Verkeerde proef gereden, welke regels gelden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Verkeerde proef gereden, welke regels gelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 12:25

Een vraag aan de juryleden;

wat doe jij als je ziet dat een deelnemer een verkeerde proef start?
Ben je altijd verplicht om hier wat van te zeggen?
Is het toegestaan om iemand een verkeerde proef uit te laten rijden en deze proef te beoordelen alszijnde gereden proef?
Hoe zit het met de gereden punten?

Ik heb de regels nagelezen en daarin staat het volgende:

Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk.
De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

Fout in de proef:
a. Indien een deelnemer een fout in de proef maakt, (b.v. het binnenkomen van de ring in een andere dan de voorgeschreven gang of het bij de groet de teugels niet in één hand nemen etc.) wordt dit bestraft als een vergissing in het programma.
b. In beginsel mag een deelnemer géén onderdeel van de proef opnieuw doen, behalve wanneer er door de (voorzitter van de) jury is beslist - door middel van het geven van een (bel)signaal - dat er een fout in het programma is gemaakt.
c. Wanneer een ruiter echter begonnen is aan de uitvoering van een bepaald onderdeel van de proef en hij probeert vervolgens op eigen initiatief dezelfde beweging/oefening te herhalen, moet de jury uitsluitend de eerste keer dat deze beweging werd uitgevoerd in ogenschouw nemen voor de waardering en dit handelen van de deelnemer tegelijkertijd bestraffen als een vergissing in het programma.

Vergissing in het programma:
a. Alle oefeningen, die in de proef worden gevraagd, moeten in de aangegeven volgorde worden uitgevoerd. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een vergissing.
b. Wanneer een deelnemer zich vergist moet de (voorzitter van de) jury de deelnemer door middel van een (bel)signaal waarschuwen.
c. Indien de deelnemer zich vergist in het voorgeschreven programma, maar het geven van een (bel)signaal de vloeiende voortgang van de proef onnodig zou belemmeren, wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten of deze de deelnemer al dan niet op deze vergissing attent maakt door het geven van een (bel)signaal. Dit kan zo zijn bij bijvoorbeeld een overgang bij V in plaats van bij K, op de middellijn een pirouette bij D in plaats van bij L.
d. Het is altijd de (voorzitter van de) jury die besluit of er een vergissing in het programma is gemaakt. De scores van eventuele overige juryleden worden hieraan aangepast.
e. De (voorzitter van de) jury wijst - indien nodig - de deelnemer het punt aan, waarop met de proef moet worden doorgegaan, onder vermelding van de volgende beweging/oefening, die moet worden uitgevoerd. De deelnemer, die zich niet (geheel) houdt aan de aanwijzingen van de (voorzitter van de) jury, kan - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - worden uitgesloten.
f. Indien de jury zich géén rekenschap heeft gegeven van een fout in de proef of van een vergissing in het programma, wordt altijd in het voordeel van de deelnemer beslist.

Ik kan hieruit echter niet opmaken of een jury verplicht is om de proef opnieuw te laten starten (of bij een aangewezen onderdeel) en of een jury je bewust een verkeerde proef mag laten uitrijden.
Iemand meer ervaring hiermee?

asjemenou

Re: Verkeerde proef gereden, welke regels gelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:29

Ik laat de ruiter stoppen en gewoon opnieuw beginnen met de nieuwe/goede proef. Je krijgt dan alleen een -2 voor de vergissing.

Je kunt een verkeerde proef toch helemaal niet beoordelen? Hoe hebben ze dat gedaan dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 12:31

de gereden proef erbij gepakt en beoordeeld en de punten opgeschreven op het gewone proevenformulier.
Ze hebben helemaal niets gezegd en er stond ook niets op het formulier geschreven.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:32

Dat is wel een erg rare oplossing!
Denk ook niet dat er dan veel van de proef gezien is, want voor je doorhebt dat ze de verkeerde proef rijden ben je al wel een onderdeel verder, en zie er dan nog maar eens achter te komen welke proef ze wel aan het rijden zijn! Ben je zo een halve proef verder.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:35

Ik heb ook een keer een verkeerde proef gereden door een voorlezer die de verkeerde proef voor zich had. Ik mocht gewoon overnieuw beginnen en idd -2.

Vind het idd ook wel een rare oplossing dat ze je gewoon door lieten rijden hahah.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:42

Ik heb eens een verkeerde proef gereden en mocht opnieuw begonnen met het goede proefje (hadden nog het oude proevenboekje schijnbaar). Geen -2 gekregen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:01

Hier de voorlezer (die met haar neus keek, werkelijk schandalig }:0 ), er is absoluut geen seintje of wat dan ook vanuit de jury gegeven. Er was een omroepinstallatie die gebruikt werd om de ruiters op te roepen (omroepster zat bij jury in het kantoortje), dus de proef stopzetten en over laten rijden had stante pede simpel gekund.

