!

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:43

Shayla schreef:
Oefenen oefenen en nog eens oefenen.....

Voor het scheef lopen kan je vragen of iemand aan de zijkant van de klep wil gaan staan die hem kan corrigeren.
Voor het achteruit lopen (rennen) deed ik altijd na elk stapje halt houden en dan uitgebreid belonen, op die manier is het mij altijd gelukt om de jonge paarden hier rustig de trailer uit te laten lopen.

Bedankt! ik ga het proberen. ook nog tips voor het goed trailerladen? dat hij er wat makkelijker inloopt niet dat ik bij wijze van spreken 20x heen en weer moet lopen voordat hij erook maar op gaat?

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:44

SaskiaKa schreef:
Kan je je trailer aan de kant waar je paard staat vlak langs een muur zetten? En aan de andere kant iemand die je helpt om hem op de klep te houden?
Ik zou proberen om het met voer op te lossen. Maak de trailer leuk voor je paard. Voer hem in de trailer zonder te gaan rijden en zet hem al etend in z'n achteruit, stapj voor stapje, tussendoor steeds halthouden.

Succes!

Bedankt! langs de muur gaat niet lukken maar wel langs de bakrand, dit is inderdaad ook een oplossing alleen als hij er dan alsnog naast loopt ben ik bang dat hij zich bezeert en achteruit valt.. ik ga het halthouden proberen!

tamary schreef:
Korte stukjes oefenen, dus stapje vooruit, stapje achteruit en hem zo leren opletten en voelen waar hij zijn voeten neer moet zetten. Dit kan je ook doen met andere obstakels dan een trailer. Achteruit over balkje, bocht om, stapje achterwaarts op een hellinkje, etc. Je krijgt dan ook meer mogelijkheden om hem bij te sturen tijdens het achterwaarts gaan.

Ik ga het proberen bedankt! verdere tips en trucs zijn ook van harte welkom!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-11-12 02:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:46

Staat hij met hooi op de trailer?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:51

Ik lees even mee. Ondertussen loopt mijn pony met gemak en zonder moeite de trailer op. Alleen eraf is ook een drama. Als je de klep open doet wil ze er al uit en begint ze met der billen tegen de stang te drukken, en hard ook. als je de stang dan weg haalt wil ze zo nu en dan wel met een flinke vaart de trailer af stormen en dan ineens stil staan en om haar heen kijken. Dit is niet altijd het geval.
ik maak mijn paard klaar op haar van de trailer te laden dus touw los e.d. Papa maakt de achterstang los alleen wanneer ze netjes stilstaan en rustig is. ik probeel haar wel eens af te leiden met brokjes. maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ze moet gewoon blijven staan en rustig naar achteren lopen wanneer we dat aangeven. Iemand tips? Ik lees mee in het topic.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:52

En waarom laat je de stang er dan niet achter Sharona?? :)
Laat haar maar eens 10 minuten staan met de klep open.. Moet je haar wel van voren vast hebben, zodat ze er niet onder door kan met haar kont.. :)

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:02

ShauniBef schreef:
Staat hij met hooi op de trailer?

Hij staat niet met hooi op de trailer. er licht wel wat stro in (om het confortabel te maken)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:06

Hang er eens een hooinet in. Dan heeft hij onderweg wat te eten. Wellicht staat hij dan wat rustiger. :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:49

Sturen met zijn hoofd, hoofd naar rechts is kont naar links. Ik stuur altijd bij van trailer af.

Langs bak rand vind ik eng, straks beland hij tussen hek en trailer.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:03

Met laden juist niet 20 keer heen en weer lopen.... Neem wat lekkers mee en beloon hem voor elke stap die hij de goede kant op zet. Oefen ook als je niet weg hoeft, doe alsof je de hele dag de tijd heb :D
Hoe rustiger jij bent (want je hebt immers geen haast) hoe rustiger het paard is.
Probeer ook niet te trekken aan het touw, maar alleen lichte druk erop te houden, trekken gaan ze vaak tegenin ;) Zodra hij een stap naar voren doet gaat de druk van het halster en ook dat ik weer een beloning :j

En heeeeel veeeeel geduld, het kwartje valt vanzelf bij hem.

Ik had zelf dit jaar problemen met m'n veulen, die liep dus echt niet achter mams aan de trailer op..... We hebben totaal anderhalf uur gestaan met de nodige pauzes tussen door (ivm concentratie van het veulen) na de laatste pauze liep hij er zo op :D De dag dat hij afgespeend moest worden (de dag na het oefenen) liep hij ook bijna gelijk de trailer op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:19

Shayla schreef:
Met laden juist niet 20 keer heen en weer lopen.... Neem wat lekkers mee en beloon hem voor elke stap die hij de goede kant op zet. Oefen ook als je niet weg hoeft, doe alsof je de hele dag de tijd heb :D
Hoe rustiger jij bent (want je hebt immers geen haast) hoe rustiger het paard is.
Probeer ook niet te trekken aan het touw, maar alleen lichte druk erop te houden, trekken gaan ze vaak tegenin ;) Zodra hij een stap naar voren doet gaat de druk van het halster en ook dat ik weer een beloning :j

En heeeeel veeeeel geduld, het kwartje valt vanzelf bij hem.

