Vooral jonge paarden op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ravel13

Vooral jonge paarden op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:52

Al langere tijd vraag ik mij af waarom ik zo weinig paarden van 10 jaar en ouder op de wedstrijden zie. Ik rijd zelf nog niet lang wedstrijden en mijn paard is 12 jaar oud. Als ik de strartlijsten bekijk zie ik veel paarden die jonger zijn. Je kunt dan denken de oudere paarden zijn al op een hoger niveau actief, hoger dan Z2 maar dat kan toch bijna niet?
Misschien is het een domme vraag......?

Loes000

Re: Vooral jonge paarden op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:54

Valt toch wel mee?? Hoe weet je dat??
Ik heb een (net) 13 jarige, die wil ik volgend seizoen ook gaan starten....
Moet zeggen dat die van mij er wel jonger uit ziet en zich vooral stukken jonger voelt! haha

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:55

hoe weet je dan hoe oud de paarden zijn? Alleen bij het kwpn kan je het afleiden aan de naam als ze voor de sport niet een andere naam hebben...

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:08

Ja ik kijk dan vooral naar de eerste letter, vaak A B,C etc en bij mij op stal ook veel jongere paarden.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:40

Hier in de kring lopen veel jonge paarden, de wat oudere paarden lopen al op z niveau, of daarboven. Of mensen rijden een paard door tot het z, om dan weer een nieuw en jong paard op te leiden tot dat niveau!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:57

Je kan vrij weinig zeggen over leeftijd op basis van naam, al is het een KWPN'er ik ken er zat die een sportnaam met een afwijkende beginletter hebben :)

Het maakt toch ook niet uit lijkt me, zeker in de lagere categorieën heb je juist vanalles: ervaren ruiters met groen paard, groene ruiter met leerpaard, compleet groene combi's, noem maar op. Ik rij met een 14-jarige, zij heeft de hele riedel van L1 t/m Z al gezien met een andere ruiter en mag mij nu opleiden :P :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:00

Ik zie, zeker bij de amateurs, genoeg oudere paarden op concours.
Bij de profs stromen de paarden door naar (inter)nationale rubrieken of worden de ze verkocht wanneer ze op een bepaald niveau lopen, misschien ook wel vaak naar het buitenland.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:30

schoentje schreef:
Ik zie, zeker bij de amateurs, genoeg oudere paarden op concours.
Bij de profs stromen de paarden door naar (inter)nationale rubrieken of worden de ze verkocht wanneer ze op een bepaald niveau lopen, misschien ook wel vaak naar het buitenland.

Dat klopt, maar denk je niet dat er veel minder amateurs zijn dan vroeger? Op veel concoursen staan volgens mij meer vrachtwagens dan trailers.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:26

Ik denk niet minder amateurs, maar wel veel meer profs.
Vroeger was het veel als er 20 in het Z zaten, nu zitten er op mooie wedstrijden simpel 120 in.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:08

Interessant. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik denk altijd dat de sport toch gevaar loopt hoe minder amateurs er zijn, maar ja, als de hoeveelheid profs blijft groeien dan maakt het misschien niet zoveel uit.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:28

Ik denk dat de sport daardoor niet echt gevaar loopt. Nederland is een opleidings en export land, wij fokken paarden leiden ze goed op, om ze vervolgens naar landen als Amerika, China en Columbia te verkopen. Daardoor zijn de kleine sportstallen door de jaren heen enorm gegroeid. Nu word dat op dit moment wel iets minder, omdat de handel wat rustiger is, maar de vraag naar goed opgeleide paarden blijft.
Doordat er zo veel profs op concours rijden die goed presteren, word het niveau van de amateurs ook vaak hoger.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:39

schoentje schreef:
Ik denk dat de sport daardoor niet echt gevaar loopt. Nederland is een opleidings en export land, wij fokken paarden leiden ze goed op, om ze vervolgens naar landen als Amerika, China en Columbia te verkopen. Daardoor zijn de kleine sportstallen door de jaren heen enorm gegroeid. Nu word dat op dit moment wel iets minder, omdat de handel wat rustiger is, maar de vraag naar goed opgeleide paarden blijft.
Doordat er zo veel profs op concours rijden die goed presteren, word het niveau van de amateurs ook vaak hoger.

Interessant, maar denk je dan dat een concours-landschap zonder amateurs wel houdbaar is? Er zullen natuurlijk altijd amateurs blijven, maar met de rijzende kosten en de economie in het gootje worden dat er wel steeds minder. Op een gegeven moment zal dus het merendeel uit profs bestaan, en dan wat? Die paarden die opgeleid en geëxporteerd worden, worden gefokt omdat er nu nog altijd een achterdeur is waarlangs ze weg kunnen. Vallen de particulieren weg, dan zal er minder gefokt worden en dus minder keuze zijn, waardoor de paarden duurder worden en de kleinere stallen het toch moeilijker gaan krijgen. Voor zover mijn rooskleurige toekomstbeeld. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:56

Maar ik ervaar niet dat er minder amateurs zijn. In het B is het meerdendeel amateur, in het L en M ongeveer 50/50 en in het Z en hoger is het meerdendeel prof. En dat verschild dan weer per concours. En ook paarden die wat tegen vallen kunnen via een achterdeur in het buitenland weg. De meeste Nederlandse amateurs willen tenslotte ook een fatsoenlijk paard.
En amateurs zullen er zoiezo blijven bestaan, de profs moeten tenslotte ook ergens beginnen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:59

Ja, misschien heb je wel gelijk. Ik denk dat jij op meer concoursen komt dan ik. En ik hoop dat je gelijk hebt. :-)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:48

Ik weet echt niet of ik gelijk heb, laten we het idd hopen en hoop houden ;)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:58

als je kijkt wat er in de z loopt is toch het merendeel vaak 14+