Tja, jij bent de eigenaar dus jij hebt dat voor het zeggen.. Wil je het dier op zijn huidige stal houden of verplaatsen, wil je dat de leaser alle kosten draagt zoals stalgeld en onderhoud en betaal je dat (deels) zelf, wil je 1 vaste leaser of mogen er meer mensen op rijden etc.Allemaal dingen waar je over moet beslissen.
Als hij verplaatst wordt neem ik aan dat de leaser er mee doen en laten wat hij/zij wil? Dan zou ik diegene de stallingskosten laten betalen en jij betaald de rest er omheen
Ik kan je wel aanraden om heel voorzichtig te zijn, er zijn gevallen bekend waarbij de leaser het paard verkocht en de eigenaar geen poot had om op te staan. Het eigendomrecht van paarden is namelijk heel merkwaardig, degene die er voor zorgd en dat betaald is officieel eigenaar, dit heeft niks te maken met paspoort of stamboekpapieren of inschrijving..
Anoniem
Geplaatst: 08-11-12 10:36
Dat laatste is wel de grootste onzin die er bestaat Vertel even de bepalingen in het wetboek waar dat staat.
Heb ik niet, wel een aantal ervaringsverhalen gelezen waarin de eigenaar met lege handen stond en dit als motivatie werd gegeven.. Tis enkel als waarschuwing bedoeld dat je niet licht moet denken over zo een overeenkomst en alles goed moet regelen..
fleurtjeuh
@troi: Dat soort indianenverhalen gaan altijd rond, maar dat komt meer door het niet begrijpen van de wet. Het is echter onmogelijk dat een paard zomaar van eigendom overgaat, enkel door het feit dat iemand er een paar maanden wat rekeningen voor heeft betaald.
de aqha erkend officieel leasen. als je het via hun voorwaarden vastlegd zal er qua verkoop ook geen risico zitten. zij zullen het papier dan namelijk nooit omschrijven. en een quarter zonder papier is meteen geen drol meer waard.
fleurtjeuh
Jij bent eigenlijk de gene die bepaald hoe het gaat. Ik Vind het altijd wel fijn als de verleaser er ook voor open staat. Je moet het dus wel los kunnen laten en iemand zijn eigen gang laten gaan. Anders zorgt het voor veel narigheid
gemma92
Geplaatst: 12-11-12 22:27
Ik heb een pony echt iets van 6 jaar geleased, was toen 12 denk ik.. Wij betaalde gewoon 1 vast bedrag per maand en de rest werd allemaal geregeld door de eigenaar. Was echt een super goede oplossing voor mij toen en heb er veel plezier van gehad
Edit: is idd wel zo dat je als eigenaar wel het één en ander over moet kunnen laten aan de leaser, anders is er voor hun ook niks aan.
Irene_S
Geplaatst: 14-11-12 16:24
fleurtjeuh schreef:
Contract opstellen met alle voorwaarden en regels.
Lijkt mij ook het beste, weet iedereen waar hij aan toe is en kunnen er achteraf geen verassingen komen.