vraag voor instructeurs/ instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bmtk

vraag voor instructeurs/ instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:04

Hallo,

Er zijn verschillende discussies over op welke leeftijd een kind kan/mag beginnen met paardrijden, maar ik vraag me af wat de mensen die werkzaam zijn als instructeur/instructrice een goede leeftijd vinden.

Nemen jullie kinderen van 5 of jonger aan in de les?
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n jonge ruitertjes?

Ook zou ik graag willen weten hoe jullie omgaan met evt. overbezorgde ouders?

Vr. groet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:33

Vanaf 7 jaar echt rijles aan de longe.
Vanaf 5 jaar kunnen ze wel stappen terwijl je de pony vasthoudt en onder begeleiding wat draven maar vanaf 7 zijn ze motorisch ontwikkeld genoeg om meer controle te houden over zichzelf en de pony.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:16

ED --> RT-P

bmtk

Re: vraag voor instructeurs/ instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:12

excuses voor het verkeerd plaatsen!

bmtk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:28

Suzanne bedankt voor je antwoord!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:19

Tjaaaa das natuurlijk moeilijk daarop een algemeen antwoord te geven.
Ik had ook al van die jonge ruitertjes 6j en tjaaa das eigenlijk niet meer dan gewenning, van echt paardrijden is er in de meeste gevallen geen sprake, maar er zijn idd wel uitzonderingen, die het idd wel kunnen op die leeftijd.
Maar als we de groei bekijken dan is een kind van ong. 10j net voldoende groot om met zijn beentjes ook echt contact te kunnen maken met het paard, ook als we dingen gaan uitleggen waarom een paard zus of zo reageert op situaties of hulpen dan is vanaf 10j leeftijd ook de aandacht er om die dingen ook echt op te nemen.
Paardrijden behoort tot de technische sporten, dus techniek moet je kunnen uitleggen en begrijpen, en daarbij komt dan nog het inspelen op het gedrag van het paard, correcties kunnen toepassen en vooral ook rust kunnen brengen.
Alles bij elkaar is het best een hele opgave en tjaaaa ieder persoon is toch net weer iets anders.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:19

RT-P -> JI

alyssiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:10

Om je kind echt op rij LES te laten gaan adviseer ik 8 jaar. Waarom... ze kunnen zich dan meestal net iets meer concentreren en pakken ook alles net iets makkelijk op. Maar om een ander voorbeeld te geven met kinderen die jonger zijn kun je ook al veel doen je kunt ze er inderdaad op laten zitten en iemand mee laten lopen en men kan jongere kinderen alvast leren hoe je met een paard moet omgaan dus waar zo op moeten letten en poetsen en knuffelen natuurlijk. Nu is ieder kind anders dus de een zal er eerder klaar voor zijn om op les te gaan als de ander. Mijn zoontje is bijvoorbeeld pas 3 jaar, maar hij groeit op tussen de paarden, dus ik wil dat hij zich ook zo snel mogelijk realisseerd wat er allemaal kan gebeuren als hij bij een paard in de buurt is. Zo weet hij nu dat hij er niet onderdoor en/of achterlangs mag lopen. en dat hij nooit alleen de stal in mag. Hij kan een pony op zijn manier al goed poetsen en doet zelfs al een poging tot hoeven uitkrabben. Ook pony rijden vindt hij ontzettend leuk. (Dit alles natuurlijk wel onder toezicht. en met rijden loop ik er altijd langs). Soms vragen ouders van kinderen of ik ook les wil geven aan kinderen vanaf 6 jaar. bij deze klanten zeg ik ook dat ik naar het kind appart kijk. bij de een kan ik al echt les geven en bij de ander ben ik alles nog meer spelenderwijs aan het doen, maar mijn voorkeursleeftijd om echt les te geven is toch wel vanaf 8 jaar.

