nieuweling (met probleem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AAcer

nieuweling (met probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:48

Beste allen,

Mijn naam is gerda, 32 jaar wonend in het mooie Groningen.
Op dit moment heb ik een C pony kruising met de naam Acer.
Ik heb mij hier geregistreerd omdat ik met nogal een probleem zit.

Het zit als volgt.
Ik heb al jaren paarden waar ik recreatief mee rij en daarvoor heb ik verzorgpony's gehad (en manegelessen, wie niet ;) )
Op een enkel keertje mok na heb ik altijd vrolijke, brave paarden gehad maar wat ik nu omhanden heb met Acer..oef dat is mij een raadsel.
Ik vind het een hele leuke pony maar op dit moment heb ik geen idee wat ik met hem moet.
Het is een 7 jarige ruin die ik nu al 2 jaar heb maar het gaat gewoon niet goed.
De ene dag is hij te halsteren, de andere dag niet. zo loopt hij mee en zo trek hij ineens met alle kracht aan het touw.
Ook is hij als de dood voor andere paarden. (ook mensen is hij erg selectief in, snel wantrouwend en angstig)
Ik weet wat je denkt, die hoort in een kudde. Mijn paarden stonden altijd in de kudde maar deze man eet niet, drinkt niet staat te trillen in een hoekje en was 1x zelfs gaan liggen (freeze gedrag) waarbij we hem met man en macht geprobeerd hebben hem overeind te krijgen.
Ook 1 op 1 met een draadje ertussen haalt niks uit. ziet hij een ander paard dan is het angst, angst en nog eens angst.
Meestal leid dat tot verwondingen of gewoon afsluiting door enorme stress.
De laaste keer stond hij bij een vriendelijke hoogbejaarde tinker op 3 hectare, Acer koos de verste uithoek maar is later alsnog door de (houten!) omheining gedenderd met alle gevolgen van dien.
Na dat laatste dierenarts bezoekje vond ik het welletjes en heb hem alleen gezet. Dan ben ik maar een dierenbeul, maar dan wel een dierenbeul wiens pony vrolijk en vrij van beschadigingen komt aanhuppelen voor het eerst in 2 jaar.

en dat is nog maar 1 deel van het 'probleem'
Mijn motto is altijd: eerst het grondwerk goed, dan het rijden.
Nou dat grondwerk..vergeet het maar.
Halster omdoen blijft omkoperij, meelopen gaat aardig, uit de wei vangen om hem even te poetsen is een ramp. poetsen doe ik maar kort terwijl hij wat lekkers krijgt, ik probeer het aangenaam te maken voor hem
hij komt netjes aanlopen maar als ik de leadrope in handen heb draaft hij hard weg.
met clickeren kan ik hem wel overtuigen de leadrope aan te raken maar zodra ik hem echt wil vast klikken *whoeps* weg is hij.

Hij was destijds verkocht als 'zadelmak' maar je kan je voorstellen dat inrijden op deze manier niet aan de orde is.
De basis (en meer) is echt een totale puinhoop!
Ik heb al 15 jaar dezelfde instructrice die mij door allerlei problemen heeft heengeholpen door de jaren maar dit geval kan zij ook niks mee.
Inmiddels 8 instructices verder weet ik het even niet meer, wat is er toch met hem?

Als ik gewoon in de wei sta komt hij heel enthousiast, drukt zijn hoofd tegen mij aan en heeft die ontzettend lieve, kalme uitdrukking in zijn ogen.
ik ben altijd consequent in mijn handelingen, laat dat duidelijk zijn.
Het is een lieverd van binnen en ik wens en normaal leven voor hem, waar de basis goed zit zonder steeds te hoeven vechten en waarbij hij normaal in de groep kan staan zonder pijn of stress.

Ik heb zoiets nog nooit gezien, wat moet ik hiermee?

Rider01

Re: nieuweling (met probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:52

jeetje wat een verhaal en ik maar denken dat mijn pony lastig is zo af en toe...
Wat betreft dat sociale probleem en vang-probleem, dat heeft de mijne ook maar in mindere mate.
Van de winter gaan we op bezoek bij Annemarie van der Toorn om te kijken of we dat wat kunnen verbeteren, ik zal de uitkomst wel pb'en want misschien heb je er wat aan.
We weten zelf ook nog niet hoe het gaat lopen allemaal..

Veel sterkte/succes in ieder geval!

