Instructeurs: Lessers die geen instructie 'willen'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Instructeurs: Lessers die geen instructie 'willen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 00:59

Hoi collega's/ collegae :D

Omdat het me toch niet lekker zit en ik er voorheen altijd uitkwam met 'moeilijkere' lessers, wil ik graag jullie ervaringen, tips en tricks en adviezen over een voorval waar ik tóch echt wakker van lig. Dit voorval was een duidelijk voorbeeld van het gevoel wat ik al een tijdje krijg als ik de nieuwe stempel paardenmeisjes etc vergelijk met 'mijn' generatie. Willen sommige lessers wel leren rijden? of sta ik voor piet snot mezelf in het zweet te werken tegenwoordig? Waarom heb ik het gevoel soms écht tegen een muur aan te praten?

Even korte situatie schets:

- Ik ben instructeur op verschillende manege's en sinds kort in vast dienstverband bij 2 daarvan
- Beide bedrijven zijn erg verschillend en het gaat hierom (ik noem) Bedrijf A
- Bedrijf A heeft een 'klant is koning' bedrijfsinsteek.
bijv: * Klant mag inprincipe altijd kiezen op wie ze willen rijden
* Als paard/pony eens (ik noem een voorbeeld) bokt en ruiter er af ligt, mag er een ander van stal gehaald worden.
* Als ik een enkele keer indeel (omdat ik ruiters ook graag eens op een ander paard zie rijden als controle op de vooruitgang) volgt hier altijd even een klein gezeur op. Dit voornamelijk bij de kids, maar ook zeker bij de volwassenen wel eens.

Ik ben zelf een beetje 'van de oude stempel'. Als men wil leren rijden ga ik er vol enthousiasme tegenaan en kunnen ze alles bij mij. Als men alleen een rondje wil hobbelen kan ik met moeite mezelf inhouden om niet te technisch met die ruiters aan de slag te gaan.

Omdat bedrijf A bovengenoemde insteek heeft, heb ik (zeker toen ik daar net begon) het idee dat sommige ruiters écht denken goed te kunnen rijden.
Begrijp me niet verkeerd; ik zal nooit een lesser neerhalen, maar het niveau en de mate van met gevoel rijden is op Bedrijf A zeer laag. Ruiters die vasthouden, totaal geen souplesse in rijden, gestrekte armen en naar beneden geknikte polsen (en niet eens proberen de hand eens gedragen te houden), onderhoudend drijven, het paard in de steek laten door herhaaldelijk teugels zomaar los te gooien tijdens de les, etc etc.. ik denk dat een paar van jullie dit mogelijk herkennen.

Nu had ik een voorval met een lesser wat voor mij de spijker op de kop sloeg;

Ruiter in kwestie (volwassene, zogeheten 'gevorderd' en rijdt altijd op 2 dezelfde paarden) is ontzettend gespannen en vooral bezig met de dingen die om haar heen gebeuren tijdens het rijden. Hierdoor is zij, mijn inziens, in een vicieuze cirkel beland van spanning/angst wat gevoed wordt door de reacties van de paarden waar zij graag op rijdt.

Omdat ik als instructeur (na op verschillende manieren geprobeerd te hebben haar op passende wijze te benaderen) het gevoel krijg geen respons van haar te krijgen, kwamen we op het punt dat het paard inderdaad haar spanning overneemt en aan het lopen gaat.
Ruiter geeft totaal geen gehoor aan mijn adviezen voor dat dat punt bereikt is of op dat moment zelf, waardoor ik het onverantwoord vindt haar op sommige paarden te laten rijden. Helaas zijn dit juist de soort paarden waar de Ruiter zelf graag op rijdt en altijd kiest.
Ik vind dat momenteel geen geschikte paarden voor haar. Normaal kan ik erg goed uit de voeten met deze paarden, maar in combinatie met deze Ruiter, onze verhouding als ruiter-instructeur, gaat dit mijn inziens niet goed.

Nu ben ik van mening dat je als instructeur toch echt je verantwoordelijkheden hebt en je als instructeur toch écht een paard mag toewijzen.

In de praktijk gebeurde er dit:
Ruiter zit op een paard wat soms wat moeite heeft om langs het kantine-raam te lopen. Betreffend paard neemt het tempo dan over en zodra de ruiter hem niet goed leiding geeft/begeleid kan dit zich op ten duur uiten in dat het paard de ruiter niet meer vertrouwd en in de stress raakt en wil vluchten.
Ruiter volgt mijn instructies om daar doorheen te komen niet op, eveneens als mijn andere instructies vanaf het begin van de les en het paard werd steeds loperiger.

Ook toen ik de ruiter vroeg bij mij op de volte te komen en het Kantine-raam even te laten zitten voor wat het was, werd daar geen gehoor aan gegeven en reed de Ruiter steeds doelbewust op het raam af. Dit met dusdanig veel spanning en (mijn inziens) agressiviteit dat het paard onder zijn ruiter vandaan wilde vluchten. Resultaat was dat het paard daarna meerdere malen hard door de Ruiter op de rem werd gezet. Daarbij begint de Ruiter opeens te verkondigen dat ik daar verantwoordelijk voor was.

