sinds een maand stalondeugd en nu kreupel..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elainelouise

sinds een maand stalondeugd en nu kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:50

help! ik heb een verzorgpony en ik en de eigenaresse hebben een groot probleem..
sinds een maand heeft Nady een stalondeugd ontwikkeld.. al jaren worden 's-ochtends de honden als eerste gevoerd. de hondenhokken staan ongeveer op 400m afstand van de stal. en sinds ongeveer een maand trapt nady elke ochtends zo hard tegen de staldeur. . al jaren gaat het goed en nu in een keer niet meer.. en we weten ook niet hoe we dit moeten verhelpen.. we hebben de staldeur al moeten versterken, zo hard dat het gaat.. en nu kwamen we gisterenochtend bij de stal, was ze ineens kreupel.. we denken dat het komt door het trappen tegen de deur.. maar ik noch de eigenaresse hebben veel verstand van kreupelheid. . en normaal hebben we nady heel de dag buiten staan en alleen 's-nachts op stal. moeten we nu maar halve dagen buiten zetten ivm kreupelheid? we zijn bang dat als we haar langer in stal zetten ze zichzelf nog meer verwond.. :(

help??!! iemand tips ??

malih

Re: sinds een maand stalondeugd en nu kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:52

staat ze in een drukke groep? anders zou ik haar gewoon met een maatje die rustig is lekker naar buiten gooien

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:58

nee ze staat aan huis, met een shetlander als maatje erbij .. maar belast ze dan niet teveel haar been ? als we haar de hele dag buiten hebben. ze is nogal een actief beestje buiten..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:02

Gewoon buiten laten lopen, is gezond voor ze om in beweging te blijven. Afhankelijk van de ernst natuurlijk, maar wij gooien doorgaans paarden die kreupel zijn gewoon op de wei. Ze voelen zelf het best hoe pijn het doen. En op stal zal weinig verschil maken omdat ze daar ook gewoon staan en in de wei kunnen ze hem ook gewoon even ontlasten. Juist in de stal hebben ze weinig ruimte om te bewegen en dan wordt het been vaak meer belast omdat ze bv kort moeten draaien.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:35

oké en wanneer moeten we de da inschakelen? als het na een paar dagen nog niet goed is ?
en wij willen ook graag weten hoe we Nady af kunnen leren om tegen haar staldeur aan t schoppen.. iemand tips ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:06

Kick chain, doet ze zichzelf 1x goed zeer en dan nooit meer..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:22

elainelouise schreef:
oké en wanneer moeten we de da inschakelen? als het na een paar dagen nog niet goed is ?
en wij willen ook graag weten hoe we Nady af kunnen leren om tegen haar staldeur aan t schoppen.. iemand tips ??

Rubbermatten tegen de wand maken, dat dempt het geluid ik weet niet of het hele probleem oplost zodat ze niet meer schopt(kan wel gezien het aandachttrekkerij is en als er geen geluid is dan ook geen reactie en dus zinloos), maar het zorgt in ieder geval voor dat ze zich niet meer kan verwonden.
Afhankelijk van de ernst maar ik zou zeggen is het met een paar dagen nog niet beter dan zou ik wel bellen zie je wel dat er verbetering is zou ik nog even afwachten.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:29

ja de eigenaresse heeft net laten weten dat het al iets minder is maar nog steeds wel echt mank loopt. vandaag ook goed gekeken of ze wondjes had, sneeen etc maar niks gevonden. we hebben besloten dat als ze woensdag weer iets beter loopt dat ik een stukje buiten ga wandelen aan de hand. is ook een beetje afleiding voor Nady. ik zal er zo eens met de eigenaresse over hebben, die rubber matten. gaat de staldeur ook niet zo snel kapot lijkt me. ze trapt wel echt alleen tegen de deur. we hebben haar nu vandaag alleen op de wei gezet, zonder de shetlander. ik hoop dat het allemaal goed komt, ben misschien beetje overbezorgd maar geef zoveel om dat beestje haha

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 01:27

nog eventjes een update ;
vandaag de buurman gebeld, en was meteen langsgekomen. hij dacht zelf dat het een hoefzweer was.
meteen de smid gebeld, die was er een uurtje later al. heeft de hoeven bekeken en de buurman had gelijk. een hoefzweer bij het rechterbeen voor. nu 2 X daags in een emmertje met soda en komt het vanzelf goed !
iedereen bedankt voor jullie tips etc !

groetjes.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:34

Beterschap !

Enne ... misschien toch maar eerst de paardjes voeren in plaats van de honden dan ?

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 01:40

haha ja inderdaad dat doen we voortaan ook haha ! wat is ze af en toe ook een verwend prinsesje haha. :)