Pony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marischaa8

Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:46

Ik heb al een oudere pony van 24 en ben nog steeds heel gelukkig met hem. Ik zou hem dan ook voor geen goud weg willen doen, maar de laatste tijd heb ik het idee dat ik hem nergens meer blij mee kan maken (behalve met voer en lekkers). Hij is nog kern gezond en heeft nog genoeg pit. Ik rij dan ook nog recreatief met hem soms in de bak en ook buiten. Wanneer ik in de bak rij probeer ik toch altijd nog een beetje dressuurmatig te rijden voor zijn lichaam. Maar hij luisterd bijna niet naar mijn hulpen. Soms ben ik dan wel streng, waarna hij voor even luisterd, maar ik wil hem absoluut niet trekken en trappen. Met een buitenrit vind hij de terug weg de laatste tijd het leukst en weet hij niet hoe snel hij terug moet. Naar mijn idee wilt hij absoluut nog wel, maar is het allemaal een beetje het zelfde.
Hij heeft vroeger M2 gelopen, gescrost en gesprongen. Zeker crossen vind hij nog geweldig, al doe ik dit natuurlijk in voorzichtige maten. Springen durf ik niet meer aan, omdat ik bang ben dat ik ze pezen er mee beschadig op zo'n leeftijd.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij er weer wat meer zin in heeft? En dat het afwisselend is zodat hij het ook leuk blijft vinden? Weet iemand misschien ook andere leuke dingen om met hem te doen? /3

Ik heb echt niet het idee dat hij er geen zin meer in heeft, want dat merk ik aan verschillende dingen!

Thnxx voor je hulp alvast!

Cadeautje23

Re: Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:48

Heb je ooit aan vrijheidsdressuur gedaan? De meeste hebben daar wel lol in.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:20

vrijheids dressuur is inderdaad een goede optie, en als je niet wilt springen,
kun je tussen balkjes door, en eronder, over bruggetjes, soort van schriktraining, maar dan om het leuk voor je paard te houden?

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:21

Paardenvoetbal? Je koopt zo'n goedkope yogazitbal voor mensen(lekker goedkoop) of een echt officiële paardenbal. Kijken of je paardje dat leuk vindt :) Probeer in het bos andere routes te rijden of je rondje andersom dat is ook vaak even wat anders :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:06

inderdaad, als die van mij geen zin hebben, doe ik soms niks met ze (lekker poetsen en knuffelen), soms ga ik gewoon aan de hand wandelen, maar soms ga ik gewoon rijden. dan hebben ze maar een keertje pech. niet te lang, en daarna goed belonen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:55

Je wil niet meer springen. Maar wat dacht je van behendigheid? Maar balkjes draven, slalommen, etc..

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:01

Ik heb precies hetzelfde met mijn pony, alles wst je beschrijft heeft mijn pony ook. Ook met vrijheidsdrssuur maak ik haar niet blij. Ze kan kusje geven maar daar houdt het ook op.
(Sorry voor mijn spelfouten, komt door de iPad)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:04

Ze luistert niet goed naar je hulpen geef je aan, deed ze dit eerder wel altijd? Is het van het ene op het andere moment veranderd? Heeft ze misschien last van haar spieren of gewrichten waardoor de dressuur moeilijker voor haar wordt? Het zou kunnen dat ze het dressuren in de bak zwaar of moeilijk vind en daardoor minder plezier heeft. De tips van xlisamaxime zijn anders een leuk idee, goed voor haar lichaam en leuk voor jullie allebei!

Romybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:19

Grondoefeningen doe ik ook vaak met mijn pony,
Zo probeer ik ook wel eens haar met 2 voorpoten op een blok te zetten,
Of zijwaarts oefeningen, back-up,
rondje draaien op 1 been die blijft staan de anderen draaien, dit noem je ook wel 'Turn'
Over een zeil lopen,
etc.