Lotte07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:15

Ik was op zoek naar het antwoord op mijn vraag toen ik dit topic tegen kwam, ik ben dan wel geen instructrice maar wel een overbezorgde moeder ;-)

Mijn dochter Lotte is bijna 6 en rijd bij manege Blauwe Steen.
nadat Lotte al vanaf dat ze 3 was zeurde om te mogen paardrijden ben ik zonder verder ook maar iets van paardrijden af te weten gewoon naar de manege toegereden en heb navraag gedaan, omdat Lotte erg groot is voor haar leeftijd mocht ze om te proberen eerst een privé les rijden waar werd gekeken of ze kon beginnen met privé-lessen of toch nog even moest wachten.

Nadat ze haar eerste rijles gehad had en dit trots op school vertelde kreeg ik van andere ouders te horen dat ze veel te jong is.
Met de informatie die ik nu heb zou ik haar waarschijnlijk niet zo jong hebben laten paardrijden, maar als ik zie hoeveel zelfvertrouwen ze hierdoor gekregen heeft en hoeveel plezier ze erin heeft ben ik blij ze begonnen is!!

Bovendien heeft ze wel ook erg veel geluk dat ze een geduldige instructrice heeft die weet waar ze over praat, weet wat ze doet en erop let of de kinderen klaar zijn om uberhaupt paard te rijden.

bmtk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:53

bedankt voor jullie reacties.
Ik twijfel zelf ook of ze op zo'n jonge leeftijd het technische aspect van het paardrijden kunnen begrijpen en uitvoeren.

@Lotte07 hoe gaat dat bij jouw dochter?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:58

Ik wilde de kinderen pas vanaf 6.5/7 jaar en eerst een half uur per week apart totdat zij zelfstandig kunnen sturen en draven. Eerder heeft het geen zin om ze in een groepsles te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:05

Lotte07 schreef:
Ik was op zoek naar het antwoord op mijn vraag toen ik dit topic tegen kwam, ik ben dan wel geen instructrice maar wel een overbezorgde moeder ;-)

Mijn dochter Lotte is bijna 6 en rijd bij manege Blauwe Steen.
nadat Lotte al vanaf dat ze 3 was zeurde om te mogen paardrijden ben ik zonder verder ook maar iets van paardrijden af te weten gewoon naar de manege toegereden en heb navraag gedaan, omdat Lotte erg groot is voor haar leeftijd mocht ze om te proberen eerst een privé les rijden waar werd gekeken of ze kon beginnen met privé-lessen of toch nog even moest wachten.

Nadat ze haar eerste rijles gehad had en dit trots op school vertelde kreeg ik van andere ouders te horen dat ze veel te jong is.
Met de informatie die ik nu heb zou ik haar waarschijnlijk niet zo jong hebben laten paardrijden, maar als ik zie hoeveel zelfvertrouwen ze hierdoor gekregen heeft en hoeveel plezier ze erin heeft ben ik blij ze begonnen is!!

Bovendien heeft ze wel ook erg veel geluk dat ze een geduldige instructrice heeft die weet waar ze over praat, weet wat ze doet en erop let of de kinderen klaar zijn om uberhaupt paard te rijden.

Niet gek laten maken! Ik wilde altijd al rijden en op de manege waar mijn ouders kwamen was het va 6 jaar. Er waren alleen uurslessen. Omdat ik zo zeurde mocht ik de les in als ik het verschil van rechts en links wist. Dat wist ik vrij snel en kwam met 5 in de les. de kleintjes hadden slagen in de beugelriemen, een knoop in de teugels en werden vastgehouden. Was vooral stapwerk en sturen, letters leren kennen etc.
Onze zoon was 3 dat hij de shet kreeg en heeft veel meer geleerd van alles erom heen meteen.
En op de manege waar we stonden, was de 3 jarige dochter van de eigenaar al flink bezig met rijden. Ze kwam onze shet zijn hoefjes uitkrabben. Zag haar met haar eigen pony rijden en was vooral in galop en durfde ook al aan te pakken. Ze was wel groot, maar je ziet er weinig zo rijden met 3 jaar.

Het is maar net hoe graag een kind wil, hoe ze het oppakken.

