Hallo, Hier zijn meerdere topics over, maar ik ga kijken naar een 2 jarige pony. En de topics die bestaan gaan meestal over een ouder paard wat al beleerd is. Daar kun je dus niet op rijden (uittesten). Dus wat is belangrijk om naar te kijken? Ik heb zelf al een pony gehad, dus ik weet wat er bij komt kijken! Maar dat was via een kennis, dus kende deze pony al vanaf zijn geboorte en weet wat er mee gebeurd is. Nu ga ik misschien naar een fokstal om naar een pony te kijken wat mijn eerste keer is om zo een pony te kopen Ik neem natuurlijk wel iemand mee die ook ervaring er mee heeft.
Wat moet je allemaal weten, vragen Wat is belangrijk om naar te kijken?
Iris
Tigra_
Geplaatst: 06-11-12 16:20
Belangrijk om te vragen is wat het dier tot nu toe kent. Komt die veel in handen of niet. Hoe die alles op pakt. Als ze aangeven wat die kent dus bv vast staan end kun je dat best even doen zodat je ook zeker weet dat het paard het kent. Zelfde met hoeven worden die netjes opgetild als je ze vraagt. Loopt die netjes mee aan de hand. Toch handig om te weten waar het paard nu staat in de basis zodat je die routine er in kan houden of dat je er nog werk aan hebt om het voor elkaar te krijgen want het toch fijn voor HS en DA in de toekomst dat het paard gewoon goed te handelen is. Ook goed uitvragen hoe die nu gehouden wordt eventueel of die brok bij krijgt.
ALs het mogelijk is probeer ook de moeder (en eventueel de vader) te bekijken en het karakter in te schatten. Dat kan nog wat extra info geven. verder zeker een klinische keuring door da laten uitvoeren
Ze staan bij een stal het zijn er 2 en ik wil voor één kiezen, Maar het nadeel is dat ze in een natuurgebied staan, dus ze weten ook niet exact hoe ze zijn. Omdat ze daar opgroeien tot ze volwassen zijn.
Sonja_vR
Geplaatst: 06-11-12 19:17
op zich kun je vrij snel inschatten of een dier een extreem karakter heeft, dus heel pittig/dominant, of juist heel timide... voordeel van dat natuurgebied kwa opgroeien, er kan weinig aan verkloot zijn , dus naar alle waarschijnlijkheid zullen ze redelijk vrij zijn in hun doen en laten .(althans, dat is mijn ervaring met jonkies die buiten het nodige en de basis niet echt in handen komen)
klinische keuring heb ik wel laten doen bij een jong dier wat ik kocht, maar geen buigproef, vond ik te belastend voor die jonge zachte benen ... je DA moet het maar net echt goed kunnen, later is ze wegens omstandigheden eens rondom geröntgend en bleek ze ook gewoon compleet correcte benen te hebben.
belangrijk is je algemene indruk (fris gezond en fruitig ) lopen en bewegen moet gewoon ongecompliceerd gaan en karakter, sja , dat is een kwestie van goed opletten tijdens interactie met andere dieren en met jullie...maar het blijft een beetje een gokje natuurlijk.
Jeskim
Geplaatst: 06-11-12 19:20
Dat is inderdaad lastig. Als ze in een natuur gebied lopen kunnen ze ook wat schuw zijn en dan is het helemaal lastig in te schatten. Bedenk dat de brutalere vooraan staan en de minder brutale achteraan. Kan heel leuk lijken die ene die vooraan staat, maar wil je een dominanter dier? De dieren die wat meer achteraan staan kunnen soms wel makkelijker zijn qua gedrag. Dat is tenminste mijn ervaring. Kijk of het dier helder uit de ogen kijkt, heeft het wel interesse in mensen of maakt het zich meteen uit de voeten. Hoe beweegt het dier, hoe zit het in de vacht? De ouders zijn soms ook een graadmeter, ken je meer nakomelingen van de merrie of hengst en hoe zijn die. Zijn ze als veulen wel in handen geweest of ook weinig?
