kosten röntgenologische keuring ? wel of niet doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

kosten röntgenologische keuring ? wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:52

ik vraag me af wat de kosten zijn van een röntgenologische aankoop keuring ?
en van een klinische keuring?

en hebben jullie je paard bij aankoop rontgoligisch laten keuren ?
en waarom wel of niet ?

Polly
Moderator Algemeen

Re: kosten röntgenologische keuring ? wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:56

Ik heb 2 van de 3 klinisch laten keuren en de 3e helemaal niet maar dat was een veulentje van 4 maanden.

Alle andere die ik heb aangekocht heb ik klinisch laten keuren.
Kosten verschillen per dierenarts dus voor de prijs kan je het beste je DA bellen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:13

oke klinisch dat snap ik inderdaad wel ja
dat doe ik ook ,
maar iemand zei vandaag tegen mij dat iedereen ook röntgen zou laten keuren ?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:17

Zou er voor mij heel erg aan liggen wat voor paard je dan keurt en hoeveel dat paard dan (ongeveer) waard is. Röntgenologisch keuren is volgensmij nogal een prijzige aangelegenheid namelijk.. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:18

Ik laat altijd ook röntgenologisch keuren, ongeacht de aankoopprijs van het paard.
Vroeger deed ik dit niet; toen hebben we een tweespan paarden gekocht die we allebei binnen 1 jaar konden laten inslapen (de een had HKO, de ander zware artrose, en ze waren pas 6 en 9 jaar oud). Afgezien van dat dit veel geld gekost heeft (diagnose, diverse behandelingen en laten inslapen) gaf het ook enorm veel verdriet.
Natuurlijk kan ook een volledig gekeurd paard dood neervalllen vlak na aankoop, bij wijze van spreke, maar ik sluit liefst zoveel mogelijk uit.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:19

Het is maar net wat je zelf wilt. Wij hebben zowel klinisch als röntgen gedaan, ik ben blij dat we dat gedaan hebben. Natuurlijk is alles een moment opname maar onze start was een heel gezond paard, hoe het in de toekomst wordt weet niemand maar ik weet in ieder geval dat het uitgangspunt gezond is.
Dat vond ik voor mezelf belangrijk en daarom heb ik hem ook röntgen laten keuren. Rug en bovenlijn heb ik niet laten doen, ik wist ook niet dat dat kon, ik denk dat ik dat bij de volgende misschien ook wel zou laten doen.

Voor mij heeft zo'n keuring niets met de prijs te maken (sommigen zeggen onder 5000 niet en erboven wel) maar puur met het gevoel voor mezelf en wat ik wil weten.

De kosten verschillen inderdaad per dierenarts en lopen behoooooooorlijk uiteen! Dus vraag dat direct bij de dierenarts van jou keuze, dan weet je waar je aan toe bent.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:21

Paard op de foto laten zetten verschilt heel erg per DA qua kosten. Zelf zou ik heb sowieso klinisch laten keuren, rontgenologisch hangt af van wat je doel met het paard is en hoeveel je aankoop prijs is. Ik heb voor die van mij €2000,- betaald, ga dressuurmatig flink met hem aan de slag en af en toe een wedstrijdje, maar verder geen topsport/springen oid. Daarom gekozen om hem alleen klinisch te laten keuren. Daarnaast sluit het helemaal niks uit, je kan een paard van boven tot onder op de foto laten zetten maar het sluit niet uit dat hij altijd nog iets kan krijgen. Zeker als ze jong zijn kan er nog van alles gebeuren tijdens de ontwikkeling.
Kortom, kijk naar wat je doel is met je paard en hoeveel je er voor moet betalen om te besluiten of je hem op de foto laat zetten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:22

Valt reuze mee met de kosten.Ff beetje rondbellen,maar meestal ben je voor 300 euro wel klaar incl klinisch.
Ik ken zat paarden die klinisch goed zijn maar met wat werken toch mankementen gaan vertonen.
Of paarden die klinisch goed zijn maar die op de foto verre van goed zijn.
Dan neem je een aardig risico wanneer je deze koopt.Dat heeft niets met het aankoopbedrag te maken,wel met het geld en de tijd die je erin stopt.
Dus geef 1 maand aan stallingsgeld uit om goed te keuren en je weet iig dat je met je nieuwe paard gezond van start kan gaan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:33