Ook was de afwijking vanaf punt 2 duidelijk: bij de juiste proef moet je na de AXC-lijn meteen de andere kant op dan bij de proef die ik helaas voorgelezen heb. Ruim op tijd zat om de proef stop te zetten lijkt mij, zeker als je als jury het direct aan de ruiter over kunt brengen zonder dat iemand naar beneden naar de ring hoeft te vliegen oid.

Ik was in elk geval uiterst verbaasd, zag bij het dichtslaan van het boekje in een flits het verkeerde nr boven de proef staan en kon echt niet geloven wat ik zag. Heb serieus de nummers nogmaals terug gekeken in de tabel om te zien of ik me zelf niet vergist had in de proef vd maand, en per ongeluk de goede voorgelezen had... Heel verwarrend aangezien er niet geseind is.
In mijn beleving is de jury toch verplicht je stil te zetten? Je kunt toch niet verschillende proeven laten rijden en daaruit een totaalklassement opmaken? Dat is totaal niet vergelijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 11-11-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:03

Ik laat de ruiter stoppen en geef aan dat er een andere proef moet worden gereden. En dan beginnen we opnieuw.
Ik geef geen -2.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:04

Nee, kan echt niet idd.
Maar als het secretariaat gewoon de orginele coupon ingevuld hebben gekregen, dan zullen die niks in de gaten hebben gehad.
Erg vreemde beslissing van de jury.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:07

ik ben naar het secretariaat gegaan met de vraag waar de jury zat, zij zat daarbij toen ik het gesprek met haar aanging, secretariaat is er dus wel degelijk van op de hoogte.
Vreemde beslissing inderdaad, maar is het ook volgens de regels?
Heeft me ook nogeens bijna een verliespunt opgeleverd overigens, wat ik ook echt niet terecht vond.
Hele coupon bestaat uit 5en, plus 1x een 4.
Dat duidt bij mij in de richting van "niet opgelet".

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:10

Dit is wel een beetje raar. Ben eigenlijk wel benieuwd wat je punten nu waren.

Edit: zie nu je laatste antwoord. Dat is wel echt raar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:18

Ik ben uiteraard naar het secretariaat gelopen nadat we Wisse op de trailer hebben gezet.
Gevraagd waar de jury was, zij bleek daar dus te zitten, dus aangekaart dat ik de verkeerde proef heb gereden.
En hoe het gesprek toen verliep is echt compleet van de pot gerukt...
Zegt ze "ja dat had ik wel gezien hoor. Maar we waren aan het kijken hoe je paard liep en die liep gewoon ontzettend slecht. En toen vonden we het te laat om te bellen dus heb ik je de proef maar uit laten rijden." Dus ik natuurlijk aankaarten dat ze ergens voor het einde van al die 20 onderdelen toch wel aan had kunnen geven dat het de verkeerde proef was en me gewoon opnieuw had kunnen laten rijden ivm programmafout (en -2 had kunnen geven). De 1e oefening is notabene al fout want de ene proef start linksom en de andere rechtsom. Hoe lang moet je dan nadenken of het de goede proef is?!
Zegt ze vervolgens "het maakt niet uit welke proef je hebt gereden want je paard liep gewoon ontzettend slecht en jij reed zelf ook gewoon echt slecht, met een andere proef had ik je echt geen hogere punten gegeven".
Nou, ik was echt compleet flabbergasted, dat zeg je toch niet?!
Het ging ook niet goed, was de 1e keer indoor na er een jaar uit te zijn geweest ivm zwangerschap en pas de 3e keer dat we in de L2 gingen starten. Paard bouwde ontzettend veel spanning op, liep dus erg diep, sprong weg en sneed hoeken af.
We gingen ook puur heen voor de ervaring, dus die punten kunnen me gestolen worden.
Maar het lijkt me dat je zooooooveel andere manieren hebt om zoiets te brengen. Wat dacht je van "de proeven hebben dezelfde onderdelen maar in een andere volgorde dus het leek me dat dit voor jullie geen verschil zou maken. Bovendien had je paard zoveel spanning en kreeg je dat er niet uitgereden dus waarschijnlijk had het weinig uitgemaakt" en zo kan ik nog veel meer opbouwende (!!!) antwoorden bedenken, wat me meer de taak van een jury lijkt dan de arrogante dingen die zij liet horen. Zij hoort mij toch gewoon te wijzen op de verkeerde proef, het te noteren als een programmafout (dus -2) en me opnieuw te laten rijden. Zou ook niet beter zijn gegaan ongetwijfeld, maar dat is niet aan haar om te beslissen want voor sommige paarden maakt de volgorde van de onderdelen wel degelijk uit.

