Manen & halsdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Manen & halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:13

Ik heb dit jaar voor het eerst een hals aan mijn deken voor mijn merrie aangezien ze nu hele dagen (eventueel nachten) buitenloopt, ik met onderdekens werk en ik niet wi dat de dekens inregenen en de onderdeken nat wordt (inregenen gebeurd bij langdurige regen wel helaas). Ik heb niet het idee dat ze het vervelend vind, eerder wel prettig met rotweer zo ingepakt, maar ik zit met de manen... Het is een losse hals, vast met klitteband (bucas) dus geen rare gespen, en zachte voering, maar toch vind ik het een beetje spannend of haar manen het wel houden. Ze heeft enorm dunnen manen al, ik spaar al jaren voor het beetje dat ze heeft, en dat moet niet minder gaan worden ...
Nu vroeg ik mij af, kan je beter de manen los houden? (ik doe er nu om de dag antiklit in), of beter in vlechtjes?? Iemand een idee?

SharonIndezz

Re: Manen & halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:57

vaak gaan manen er niet af omdat ze schuren, maar omdat ze verstikken.. ik heb geen idee wat je het beste kunt doen.. mijn paard heeft mega dikke manen dus dan vind ik het niet zo erg als ze wat dunner worden

succes ermee! hopen dat iemand een antwoord heeft :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:00

Om de dag antiklit erin doet meer kwaad dan dekens om de manen. Je hebt best kans dat ze zulke dunne manen heeft doordat je zoveel antiklit gebruikt. In antiklit zitten siliconen wat het haar breekbaar maakt en het dus sneller afbreekt en uitdunt.

Een deken met losse hals lijkt me geen probleem, dit had ik bij mijn vorige pony ook en haar manen bleven keurig zitten :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:30

Ik ben het met Aranel eens.. zoveel antiklit is echt niet goed. Bij mijn paard ben ik ook heel zuinig op zijn manen en staart en gebruik eens per maand / per drie weken Riders magic gel.. dat blijft heel lang zitten en dan haal ik het dagelijks met een zachte borstel en vervolgens een gewone haar borstel uit de knoop.
Halsdeken zijn er echt wel op gemaakt om de manen te behouden.. zolang ze niet te strak of enorm te los zitten is er niets aan de hand. Kijk het anders een paar dagen aan. gewone losse (niet te strak gevlochten) vlechten kan ook, om het haar te behouden..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:16

Normaal gesproken gebruik ik amper antiklit maar was in de veronderstelling dat ik het dan mooi glad en glijdend zou houden en het minder zou afbreken, maar dus averechts effect? Dan laat ik het weer zo. Het is niet zo dat ik het standaard doe, juist niet, ik doe het normaal 1x in de maand (dat is nog veel) en dan kam ik alles netjes maar verder laat ik het met rust.

Ik heb niet het idee dat er haren afbreken nu, maar hou het angstvallig in de gaten... desnoods haal ik er in het voorjaar de trekkam weer doorheen maar liever niet... Ik spaar al zo lang voor die miezermaantjes die ze heeft :=

Hals heeft gladde voering, en zit redelijk 'ruim'. De manen liggen wel wat in de war en plat (uiteraard) bij gebruik.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:15

ik heb ook een losse hals van horseware en een ander merk en nog nooit last gehad van manen die uitvielen of erg dun werden. Wel liggen ze plat maar dat voorkom je niet.