Ik wilde deze situatie voor zijn; helaas heb ik dus het idee dat de Ruiter totaal geen instructie van mij wilt hebben in het algemeen en voel ik me machteloos.
Omdat ook andere paarden in de les hierop gingen reageren heb ik de Ruiter, mijn inziens noodgedwongen, met zeer dwingende toon instructie gegeven.
Als collega's onder elkaar; je weet wel, op een militaristische wijze de ruiter achter de broek aanzitten en doorpakken.. Dit om negatieve en gevaarlijke situaties voor te zijn, voor zowel de ruiter zelf, het paard en ook de mede-lessers.
Commanderen en proberen als brugman door te dringen had ik dus al eerder bij de Ruiter gedaan; De week daarna kreeg ik van de Ruiter de mededeling dat zij wenst op een andere manier benaderd te worden. Zij meldde mij dit op een dusdanige dominante wijze dat ik haar gevraagd heb of ze mij wel vertrouwd als instructeur en openstaat voor mijn lesgeven. Hierop kreeg ik wederom geen duidelijk antwoord en heeft zij zich erg defensief opgesteld gedurende de les.

Note: ik heb toen ik begon met lesgeven erg veel moeite gehad met mijn leeftijd en voorkomen; zeker volwassen ruiters heb ik in het begin moeten overtuigen van mijn ervaring en kennis. 'Wat moet die jonge griet ons, doorgwinterde ruiters, nou komen vertellen?!' (maar zodra ik begon te smijten met de theorie achter de oefeningen aan het begin van de les was ik er al doorheen vaak..)

Omdat ik wel wil dat Ruiter plezier in het rijden heeft, klant blijft bij bedrijf A en hoop alsnog tot een fijne verstandhouding met haar te komen, heb ik daarna wat milder proberen te zijn. Helaas gaf de Ruiter dus weer geen gehoor aan mijn instructie en weet ik niet wat ik moet doen behalve het indelen op andere paarden. Ik hoopte dat de Ruiter ook de positieve kant van het -tijdelijk- op andere paarden rijden zou inzien. En mijn advies als hulp zou bestempelen.
Feit is dat de Ruiter dusdanig veel aandacht opeist met haar houding, de paarden waar ze zelf op wilt rijden en de situatie waar zij telkens in belandt door niet te luisteren, dat ik vind dat de overige ruiters in de les daar zeer onder leiden. De kwaliteit van mijn lessen gaat daardoor achteruit en dit wil ik natuurlijk absoluut niet.

Om de rust, veiligheid en verdeling van aandacht in de les te waarborgen heb ik dus afgelopen keer haar alvast indegeeld op een makkelijker paard, wat niet snel reageerd op de spanningen van de Ruiter. De Ruiter kwam meteen verhaal halen, en gaf te kennen absoluut niet op dat makkelijkere paard te willen rijden. Ik ben de discussie aangegaan en probeerde er ook een positieve draai aan te geven; Juist dit paard een uitdaging eens, maar anders dan de paarden waarop ze normaal rijdt. Omdat ze erg dominant overkwam en ik de discussie niet wilde laten escaleren heb ik de Ruiter voorgesteld om de helft van de les het makkelijkere paard uit te proberen, mocht de Ruiter het echt niets vinden mocht ze wisselen. (moet toch aan de bedrijfsvoering denken.. :( )

Ruiter reageerde hier dusdanig heftig op door van het gesprek weg te lopen, te roepen dat zij wel klant van de manege is, zelf wilde kiezen op wie ze zou rijden en dat zij dit geen passend voorstel vond en dan liever niet reed. Hierop heb ik nogmaals verteld dat ik als instructeur ook mijn verantwoordelijkheden heb en met oog op plezierig en verantwoord rijden ik haar dus liever niet op zulke paarden meer heb. In ieder geval tot ik respons tijdens mijn lessen van haar krijg en zij geen onnodige spanning meer opbouwt door de wisselwerking van haar eigen spanning en de ietwat vlugge paarden.

Ik was nogal overdonderd van haar heftige reactie (heb zo niet eerder meegemaakt) en had juist het gevoel dat ik open stond voor een middenweg waar wij samen tevreden mee zouden zijn. (of eigenlijk, als ik me niet aan regels moest houden: dan rot je toch gewoon op naar een andere instructeur, niet willen luisteren en leren = geen les van mij)

Ruiter wilde het gesprek niet verder voeren en liep weg. Ik heb haar gevraagd om tóch tot een overeenstemming proberen te komen waarop zij als antwoord gaf dat ik tegen haar schreeuwde. Ik ben van mening dat ik totaal niet mijn stem heb verheft en dat de beschuldiging van schreeuwen echt uit het niets komt vallen. Uiteindelijk is de Ruiter inderdaad niet in de les verschenen.

Nou vind ik dat mijn gezag als instructeur totaal de wind in geslagen is, mede doordat ik zo ontzettend knel zit tussen bedrijfsvoering en eigen mening, mijn positie als instructeur waarbij ik het eigenlijk als normaal acht dat ik sowieso bepaal op wie ruiters mogen rijden.

