Huurder paard vraagt om document met eisen voor transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Huurder paard vraagt om document met eisen voor transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:01

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het verhuren van mijn paard.
Het paard staat volledig ter beschikking aan de huurder en zij mag het paard vrijwel beschouwen als een eigen paard. Maar natuurlijk ben en blijf ik de eigenaresse van het paard en heb ik "het laatste woord".

Nu heeft de huurder een eigen trailer gekocht om mijn paard in te vervoeren, naar lessen en concoursen. Hartstikke leuk, ze had ook mijn trailer mogen lenen, maar ze heeft om verschillende redenen ervoor gekozen om zelf een trailer te kopen. Prima, ik ben blij dat ze een dergelijke investering wil doen om mijn paard te kunnen rijden. Dit laat naar mijn mening zien dat ze graag verder wil met mijn paard en er plezier in heeft.

Maar, nu heeft ze mij gevraagd om een document op te stellen met de eisen die ik heb (tot in detail), voor het vervoer van mijn paard. Ze heeft hier zelf om gevraagd, zodat ze weet waar ze aan toe is en ik niet later met eisen kan komen waar ze niet aan kan of wil voldoen. Ze wil graag vooraf weten waar ze aan toe is.
Ik vind dit opzich wel een goed idee, maar ik vraag me af wat ik er allemaal in moet zetten. Hoe ver moet ik daar in gaan? En zet ik daar mezelf niet klem mee? Als er tussentijds iets verandert in de situatie van mijn paard en ik vraag haar om bepaalde aanpassingen te doen (iets simpels als een verandering van bescherming of iets dergelijks, ik noem maar iets kleins) kan ze mij er dan op wijzen dat dit niet in het document staat en vervolgens weigeren om dit te doen?

Ik vind het een moeilijke kwestie. Het is lastig om mijn paard uit handen te geven, maar ik vertrouw er bij haar volledig op dat ze goed met mijn paard omgaat. Moet ik dan alles tot in detail vast gaan leggen?

Ik zou het prettig vinden om meer meningen en misschien zelfs ervaringen te lezen.

jaime_andrea

Re: Huurder paard vraagt om document met eisen voor transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:10

ik heb ook een paardje in bruikleen en heb ook gewoon dr paspoort in handen inderdaad ivm vervoer en enten ed.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van vertrouwen is weet je..ik ga dr vanuit dat de huurder van je paardje verantwoord rijd met hem in de trailer dus evt in geval van ongeval..tja ik neem aan dat je niet express betrokken raakt bij een ongeval en ook als je paardje iets oploopt omdat ie op de trailer staat of van een laadklep valt oid dat is dan echt een ongelukkig ongeval en ik zie het maar dat dat iedereen op elk moment kan gebeuren.
Als jij gewend ben je paardje met transportbeschermers ed op trailer te hebben en als je dat een fijn idee vind mag en kan je dat duidelijk maken/eisen en verder als je toestemming geeft het uit handen geven en er op vertrouwen..
Ik behandel mijn bruikleen paardje niet anders dan mijn andere 2 eigen paardjes...
En zo te lezen vertrouw jij dr ook helemaal dus...let it go...
Suc6

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:12

Ja, maar nu is de situatie andersom.

Wat mij betreft hoeft er geen document te komen en maken we hier mondelinge afspraken over.
In dit geval is de huurder degene die vraagt om een document.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:13

ik denk dat ze eerder met eisen komt om haar zelf wat in te dekken als er iets misgaat. (bv, paard staat met strijklappen en peesjes op de trailer, en verwond zichzelf. waarop jij haar kan "aanklagen" omdat ze maar hoge transportbeschermers moest gebruiken)
echter, erg uitgebreid kun je volgens mijn niet gaan.
ik weet niet of jullie een keuring hebben voor trailers?
eisen kan je bv zetten:

-een veilige gekeurde trailer, zonder mankementen.
-een auto + rijbewijs die de trailer mag trekken
-paard altijd aangebonden (met bv een trailerketting met panieksluiting), of juist altijd los vervoeren (bij paard die gaat hangen)
-paard rondom rond met hoge transportbeschermers of bandages / andere bescherming zoals je zelf wilt.

echt veel gedetailleerder kun je volgens mij niet gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:16

Ik denk wel dat het verstandig is om erin op te nemen dat deze ''overeenkomst'' ten alle tijden aan beide kanten schriftelijk aangepast kunnen worden.

