geschoren paard deken met of zonder hals ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

geschoren paard deken met of zonder hals ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:43

Hoi bokkers,

want doen jullie met het paard dat geschoren is ?
Leggen jullie een deken op zonder halsstuk of met?
Of enkel als het hard vriest ?

Klasien

Re: geschoren paard deken met of zonder hals ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:05

Mijn paard is afgelopen weekend voor het eerst geschoren.
Ik heb haar nu met 350gr zonder hals staan.
Wel ligt er een 350gr met hals klaar, voor als het kouder wordt. Ik denk als het onder de 5 graden is, dat die er op gaat. En ik wil nog een 100/150gr onderdeken erbij, voor als het echt gaat vriezen.
Hopelijk komt ze zo de winter door.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:15

Klasien schreef:
Mijn paard is afgelopen weekend voor het eerst geschoren.
Ik heb haar nu met 350gr zonder hals staan.
Wel ligt er een 350gr met hals klaar, voor als het kouder wordt. Ik denk als het onder de 5 graden is, dat die er op gaat. En ik wil nog een 100/150gr onderdeken erbij, voor als het echt gaat vriezen.
Hopelijk komt ze zo de winter door.

Ik ben ook aan het twijfelen voor volgende dekens :

keuze 1 : 1 deken van 400 gr met hals (hals is afneembaar), en als het egt vriest een onderdeken van ong 100 gr erbij

keuze 2 : 1 deken van 300 gr en 1 deken van 200 gr ( de laatste voor als het egt vriest )

want als ik dat deken van 400 gr neem, is het dan niet te warm om er nu al mee te staan?

Wat raden jullie aan ?

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:18

Het paard staat ook overdag buiten en s nachts in een buitenstal

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:19

Die warme zou waarschijnlijk meest van de tijd te warm zijn, met de andere kun je makkelijker wisselen en twee tegelijk opdoen, zo heb je voor meer temperaturen een deken.
Zelf heb ik een halsdeken opgehad uit één stuk maar toen gingen ze manen eraan, zonder hals kan ook prima als hij kan schuilen. (het kan eerder inregenen)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:20

Mijn paard is geschoren en staat in een uitloopstal. Eten moet hij buiten. Hij heeft een 200 grams rhino met hals en dat is nu echt warm zat. Omdat hij in een uitloopstal staat kies ik voor een hals ivm regen.

Als het 's nachts echt gaat vriezen gaat er nog een (200g) deken onder. Met de zeer strenge vorst vorig jaar heb ik 1 week totaal 600 gram op gehad, maar toen was ie net voor de 2e keer geschoren.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:21

Die van ons is ook net geschoren, staat overdag buiten en 's nachts in een (buiten-)stal. Heeft een deken van 200 gram op, bij droog weer zonder hals, als het slecht weer is met hals. Als het gaat vriezen, krijgt ie 350 gram op (kan ook een hals op). Voldoet voor hem prima.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:38

MirandaFuego schreef:
Die warme zou waarschijnlijk meest van de tijd te warm zijn, met de andere kun je makkelijker wisselen en twee tegelijk opdoen, zo heb je voor meer temperaturen een deken.
Zelf heb ik een halsdeken opgehad uit één stuk maar toen gingen ze manen eraan, zonder hals kan ook prima als hij kan schuilen. (het kan eerder inregenen)

ja dat is wel waar, want stel dat ik hem volgend jaar een maand eerder ofz laat scheren staat hij al een maand langer met 400 gr op met dat ene deken en dan moet hij wss nog meer op voor als het egt vriest omdat hij dan al een hele tijd met zo'n dik deken stond.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 21:15

Op het internet vond ik net dit :

"Boven de 15 graden Celsius is het niet nodig om een paard een deken op te doen. Uitzondering hierop is een vliegendeken in de zomer als hij of zijn last heeft van insecten.
Tussen de 10 en 15 graden Celsius kan het paard een dunne deken dragen, gebruik hoervoor een ongevoerde of een 100 grams gevoerde deken.
Tussen de 0 en 10 graden Celsius kun je beginnen met een winterdeken (200, 300, 400 grams).
Bij temperaturen onder het vriespunt is bij voorkeur een dikke winterdeken (400 grams) met eventueel een gevoerde onderdeken aan te bevelen, afhankelijk van de hierboven omschreven omstandigheden."

bij 0°C zou ik wel al de hals uitrollen met het 400gr deken

Ik denk dat dit wel ongeveer is wat de meeste zullen doen zeker met het opbouwen van de dekens ?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:35