Herkennen jullie deze nieuwe houding van Ruiters, waarbij de instructeur niet meer wordt gezien of gehoord als kundig, maar gewoon als iemand die voor jan-doedel in de rijbaan staat? Wat zouden jullie doen?

(natuurlijk heb ik dit voorval gemeld bij leiding gevende en er was ook al een bericht van Ruiter binnen, ik ga later deze week om de tafel met werkgever, maar ik vind persoonlijk dat ik mijn best heb gedaan met deze Ruiter.. bah.)

EllyC

Re: Instructeurs: Lessers die geen instructie 'willen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:03

jemig, mag ik ook de samenvatting even?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:08

Wat een vervelende toestand zeg. Om heel eerlijk te zijn, vind ik het systeem van zelf kiezen op wie je rijdt, al geen goed systeem. De ruiters leren mijns inziens veel meer door regelmatig verschillende paarden te rijden. Op de manege waar ik heb leren rijden, werd iedereen gewoon elke week ingedeeld, en mocht er in de vakanties gekozen worden op wie je wilde rijden.

Maar goed, daar heb jij nu niets aan. Ik zou even het gesprek met je werkgever afwachten, en horen wat de ruiter over deze zaak heeft gemeld. Heb je getuigen die kunnen bevestigen wat jouw manier van gesprek voeren was?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:12

Ik ben geen collega, maar ik heb je bericht wel gelezen. Ik denk dat dit weinig met een "nieuw soort" te maken heeft, maar meer met de bedrijfsvoering van deze manege. Je gaat naar de manege waar je je thuis voelt, en bij dit bedrijf betekent dat dus behoorlijk je eigen zin krijgen. Logisch dat er vervolgens zulke mensen in je les zitten. Ik ga er dan ook vanuit dat dit nog wel vaker zal voorkomen. Al zal je op andere maneges ook rotte appels tegenkomen. Ik vind dat je goed gehandeld hebt en ik ben benieuwd hoe je werkgever hier op gaat reageren..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:14

Ja, heb getuigen. Deze hebben al zelf aangegeven dat ik inderdaad niet schreeuwde en dat dit onterechte beschuldiging was.

Ik sta zelf ook niet achter het zelf kiezen van paarden, helaas, ik kan daar niets aan veranderen en moet roeien met de riemen die ik heb in dit geval. Ik vond het alleen dit keer dus noodzaak om wel een paard toe te wijzen, ook met oog op de klant als klant houden voor Bedrijf A.

Ik merk op de andere maneges waar ik lesgeef ook dit gedrag op; maar dan met name de kids die denken goed te kunnen rijden..
Met kinderen ben ik er niet vies van eens flink door te pakken of even 1 op 1 te nemen (of wat ik denk dat de beste manier is) om ze aan het rijden te krijgen.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 13-11-12 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:15

Heb je het met de eigenaar van het bedrijf het al besproken?
Ik zal persoonlijk de ruiter (op het moment dat ze geen gehoor aan je geeft) uit de les sturen. Hier maak je alleen geen vrienden mee op het bedrijf, en zul je dus steun moeten hebben van de eigenaar.

Zo word het bij mij op de manege opgelost, niet luisteren dan hoef je ook niet in de les te rijden.

Edit, zie nu je laatste alinea van je verhaal, Dus trek mijn vraag terug.
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 13-11-12 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:15

Dit is echt een moeilijk te beoordelen situatie voor een ander.

Ik ben wel van de oude stempel, maar heb op de manege altijd zelf de pony mogen kiezen. Dat is misschien niet zo best geweest, maar toen werkte dat prima. ( daarna eigen pony's )

Ik heb manegelessen gegeven en geef nu al langere tijd prive les. Ik kom dus eigenlijk alleen bij mensen thuis.

Wat je omschrijft zie ik wel terug. Veel mensen die van een manege af komen hebben helaas nog niet zoveel geleerd. Slechte houding, verkeerde hulpen en totaal geen achterliggende kennis.
Ook kom ik weleens op maneges waar mensen gewoon bang worden gemaakt. Niks kan of mag, want zus of zo kan gebeuren. Ik snap dit vanuit de verantwoording van de manege heel goed, maar spanning levert veel ellende op.

Ik heb va mijn 12e goed les gehad van een instructice die ook veel uitlegde en vertelde. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog veel aan gehad.

Niemand rijdt perfect, maar men moet wel willen groeien.

Ik vraag me af waarom zo iemand als jij beschrijft wil paardrijden. Het lijkt mij dat het plezier er niet is op deze manier. OOk denkt de ruiter niet aan het paard, dus liefde voor het paard kent ze niet goed.
Vaak denken mensen wel dat ze van paarden houden en dat doen ze op hun manier. Maar dan moet je je echt meer interesseren voor het paard.