irisje2
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-12 20:24
Ik heb een prachtig verhaal gelezen over de fokstal Het is lang, maar zeker interresant geschreven. Link:http://plazilla.com/1-de-fell-pony-een-onbekende-maar-minzame-pony
risky
Geplaatst: 07-11-12 09:59
Kijk goed naar de oogopslag van de pony, dat kan al veel zeggen over het karakter/temperament. Bekijk de benen goed, hoe staat hij erop en hoe zet hij ze weg met lopen, zien de hoeven er normaal uit. Bekijk de tanden of ze netjes staan. Strijk met lichte druk met je vingers langs de wervelkolom, ze zouden hier zo goed als geen reactie op moeten geven. Ziet het dier er allert/ nieuwsgierig uit of dof en ongeinteresseert
Qua beweging is een natuurgebied met opgroeiende paarden alleen maar fijn omdat ze zo genoeg bewegen waardoor de benen en spieren mooi sterk worden.
De meeste dierenartsen geven aan dat ze bij de klinische keuring van een 2-jarige niet zo heel veel kunnen doen. Uiteraard ademhalingsapparaat en hart, maar buigproef is nog te belastend. Zoals de mensen hierboven al hebben aangegeven: kijken! Oogopslag, benen, beweging, gedrag, voorouders. Succes!
Goed teken als het paard met soortgenoten in een natuurgebied staat..Het kan wel zijn dat hij/zij nog niet veel kent,maar een paard die paardentaal heeft geleerd is altijd beter en makkelijker in de omgang dan bijvoorbeeld een die alleen heeft gestaan..Ik zou wel kijken naar de stand van de hoeven,dat er bv geen ongelijke hoeven zijn..Ook is het bangerijk te kijken of er in de bewegeingen geen onregelmatigheden zitten..
sja, er valt nog weinig te vragen denk ik , je kunt vragen naar wat hun weten over het dier kwa karakter etc, verder is het gewoon echt ene kwestie van goed observeren en kijk eens goed in de ogen , vaak zie je wel of je een pittige tante of een wat zachter dier voor je hebt ,
irisje2
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-12 07:11
Oké, dus een kwestie van je ogen en verstand gebruiken
ja eigenlijk wel, met een paard wat 3+ is en aan huis staat en veel in de hand komt weet degene die de verzorging etc doet al een hele hoop, maar als ze op de groep staan en buiten het bekappen en enten niet veel in de hand komen , weet je gewoon wat minder. Wat niet wil zeggen dat ze er niets over weten te vertellen hoor waarschijnlijk kunnen de fokkers je een vrij goed beeld kunnen schetsen van de karakters, ze draaien waarschijnlijk al even mee, kennen de ouders van de dieren, eventuele (half) broertjes en zusjes en vandaar uit kunnen ze een hele hoop info halen kwa verwachtingen etc . En het ras scheelt ook, daar zit vaak toch een aantal typische eigenschappen in. Een Fell pony staat als ras bekend om het over het algemeen goede karakter en ze zijn over het algemeen ook vrij stabiel en nuchter.
Ik zit te denken wat ik in godsnaam aan moet trekken je gaat niet rijden op haar, want ja 2 jaar en moet er na meelopen met een sinterklaas intocht in Duiven, dus ga gelijk door.
Voor de sinterklaas intoch moest ik gewoon mijn rijkleding aan doen, dus ga zo ook maar naar de fell's Bedankt voor de reactie's geeft iets meer vertrouwen, vind het zelf allemaal super spannend en dus zo zenuwactig. Je wilt toch een goed indruk maken.
irisje2
Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-12 22:18
Ik wou toch een nog even een kleien update geven en nog wat vragen aan jullie toch is dit forum al langere tijd stil, omdat jullie niks meer over mij hoorde.
