[PG] Sultan x Damiro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke83

[PG] Sultan x Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 21:13

Sinds 3 jaar bezit ik een gelderse ruin Jeremy. Er zijn geen papieren van hem, maar wel een 'vage' bijgeschreven aanwijzing in zijn eerste entingsboekje.

Hierin staat: Sultan x Damiro

Jeremy's geboortedatum is er niet, alleen een jaartal 1999.
Alle vorige eigenaars zijn moeilijk op te sporen, alleen de vorige eigenaar van wie ik hem gekocht heb. Ik ben ondertussen zijn 7e eigenaar.

Ik zou graag wat meer over zijn afstamming willen weten. Klopt het dat Sultan een gelderse dekhengst is geweest? (wel een oude geloof ik) en Damiro een dekhengst met springbloed? Zou het kunnen dat deze twee hengsten familie van elkaar zijn? Of zouden het de namen van de vader en moedersvader zijn? Heeft iemand van een van deze hengsten ook een nakomeling en kun je daar wat over vertellen? Heeft iemand enig idee hoe ik de 'aanwijzing' moet lezen?

Hier een foto van Jeremy.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-11-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:19

Nienke83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:08

Jeremy is niet stamboek ingeschreven, daarom weet ik ook zo weinig. Zijn naam is dus zelf bedacht en niet afhankelijk van de letter die het KWPN stamboek aanhoudt. Mijn vorige merrie had dat wel, maar die had dan ook gewoon papieren en was een fokmerrie voor het gelderse paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:36

Dus als de informatie van de bijgeschreven stuk zou kloppen en hij een Sultan x Damiro zou zijn, dan is hij niet van 1999 maar van 1992 (of een paar jaar eerder).
Op zich zou dat niet verwonderlijk zijn ... er wordt nog altijd heel veel gerommeld met geboortedatums/jaren van paarden en bij paarden zonder papieren kan men schrijven wat je wilt.

Als je zeker bent dat het Sultan-gedeelte zou kunnen kloppen dan kan je altijd een DNA test laten doen. Ik neem aan dat omdat het een KWPN dekhengst was dat er daar DNA beschikbaar is?

SophievdV

Re: [PG] Sultan x Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:38

Sultan x Damiro is ook geen Gelders bloed. Ergens klopt er iets niet..

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:25

sultan x damiro: 0 hits op horsetelex

damiro x sultan: 7 hits op horsetelex

NatasjavE

Re: [PG] Sultan x Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 02:43

Het zou ook een Damiro x Sultan kunnen zijn. Damiro heeft tot 2000 in Nederland gestaan. Hoeveel mensen dat niet door elkaar halen. Als ik voor iedere keer een kwartje zou krijgen...keching :$
Staat in het entingsboekje een eerste eigenaar danwel fokker? Die zou nl meer verheldering kunnen geven.

Overigens is een Damiro x Sultan(of andersom FTM) geen Gelderse. Dat zou gewoon een KWPNrijpaard zijn met hoogstens wat oud bloed.

Een paard zonder afstammingspapier is overigens niet een Gelderse(of zelfs een KWPN RP) dat is gewoon een paard. Zonder afstammingspapier kan je het nl gewoonweg niet controleren. Het kan ook een Hanoveraan zonder papier zijn waarvan de handelaar dacht weet je wat...wel zeggen deze afstamming erbij...