Tinker 24/7 buiten, streepmodel scheren, welke deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Tinker 24/7 buiten, streepmodel scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:20

Hoi allemaal,
Mijn Tinker staat altijd buiten in een grote weide met schuilstal, zes vriendjes en tweemaaldaags een flinke portie kuil. Hij heeft inmiddels natuurlijk al een flinke vacht aangemaakt en ik merk dat hij er last van heeft met rijden, terwijl hij wel goede conditie heeft (zwaar ademen, zweten, loom). We rijden voornamelijk buiten en zelfs een staprit resulteert nu in zweten. Ik vind het zelf gevoelsmatig erg onprettig om hem zo terug te zetten op de wei en ik heb geen stal waar ik hem in kan zetten met zweetdeken.
Omdat hij buiten staat en ik zijn vacht niet geheel wil storen, ben ik in de overweging om een aangepast streepmodel te scheren die zou gaan als volgt:
geschoren wordt: vanaf halverwege de luchtpijp de onderhals, breder bij de borst, tussen de benen door tot net achter de singelplek en daarbij nog dwars een middelbrede strook over zijn bovenvoorbenen, zijkant van buik, iets verhoogt over zijn flank en netjes doorgetrokken tot achter zijn bovenbeen weg.
Afbeelding zoals dit ongeveer :7
Ja, het is even iets anders dan anders, maar het lijkt me net voldoende om niet zo snel warm te worden en daarnaast zijn de belangrijkste plekken wel bedekt. Ik wil de buik intact laten behalve het kleine stukje singelplek, hij staat immers toch buiten en ligt ook graag.
Met een deken op zou dus alleen zijn hals 'bloot' komen te liggen. Wel heeft hij lange manen aan beide kanten en dus nog een pak haar op zijn bovenste stuk van hals, die het water goed laten aflopen.
Een hoeveel grams deken zouden jullie mee beginnen als ik dit verhaaltje komende week ergens door ga zetten? En wat voor een back-up dekens zouden jullie bij de hand houden? Ik dacht zelf aan een 200 grams voor gelijk na het scheren en daarna gaan werken met onderdekens naar behoeven? Hij heeft het echt niet snel koud, maar bij vriezen zal ik natuurlijk omhoog moeten gaan met de grams.
In eerste instantie zou ik ook liever voor een 200 grams halve hals deken gaan, maar na mailen met verschillende fabricanten zeggen ze dat dit niet zo ideaal is voor bredere paarden.
Aan de andere kant; hij heeft een pak manen en ik hoor dat paarden met enkel onderhals weggeschoren ook wel zonder deken staan.

Hebben jullie adviezen voor deze situatie? Vorig jaar bleef hij zonder deken staan, voor hem geen probleem alleen konden we bijna niet rijden en dat wil ik dit jaar natuurlijk wel graag.
Ik heb meerdere topics gelezen voordat ik deze plaatste en ik wil niet dat mijn topic nóg een verhitte wel scheren versus niet scheren discussie wordt. ;)
Bedankt voor het lezen en ik hoop op bruikbare reacties!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:24

Je hebt er al aardig over nagedacht!
Toch wil ik nog een andere suggestie doen. Ik zou eerst alleen de hals, boeg en singelplek scheren. Dan kijken hoe hij daar mee loopt. Want dan hoef je nog geen deken op (tenminste, mijn fjord redt het prima zonder, maar elk paard is anders dus wel goed opletten). Met z'n kont in de wind of in de schuilstal heeft hij het dan nog warm genoeg.
Je kunt altijd meer scheren als het niet bevalt.
Halsdeken zou ik niet doen, is niet nodig (alleen luxe) en zonde van de manen. Tot een jaar of vijf geleden stonden alle paarden zonder halsdeken helemaal geschoren en daar werden ze echt niet minder van.

tamary

Re: Tinker 24/7 buiten, streepmodel scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:18

Alleen hals en middenstuk borst scheren, buik wordt ook bij een deken niet tot slecht bedekt. Meeste pony's kunnen met zo'n minimale streep zonder deken terwijl ze wel genoeg warmte kwijt kunnen om niet drijfnat te zijn na stukje stappen. Het kan wel zijn dat je wat meer hooi moet voeren bovenop wat je extra voert als het gaat vriezen of lang regenen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:13

Bedankt voor het meedenken. :)
Het idee van alleen borst scheren spreekt me al een tijd aan en ik denk dat het in theorie werkt, maar ik vind het een beetje eng om hem plaatselijk kaal te scheren en er niets voor terug te geven nu het s'nachts toch wat gaat vriezen.. Moeilijk moeilijk! :(:)
Ik zie dit wel als een goede optie naast hetgeen wat ik nu doe (lang ernaast uitstappen en nog lichtelijk nat aan buitenkant terug op de wei), maar ik denk er nog even over na, het is immers niet echt onomkeerbaar en het aangroeien zal wel even duren!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:18

Tinkertje die ik rijd is op hals, boeg en buik/flank geschoren (alles wat zwart is) en staat nu voor mijn gemak onder een ongevoerde regendeken. Doet ze het prima mee, maar ook zonder deken zou het uitmuntend redden.

Hier kan je wel zien welke delen dus:

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:24

Mijn tinker is ook deels geschoren (kaak, 2/3 hals, borst, bovenste gedeelte voorbenen en een stuk buik). En verder heeft hij een flinke vacht. En loopt 24/7 buiten.

Koud zullen ze het niet snel hebben, eerder te warm als je ze een deken op legt. Investeer vooral in een goed ademende en waterdichte deken. En dus ook een deken die ook de warmte/zweet naar buiten toe kan afvoeren. Ik probeer mijn paard altijd minimaal een half uur, liever langer te laten "uitzweten" voor ik hem weer afdek met een deken. Maar dan zit er altijd nog zweet wat wel weg moet kunnen.

Hij staat nu onder een bucas smartex met fleecelaag (0 tot 100 grams) en zometeen onder een 200 grams rambo deken (model quarter ivm pasvorm).
Met deze 200 grams heeft hij vorig jaar een aantal keer echt te warm gehad, was natuurlijk ook een "warme" winter.

karuna
Drukke kabouter

Re: Tinker 24/7 buiten, streepmodel scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:28

Onze tinker heeft heel lang minimaal geschoren zonder deken buiten gestaan. Nu zit er wel een dunne deken overheen maar dat is ivm zijn gezondheid.

Wat ik altijd geschoren heb zijn zijn luchtpijp, de binnenachterkant van zijn achterbenen en twee stroken bij zijn flanken. Daar waar die kruinstreep zit dat stuk maak ik altijd kaal over een strook van 5 cm. Is dat net niet voldoende scheer ik ook nog zijn koker en de omgeving eromheen. Dat is genoeg om voldoende warmte kwijt te kunnen zonder problemen te krijgen zonder deken.