Voor je werkgever lastig. Ligt geheel aan hun insteek of het gesprek ergens toe zal lijden. Je kan wel voorstellen om die mevrouw op een lievelingspaard een priveles te geven, desnoods kado wegens de strubbelingen tussen jullie.
Probeer dan te beginnen met zitles en leg veel uit. Neem desnoods wat papierwerk mee met tekeningen van het paardenlijf, hoe ene ruiter op het paard hoort te zitten en of een boekje om te lezen.

Als instructeur moet je wel een beetje dominant zijn, anders red je het niet denk ik. Wij mochten nooi; ja, maar zeggen............bijv.

Ik leg altijd uit dat als er iets gebeurt je altijd te laat bent met ingrijpen als dat pas op mijn teken gebeurt. Ik geef het dus wel aan, maar zet ook iemand stil en vraag naar voorgaand moment. Ze moeten zelf leren op tijd te zijn. Als er iets gebeurt, zie ik het, ik zeg iets, leerling hoort het en dan pas doet zij/hij het, datkost enkele seconden.

Voor een kijkerig paard kun je haar tippen, hem op die plek aan het werk te zetten. Dus daar kleine voltes pakken, beetje buigen als ze dat kan......wat ze nu doet kan en mag niet, gaat ten koste van het paard. Dat zou ik je werkgever wel melden.

verder altijd achter je eigen lessen blijven staan, anders ben je nergens meer. Als jij denkt dat je het goed doet, blijf daarbij. Bijleren doe je ergens anders.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:16

jury schreef:
jemig, mag ik ook de samenvatting even?

Ik wil ook graag een samenvatting :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:16

Gelukkig kan ik er een "daar-is-de-bakdeur" beleid op na houden :')
Werk ook op een manege waar klant-is-koning erg wordt nageleeft, maar kan ook rustig een keer mijn stem verheffen (en soms doe ik dat wat vaker omdat er dus gewoon niet geluisterd kan worden). Er is één regel tijdens de les: Er wordt naar mij geluistert en anders heb je me boos. Ben altijd heel welwillend maar je wil me echt niet boos hebben := .
Mijn leskinderen vinden het wel fijn want ze weten waar ze aan toe zijn. Heb ik kinderen van een andere instructrice (die ze echt altijd de zin geeft) loopt het nog wel eens stroef en dan bedenk ik met 10.000 keer in de les "het is maar één uurtje". :') Zodra die kinderen echt bij mij in de les gaan rijden, moeten ze zich ook schikken naar mijn regels.

Heb gelukkig wel een baas die volledig achter mij staat. Dus als ik qua paarden wat wil veranderd hebben volgende keer dan wordt dat ook gedaan.

edit, volwassenen heb ik niet zo'n moeite mee, daar ga ik vaak een psychologisch gesprek mee aan omdat het vaak angst is bij hun.
Alhoewel mannen die rijden kan ik niet zo goed mee :+ Zijn veel te eigenwijs. Dus die loop ik dan half uitteschelden tijdens de les :j

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:22

Pff wat een vervelende situatie.
Vind het persoonlijk raar dat de ruiter op een manege mag kiezen op welk paard hij/zij wil rijden.
Ik denk dat de instructie dit beter kan doen.

Ik zou het gesprek afwachten, en kom je er niet uit bedenken of je wel op z'n bedrijf wil werken?

Of een daar is de uitgang beleid tijdens de les.

Bij ons op de vereniging wordt je er ook uit gezet als je niet luisterd, en het maakt niks uit wat je rijdt, is het B of Z.
Niet luisteren is weg wezen, want dan heb je in een les niks te zoeken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:29

@ ladypaard: ik ben precies zo, maar de bedrijfsvoering is dusdanig dat ik dus klem zit. Op de andere maneges gaat er regelmatig een lesser terug naar stal, wie niet meedoet mag naar huis.

Ik ben absoluut niet iemand die tijdens de les over zich heen laat komen, ik ben instructeur en daarmee is voor mij mijn gezag ondermijnen direct de bakdeur wijzen. Ruiters hebben alle vertrouwen in mij zodra ik er doorheen ben, en dit wil ik zo houden. Ruiters die de rust en het plezier verstoren mogen weg,

Helaas is deze Ruiter in kwestie al erg lang klant van de manege, ben ik behoorlijk 'nieuw' en heb ik lessen overgenomen van een instructeur die totaal anders lesgeeft.
De meeste lessen hebben zichzelf uitgefilterd, mijn lessen zitten bomvol en ik weet dat ik een goede instructeur ben. (wil niet uit de hoogte doen ;) )

Ook op de andere manege's heb ik soms lessers die denken alles te mogen omdat ze niet anders kennen, maar zodra ze vaker les hebben gehad van mij weten ze wat de regels zijn en dat ze bij mij terecht kunnen om wat te leren, niet om te hobbelen. Dit heeft geresulteerd in een 2e dienstverband op een ander bedrijf; de vraag naar lessen van mij was groot. Ik weet dat ik mijn werk goed doe en dat ik zeer flexibel ben, maar door pak waar nodig.
Helaas is deze Ruiter voor mij een uiterste.
Ik vraag mij gewoon af of ik goed heb gehandeld, ook om alvast wat stof tot nadenken te hebben voor ik het gesprek met mn werkgever heb.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 13-11-12 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:29

Ik herken dit wel hoor TS. Merk steeds vaker dat er bewust of onbewust getwijfeld word aan instructeurs. Toen ik begon was de instructeur er voor de veiligheid, voor het welzijn van het paard en om jou iets te leren. Maar van het totaalplaatje krijg je steeds minder mee.