Mocht er dus iets in de situatie veranderen dat jullie dus simpelweg de overeenkomst daarop aankunnen passen zonder dat er gezeur is dat dit niet zou kunnen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:23

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Dat is slim Somebitch, dank je.

Dat denk ik Duhelo. Aan de ene kant is het natuurlijk slim dat ze daar over heeft nagedacht.

Zijn er nog bepaalde eisen die ik daarnaast aan de trailer moet stellen? Zo'n keuring is wettelijk gezien niet verplicht, toch? Dus bij wijze van spreken kan ze hem vandaag laten keuren en vervolgens wordt mijn paard over 3 jaar in een trailer gezet met gladde banden en een verrotte bodem. Ik zeg het even heel hard, ik ga er uiteraard niet vanuit dat ze dit ooit zou doen. Maar een veilige trailer, wat houdt dat heel concreet in, naar jullie mening? Goede bodem, profiel op banden.... En verder?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:29

Dan zou je een bovag-trailerbedrijf moeten bellen om te vragen wat ze doen bij een keuring en dat opnemen als jaarlijkse beurt.

Verder zou ik als eigenaar willen weten wat ze waar gaat doen en voor de andere dingen het vertrouwen geven dat bijrijdster het goed aanpakt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:43

Goed idee Hilli!

Vertrouwen is er zeer zeker. Maar wanneer zij zelf graag een eisenpakketje op papier wil hebben, wil ik het ook graag goed op papier hebben staan.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 15:25

Ik ben nu bezig met het 'contract' en het zet me ineens aan het denken (toch best goed, zo'n stukje bewustwording). Wat als de huurder onderweg met het paard een auto-ongeluk krijgt?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:30

Ik zou er ook inzetten dat er rustig gereden wordt met de trailer, zo min mogelijk remmen, zachtjes door bochten etc. Heb mijn paard een keer door een ander laten vervoeren die reed alsof hij geen trailer + paard achter zijn auto had hangen. Vond mijn paard duidelijk niet fijn en is toen ook een tijdje minder makkelijk te laden geweest.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:33

Misschien erin zetten dat de huurder verantwoordelijk is voor alles wat er met het paard gebeurt tijdens het laden, de rit, en het uitladen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:35

lijkt me dat de huurder sowieso aansprakelijk is, neem tenminste aan dat dat in het huurcontract staat.
Misschien eens om de tafel gaan waarom ze het precies allemaal op papier wil en hoe ze dat voor zich ziet. Ik zou er niet blij van worden als ik alle mogelijke details moet gaan uitschrijven

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:03

Check eerst eens goed hoe het wettelijk allemaal in elkaar zit. Wie is waarvoor aansprakelijk. Contracten maken die tegen de wet in gaan heeft sowieso geen zin. Eventueel kunnen jullie daar je eigen verzekeringen nog op aanpassen (wie is bezitter dan wel eigenaar van het paard, wie is aansprakelijk)

Vervolgens zal je dingen op papier moeten zetten die niet wettelijk geregeld zijn (vastbinden, wel/geen bescherming).

Ik vind het juist heel goed dat de huurder zich hier mee bezighoudt. Beter nu, dan straks als er wat gebeurd is, en er misschien al wel ruzie is.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:48

Het is zeker wel handig om iets op papier te zetten maar tot in detail?
Het is naar mijn idee wel een verreiste dat ze er zorg vor draagt dat wanneer ze jouw paard meeneemt op transport dat ze er voor zorgt dat de trailer en het paard dan wel is verzekerd, een zogeheten transport verzekering.
Stel dat er iets gebeurt en dat is natuurlijk erg sneu voor jullie beide.
Het is haar risico dat mocht haar trailer vernielt worden door jouw paard, je hebt haar immers je eigen trailer aangeboden.
Het gaat er om wie wanneer aansprakelijk is. Als je niets opstelt dan zal men altijd bij jou komen omdat jij de eigenaresse bent van het paard. Paard kan namelijk ook iets van een ander beschadigen.
Ze moet zorgen voor een goede WA-verzekering en zou dit ook als eis stellen wanneer ze je paard gebruikt / meeneemt.
Dit zijn gewoon belangrijke zaken waar je pas achter komt wanneer het (helaas) te laat is en dat moet je gewoon voorkomen.
Klein voorbeeld: Ze neemt je paard mee- onverzekerd- ze rijdt tegen een boom en paard dood. Het enige wat ze kan zeggen tegen jou is '''sorry'' en dan is daarmee de kous af.
Ja zeker een klein maar belangrijk contract opstellen is mijn advies.