Ik had zelf dit jaar problemen met m'n veulen, die liep dus echt niet achter mams aan de trailer op..... We hebben totaal anderhalf uur gestaan met de nodige pauzes tussen door (ivm concentratie van het veulen) na de laatste pauze liep hij er zo op :D De dag dat hij afgespeend moest worden (de dag na het oefenen) liep hij ook bijna gelijk de trailer op.

Dit zou ik niet aanbevelen. Snoepjes geef je als ie vast in de trailer staat met de stang erachter en de klep dicht. Anders krijg je ontzettend vervelende paarden. In geval van nood moet je altijd die snoepjes bij je hebben en wat nu als je met een koliekpaard naar de kliniek moet die niet mag eten?
Een veulen wat niet wil laden pak je met twee man bij kop en kont en druk je de trailer in voor moeders erin staat. Dan staat het hele spul met 5 minuten erop....

Maar goed, terukomend op het probleem van TS: leer het paard goed achterwaarts op verschillenden ondergronden zoals Tamary al aangaf. Ook de bekleding van de klep kan heel veel verschil maken. En met laden niet teveel klieren, gewoon normaal doen alsof je hem in de box of op de poetsplaats gaat zetten. Dat moet jij uitstralen. Het moet gewoon vanzelfsprekend zijn dat hij de trailer inloopt, daar moet je helemaal niet aan twijfelen. Hij moet gewoon luisteren want je vraagt niets aparts of onmogelijks. Niet opgeven tot ie erop staat. Zwepen horen in de kast. Ik laat ze liever even aandrukken met een bezem met de haren omhoog als ze echt niet willen. Da's genoeg.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:41

Qua eten kan ik er wel in komen, maar voor veel paarden is het een extra drive om dan toch door te lopen, eten kan je later weg laten of beperken tot 1 snoepje op het moment dat hij er in staat.....

Anne_GTI schreef:
Een veulen wat niet wil laden pak je met twee man bij kop en kont en druk je de trailer in voor moeders erin staat. Dan staat het hele spul met 5 minuten erop....

_O- Was dat maar zo _O- Dan hadden we geen 3 kwartier staan te klooien op de keuring met 5 man :+
Moet ook toegeven, het is het eerste veulen bij ons die zo moeilijk doet.
Omhoog komen, wegdraaien, uitslaan met de voorbenen.... Nee....dan druk jij een tank van 4,5 maanden en 1.30 hoog niet de trailer in.... ;)

Maar goed weer ontopic nu :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 03:20

Koop een Ifor Williams met vooruitlader. :D

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:45

Trailer laden is niet iets wat paarden van nature kunnen. Beschouw het als iets wat hij moet leren en neem daar de tijd voor. Oefen in kleine stapjes, bv eerst gewoon op de grond voor- en achteruit over verschillende ondergrond, bv zeil, plastic, etc. Doe ook ander grondwerk, zodat je je leiderschap bevestigt en het paard vertrouwen in je krijgt. Als dat goed gaat, kun je het grondwerk uitbreiden naar de trailer. Laat hem eerst een paar stapjes op de klep doen en er weer af, totdat dit geen spanning meer oplevert. Beloon steeds het goede gedrag, al is dit meer een heel klein stapje in de goede richting, en bouw van daaruit verder uit. Zorg dat jullie beide rustig zijn en bedenk dat een angstig paard niet leert en gevaarlijke dingen kan doen.

Zelf zie ik geen enkel probleem in belonen met voer; het paard is gemotiveerd en leert sneller en krijgt een prettige associatie bij de oefening, alleen maar pluspunten dus. Het steekt wel heel nauw dat je alleen het goede gedrag beloont en op het goede moment. Bv het paard een snoepje geven als hij al in de trailer vast staat met de klep dicht, associeert hij totaal niet met het op de trailer lopen. Bedenk ook dat je een paard net zo gemakkelijk verkeerde dingen leert, als goede. In een goed boek over clickertraining of vrijheidsdressuur kun je nuttige dingen lezen over wat je wanneer moet belonen. Als een paard de oefening één keer goed kent, zal hij het ook doen als hij niet altijd als beloning voer krijgt. Alleen het weten dat er misschien iets lekkers wacht is voldoende.