Mensen willen eigenlijk steeds vaker horen dat ze het wel goed doen. Een rondje hobbelen is leuk. Dat je daarmee andere in gevaar brengt (en ik heb ze echt hoor) of niks meer leert. Dat doet ze niks, zij betalen en zij willen lol hebben.

In me priveklanten merk ik het ook wel meer en meer. Dan gaan ze op wedstrijd, lukt het niet en dan moet ik ze gaan leren om beter te rijden. Maar eigenlijk zijn ze te eigenwijs en weten ze het beter dan ik. Word je een keer boos omdat je al 10x hebt gezegd dat rukken en schoppen geen rijden is... Volwassen klanten komen dan vaak niet eens meer terug. Kinderen hangt het van de ouders af.

Maar ik moet zeggen, kinderen zijn vaak beter te doen dan volwassenen of grote tieners. Daar zit soms zo'n kop op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:30

Pff wat een verhaal.

Ik zou zelf al eerder ingrijpen denk ik, waar jij zegt dat ze doelbewust op het kantineraam af ging, geen gehoor gaf aan je aanwijzingen, paard onnodig hard op de rem zette enz.
Daar zou ik haar bij me roepen en op korte maar duidelijk toon zeggen dat als zij niet wenst te luisteren ze kan vertrekken uit de les, het is geen uurtje vrij rijden en de manier van omgang met het paard is niet zoals het hoort. De keuze is instructie opvolgen of vertrekken uit de les.

Meteen daarna zou ik overleggen met wie er maar boven mij mag staan, bedrijfsleider oid, en het probleem aankaarten, controleren of ze achter je staan qua regels en evt. vragen of zij haar op willen aanspreken op het gedrag.

Edit; de bedrijfsvoering mag dan wel zo zijn dat de klant koning is maar daar zijn ook grenzen aan. Op deze manier hindert ze ook andere ruiters in de les, het paard lijd eronder en bovendien zorgt ze ervoor dat jij je werk niet goed kunt doen. Klant is koning is een hartstikke fijne insteek maar het moet wel kunnen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:38

Bedrijf A is echt; klant is koning.. Paardenkennis en enige 'horse-sense' en uberhaupt zorgen dat het paard gepoetst en na verzorgd wordt staat niet hoog in het vaandel bij de meeste ruiters. Letterlijk klanten die zeggen 2 minuten te kort te hebben gereden voor waar ze voor betalen.. Ook op de andere maneges kom ik ze tegen. Moeders die weken achtereen met de klok meetellen of hun kind wel lang genoeg gehobbeld heeft, waarbij het ze geen ene zier uitmaakt of ze instructie van kwaliteit krijgen.. En dus nu ook een volwassene, waar ik zelf altijd erg graag mee werk, naast de kids waarvan de ouders lekker naar de kantine gaan en belangstellend vragen hoe of wat tijdens de les..

Dit was echter het toppunt van (in mijn ogen) de mensen van ; ik Koop een uur rijles, het paard moet alles doen en ikzelf ben de beste ruiter van de hele wereld, hoef niet te luisteren naar de instructeur, ik weet toch alles al en het paard moet mij een uur lang vermaken naar mijn zin, paard moet opgezadeld in de baan verschijnen en weggebracht worden door het stalpersoneel na de les.. Krul aan de voorkant dat het er leuk uitziet en oh.. waarom zegt de instructeur nou dat ik niet aan de teugels mag zitten, dat bepaal ik toch zelf zeker wel? zo niet dan heb ik geen waar voor mijn geld, is de instructeur slecht, de paarden rijp voor de slacht maar ho-maar dat ik als ruiter iets beter kan doen..

(ja, ik ben gefrustreerd en boos.. ik snap het denk ik gewoon niet..)

Ik denk echt dat er inderdaad ruiters zijn die niet willen leren paardrijden,, en dan heb ik het nog niet eens over alles om het paard heen, waar het daadwerkelijk om moet gaan: Paard en ruiter hebben plezier mét elkaar..