Mijn fjorden zijn 3 weken geleden geschoren en staan nu onder 300 gram zonder hals.
hebben het nog steeds warm genoeg pas als het echt hard gaat vriezen gaat er nog een deken van 200 gram onder. Een deken met hals haalt helaas niets uit met Fjorden :( maar doe het al jaren zo en nog nooit problemen mee gehad.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:31

Ik heb zelf een fries die ook overdag buiten loopt en 's nachts in een buitenbox staat.
Hij is vorige week zondag geschoren en heeft nu 300 gr. op. Een 200 grams Rhino deken met een 100 grams onderdeken. Als het kouder wordt krijgt hij Rhino 370 grams, en als het echt keihard gaat vriezen komt de 100 grams onderdeken eronder. Afgelopen jaren heeft hij hier altijd voldoende aan gehad. Ik hoef hem ook altijd maar 1 keer te scheren.
Jou overzichtje met die temperaturen klopt aardig voor mijn paarden. Maar ieder paard is anders dus hou vooral goed in de gaten of hij het niet te warm of te koud heeft.

Toevoeging, ik gebruik geen halsstukken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:44

keeyzie schreef:
Mijn fjorden zijn 3 weken geleden geschoren en staan nu onder 300 gram zonder hals.
hebben het nog steeds warm genoeg pas als het echt hard gaat vriezen gaat er nog een deken van 200 gram onder. Een deken met hals haalt helaas niets uit met Fjorden :( maar doe het al jaren zo en nog nooit problemen mee gehad.

Hoe kom je daarbij?
Ik heb dat jaren gedaan, en ging perfect :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:48

het gaat wel, alleen dan gaan de manen hangen en ik ben juist zo trots op hun mooie bogen :)
daarnaast moest de hals dan ook nog een stuk groter zijn om ze passend te krijgen met die stugge manen erbij. Heb het 1x geprobeerd paard vond het gewoon niet fijn. Dus vandaar nu zonder!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:22

Zonder hals, als ik bij de mijne een hals op doe dan heb ik geen manen meer over.

roosje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:16

Bij mijn fjord is een hals ook niks, ze heeft al moeilijke manen en dan met hals is dat helemaal niks

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:28

Ik heb de mijne vorig jaar pas half december geschoren, omdat hij echt niet meer droog werd na het rijden. Paard was echt heel kaal en dat is tot ongeveer maart zo gebleven, niets aangegroeid. Ik heb hem toen van een 200g deken zonder hals, naar een 300g met hals gedaan. Die hals had hij ook echt wel nodig, hij had zo weinig haar op z,n hals over.. maar inderdaad was hij na 2 maanden de helft van zijn manen kwijt :( halsdeken zou ik dus nooit meer op willen. Maar daar staat wel tegenover dat ik z,n hals of helemaal niet meer scheren, of al vroeg in het jaar zodat het Bij kan groeien. Lijkt me Veelste koud zo,n blote hals in de regen en wind.. dan heb ik wel een paard wat overdag buiten staat en ,s nachts in een buitenstal. Voor een (binnen)stalpaard ligt het misschien wel anders

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:36

Mijn paarden hebben overdag een hals op van 150gr tov 300gr deken, als ze op stal staan doe ik hem weer af.
Ga nog kijken voor 300gr halsstukken voor als het vriest.

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:40

Mijn paarden hebben 200 grams Rhino dekens op, de geschoren pony heeft er nog een extra fleecevoering bij, als de temperatuur onder de 5 graden komt, krijgen ze er een halsstuk bij.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:05

200 gram is voor nu genoeg. Hals heb ik vorig jaar gekocht, maar ze is wel de helft van haar manen kwijtgeraakt daardoor. Ik kan nu eindelijk weer een beetje fatsoenlijk vlechten.
Ze loopt nu zonder hals. Ik weet niet wat ik ermee moet doen als het net zoals vorig jaar -15 wordt. Ze loopt wel minstens 12 uur per dag buiten.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:35

aangezien er volgens mij geen recenter topic is ,

hoe doen jullie dat nu met die halzen? ik heb de mijne vandaag geschoren en vraag me af is een hals nodig als ze een dag deel buiten staan en een binnen stal hebben ik heb geen zin om mijn lange manen kwijt te raken door de hals

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:43

Over de hals, mijne krijgt alleen buiten een ongevoerde hals op tegen het inregenen van haar onderdeken die net wat onder de andere uitpiept bij de borst, met hal is dat mooi bedekt, op stal gaat hij eraf

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:04

ik ben alleen bang voor mijn manen ,
ik denk dat ik ga proberen te wachten tot het echt stevig vriest

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:37

De mijne loopt nu ook zonder halsstuk buiten. Haren zijn wel al tamelijk weer aangegroeid.