Mijn Tinker staat altijd buiten in een grote weide met schuilstal, zes vriendjes en tweemaaldaags een flinke portie kuil. Hij heeft inmiddels natuurlijk al een flinke vacht aangemaakt en ik merk dat hij er last van heeft met rijden, terwijl hij wel goede conditie heeft (zwaar ademen, zweten, loom). We rijden voornamelijk buiten en zelfs een staprit resulteert nu in zweten. Ik vind het zelf gevoelsmatig erg onprettig om hem zo terug te zetten op de wei en ik heb geen stal waar ik hem in kan zetten met zweetdeken.
Omdat hij buiten staat en ik zijn vacht niet geheel wil storen, ben ik in de overweging om een aangepast streepmodel te scheren die zou gaan als volgt:
geschoren wordt: vanaf halverwege de luchtpijp de onderhals, breder bij de borst, tussen de benen door tot net achter de singelplek en daarbij nog dwars een middelbrede strook over zijn bovenvoorbenen, zijkant van buik, iets verhoogt over zijn flank en netjes doorgetrokken tot achter zijn bovenbeen weg.
zoals dit ongeveer
Ja, het is even iets anders dan anders, maar het lijkt me net voldoende om niet zo snel warm te worden en daarnaast zijn de belangrijkste plekken wel bedekt. Ik wil de buik intact laten behalve het kleine stukje singelplek, hij staat immers toch buiten en ligt ook graag.
Met een deken op zou dus alleen zijn hals 'bloot' komen te liggen. Wel heeft hij lange manen aan beide kanten en dus nog een pak haar op zijn bovenste stuk van hals, die het water goed laten aflopen.
Een hoeveel grams deken zouden jullie mee beginnen als ik dit verhaaltje komende week ergens door ga zetten? En wat voor een back-up dekens zouden jullie bij de hand houden? Ik dacht zelf aan een 200 grams voor gelijk na het scheren en daarna gaan werken met onderdekens naar behoeven? Hij heeft het echt niet snel koud, maar bij vriezen zal ik natuurlijk omhoog moeten gaan met de grams.
In eerste instantie zou ik ook liever voor een 200 grams halve hals deken gaan, maar na mailen met verschillende fabricanten zeggen ze dat dit niet zo ideaal is voor bredere paarden.
Aan de andere kant; hij heeft een pak manen en ik hoor dat paarden met enkel onderhals weggeschoren ook wel zonder deken staan.
Hebben jullie adviezen voor deze situatie? Vorig jaar bleef hij zonder deken staan, voor hem geen probleem alleen konden we bijna niet rijden en dat wil ik dit jaar natuurlijk wel graag.
Ik heb meerdere topics gelezen voordat ik deze plaatste en ik wil niet dat mijn topic nóg een verhitte wel scheren versus niet scheren discussie wordt.

Bedankt voor het lezen en ik hoop op bruikbare reacties!