Ruiters vraag ik steeds vaker naar hun principes in het paardrijden,, waarbij ik ze vertel dat mijn principe is dat plezier halen uit het rijden voor mij gepaard moet gaan met dat de ruiter er in ieder geval voor zorgt dat de ruiter zo snel en zo goed mogelijk zichzelf ontwikkeld om het zo voor het paard ook leuk te maken; zo snel mogelijk in balans willen leren zitten en een onafhankelijke houding ontwikkelen moet prioriteit bij de ruiters zijn. Als men alleen plezier voor zichzelf wilt halen mogen ze van mij niet op een paard zitten, dat kan op het speelgoedpaard naast de albert heijn.
(ik vind dat sowieso het hele plezier en de noodzaak om je ook te ontwikkelen in basis kennis over de verzorging van een paard, ookal is het het manege paard waar je 1 u per week op rijdt, steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.. uitmesten hebben de meeste klanten niet eens van gehoord... 'huh, moet dat dan?' Sorry hoor, vroeger zeiden we nog: je hebt mensen mét paarden en paardenmensen.. dit gaat naar mijn mening tegenwoordig nog een stap verder...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 02:09

Vroeger was het ook al zo hoor. Mijn ouders en mijn tante hebben gereden op een manege en ik heb zoveel verhalen gehoord. Ze leerden daar niks en kwamen idd voor gezelligheid.

(Overigens zijn ze nu wel verandert daarin. Mijn tante rijdt nog en doet voor ene 60+er echt heel leuk mee en haar best. En mijn moeder 69 helpt ons regelmatig met verzorgen etc.)

Fout ligt een beetje overal;

*Maneges moeten omzet halen en dat gaat ten koste van de paarden vaak. Veel maneges waar paarden niet goed gepoetst worden, passend tuig ontbreekt, paarden slecht gevoerd worden en amper buiten komen........etc etc....

*opleidingen zijn nog veel te open voor iedereen. Je basis papiertje halen is veel te makkelijk. Ik heb echt al heel vaak staan wapperen met mijn oren wat instructrices uitkramen............

*Mensen halen alles van internet. Het heeft veel voordelen als je je echt wil verdiepen, maar het heeft bergen nadelen.

*respect voor anderen verdwijnt wel steeds meer in de samenleving, dus ja.....Als je op school al niet meer respectvol met onderwijzers om gaat, is een persoon die jou iets wil bijbrengen op het paard, helemaal een lachertje.

* Een deel wil echt leren en een ander deel, wil idd niks aannemen en geen gezichtsverlies dat ze het allemaal nog niet zo goed kunnen. Paarden zitten niet in hun bloed en ze hebben niet geleerd dat ze op een beest zitten.
Misschien eens vragen hoe hun rug is na uurtje met iemand erop rondrennen? En dat dan maal 5/6x pw 2 -5uur per dag...............

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 02:37

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Vooral over omzet draaien en dus dat ik klanten niet de baan mag uitsturen en moet accepteren dat ik dagen achtereen sta te ploeteren voor mensen die geen moer om paarden denken en ouders die mij vertellen dat ik die ene pony op zn flikker moet geven omdat die rotknol het niet voor hun dochter doet zoals bij de rest..

Ik beb lang getwijfeld of ik bij dit bedrijf wilde werken, omdat het totaal niet aansluit op mijn normen en waarden. , toch ben ik dan de wereldverbeteraar;). ; als er tenminste een instructeur er voor zorgt dat sommige paarden eens plezierig kunnen lopen in de les, in stille hoop dat ruiters iets zien in de andere omgang met paarden,. Daar doe ik het voor, niet voor al het gezeik wat ik er gratis bij krijg. normaal doet het me daarom ook niet veel, maar deze ruiter heeft me laten schrikken, en hoop dat werkgever achter me staat.

Rjansen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 02:51

Ik lees gezag, militaristisch en vooral iemand die jong is. Ten eerste, vaak als je jong bent denk je dat je alles op de juiste wijze doet en vooral communiceert en dat er maar een weg naar Rome is.

Manegeklanten willen op een juiste wijze wel wat leren maar ook vooral een leuke tijd hebben. En dat is jouw taak. Als je daar niet tegen kan, dan zul je echt een ander beroep moeten gaan kiezen.

Als instructeur zijnde heb je geen gezag, je wordt ingehuurd om iemand wat te leren, maar het is niet meer het tijdperk 1900. Als je gezag wil, dan moet je bij de politie gaan.

Iedere klant heeft een manier van leren en bij de een werkt dat anders als bij de ander. Probeer je daar in te verdiepen en niet in hoe jij kan bepalen hoe mensen doen wat jij wilt in jouw les.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 03:15

Maar het paard mag daar niet onder lijden meen ik. Zoals ik al eerder zei; Paard en ruiter moeten plezier beleven van en mét elkaar..

Mijn punt is dat plezier halen uit het rijden voor mij gepaard moet gaan met dat de ruiter er in ieder geval voor zorgt dat het paard daar geen last van ondervindt. Daarom vind ik dat mensen die besluiten op de rug van een levend dier te gaan zitten zichzelf zo snel en zo goed mogelijk moeten willen ontwikkelen om het zo voor het paard ook leuk te maken; dus WILLEN LEREN om in ieder geval zo snel mogelijk in balans te zitten, een onafhankelijke houding ontwikkelen moet prioriteit bij de ruiters zijn mijn inziens. Om van daar uit te WILLEN LEREN om het paard zo te rijden en trainen zodat het ons gewicht, omdat wij plezier willen halen uit het op de rug zitten en nog wel dicht bij de voorbenen, kan compenseren. Ik vind dat je dat het paard in iedergeval verschuldigd bent als ruiter, beginner, gevorderd, iedereen zou dat mijn inziens als voorwaarde moeten willen zien. Als men alleen plezier voor zichzelf wilt halen mogen ze van mij niet op een paard zitten, dat kan op het speelgoedpaard naast de albert heijn.