Ik ben eem paar weken terug geweest en wat zijn ze mooi . OOoh wauw echt zo mooi We zijn alles langs gegaan de hengsten oudere merrie's de veulens van dit jaar en daarna de 1,2 en 3 jarige. Echt wat een gave beesten zeg, nog nooit zo'n brede pony gezien. Zo als je kunt lezen ben ik helemaal verliefd op dit ras geworden. 1 van de 2 jarige waar ik naar ging kijken had een wit voetje achter en zette zijn been opslot, dus dat was wel even jammer. En de andere die zou ca 1,38 dus ook wat te klein, maar volgende week heeft hij een vergadering en gaat hij voor mij opzoek, want je hij kent natuurlijk meer mensen dan ik.
En aankomende zaterdag ga ik weer een keetje kijken naar ze, want je kreeg echt heel informatie over je heen. Wat mijn vraag nu is. Je koopt een fell pony, wat moet je allemaal tekenen of wat is belangrijk om te weten voordat je accoort ga?
dickyliza
Geplaatst: 12-12-12 02:31
zn helderheid van zijn ogen, zijn vacht, zijn manier van lopen, zijn gedrag, enz. Ik zou hem wel na laten keuren.
En daar bedoel ik mee ik wil haar kopen en hoe moet ik het doen? Moet ik nog wat aanvragen en haar laten keuren?
friesiszwart
Geplaatst: 12-12-12 07:44
buiten wat al genoemd is zou ik zeker in overweging nemen of de huidige schofthoogte voldoende hoog is. Niet denken er komt nog wel 10 cm of meer bij.
Tigra_
Geplaatst: 12-12-12 10:45
Je hoeft niets aan te vragen wel is het verstandig om een koopcontract op te stellen, neem dat van te voren door met de verkoper. Het belangrijkste wat je daarin zet is. De datum van (ver)koop, naam, adres telefoon nr van zowel koper als verkoper, het bedrag waarvoor je het paard koopt en als je het paard bv laat keuren ook erin zetten dat het paard gezond was op de dag van de koop. Verder ook de gegevens van het paard er in opnemen vergeet het chipnummer niet.
Het is een jong paard dus of keuren nodig is blijft een beetje lastig ook het aankoopbedrag kan daar een rol inspelen. Ik zelf zou gaan voor een klinische keuring zegt niet alles maar als je een paardenarts hebt kan die je ook adviseren en die kijkt ook naar het algehele paard mocht die aanmerkingen hebben hoor je dat wel. Wel heel belangrijk doe dit voor de aankoop en niet pas als je betaald hebt en het paard dus al in je bezit hebt. Spreek dan ook met de eigenaar af dat je bij een positief aankoopadvies het paard koopt maar bij een negatief advies niet. Paard moet dus wel de basis kennen ik weet niet of dat zo is maar dat is voor een klinische keuring wel nodig de DA moet het paard wel goed kunnen onderzoeken dus ook vooraf met verkoper bespreken of hij wel gewend is om in handen te komen.
Zorg dus dat jij en de verkoper het eens zijn over het koopcontract zodat je niet op de dag zelf nog aanpassingen moet maken. Lees het samen ook even goed door. Is de dag van de koop dan aangebroken, heb je een fokker of een bedrijf dan zou van te voren wel even kunnen vragen of hun de chip kunnen nakijken zodat je zeker bent dat de gegevens op het koopcontract van het paard kloppen en de chipnummer overeen komt. Bespreek ook van te voren hoe de betaling voldaan moet worden en ik ga er vanuit dat dit betaald moet zijn voor je het paard mag meenemen, vergeet het paspoort en eventuele papieren niet zorg ook dat je ze van te voren al gezien hebt. Dan als alles rond is dus zorgen dat je bij vertrek paspoort en de papieren(stamboek) hebt, koopcontract ondertekend door beide partijen en dat je betaald hebt, dan is het opladen en meenemen.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben maar dan is er vast nog iemand die wat kan toevoegen.