Het is mijn eigen verantwoordelijkheid de juiste proef te rijden, echter is het toch zeker haar verantwoordelijkheid om in te grijpen volgens de regels?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:21

Schandalig zoiets. Niet jurywaardig. Zulke opmerkingen slaan kant noch wal. Ze had je moeten wijzen op de verkeerde proef en je overnieuw moeten laten beginnen, of het nou goed was of slecht, dat doet er niet toe.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:30

Klopt, vind dit ook echt niet jurywaardig.
maar heeft ze hiermee ook tegen de regels in gehandeld?
Ik wi hier namelijk melding van maken bij de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:31

opisop_shop schreef:
de gereden proef erbij gepakt en beoordeeld en de punten opgeschreven op het gewone proevenformulier.
Ze hebben helemaal niets gezegd en er stond ook niets op het formulier geschreven.

Serieus? En dit was bij een officiele wedstrijd? Die jury zouden ze meteen moeten ontslaan.. Hoe kan die nu een andere proef gaan beoordelen dan wat is voorgeschreven?

Ik laat dus ook de deelnemer stoppen, geef aan welke proef het moet zijn. Dan moet de deelnemer opnieuw beginnen aan die proef en -2 voor de vergissing.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:32

officiele wedstrijd inderdaad.
Zou de KNHS hier iets mee doen?
Heb ter plekke (binnen die 30minuten) mijn bezwaar geuit, dat is volgens mij sowieso een vereiste.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:34

Ik zou het melden bij het knhs.
En duidelijk vermelden wat ze heeft gezegt.

Ps ben benieuwd welke jury het was.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 11-11-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:35

O ik lees nu ff verder dan me neus lang is.. Zoals ik al zei, die zouden ze moeten ontslaan.. Ze leeft dr eigen regels na en is ook nog eens erg onbeschoft. Natuurlijk mag je zeggen dat iets niet goed is, maar op deze manier? :n Ik zou zeker overwegen een klacht richting de KNHS te doen.. Zij nemen dan waarschijnlijk contact met haar op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:36

sietske83 schreef:
Ik zou het melden bij het knhs.
En duidelijk vermelden wat ze heeft gezegt.

Ps ben benieuwd welke jury het was.

Waarom? :? Is dat relevant?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:36

Suzanne F. schreef:
Ik laat de ruiter stoppen en geef aan dat er een andere proef moet worden gereden. En dan beginnen we opnieuw.
Ik geef geen -2.

Maar dat klopt ook niet, dit hoort namelijk wel. De combinatie is verantwoordelijk voor het rijden van de juiste proef, doet ze dat niet, is het -2 en overnieuw beginnen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:40

Heb je protest wel schriftelijk bij de federatievertegenwoordiger ingedient?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:41

klopt, die -2 hoor je te krijgen.

Ik heb eerder die middag al (was er al langer omdat vientje in de L1 moest starten) en heb toen bij een andere ruiter een jury horen bellen en zeggen 'je moet proef .... hebben' en waar ze opnieuw moest starten. Denk alleen niet dat het dezelfde jury was aangezien het een lange dag was. Vientje had zelf een kleine programmafout gereden en kreeg ook geen -2.

Nee heb ik niet schriftelijk gedaan.
Was te overdonderd en ik hoef hier voor mezelf niets mee te bereiken wat resultaat betreft ofzo, wel wil ik hier melding van maken. Moet zeggen dat ik over protest aankaarten ook niet op de hoogte was van het wel en wee, dat heb ik thuis nog eens nagelezen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:51

Heb je ook € 35,- betaald? Anders is het sowieso niet aan te merken als officieel protest.
En waarom wilde je eigenlijk een bezwaar indienen als het voor je punten niet uitmaakte? Had je opnieuw de juiste proef willen rijden?

Natuurlijk was dit geen handige actie van dit jurylid, maar ik zie niet in wat er veranderd zou worden aan de beoordeling.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:52

Het is zelfs 50 euro!
Maar protest zal idd weinig nut hebben gehad.
Maar een klacht indienen zou ik iig wel doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:58

Nee ik had geen andere proef meer willen rijden, door alle spanning was mijn paard echt op, dat had ik hem niet aan willen doen. Bovendien kon ik aan de punten van beide proeven al wel zien dat ik bij haar toch niet hoog zou scoren, paard zou een 3e / andere proef ook niet beter hebben gelopen misschien (hoewel misschien wel met minder spanning omdat hij dan langer in de ring zou zijn dus dus wel iets beter) kortom; opnieuw rijden had geen zin.
Het gaat me niet om mijn punten, hoewel ik het wel erg lelijk vind om zo'n lage score op mn lijst te hebben staan.
Ik vind haar beslissing gewoon onterecht en mijns inziens tegen de regels, daarnaast vond ik haar gedrag gewoon ontzettend onbeschoft. Ik vind dat niet vallen onder de noemer 'geen handige actie' en vind dat ze hierop wel aangesproken mag worden, om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd. Het betrof een (zo op het oog) erg jong jurylid, ik hoop dan ook dat ze hierop aangesproken kan worden en er lering uit kan trekken.