En daarbij, het hoeft allemaal niet altijd te lukken, maar als de ruiters het maar blijven proberen en willen bliiven proberen.. Dan mag van mij alles mis gaan. En ja, daar hoort luisteren naar en proberen te doen wat de instructeur zegt bij. (vooropgesteld dat die dit de ruiter op een begrijpelijke en werkbare manier uitlegt)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 03:28

Als mijn taak 'plezier en een leuke tijd bezorgen' zou zijn zou ik wel een entertainer opleiding hebben gedaan ja. Plezier kan, maar voor paard en ruiter. Als de ruiter niet wil leren en niet wil proberen dan zijn ze bij mij in de verkeerde les. Omdat ik geen klant de deur mag wijzen moet ik ze toch laten rijden. Als zij geen gehoor geven op de door mij op verschillende manieren aangedragen instructie, dan kriigen ze die ook minder. Helaas, als ze geen instructie opvolgen en wel een dergelijk paard hebben gekozen, dan kan ik ook de overige ruiters in de les niet meer 'entertainment' van kwaliteit geven. Dus ja, luisteren.

En: doorpakken van deze ruiter had ook als doel 'plezier'. Ruiter hangt in de spanning en paard reageerd daarop et vice versa. Zij wil niet op een ander paard dus moet ik deze situatie maar behappem.. Om de negatieve (spanning/angst?) cirkel te doorbreken moet er wat gebeuren, moet de ruiter wat doen wat hopelijk resulteert in een dusdanige situatie waarbij de ruiter dus uiteindelijk ook plezieriger rijdt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:14

TS ik kan me de frustratie zo goed voorstellen :D

maar "het is de toon die de muziek maakt" en bij ieder persoon hoort een ander deuntje

je bereikt deze dame duidelijk niet en zoals ik begrijp meerdere niet echt

ik weet niet of het mag in zulke lessen maar je zou kunnen voorstellen om carousel te gaan rijden in de les of balkjes draven en misschien een hindernisje
in ieder geval iets waardoor zij denken dat ze al heel gevorderd zijn maar zelf al doende merken dat er nog wel wat ontbreekt aan hun rijkunsten

of je zou ieder een stukje dressuurproefje laten rijden en dan samen in de groep bespreken wat goed ging en waar nog aan gewerkt moet worden
zo betrek je de rest er ook bij en creeer je een groepsgevoel

voor het zelfde geld ergeren andere ruiters zich ook aan haar maar is er geen plek en ruimte om dat netjes te zeggen

oftewel, ben creatief in je les en zoek de opening op een andere manier als alleen maar strenger zijn

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:48

Als ik alles zo lees denk ik dat er te weinig begrip is vanuit de twee partijen voor elkaar. Vanuit jouw perspectief is het heel logisch en duidelijk wat je wil. Ik denk echter dat de amazone in kwestie (nog?) niet op jouw niveau over paardrijden kan en/of wil denken.

Natuurlijk bepaal jij uiteindelijk wat er in je les gebeurt, al is het alleen maar om gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar of je op die manier ook haar bereikt daar heb ik zo mijn twijfels over.

Ik zou haar een keer apart nemen en vragen om haar versie van het verhaal. Ik zou me als amazone behoorlijk geintimideerd voelen als ik in het openbaar zo door jou onder druk zou worden gezet. Hoe goed bedoeld ook.

Vergeet niet, een manegeruiter kíest vaak niet voor les. Hij kiest voor paardrijden en krijgt daar 'gratis' les bij. Dat is een ander uitgangspunt dan bewust voor een privéles kiezen omdat je met je pony verder wil komen.

En als laatste advies. Als je je zo slecht kan vinden in het beleid van een werkgever en je daar niet bij neer kan leggen, dan vraag ik me af of je daar moet blijven werken. Voor jezelf niet gezond en die mening draag je hoe dan ook over. Dat is geen fijne energie voor een instructrice die vooral wil motiveren.

Heel veel succes, het lijkt me een lastig parket!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:02

Lastig, maar ik zeg ook heel eerlijk, op een manege betaal ik ook om te rijden op het paard dat ik wil. En ook al rijd ik tig jaar op hetzelfde paard, dan moet dat gewoon kunnen. (Ok, als hij die dag al moet lopen in een andere les, of wat dan ook. Ok, maar als hij anders toch in zijn stal staat...) Als je een eigen paard hebt, rijd je ook altijd op dat paard en op elk paard kun je iets leren, kun je vooruitgang boeken... Dus ik zeg ook heel eerlijk dat ik het "rij op andere paarden" niet zo inzie... (of het moet gruwelijk fout gaan, ruiter te groot/zwaar wat dan ook, pony die al uren gelopen heeft die dag.. etc. Een keer op een ander rijden is niet erg, maar ik zeg ook heel eerlijk dat ik toch echt het liefst reed op mijn lievelingspony..

