Mag je met de trailer op speciale laan voor vrachtverkeer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Mag je met de trailer op speciale laan voor vrachtverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:38

Even een discussie hier thuis:

Bij de Brienenoordbrug is een aparte laan voor bussen en vrachtwagens aan de rechterkant. Mag je daar overheen als je met trailer rijdt en zo langs de files?

Met trailer mag je bijv. niet in de 4e of 5e baan rijden, alleen in de eerste 3 linkerbanen op de snelweg, omdat je je moet gedragen als vrachtverkeer.
Betekent dit nu ook dat je op de speciale vrachtverkeer stukken mag rijden?

Ik kan nergens een regel vinden. Wie weet de regel?

FloortjeM

Re: Mag je met de trailer op speciale laan voor vrachtverkeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:41

nee.

Voor het vervoeren van een paard in een trailer heb je geen vrachtwagenrijbewijs nodig. je rijdt ook niet in een vrachtwagen, dus hoor je niet thuis op de baan voor vrachtverkeer.

Dat is niet alleen vanuit de regelgeving zo beredeneerd, maar ook vanuit economisch oogpunt. Die vrachtwagenbaan is er om vrachtverkeer te laten doorstromen, en dat heeft een economisch motief. Als jij met je paard op pad bent, is tijd zelden een economische factor.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:42

Is dit een serieuze vraag????

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:42

Je zegt het zelf al "een aparte laan voor bussen en vrachtwagens" jij bent een auto met een aanhangwagen. Dus het lijkt mij niet dat je die baan mag gebruiken.
Maar, als er iemand is die aan kan tonen dat het wel mag, wil ik die link graag lezen. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:54

celano schreef:

Ja, dat is een serieuze vraag.
Je mag met aanhanger ook 90 km als snelheid en wordt verder behandeld als vrachtverkeer, want je moet je ook aan het inhaalverbod halen als dat geldt voor vrachtwagens.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:57

janouk schreef:
celano schreef:

Je mag met aanhanger ook 90 km als snelheid en wordt verder behandeld als vrachtverkeer, want je moet je ook aan het inhaalverbod halen als dat geldt voor vrachtwagens.

het inhaalverbod voor vrachtwagens geldt alleen voor vrachtwagens.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:01

Ik rijd regelmatig over de brienoordbrug met mijn trailer en heb het mezelf ook al meerdere malen afgevraagd. Zie namelijk bij file vaak trailers gewoon over die strook rijden. Heb het zelf ook een keer gedaan. Had toen een paard met koliek bij mij die zo snel mogelijk naar de kliniek moest en dikke file voor de rest. Maar weet nog steeds niet of het mag. Zou heel fijn zijn, gezien ik er gevoel voor heb dat als ik met mijn trailertje daar rijd, file te hebben.

@paardje1983: Ik heb wel altijd geleerd dat inhaalverbod ook met trailer/aanhanger geld. Dit is namelijk om het "langzame" verkeer niet het "snelle" verkeer te hinderen. Aangezien de wettelijke maximale snelheid met een trailer ook 90 is, mag je dus niet inhalen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:02

Onze auto en koetsentrailer is zwaarder 3500 kg

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:04

Dat is dus een beperking van de snelheid, niet van het inhalen ... als er een vrachtwagen voor je 70 zou rijden, mag je er dus gewoon voorbij.
Een andere vrachtwagen mag dit niet.

Je mag geen gebruik maken van de speciale rijstroken, maar ik zou dat in een noodgeval ook rustig doen, hoor !!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:29

janouk schreef:
celano schreef:

Hoe kom je hier bij?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:55

janouk schreef:
Je mag met aanhanger ook 90 km als snelheid en wordt verder behandeld als vrachtverkeer

liedjuh2 schreef:
Aangezien de wettelijke maximale snelheid met een trailer ook 90 is

kan iemand mij even de regel laten zien waarin staat dat vrachtverkeer ook 90 mag rijden? De wettelijke maximum snelheid in NL voor vrachtverkeer is nog altijd 80 hoor. Ze rijden van 87 tegen de begrenzer aan en daarom hebben ze de max. snelheid voor auto's met aanhangers opgeschroeft naar 90 omdat mensen met een aanhanger vaak precies 80 gingen rijden en zo het vrachtverkeer ophielden.