Dat hangt van een aantal factoren af of ik het paard ook röntgenologisch zou laten keuren. In ieder geval wel klinisch. Wat is de kostprijs van het paard, wat is zijn leeftijd, wat is het doel wat je wilt bereiken. En misschien nagaan hoe de ouders en voorouders zijn. Hoe zijn de andere nakomelingen van de ouders (hengst). Zijn die gezond, hebben ze erfelijke gebreken?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:33

Een aantal paarden heb ik ook rontgenologisch laten keuren, de aankoopprijs was niet eens echt hoog. Maar de dierenartskosten zijn toch echt even hoog voor een duur of goedkoop paard mochten ze iets gaan mankeren.

Uitsluiten kan je helaas niet alles met foto's en garanties heb je nooit maar het is toch prettig als je weet dat je paard op de benen in ieder geval o.k. is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:40

Ik heb die van mij gekregen en wist dat de moeder gezond was en hele gezonde nakomelingen geeft.
De hengst staat ook bekend om zijn gezonde nazaten,maar een chipje kan ook door invloed van buitenaf komen en dan kun je het verwijderen voordat het schade aanricht.
Maar ik snap wel dat je voor weinig geld niet de hoogste eisen kunt stellen aan de foto's.

Ik liet ze vroeger alleen klinisch keuren maar heb ze allemaal op het moment dat ze tegen het M/Z niveau aan liepen weg moeten brengen.
Misschien waren ze vanaf het begin al niet helemaal gezond geweest,toch zonde van mijn tijd en geld geweest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:22

Mijn paard is bij aankoop niet gekeurd maar dit was een veulen en ben van mening dat het dan weinig zin heeft. Ze zag er goed uit, was levendig en tierde goed dat vond ik voldoende.
röntgenologisch keuren zou ik zelf niet gauw doen om de simpele reden dat ik geen hele dure paarden van plan ben aan te schaffen en ik dat risico wel zou nemen. Klinisch keuren zou ik wel doen bij een volwassen paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:37

Als een rontgenologische keuring te duur is, overweeg dan eens om thermografiefoto's te laten maken. Dan zie je in ieder geval veel meer als bij een klinische keuring, en ben je voor 100 euro klaar. Natuurlijk heeft het niet hetzelfde weer als een rontgenologische keuring, maar het geeft wel een goed beeld van de staat van je paard op dat moment :j

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:42

Alsjeblieft laat je paard rongen keuren. Doe het het is het dubbel en dwars waard! Ik heb afgelope jaar 2 paarden in kunnen laten slapen die rontgen kapot waren. En dat ware jonge paarden klinisch met vlag en wimpel erdoor de 2e ronten ook. Tot je ging rijden. Van beide paarden heb ik helaas maar enkele maanden kunnen genieten. Voor mij nooit geen paard meer zonder rontgen NOOIT! Echt meid laat keuren. Die kosten haal je er dubbel en dwars uit. Ik heb beide paarden alsnog rontgen kunnen laten keuren pijnstillers hier kliniek daar. Ik ben totaal voor beide paarden enkel aan onderzoeken en da rekeningen meer dan 2500 kwijt geweest. Houd er rekening mee dat hals en rug NIET bij een rontgen keuring in zitten. Laat absoluut de RUG geheel op de foto zetten. Dit is waar het bij het eerste paard fout is gegaan goed gekeurd op de foto... Alles onderzocht bleek uiteindelijk kissing spines in de rug te hebben. Veel paarden hebben tegenwoordig een zwakke rug. Dus laat die er écht bij op zetten.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 06-11-12 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:42

geen van mijn paarden is ooit gekeurd en tot op heden nog nooit issue's gehad (ja toevallig 1 paard dat enkele dagen kreupel was door kroonrand betrapping in de wei..) maar thats it

(dierenarts kosten voor 10 jaar paarden houden (3 verschillende) exc vacinatie's ontwormen bedragen nog geen 300 euro)...

maar goed wellicht heb ik mazzel met de paarden die ik heb gekocht dat ze bikkelhard waren (en hopelijk blijven).