Ik vind het ook belangrijk om het voor de paarden prettig te maken om in de trailer te staan. Ik houd de trailer van binnen schoon (geen mest) en doe een beetje stro op de bodem. Van tevoren gooi ik een handje brok in de voerbak en ik hang ook voor ritten die langer dan 10 minuten duren een hooizak op. Mijn vier paarden lopen allemaal van zichzelf de trailer in en worden daarvoor direct beloond door de brok. Zelf kan ik naast de klep blijven staan en rustig de stang en de klep sluiten. Doordat ze brok eten, hebben ze ook geen enkele neiging om direct weer achteruit te willen. Mijn paarden laden zichzelf ook rustig weer af, terwijl ik naast de klep sta, zodat ik de achterhand kan begeleiden. Met de trailer trek ik voorzichtig op en rem ook voorzichtig af en neem de bochten vloeiend en langzaam.

Dat jouw paard onrustig staat tijdens het rijden, kan verschillende oorzaken hebben, bv te hard/onrustig rijden, verveling (geef hooi), angst door rammelende of klapperende onderdelen, etc. Probeer uit te zoeken waar het aan ligt en los het op. Sommige paarden willen/kunnen niet "smal" staan op een 2 paards trailer en moet je vervoeren zonder tussenschot.

En inderdaad, als je paard moeite blijft houden met achteruit de klep aflopen is het kopen van een trailer met voor uitlader, zoals Setteke zegt, een hele goede oplossing
Trailer langs muur/hek oid zetten vind ik eng, je paard zal maar met een been ergens tussen raken. De klep is breed genoeg, als je paard in alle rust de trailer op-en af wil lopen, is er geen probleem. Dat moet je dus zien te bereiken, zonder van allerlei hulp- of dwangmiddelen gebruik te maken. Tenslotte kun je muur of hek ook niet overal mee naar toe nemen (in tegenstelling tot snoep/voer/hooi).

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:00

ShauniBef schreef:
En waarom laat je de stang er dan niet achter Sharona?? :)
Laat haar maar eens 10 minuten staan met de klep open.. Moet je haar wel van voren vast hebben, zodat ze er niet onder door kan met haar kont.. :)

Ik laat de stang erachter totdat ze stilstaat ik haal absoluut de stang niet weg als ze er tegen aan loopt te bonken, dit gaf ik ook al aan in mijn eerste post. Maar dan staat ze rustig en dan halen we de stang weg. maar dan vliegt ze er als nog met een noodgang uit. (niet elke keer maar loopt ook zeker niet altijd normaal)
Laatst bijgewerkt door Sharonaa_ op 16-11-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:03

Lees het e-book van Eddy Modde eens. Via een cursus op zijn manier heb ik geleerd om tijdens het uitladen met behulp van een carrot stick of zweep te sturen terwijl ik gewoon bij haar hoofd sta. Op die manier kan je dus alleen uitladen en ervoor zorgen dat ze recht naar achter loopt.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 03:33

Goeie tips hebben jullie me gegeven. maar grondwerk doe ik al, en tussen nauwe ruimtes hem alleen door te laten lopen gaat ook prima.. zijlen ook. maar ik ga zeker met achteruit oefenen. Tsja een trailer met een klep voor is fantastisch maar goed daar moet je ook maar net de portomonee voor hebben he ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:59

Je moet eerst je paardj goed achterwaarts kunnen sturen gewoon buiten de trailer.
Je leert je paard rustig achterwaarts te gaan door niet gelijk helemaal de trailer in te lopen maar eerst maar 1 stap op de klep, dan terug, dan twee stappen en weer terug, zo bouw je dat uit naar helemaal erin en rustig eruit. Hoe rustiger je erin gaat en vaak herhalen dan wordt het achteruit ook steeds beter. Niet te snel helemaal naar binnen willen en neem de tijd.

Laat je paard ook gewoon even staan als je ergens halverwege bent en laat m nadenken. Hij moet zelf ontdekken dat de trailer niet eng is en hij niet dood gaat daarbinnen. Geef m de tijd om te snuffelen en als hij eruit wil laat m gaan! Probeer m vooral niet tegen te houden want dat win je niet. Hij moet eerst vertrouwen in de trailer hebben voordat je m er helemaal in zet.
Staat hij er dan helemaal in geef m dan bijvoorbeeld zijn eten in de trailer zodat het een fijne plek wordt.

Mocht het dan nog niet lukken dan roep je maar weer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:31

Hoe wij dit bij ons paard hebben opgelost is heel simpel. Hij was een vrachtwagen gewend dus netjes eraf lopen achteruit kende hij niet. Wat wij doen: altijd met 2 man uitladen, eentje bij de klep en eentje voor bij het paard. Degene die achter staat doet de klep pas open en de stang pas los als er iemand voor bij het paard staat. Dan met eraf lopen je hand op het hoofd leggen, tussen de neus en de ogen en met de andere het touw vasthouden. Met de hand op het hoofd kun je bijsturen. Loopt je paard naar links, duw je het hoofd zachtjes in tegenovergestelde richting. Het paard draait dan vanzelf bij. Die van ons loopt nu netjes de trailer af.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:52

Prima ik ga het proberen!