tijdens rijden hoofd omhoog en omlaag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katja40

tijdens rijden hoofd omhoog en omlaag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:03

Mijn pony gaat na een tijdtje rijden steeds heen en weer met haar hoofd.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips.

saskiakefie

Re: tijdens rijden hoofd omhoog en omlaag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:04

Zo loopt een paard. :) Mee gaan in de beweging.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:15

Gaat je pony heen en weer of op en neer, op en neer kan ook betekenen dat ze kreupel is en heen en weer is een stukje rijkunst.

katja40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:19

ze gaat met haar hoofd omhoog en omlaag keupelheid is niet te zien . ze doet het ook niet meteen maar na een tijdje het lijkt wel of ze dan vol in het hoofd is . Ik heb qua rijkunst al van alles geprobeerd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:55

Loopt ze nageeflijk of niet?

katja40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:24

ja maar niet super overdreven en doe dat vooral met mijn zit

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:10

Stil zitten, handen stil, benen stil... Stelling vragen?
Is de bak zwaar? Dat kan het ook erger maken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:02

Kun je jezelf laten filmen, daar kun je soms veel uithalen en er is een duidelijk beeld bij wat je verteld.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:00

Weet je zeker dat ze niet ergens last van heeft? Het hoeft niet per se in het beenwerk te zitten. Zware bak idd kan ook mee tellen...

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:31

Ligt je zadel wel goed?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:13

Misscien te veel druk op de teugels? Of spanning in je lichaam? Hier kan je paard op reageren. Ik vind stil zitten en handen stil niet echt wenselijk, je moet juist meebewegen met je paard

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:53

Heb je een filmpje van je rijden? Ik denk dat dit voor allemaal een stuk duidelijker is ;). Ook om de tips te geven.

MalouEnVievv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:01

Als ze zo met hun hoofd schudden is het vaak een aanleunings probleem. Of je paard is scheef (dat is bijna elk paard wel) je hebt 3 verschillende hoofdmanieren van scheefheid, zoek maar is op. Zo is er 1 van de boven en onderlijn. Als je paard zn rug wegdrukt en zn buikspieren dus niet aantrekt (spant) dan kan dat ook een oorzaak zijn dan ie uiteindelijk met zn hoofd gaat schudden. Omdat het misschien moeilijk word etc. Wat je kn doen is grondwerk. Aan de hand je paard rechter maken want wij als mens zijn ook scheef.

Ik beoordeel dit natuurlijk even uit een paar woorden maar met een filmpje waar je aan het werk bent met je paard kan ntuurlijk veel beter beoordeeld worden.

Heb je les?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:14

ik zat pas op een haflinger, en die deed dat ook. maar toen ik hem even flink aan het werk zette hield hij ermee op. werkt dat bij jou misschien?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:30

saskiakefie schreef:
Loopt ze nageeflijk of niet?

katja40 schreef:
ja maar niet super overdreven en doe dat vooral met mijn zit

Als dit het antwoord is op de vraag ervoor, dan is de kans op een rijtechnische oorzaak weel heeel groot.
Les???

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:55

Superwomen, waarom dan? Het is juist goed dat ze op haar zit rijdt en niet met haar handen. Les daarentegen is wel een goed idee, iemand die je kan helpen met je paard ontspannen en rechtgericht te laten lopen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:20

Reusje0504 schreef:
Superwomen, waarom dan? Het is juist goed dat ze op haar zit rijdt en niet met haar handen. Les daarentegen is wel een goed idee, iemand die je kan helpen met je paard ontspannen en rechtgericht te laten lopen

Ik denk dat Superwomen bedoelt dat ze zegt ja maar niet super overdreven. Het paard loopt of wel nageeflijk of niet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:24

Tigra_ schreef:
Reusje0504 schreef:

Ik denk dat Superwomen bedoelt dat ze zegt ja maar niet super overdreven. Het paard loopt of wel nageeflijk of niet.

Niet iedereen heeft dezelfde opvatting over nageeflijk. Mijn paard loopt voor mij nageeflijk als hij iets voor de loodlijn loopt. Misschien is dit ook zo bij TS. Misschien zegt ze daarom niet super overdreven met in de zin "hij loopt niet met zijn kin tegen zijn borst"

katja40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:30

natuurlijk heb ik les. Maar we denken dat het komt als ze het spannend vind of dat haar hoofd vol zit. Begin van de les doet ze het nooit. In eigen bak lessen ook niet. maar zodra we in een andere bak gaan rijden of een buitenrit gaan maken doet ze het vrij snel. En dan lukt het niet om haar hier mee op tehouden. Dus als hier iemand ervaring mee heeft?En natuurlijk werk je met je handen maar ik ben meer een voostander om zoveel mogelijk met mijn romp bekken benen te rijden. En als we het over nagevelijk lopen gaan kijken moet zij in een lijn lopen waar door zij haar achterkant er onder kan krijgen. Ze loopt dus niet met haar neus tussen de benen maar wel op een mooie lijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:32

misschien een tandarts check?

katja40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:40

zal eens kijken of het mij lukt een flimpje te plaatsten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:42

TeckTonie schreef:
Niet iedereen heeft dezelfde opvatting over nageeflijk. Mijn paard loopt voor mij nageeflijk als hij iets voor de loodlijn loopt. Misschien is dit ook zo bij TS. Misschien zegt ze daarom niet super overdreven met in de zin "hij loopt niet met zijn kin tegen zijn borst"

Nageefelijkheid is meer dan alleen de hoofdhouding voor mij en daarom is het of wel of niet nageefelijk. Gewoon dat het paard goed reageert op hulpen en z'n lijf daarbij ook juist gebruikt.
Vandaar dat ik vindt dat het of wel of niet is. Super overdreven dat past voor mij persoonlijk niet helemaal in het plaatje maar goed kan inderdaad dat iemand anders dat ziet/uitlegt maar daarom wel zo handig om daar in duidelijk te zijn om verwarring te voorkomen. Het kin op de borst dat doe mij meer denken aan het "geen gelul trek hem in de krul" dan een super nageefelijk paard.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:55

Tigra_ schreef:
TeckTonie schreef:

Nageefelijkheid is meer dan alleen de hoofdhouding voor mij en daarom is het of wel of niet nageefelijk. Gewoon dat het paard goed reageert op hulpen en z'n lijf daarbij ook juist gebruikt.
Vandaar dat ik vindt dat het of wel of niet is. Super overdreven dat past voor mij persoonlijk niet helemaal in het plaatje maar goed kan inderdaad dat iemand anders dat ziet/uitlegt maar daarom wel zo handig om daar in duidelijk te zijn om verwarring te voorkomen. Het kin op de borst dat doe mij meer denken aan het "geen gelul trek hem in de krul" dan een super nageefelijk paard.

Ik ken paarden die met hun hele lijf lopen, achterhand er mooi onder, of je ze nu in de krul trekt of niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:18

Tigra_ schreef:
TeckTonie schreef:

idd
en dat het paard gaat naGEVEN is een reactie op alles wat de ruiter doet.
nageven en "in de krul" is het tegenovergestelde. Met nageven, volgt het paard je hand. Wanneer het paard in de krul loopt niet.

Ik verwacht toch ook dat het een reactie is op je hand. Spanning van de ruiter. (kan in je handen zitten, maar ook in je ellebogen of schouder of zelfs je romp)
Zeker omdat het zich uit op een andere lokatie.
Je ziet het ook vaak op wedstrijden. Wat thuis 9 van de 10 x goed gaat (is dus niet 100-% bevestigd), gaat op de wedstrijd vaak fout.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:13

Ben benieuwd naar je filmpje TS!