Je mag NIET met je trailer over die strook, in geval van nood (file op een hele hete dag of file als je onderweg bent naar de kliniek voor een levensreddende handeling) zou je de politie kunnen bellen om te vragen of je evt met begeleiding uit de file gehaald kan worden voor het welzijn van het dier, maar dat is nu niet van toepassing begrijp ik.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:49

janouk schreef:
Onze auto en koetsentrailer is zwaarder 3500 kg

Ja en dus?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 07:58

Omdat die regel zo geldt in België en meer Europese landen voor inhaalverboden voor vrachtwagens en combinaties > 3500 kg, vroegen wij ons af of dat ook zo in Nederland was. En dat is niet raar voor een Europese Gemeenschap.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:09

janouk schreef:
celano schreef:

Dat laatste is zeker niet waar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 08:13

Dat begrijp ik inmiddels uit de reacties.

Maar het blijft apart: dat je een vrachtwagen inhaalverbod instelt om de verkeersdoorstroming te verbeteren, terwijl je dan auto's met aanhanger, die 90 km mogen rijden, wel laat inhalen. Klinkt naar mijn idee niet echt logisch.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:19

hoeveel mensen met een aanhanger zie jij hinderlijk inhalen dan? Vrachtwagens worden vaak gehinderd door mensen die lekker koeteldekoet op de rechterstrook hobbelen met 75 en vrachtwagenchauffeurs zijn aan het werk -> tijd is geld.
Daarbij kan je met een auto met aanhanger wel wat vaart maken om vlot in te halen (als je dat al wil) en een vrachtwagen is over het algemeen begrenst

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:32

janouk schreef:
Omdat die regel zo geldt in België en meer Europese landen voor inhaalverboden voor vrachtwagens en combinaties > 3500 kg, vroegen wij ons af of dat ook zo in Nederland was. En dat is niet raar voor een Europese Gemeenschap.

Nee hoor. Als er een inhaalverbod geldt voor vrachtwagens, geldt dat niet automatisch voor personenwagens met aanhanger. Hoe kom je erbij?
Het komt inderdaad voor maar dan wordt het aangegeven. M.a.w; zolang het niet aangegeven staat, mag het. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:58

Polly schreef:
hoeveel mensen met een aanhanger zie jij hinderlijk inhalen dan? Vrachtwagens worden vaak gehinderd door mensen die lekker koeteldekoet op de rechterstrook hobbelen met 75 en vrachtwagenchauffeurs zijn aan het werk -> tijd is geld.
Daarbij kan je met een auto met aanhanger wel wat vaart maken om vlot in te halen (als je dat al wil) en een vrachtwagen is over het algemeen begrenst

Niet om het een of ander, maar volksstammen paardenvervoerders heeft auto's voor de trailer staan die nauwelijks beter accelereren dan een gemiddelde vrachtwagen, als ze die 80km/h al kunnen halen (om over 90km/h maar te zwijgen).

Daarnaast vind ik het opvallend toevallig dat mijn auto's bij 90km/h op de klok in werkelijkheid maar net de 80km/h op Truus halen! Ik heb zomaar het vermoeden dat dat een belangrijke overweging is geweest bij de vorming van die wet. Als ik 90km/h op Truus ga rijden, geeft de auto bijna 100km/h aan!!!
Als ik met mijn vrachtwagentje (tachograaf aan boord) 80km/h rijdt, moet ik met grote regelmaat in de ankers omdat die wanna-bees weer eens niet de brug op komen. Ik moet dan vaak terug naar net boven 70km/h; precies de snelheid die ik ook rijdt als m'n auto 80km/h aangeeft.........