AAcer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:19

Ik heb er een hard hoofd in dat dit 'zo even' opgelost wordt bij iemand.
Misschien zit ik er wel helemaal naast, zou jouw bevindingen graag lezen tegen die tijd :)

AAcer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:58

niemand meer?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:01

Welkom!
Dit is inderdaad ook een moeilijk geval! Wij hebben een paard met precies de zelfde gedrag. Alleen heeft die dat met mensen...

Ik denk dat die van jou erg mishandeld is.

Kan je hem gewoon aaien zonder leadrope?

AAcer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:40

Ik kan hem buiten rustig aaien
Het rare is dat hij echt wel vertrouwen heeft, als ik in de wei ga zitten komt hij zo naast mij liggen.
Er zit ook geen grammetje kwaad in, hij heeft mij en de mensen op stal nog nooit aangevallen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:53

Ik denk dat hij vroeger erg mishandeld is met touwen. Ik weet niet waar je woont?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:58

Persoonlijk denk ik dat deze pony totaal de gek met je heeft. Als hij mishandeld zou zijn zou hij helemaal niet bij mensen in de buurt willen zijn. Altijd makkelijk om maar te zeggen dat hij dan vast mishandeld is, als je hem nog nooit hebt gezien, Maureen.

ilovelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:02

waarschijnlijk is hij mishandeld, ik ken het probleem. Misschien is ander gezelschap leuk voor hem, je kunt bijvoorbeeld proberen of er met een geitje of schaapje minder angst is, misschien heb je een boer in de buurt waarvan je één mag lenen om dat te proberen.
Ook is mij altijd geleerd om niet met voer te belonen, maar in dit geval zou ik dat overboord gooien. Probeer elke positieve stap te belonen met een aai of een snoepje, en negeer als er een stap achteruit zit in zijn gedrag. En begin gewoon zonder touw, raak hem aan op de plekken waar je hem zou poetsen. Krijg je een slechte reactie ga er dan nog een keer overheen en dan direct verder.(dit heb ik geleerd uit het boek paard volg mij van Ga wa ni Pony boy een indiaan) verwacht niet te veel en heb geduld, dat is het belangrijkste. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.

Frieswytske: Ponys zijn niet als mensen, ponys vertrouwen totdat je ze een reden geeft om je te wantrouwen. Dat deze pony zo weinig vertrouwen kent is waarschijnlijk omdat zijn vertrouwen vaak geschonden is. Een van de dingen waar dit uit voort komt is pijn, hier waarschijnlijk toegebracht met een touw. Het mishandelde paard dat ik kende had deze zelfde angst voor een bit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:32

ilovelientje schreef:
waarschijnlijk is hij mishandeld, ik ken het probleem. Misschien is ander gezelschap leuk voor hem, je kunt bijvoorbeeld proberen of er met een geitje of schaapje minder angst is, misschien heb je een boer in de buurt waarvan je één mag lenen om dat te proberen.
Ook is mij altijd geleerd om niet met voer te belonen, maar in dit geval zou ik dat overboord gooien. Probeer elke positieve stap te belonen met een aai of een snoepje, en negeer als er een stap achteruit zit in zijn gedrag. En begin gewoon zonder touw, raak hem aan op de plekken waar je hem zou poetsen. Krijg je een slechte reactie ga er dan nog een keer overheen en dan direct verder.(dit heb ik geleerd uit het boek paard volg mij van Ga wa ni Pony boy een indiaan) verwacht niet te veel en heb geduld, dat is het belangrijkste. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.

Frieswytske: Ponys zijn niet als mensen, ponys vertrouwen totdat je ze een reden geeft om je te wantrouwen. Dat deze pony zo weinig vertrouwen kent is waarschijnlijk omdat zijn vertrouwen vaak geschonden is. Een van de dingen waar dit uit voort komt is pijn, hier waarschijnlijk toegebracht met een touw. Het mishandelde paard dat ik kende had deze zelfde angst voor een bit.

Denk dat je niet goed hebt gelezen. Ik heb er geen mens van gemaakt. En ga er niet direct vanuit dat ze dan maar mishandeld zijn als ze een bepaald gedrag vertonen. Als een paard/pony heeft geleerd dat ie met dit gedrag niet hoeft te werken, dan zal hij dit altijd blijven doen. Dus gewoon doorpakken, ook als ze raar gaan doen. Dan ben je er het snelst vanaf.

ilovelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:03

Iets waar ik gisteren nog niet aan gedacht had:

Is de pony misschien blind of slechtziend aan 1 of beide ogen?
Dit is een mogelijke verklaring voor zijn ongegronde angst(ook die voor andere paarden)
En komt de dierenarts gewoon jaarlijks langs? Of gebeurt dat niet vanwege zijn angst? Dan kan het namelijk ook dat het probleem fysiek is maar voor een mens niet zichtbaar op het oog.