Dat ze niet naar je luisteren als je les geeft, tjah... Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook zo'n ruiter was. Maar dat vooral omdat bij ons de instructeur slecht was (diplomaloos, zoontje van de eigenaar, liep met een longeerzweep rond en ging af en toe achter mijn pony aan "jeej daar hebben we Speedy Conzales" en dan kwam ie aanrennen) dus mjah... Dan is het niet raar dat ik voor die man geen respect had toch? (Ook snel gestopt.) Respect is iets wat je moet verdienen, dat kun je niet afdwingen.

Probeer het met meer uitleg, waarom wil je dat, niet zo maar roepen "ik wil dat...." maar leg alles uit zodat ze het gaan snappen waarom en zodat ze ook meer vertrouwen in jou gaan krijgen. Als iemand tegen mij gaat roepen "doe dit doe dat" terwijl ik "voor mezelf" met iets bezig ben, dan denk ik ook "stik maar". Leg meer uit waarom je het zo wil, probeer het "zachter" uit te leggen ipv druk te zetten. Je bent er om die mensen iets te leren, en niet iedereen neemt even makkelijk dingen aan. Bij de ene helpt het misschien wel, de ander doet absoluut iets niet als je druk zet.

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:05

Jeetje wat een verhaal zeg.

Je hebt je best gedaan vind ik, je bent echt super netjes gebleven. Wat ik niet snap is dat ze gewoon in jouw les blijft. Als het haar niet bevalt kan ze toch naar een andere les. Jullie hebben meerdere instructeurs...?

De klant is inderdaad koning, tot op zekere hoogte.

Succes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:24

Citaat:
k wilde deze situatie voor zijn; helaas heb ik dus het idee dat de Ruiter totaal geen instructie van mij wilt hebben in het algemeen en voel ik me machteloos.
Omdat ook andere paarden in de les hierop gingen reageren heb ik de Ruiter, mijn inziens noodgedwongen, met zeer dwingende toon instructie gegeven.
Als collega's onder elkaar; je weet wel, op een militaristische wijze de ruiter achter de broek aanzitten en doorpakken.. Dit om negatieve en gevaarlijke situaties voor te zijn, voor zowel de ruiter zelf, het paard en ook de mede-lessers.
Commanderen en proberen als brugman door te dringen had ik dus al eerder bij de Ruiter gedaan; De week daarna kreeg ik van de Ruiter de mededeling dat zij wenst op een andere manier benaderd te worden. Zij meldde mij dit op een dusdanige dominante wijze dat ik haar gevraagd heb of ze mij wel vertrouwd als instructeur en openstaat voor mijn lesgeven. Hierop kreeg ik wederom geen duidelijk antwoord en heeft zij zich erg defensief opgesteld gedurende de les.

Als je op zo'n toon mij had les gegeven, dan was het voor mij ook klaar geweest. De gemiddelde manegeruiter komt naar les om plezier te hebben, en niet om afgebekt te worden. Als jij niet in staat bent om ruiters op een vriendelijke manier de goede kant uit te brengen, dan zit daar bij jou een probleem.

Natuurlijk snap ik wel dat je op dat moment 'onmacht' voelt, omdat de ruiter niet doet wat jij wil. Maar ik denk dat deze aanpak geheel in het verkeerde keelgat is geschoten, en ik begrijp dat wel.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:56

Rjansen11 schreef:
Ik lees gezag, militaristisch en vooral iemand die jong is. Ten eerste, vaak als je jong bent denk je dat je alles op de juiste wijze doet en vooral communiceert en dat er maar een weg naar Rome is.

Manegeklanten willen op een juiste wijze wel wat leren maar ook vooral een leuke tijd hebben. En dat is jouw taak. Als je daar niet tegen kan, dan zul je echt een ander beroep moeten gaan kiezen.

Als instructeur zijnde heb je geen gezag, je wordt ingehuurd om iemand wat te leren, maar het is niet meer het tijdperk 1900. Als je gezag wil, dan moet je bij de politie gaan.

Iedere klant heeft een manier van leren en bij de een werkt dat anders als bij de ander. Probeer je daar in te verdiepen en niet in hoe jij kan bepalen hoe mensen doen wat jij wilt in jouw les.

Enigszins gelijk, maar als er in de bak wordt gereden moet er om gevaarlijke situaties te voorkomen, of pijnlijke voor het paard toch echt mijn regels worden gevoerd. En dat is dus vooral luisteren naar wat ik zeg.
Voor de rest klopt het wel wat je zegt, maar er moet een veilige situatie zijn om uberhaupt wat te kunnen leren. Voor de rest (in mijn situatie) ben ik erg meeluisterend en meedenkent met de klanten simpelweg omdat ik weet dat als ik iets zeg het meteen wordt opgevolgd en daar niet een hele discussie aan vooraf gaat. Zo kan ik tijd voor mensen nemen en eventueel dingen uitleggen. Dus (sowieso in mijn geval) denk ik dat je het ook lichtjes verkeerd (te zwaar) interpreteerd.