Maar ik snap heel goed dat mensen een paard keuren maar je moet wel realistisch blijven kijken naar het paard

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:53

Mijn paard is alleen klinisch gekeurd en afgekeurd. Ondanks dat hij niet helemaal door de buigproef kwam heb ik al 4 jaar veel plezier van hem en is hij voor zijn leeftijd nog lekker soepel. Een keuring zegt niet alles dus. Wat je zou kunnen doen is alleen foto's laten maken van plekken waar je over twijfelt. Ik ken bv iemand die alleen de piepzakken heeft laten fotograferen tijdens de keuring. Volledig foto's maken kost toch al gauw een 400 euro dacht ik.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:58

_manuela_ schreef:
Mijn paard is alleen klinisch gekeurd en afgekeurd. Ondanks dat hij niet helemaal door de buigproef kwam heb ik al 4 jaar veel plezier van hem en is hij voor zijn leeftijd nog lekker soepel. Een keuring zegt niet alles dus. Wat je zou kunnen doen is alleen foto's laten maken van plekken waar je over twijfelt. Ik ken bv iemand die alleen de piepzakken heeft laten fotograferen tijdens de keuring. Volledig foto's maken kost toch al gauw een 400 euro dacht ik.

:') tel er maar 4 bij op hoor _O-

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:00

Ik raad iedereen aan om wel foto's te laten maken.
Het kost je misschien nu wat geld, maar het bespaart je een hoop verdriet en kosten in de toekomst mocht je paard wat mankeren! Als uitgangspunt een gezond paard is toch wat iedereen wilt?

Dan heb je tenminste zekerheid en die paar honderd euro maakt dan ook niet meer zo veel uit. Dit ben je per maand ook wel kwijt aan je paard en vergeleken bij de kostprijs is het ook geen gigantisch bedrag. Natuurlijk is dit wel betrekkelijk, een pony van €500 euro laat je minder snel keuren dan een paard van €5000 euro.

Edit: klinisch is dacht ik rond de 100 en röntgen rond de 500.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 07:31

Mijn paarden heb ik allebei klinisch en röntgenologisch laten keuren.
Mickey pas nadat er problemen zich voordeden, Vici heb ik voor de koop laten keuren en ik zou het nooit meer anders doen. Volgens mij betaal je voor beide keuringen samen rond de € 500,-.
Voor Vici heb ik € 175,- betaald dat was een aanbieding en dan moest je toestemming geven zodat ze de foto's voor opleiding en onderzoek konden gebruiken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:17

WhySoWhite schreef:
_manuela_ schreef:

:') tel er maar 4 bij op hoor _O-

Dat hoeft dus helemaal niet, ik ben met die eerste 400 prima uitgekomen :)
Dat ligt denk ik ook erg aan de regio waar je woont en welke dierenarts je hebt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:20

Als ik dan eindelijk een eigen paard zou kunnen kopen, spaar ik liever nog iets langer door om ook die rontgen te kunnen betalen :j

Ik zou absoluut geen paard kopen zonder klinische en rontgenologische keuring :n

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:24

Die van mij is rondom gekeurd, uitgebreid klinisch en rontgenologisch. Ik weet niet waarvoor je het paard wil gebruiken? Voor een sportpaard zeg ik ALTIJD rondom keuren!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:28

de prijzen die ik hier hoor vind ik nog heel erg mee vallen.... dacht dat t veel duurder was :S

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:30

Ik vind het altijd vreemd als mensen zeggen dat een röntgenologische keuring niet alles zegt, dan hoeft namelijk ook niet. Het zegt meer dan geen röntgenologische keuring. Röntgenen is geen moment opname, dierenartsen krijgen een helder beeld van wat er binnenin speelt en er rolt een advies uit. Niemand kan in een glazen bol kijken en de dag na de keuring kan je paard alsnog een been breken in de wei maar dat zijn de risico's die bij het houden van paarden horen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:54

Klinisch keuren is vaak rond de 100 euro, incl. rontgen vaak rond de 300 - 400 euro.
Je kan ook overwegen om een screening te doen, dan zetten ze alleen de meest belangrijke delen op de foto, dat scheelt wel in de prijs.
Wil je, je paard verzekeren dan moet het met rontgen boven een bepaald bedrag, vaak ligt dat rond de 4500 / 5000 euro en het rapport mag niet ouder zijn dan een bepaalde tijd (vaak 3maanden, bij klinisch niet ouder dan 3 weken), het e.e.a. kan wel per maatschappij verschillen.

Hier staan bv prijzen:
http://www.dierenklinieklandhorst.nl/paarden/