AAcer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:57

DA heeft hem nagekeken maar niks kunnen vinden (evenals de fysio en tandarts)
Pijn was het eerste waar ik destijds zelf ook aan dacht.

Van mishandeling zie ik geen duidelijke tekenen.
Ik heb eerder een paard gehad die behoorlijk wat klappen gehad heeft van een zweep, als de zweep dan in de bak lag of je kwam een zweep tegen op het erf dan was dat meteen paniek.
Acer heeft dat niet, als het touw in de wei ligt deert het hem niet.
Hij raakt hem zelfs nog aan voor een snoepje dus ik denk niet dat hij mishandeld is met touw, dan zou ik toch een andere reactie verwachten.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:03

In de wei krijg je hem toch ook niet te pakken? Heb je hem zonder halster of met halster staan?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:27

Welkom op Bokt AAcer :)
Je topic is verplaatst van WWW naar OPG.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:34

Welkom op bokt.
Heb je er weleens een gedragsdeskundige bij gehaald?
Het gedrag is inderdaad vreemd maar dat je in die 2 jaar nauwelijks vorderingen hebt gemaakt is wel jammer. Ben je bereid om je paard eventueel helemaal uit handen te geven en deze weg te brengen misschien dat je paard dan meer open staat of los komt.
Je hebt het er wel over dat je er instructrices bij gehaald hebt maar wat voor mensen waren dat want vervelend gezegd misschien maar de meeste geven les in het rijden en dit paard is helemaal zover nog niet dus ik weet niet in hoeverre die daar in bij zouden kunnen dragen je zult echt iemand moeten zoeken die zich bezig houdt met het gedrag van paarden en daar op verder gaat. Misschien ben je inderdaad te soft en heeft het paard meer baat bij een duidelijke en kordate manier van omgaan. Niet mutsen maar gewoon doen snap je? Je kan paarden ook onzeker maken als je ze te voorzichtig wil benaderen.
Ik denk daarom dat je er veel aan zou kunnen hebben om iemand die echt veel verstand en ervaringen heeft met paarden die vooral in de omgang lastig zijn. Want denk dat de meeste instructeurs daar weinig ervaring in hebben. Dat is meestal niet waar ze voorkomen.
Maar als je iemand kan vinden die het paard als het ware kan lezen en de weg vindt hoe je het paard nieuwe dingen kan aanleren dan heb je een plan van aanpak en kun je van daaruit verder.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:39

Misschien kan Elise je verder helpen . Zij traint veel paarden waarvan er echt bijzijn met problemen .
Meen dat ze op bokt sundance heet .
Pb anders even naar me geef ik haar naam aan je kun je eens kijken of het je wat lijkt .
Maar zij is erg goed .
En ken nog een hele goede trainer .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:05

Ik denk dat je Suelza@bokt bedoelt. Zeker iemand die je hierbij zou kunnen helpen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:10

Die bedoel ik . Heet ze zo op Bokt ?! Dacht dat ze anders heette .
Maar ze is erg goed met paarden en zeker ook met paarden met trauma.
Ze is ook heel eerlijk als ze het niet kan oplossen zegt ze het je ook eerlijk .
De moeite om haar eens te benaderen .

ilovelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:37

Even ter uitleg: Wij hebben een paard op stal gehad met exact hetzelfde gedrag tegenover mensen, van haar wist ik dat ze mishandeld was, dus leek het mij hier ook mogelijk. En lang niet alle pony's zijn na mishandeling opeens overal wantrouwig over.

Inderdaad is een keer gewoon doorpakken, zadeltje erop en longeren, allemaal zonder erbij te twijfelen ook het proberen waard, wie weet komt je pony los. En grondwerk is ook niet alles, de vorige eigenaresse heeft zo mijn huidige pony een beetje verpest door verkeerde voerbeloning.

Nog een kleine tip over voerbeloning: Als je met voer beloont in een weiland, of bij voer waar je paard bij kan, heeft dit niet het gewenste effect. Paarden zien voer bijvoorbeeld veel slechter als beloning dan honden.