Ik heb sinds een half jaar een 4 jarig paard. Ik heb hem samen met mijn moeder. Hij is alles ontzettend lief tot nu toe. Maar ik merk dat hij steeds ondeugender word. Hij komt van een stal waar vooral jonge hengsten gereden werden. Hij was daar de lieve ruin die ze lekker konden rijden. Ik denk dat hij daar wel heel consequent behandeld is. Maar nu hij bij ons staat merk ik dat hij door onze 'losse opvoeding' echt een beetje ondeugend begint te worden. Of juist onzeker omdat wij niet genoeg de leiding nemen, ik weet het niet precies.
Nu wandel ik eigenlijk niet zo heel vaak met hem. Maar door omstandigheden moest ik vandaag veel met hem wandelen aan de hand. Hij vindt dat eigenlijk wel heel leuk. Hij barst op dit moment alleen van de energie. En we hebben gemerkt dat als hij veel energie heeft, dat hij dat al laat merken op de poetsplaats door ons te happen.
Hij hapt wel echt, speels, niet gemeen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren. Op de poetsplaats steek ik af en toe mijn hand op en verhef mijn stem wel eens. Hij trekt dan wel zijn hoofd terug, maar het lijkt juist alsof hij het ziet als dat ik 'terug speel'.
Vandaag moest ik dus met hem wandelen. Maar hij gaat zich op den duur gewoon vervelen. Hij begint dan happen. En elke reactie die ik geeft (of ik geef geen reactie) helpt niet. Hij lijkt de aandacht alleen maar leuk te vinden.
Hebben jullie een manier waarop ik kan trainen dat hij hier mee ophoudt en begrijpt dat dit niet mag? Iemand op stal zei een tikje tegen z'n neus geven met een zweep. Maar daar ben ik zwaar op tegen, daar ga ik niet aan beginnen. Ik wil juist een goede band met hem opbouwen en denk dat ik hem met de zweep alleen maar bang maak.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
(heb sommige woorden dik gedrukt voor de mensen die niet houden van het lezen van lange verhalen
)