Op de manege waar ik vroeger met eigen pony stond begonnen ze met half uurs lessen. Dat werkt misschien beter als ze jong zijn. Maar in een uur kun je genoeg doen om kinderen die echt graag op een paardje willen rijden, bezig te houden.

Overigens ben ik op kleine pony's begonnen. Maar de manege waar ik later stond had alles door elkaar heen lopen. Dus ook kleine kinderen op grotere paarden.

Een correcte manege zegt gewoon kom over een tijdje terug als het nog niet goed gaat. EN heel belangrijk, ze nemen een kindje bij de eerste paar lessen apart in bijv een round pen aan de longe om wat zit oefeningen te doen en wat dingen goed uit te leggen.

Als je kind zich niet kan concentreren of snel afgeleid is zou ik het eens aankijken en zoeken of half uurs lessen ook kan.

Dat mensen meteen beginnen dat het niet goed is, vind ik altijd zo een vooroordeel. Die moeders hebben ''íets'' gehoord. Maar die verhalen berusten niet op feiten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:29

Wat niet goed is aan rijden op een jonge leeftijd is teveel rijden. Een of twee keer in de week is geen probleem, maar dagelijks is niet goed voor de groei, met name bekken. Dit heb ik van een fysiotherapeut die ook veel zitles gaf en dus echt wel wist waarover ze het had.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:43

In mijn lessen (45 min) zijn ze vanaf 6 jaar welkom. Dit zijn dan echter wel 'speellesjes'. Op zo'n jonge leeftijd kun je nog niet verwachten dat ze echt leren paardrijden. De motorieken, concentratie en balans is er gewoonweg nog niet. Daarom vind ik het belangrijk om spelenderwijs wat balans te krijgen en vooral veel lol en zelfvertrouwen met de ponies. Zo is het eerste half uur voor de 'paardrijles' (stappen, figuren en wat draf) en het laatste kwartier gaan we gymen. Ik geef dit ook altijd aan bij de ouders (erg jammer dat er dan altijd weer zo'n prestatieouder is die niet snapt dat haar kind nog geen gevorderde proef kan rijden na 1-2 jaar paardrijles 8)7 )

Echt leren paardrijden (of eigenlijk het vermogen om het goed op te pakken) komt met heel verschillende leeftijden; de een begint het met 8 op te pakken, sommige pas met 10 jaar oud. Kinderen zijn ook mensen <<) en iedereeen is verschillend in ontwikkeling. Blijft dus belangrijk om zelf goed te kijken naar wat iemand aan kan en wat daarbij past!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:28

@ingvdh, dat kan ze wel beweren en lijkt geloofwaardig omdat ze fysio is. Maar er is geen onderzoek naar geweest en er is niks bewezen. Mensen denken dat allemaal maar, maar er zijn zoveel mensen vroeg begonnen die niks mankeren. En de mensen die wel klachten hebben, zouden dat ook zonder paardrijden gehad kunnen hebben. Mensen roepen wat, omdat zij dat zo vinden. Ik weet ook artsen die paardrijden altijd afzweren, maar heb ook artsen gehad die vonden dat paardrijden juist goed is.
Kinderen die in spreidbroekjes zitten hebben heupproblemen, maar moeten juist gespreid in zo een gips broekje.

@Rytir, dat ligt toch echt aan het kind hoor. Ze zitten va hun 4e op school, va 6 het serieuzere werk, dus waarom zouden ze bij paardrijden niks kunnen leren of begrijpen?
Ze moeten alleen niet zo lang rijden en je moet ze zeker als ze klein zijn bezig houden. Met 8 reed ik al lang wedstrijden en weet wel jongere kinderen die starten. Overigens wilde ik zelf starten en moest ik niet van mijn ouders.

Onze zoon was 3 dat de shet kwam. Ik was 5 met manegelessen. We hebben beide geen klachten door het rijden. Zoon liet ik toen hij klein was bijv voer klaarzetten en ik heb meer vertrouwen in hem ( nu alweer 15, maar altijd al.....)met de paarden dan in menig ruiter van 30+ met zgn zoveel ervaring.......