Jurycursus: do of don't?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Jurycursus: do of don't?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:48

Ik loop al een hele tijd met het idee rond om de jurycursus voor de B & L te gaan doen. Ik heb wel eens onderlinge wedstrijdjes gejureerd en vond dit altijd erg leuk.
Nu zag ik op de site van de KNHS dat de kosten ook redelijk meevallen: 195 euro + 35 euro voor het examen. Dat is dus verder geen probleem.

Waar ik wel een beetje mee zit, is of het uiteindelijk wel 'rendabel' is voor mij. Niet in de zin dat ik eraan moet verdienen, ik weet dat je als jury vaak alleen onkostenvergoeging krijgt, maar meer of ik mezelf niet in de weg ga zitten. Ik rij zelf namelijk ook wedstrijden en ben dus regelmatig op pad in het weekend. Hoe combineren andere wedstrijdruiters die tevens jury zijn dit? Mag je wedstrijden weigeren te jureren omdat je zelf wedstrijd hebt die dag?
En momenteel ben ik in het bezit van een auto, ik woon nog thuis namelijk. Maar hoe zit het als ik straks misschien wel zonder auto kom te zitten?

Ik vraag dus eigenlijk om ervaringen van mensen die de jurycursus gedaan hebben: hoe het is bevallen en hoe, hoe combineer je het?
Op de KNHS site kon ik trouwens niet vinden hoelang de cursus eigenlijk duurt en hoevaak in de week je naar de locatie moet, kan iemand me dat ook vertellen? :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:17

zonder auto is het lastig al is er hier in de regio een jury die alles met een brommer doet.
Meestal deed ik 2 juryafspraken in de maand aannemen, de andere weekenden waren dan voor wedstrijden of andere leuke dingen.
Gemiddeld kwam ik dan toch zo op 35/40 afspraken in het jaar door 2 x jureren per weekend of toch te combineren met een wedstrijd (ochtend jureren, middag wedstrijd).

Je krijgt een onkostenvergoeding van 20 euro per dagdeel en 28 ct per kilometer. Je houdt er dus wel wat van over maar werken in de supermarkt levert meer op (maar vind ik minder leuk :D ),

De cursus duurt meestal van januari tot midden april.
Sluitingsdatum voor opgeven is voor september, dan volgt er een intakegesprek en hoor je begin december of je door mag.
Aantal avonden is nu geloof ik 8 tot 11 x. Die duren van half 8 tot officieel 10 uur maar vaak loopt het wel uit. Je moet zelf ongeveer 2 combinaties gedurende de cursus meenemen die een proef voorrijden.
Voor het examen moest ik naar Ermelo.

Fitzroy

Re: Jurycursus: do of don't?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:27

Ik ben wat minder positief. Ik vind het toch wel lastig om te combineren met zelf starten. Daarbij komt dat ik een dure wagen rijd dus dat er bij mij wel geld bij moet. Ik jureer dus alleen nog maar dichtbij en niet te vaak, omdat ik gewoon niet iedere weekend op pad wil zijn.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:15

Ik kon bij meerdere verenigingen het jureren combineren met zelf rijden; ideaal!
(Het klinkt zo net of ik mijn eigen proefjes ging beoordelen :D maar dat bedoel ik natuurlijk niet)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:49

Voor het geld moet je heet zeker niet doen, het is echt liefdewerk oud papier. De dagdeelvergoeding (dagdeel is 4 uur) is 20 euro, omgerekend 5 euro per uur dus. En dan nog km vergoeding, maar inderdaad bij een dure auto dekt dat niet.
Je bent vrij om ja of nee te zeggen tegen een aanvraag. Als ik naar een locatie moet die me te ver weg is, of waarvan ik weet dat het niet soepel gaat allemaal, zeg ik gerust nee. Het enige waar je aan 'moet' voldoen is minimaal 5 keer per jaar jureren, maar dat is geen grote opgave.

Ik weet het prima te combineren met zelf starten, maar ik start maar 1 paard. Ben wel gemiddeld 3 weekenden per maand een dag/dagdeel weg op wedstrijd. Ik probeer wel zo veel mogelijk rekening te houden met mijn gezin, dus als ik zelf start liefst laat op de avond bijvoorbeeld. Je kunt vaak ook aangeven bij de vragende organisatie of je bepaalde dagdelen ingedeeld kan worden, houden ze vaak wel rekening mee!

Kortom, je moet het echt willen, heel leuk vinden en niet het geld nodig hebben of zo. 'Gelukkig' voor jou is het niet meer mogelijk dit jaar nog te beginnen, dus je hebt nog tot volgend jaar juli-augustus om te bedenken of je het wilt gaan doen!