Ik heb al tien jaar in het bezit van een (eigenwijze) 13 jarige tuigermerrie. Ze heeft voor ik haar had een tweetal slechte ervaringen gehad met een trailer en vrachtwagen en sindsdien laad ze moeilijk. Toen ik 7 jaar geleden van stal wilde verhuizen, eerst trailer training gehad en toen liet ze zich perfect laden, maar daarna weer tijden niet op de trailer geweest en nu is het weer een probleem. Ze moet naar een andere stal, omdat ze met pensioen moet. Dus zaterdag trailer gehuurd (ik heb zelf geen trailer) en geprobeerd haar te laden. Maar na 7 uur stond ze nog niet op de trailer. Ze loopt er soms een stukje op, maar niet vergenoeg om de stang dicht te doen en de klep te sluiten. En na een paar seconden loopt ze er weer af. Maar meestal gaat ze gewoon stokstijf tegen de klep aanstaan en is niet meer te wegen (alleen achteruit weg bij de trailer). Lokken met voer helpt niet, duwen van achteren ook niet (reageert ze niet op)
Ik ben erg nerveus voor we gaan laden, dus ben bang dat ik dat op haar overbreng en dan laad ze natuurlijk ook niet meer. verder is het 16.5 kilometer naar mijn nieuwe stal en ze loopt onregelmatig en kan niet zover lopen onder de man. (ook de reden dat ze met pensioen moet/gaat)
Wie heeft de gouden tip om mijn merrie op de trailer te krijgen, zodat ze naar haar nieuwe stal kan om van haar pensioen te genieten.
Ik ken het probleem voor een deel. Ik ben ook eeen beetje zenuwachtig, want wat als hij er niet op zou lopen en we moeten echt weg?!
Mijn pony gaat voor de klep stilstaan en weigert nog eens stap naar voor te zetten. Als het moet kan ik hem er nog wel gewoon "induwen" maar dat is natuurlijk niet de manier. Bij ons op stal staat iemand met precies hetzelfde probleem met haar paard en heeft er een cursus voor gedaan die heeft mij geholpen. En nu staat hij er wel binnen 5 minuten op. Misschien door iemand anders erop laten zetten die niet zenuwachtig is? Of anders iemand die ervaring heeft met trailerladen vragen om je te helpen om haar die dag op de trailer te zetten?
monty robers halster. gewoon met lange lijn in de trailer gaan staan, alleen maar druk houden, zodra ze een pasje nr voren doet, gaat vanzelf de druk eraf en wordt ze beloond. Ook al stapt ze naast de trailer gewoon binnen blijven staan en druk houden, ze kan ook vanuit de zijkant erin. niet opnieuw ervoor zetten, want dan wordt slecht gedrag beloont. eenmaal in de trailer, voordat je de stang erop doet, kan het helpen ff met een emmer voer haar daar te houden. wil je niet zo'n halster kopen, dan kan je het proberen met een longeerlijn achter dr kont. alleen dit helpt meestal maar een paar keer, daarna lopen ze daar vaak dwars doorheen. Maar als je maar 1x moet laden, kan het helpen.
...en moet je vaker laden, dan cursus doen, kost een paar centen , maar geloof me zijn de beste centen die je ooit hebt besteed, en ik spreek uit ervaring. Mijn paard rent nu bijna de trailer op! Heerlijk!!
Linsey_X
Geplaatst: 06-11-12 12:26
precies Ik doe het ook op dezelfde manier als Lindahertha. Maar ik heb dan een touwhalster ipv monty roberst halster.
Laatst bijgewerkt door Linsey_X op 06-11-12 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
lisselotje
Geplaatst: 06-11-12 12:26
en misschien wat sedalin geven voor vertrek.
Evelijn
Geplaatst: 06-11-12 12:31
Mijn paard was een tijd geleden ook lastig te laden. Alle trucjes met longeerlijnen er achter langs etc... hielpen voor geen meter... hij stond gewoon stil... en keerde helemaal in zichzelf... was bang dat als we meer druk gingen gebruiken (wat de tip van de meeste mensen was) dat hij of helemaal uitelkaar zou knappen of zich gewoon van ellende zou laten vallen.
Ik heb toen Anna Bron gevraagd om te helpen die heeft opleiding gedaan bij Eddy Modde en is bekend met Parelli... zij is toen bijna 4 uur met hem bezig geweest. Sindsdien is hij prima door mij alleen te laden. Hij stapt zelf de trailer op. Soms heb ik wat meer tijd nodig...als in 10 minuten bijv. omdat zij vriendjes in de wei staan te roepen of ik zelf zenuwachtig ben. Meestal staat hij erop in 2 minuten.
heb er voor gekozen proffesionele hulp in te schakkelen en niet niet zelf verder te klungelen. ik heb een van de studenten van Annemarie van der Toorn gemaild. ik heb vroeger op met deze methode trailerles gehad, dus ik weet dat dat werkt....
vrees dat een deel van het probleem van mij komt, we moeten verhuizen, dus ze moet laden, dus ik ben nerveus.. en klaar paard doet niets meer, want als het baasje nerveus is, dan moet er wel iets heel engs zijn...