Veulen laat zich niet vangen in het weiland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

Veulen laat zich niet vangen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:59

Nou, ik zit ondertussen toch met mijn handen in het haar. Ik heb een 7 maand oud merrie veulen, en ze is eigenlijk hartstikke lief alleen er is 1 probleem.

Ze staan in het weiland samen met mijn 2 andere pony's, en ze komt altijd gewoon naar me toe, kan ik haar altijd gewoon kroelen en rondlopen zonder ze gaat rennen. Maar dan komt het probleem, op het moment ik haar halster om wil doen (Had ze altijd om maar is met spelen eens eraf gegaan) rent ze weg, en is ze niet meer te vangen en blijft ze rennen en spelen en bokken. Ik weet ergens ook wel dit ondeugd is maar hoe is het op te lossen? Áls ik haar te pakken heb loopt ze na misschien 1 of 2 keer klieren gewoon keurig mee en is ze lief.

Ik heb al geprobeert als ze wegrent te negeren dat het niet meer leuk is, maar na een uur vind ze het nogsteeds leuk, en het komen voeren elke keer zonder haar mee te nemen werkt ook niet aangezien ze wel altijd komt alleen het pakken is het probleem.

Hoop dat iemand van jullie dé oplossing heeft!

Anoniem

Re: Veulen laat zich niet vangen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:02

Ik zou eens kijken of je haar met een handig iemand even goed beet kunt pakken om de hals oid. Als je dat in een weiland link vind, misschien haar mee leiden naar stal samen met de pony's en wat voer? Even in een stal duwen en dan halster om?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:05

Een hele flauwe omkooptruc die hielp bij onze jaarling: 1 iemand houd de wortel voor het neusdeel van het halster, zodra de neus erin zit doet de ander snel het halster dicht. Na 2x kon ik zo in mn eentje weer het halster om doen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:11

eerst touw over de hals zal wel vechten worden dan snel over de neus
goed vast houden dan pas halster om doen lukt een keer dus halster een tijdje om laten maar niet te los want dan kan ze met haar hoef vast komen te zitten

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:49

Dankjewel voor de tips! Ik ga het morgen uit proberen en dan horen jullie het!

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:40

En als je eerst de andere pony neemt, volgt ze dan ook niet gewoon mee? Want bij sommige paarden heb je als ze zien dat hun maatje naar de stal moet, willen ze ook zo snel mogelijk mee naar de stal waardoor ze zich misschien makkelijker laat doen.? ( Dit is natuurlijk niet zo bij alle paarden)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:47

Ik zou doen zoals lady zegt: touw om de hals en dan halster aan. En uitgebreid belonen met je stem en aaien. Zo heb ik mijn jaarling het ook geleerd die kopschuw was (door medische redenen). Na enkele keren gaat het beter en beter :) succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:51

Mijn veulen vroeger was ook heel schuw in het begin.
Ik moest dus op mijn knieën achter hem aan met stukjes brood.
Ik had in het begin het halster om gelaten. (goed strak)
Het is gewoon een kwestie van oefenen, ik zou het niet wild aanpakken (behalve in noodgeval) want zo worden ze juist moeilijker te vangen.