Voor het 1st een buitenrit hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Voor het 1st een buitenrit hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 10:21

Ik wandel wel eens met mijn vriend en de honden door het bos en zie dan allemaal mensen rijden met hun paarden! en het lijkt mijzo heerlijk. Vroegerdeed ik het altijd met mijn pony's maar sinds ik op Marijke mijn friese merrie rij, heb ik nooit meer een buitenrit gemaakt. Ik weet niet waarom. Misschien omdat ik niet goed durf omdat ze best schrikkerig is. Niet dat ze weg vlucht maar er gewoon echt niet langs willen en dan beginnen met klieren, hoofd zwaaien bokken. Nu wil ik het toch graag een keer proberen. Gewoon de trailer midden in het bos zetten en dan rond rijden. Mijn vriend kan gewoon mee op de fiets. En er rijden daar verder geenscooters of brommers en dat scheelt ook al haha. Degene die mij les geeft zei meteen je moet niet vanaf huis starten omdat ze dan vaak gaan klieren.

friesiszwart

Re: Voor het 1st een buitenrit hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:59

Ik zou voor een eerste keer met andere paarden gaan die op buitenrit vertrouwd zijn. Zodat zij het goede voorbeeld zien en dat dat paard jouw paard extra vertrouwen kan geven.
Wij vertrekken wel van onze stallocatie (stapafstand van het bos) en dit geeft geen problemen juist omdat wij met minimaal een ander paard vertrekken.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:02

juist buitenrijden .... dan is dat schikkerige wel weg (uiteindelijk)

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:04

Mijn paardje is helaas niet heel erg verkeersmak. Toch wil ik wel eens met haar naar buiten gaan. Ik heb haar aan huis staan dus helaas geen mogelijkheid om een ander paard mee te laten gaan.
Ik ben gewoon rustig aan begonnen met stappen aan de hand langs de weg, uitstappen langs de weg en toen met vriendlief op de fiets ernaast naar buiten. Ging prima. Belangrijk is wel dat je zelf er overtuigd op zit en haar/hem steunt. Niet dat je zelf van elke keer dat zij schrikt zelf ook van de kaart bent.
Ik moet zeggen dat ik altijd van huis wegrij, zou niet weten waarom niet. Moeten ze ook gewoon leren toch...

En als je de beschikking hebt over een ervaren paard dat met je meekan, daar natuurlijk gebruik van maken...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:21

Kwestie van doen.
Eerst even een keertje (of een paar keertjes) met een ervaren paard (+ ruiter) mee.

Bedenk vooral: zelf niet mee gaan zitten tutten als je merrie iets eng vindt, je moet zelf ten aller tijde kalm en zelfverzekerd blijven. Ga je mee zitten tutten, dan gaat het mis.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 21:36

Okay goeie tips... ik heb alleen niet iemand die mee kan rijden te paard.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:40

Waarom dan gewoon niet gezellig met zijn allen het bos in, je vriend met de honden en jij met het paard.
Het hoeft toch niet snel kan toch gewoon in stap lekker ontspannen met elkaar.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 18:09

ja dar zat ik ook aan te denken. Ik hoef heus niet te galoperen door het bos!! het gaat mij meer lekker om de te stappen! misschien stukje draven. Maar ik ga echt geen gekke dingen doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:16

Gewoon doen en genieten, niet hele tijd gaan denken "oei zometeen schrikt ze!"
misschien een touwtje aan het bit klikken en dat je vriend haar vast houd?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:01

ja ik wilde sowieso de eerste keer een touw er aan klikken

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:48

casperzazoe schreef:
Gewoon doen en genieten, niet hele tijd gaan denken "oei zometeen schrikt ze!"
misschien een touwtje aan het bit klikken en dat je vriend haar vast houd?

dit zou ik ook doen :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:10

Haha ok dat is dus de tip van de week Haha

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:51

je vriend een halstertouw laten vast houden & vooral zelf relaxen en genieten.
:)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:55

okay thanks!! hetis misschien wel beter alshij mee loopt dan op de fiets?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:56

Sowieso eerst met een ander ervaren paard. Dat is hoe ik het heb gedaan toen, met een friesje. Ze leunde heel erg op de ervaren merrie en vond daarom dingen ook niet zo eng. Als de ervaren merrie er langs ging, dan durfde zij ook wel. Ze ging er daarom ook niet vandoor, want ze wilde bij de andere merrie blijven.

De eerste buitenrit was alleen stappen. De tweede was wel met draf. Ik had wel een halstertouw om haar nek geknoopt, voor als ze dan wel gek zou doen, dat ik iets had om me aan vast te houden. Gelukkig was het nooit nodig.

Nu kan ik prima alleen naar buiten. Is ze nog wel wat onzeker, maar ze is ook nog maar een stuk of 5x op buitenrit geweest nu.

Als je geen mogelijkheid hebt om met een ander paard op buitenrit te gaan, zou ik inderdaad iemand te voet meenemen, die een halstertouw bij zich heeft, voor de zekerheid.. En het lekker rustig aan doen, veel stappen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:05

Gewoon doen. Je komt alleen te weten wat ze buiten doet door het uit te proberen. Maar als je langs een bekende omgeving loopt dan zal ze al minder snel schrikken omdat het bekend voor komt.
Ik ging 1 keer met een ander paard mee (uiteindelijk ging het andere paard meer met mij mee) Daarna alleen en werkelijk het is een heet jonkie maar nog nooit heb ik in deze omgeving zo ontspannen (alleen) buiten kunnen rijden

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:46

In het bos vlakbij ons huis rijden veel trekkers en brommers en ziet het niet echt zitten om daar dan te gaan rijden. Zat meer aan een bos te denken waar alleen fietsers en wandelaars komen. In een bos hier vlakbij kan je midden in het bos parkeren en dan heb je denk ik nergens last van

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:39

Met de fiets zou ik écht niet doen, is levensgevaarlijk, ik spreek uit ervaring. Ik heb echt een doodbraaf beest, maar ze schrok een keer van een tractor, deed een reuze sprong half naar achter, mijn moeder fietste echt op ruime afstand, maar toch kwam pony tegen de fiets aan, ging er in staan en gleed vervolgens uit in het gras. We hadden geluk dat ze alleen een paar kleine wondjes had, de fiets lag overigens wel helemaal in de prak, mijn moeder had ook niks ernstigs gelukkig. Ik zou gewoon iemand mee laten lopen of met andere ervaren paarden gaan, is voor de meeste paarden vertrouwder, hoewel de mijne liever alleen gaat.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 08:11

okay misschien kan mijn vriend later mee fietsen