Klik vs opvoeding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Klik vs opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:47

Een vriendin van mij heeft een paard, en door omstandigheden hou ik me nu met de kerel bezig. Een 5 jarige klophengst, ben hem nu aan het doorrijden en de basis er weer terug in aan het brengen. Laatst ben ik met hem gaan wandelen, en hij was totaal niet met mij bezig. Na een paar keer heel duidelijk gemaakt te hebben dat hij meniet mocht bijten, omduwen of omver mocht trekken, hield hij zich heel netjes met mij bezig. Oortje opzij gericht, opletten met wat ik doe etc, hij was er goed bij.

Mijn mam was erbij, en wij kwamen tot de conclusie dat de klikte mensen vaak in een paard zoeken of willen hebben, komt door opvoeding en omgang vanaf de grond. Mijne inziens kan je met ieder paard een klik hebben. Natuurlijk zullen er paarden zijn waar je niks mee hebt, maar tot nu toe heb ik met ieder paard, en dat zijn er veeheel, een klik gehad.
Wat denken jullie ervan? Is de klik een excuus voor mensen die eigenlijk niet de juiste basisverhoudingen met hun paard hebben? Of is het iets anders. Want volgens mij is een klik heel goed te kweken namelijk..

Onali

Re: Klik vs opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:50

Nee, een klik is er of niet.

Rare vergelijking, maar niet iedereen is toch een vriend/ vriendin van je? Soms klikt het gewoon niet.
Vriendin van mij heeft 2 paarden, heb op beide nog nooit gezeten (oke op 1 dan) met de 1 heb ik absoluut een klik, de ander totaal niet. Terwijl ik dus wel het meest werk met degene waar ik geen klik mee heb.
Hij doet me niks, ja ik knuffel hem wel eens, maar leuk leuk vind ik hem niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:55

Een klik is er, of die is er niet. Je kan wel een band opbouwen, maar voor dat beetje extra moet je toch die klik hebben. Net als bij mensen, honden, katten ect.

Bij mijn verzorgshetten heb ik met de ene een klik, en met de andere eigenlijk niet, lief merrietje, maar voel niets speciaals. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden :)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:01

IndianLady schreef:
Nee, een klik is er of niet.

Rare vergelijking, maar niet iedereen is toch een vriend/ vriendin van je? Soms klikt het gewoon niet.
Vriendin van mij heeft 2 paarden, heb op beide nog nooit gezeten (oke op 1 dan) met de 1 heb ik absoluut een klik, de ander totaal niet. Terwijl ik dus wel het meest werk met degene waar ik geen klik mee heb.
Hij doet me niks, ja ik knuffel hem wel eens, maar leuk leuk vind ik hem niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik kan een paard verzorgen, aaien.....en lief of mooi vinden, maar voel van binnen er vaak niets bij.
Maar als ik mijn eigen paard zie, dan is het nog steeds dat wow gevoel dat ie mij geeft.
zowel uiterlijk als zijn karakter.
En ik ben jaren geleden op een manege geweest waar friezen stonden...ben alles langsgelopen en er was er 1 waarbij ik direct een speciaal gevoel kreeg...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:53

Ik ben het met je eens pluttersput. Toen ik mijn paard kreeg had ik geen klik, vond haar niet bijzonder oid. Nu is het echt mijn droompaard en passen we ontzettend goed bij elkaar.

Ik heb heel veel paarden gehad en allemaal hadden ze wel iets. In de klik geloof ik niet. Ik heb 8 jaar lang bij een man verzorgpony's gehad. Allemaal pony's met een flink karakter. Ik was dol op allemaal ondanks dat andere makkelijker reden en meer konden. Mijn vrienden ruilde 2 keer van pony omdat ze de ''klik'' niet had. Dat heb ik nooit gekund omdat ze niet van mijzelf waren, maar al waren ze van mijzelf heb ik niet dat ik een paard of dier wegdoe omdat de zogenaamde klik er niet is. Ik heb meer het gevoel dat als de klik er niet is er iets anders mis is ofzo. Idd opvoeding oid

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:59

Klik is er of hij is er niet, hoeft niet meteen te komen, kan ook later. Maar "kweken" kun je hem niet. Wat wel kan groeien is een gevoel van vertrouwdheid en geborgenheid, noem het vriendschap. Maar het een is absoluut niet vergelijkbaar met het ander. En als je roept dat je met veel paarden een klik hebt, dan denk ik dat je nog nooit een echte klik met een paard gehad hebt en dat alles wat je tot nu toe hebt gevoeld dat gevoel van geborgenheid cq vriendschap is.

Verder is opvoeding idd heel belangrijk, want een gebrekkige opvoeding, een lomp paard dat je niet ziet staan, die over je heen walst, gevaarlijke situaties veroorzaakt, een paard waar je voortdurend hard in moet komen om gezien te worden, dat kan een reden zijn voor irritaties van jouw kant, en het staat de subtiliteit in de weg die je kunt toepassen bij de echte klik met een dier. Een goed opgevoed dier is voor de mens wat toegankelijker dan een dier dat dat niet is. Maar ook een niet of gebrekkig opgevoed paard, daar kun je een klik mee hebben.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:05

Nee, een klik heb je of niet. Dat is in mijn beleving het ''basisgevoel''. Daarnaast is opvoeding natuurlijk ook belangrijk, een paard waar je een klik mee hebt kan gerust een rotbeest zijn wat je uiteindelijk helemaal zat wordt, laten we eerlijk wezen.

Maar zo stuitte ik een paar weken geleden op een advertentie voor een merrie... Zat bibberend op mn stoel. Volgende dag gelijk wezen kijken en was compleet verliefd. Heb daar nog wat met haar in de rondte mogen sjouwen en kunnen concluderen dat ze enorm braaf is voor een 2-jarige, maar dat had mij eerlijk gezegd niet zo veel uitgemaakt :+
Mn hengst soortgelijk verhaal. Vanaf foto verliefd geworden en als bonus heb ik nu een 1,5-jarige die zich om de dooie dood niet gek laat maken en die ik rustig ergens mee naartoe kan nemen zonder moeilijk toestanden. Mensen staan altijd stom te kijken als ik zeg dat het een hengst is :')

In beide gevallen sprake van overduidelijke klik en karakter/opvoeding is een bonus (nu gaat het dus bij beide paarden wel om heel jonge paarden, dat scheelt misschien ook qua opvoeding). Als die klik niet aanwezig is, wordt het voor mij sowieso niks. Ook tijd een merrie gereden waar ik geen klik mee had maar waarmee ik wel normaal overweg kon. Inmiddels gestopt wegens fysieke redenen overigens. Maar kon haar prima rijden en doelgericht trainen, maar zou haar niet willen hebben oid.
Ik geloof gerust dat iets ook kan groeien hoor :j Maar ik moet een bepaald gevoel bij een paard hebben... Heb ik dat niet, kan ik er gerust mee overweg, maar zou het dan nooit willen hebben als eigen.

sannelisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:48

kan iemand mij helpen ik wil graag dat mijn pony tijden het opzadelen en poetsen stil blijft staan
hoe moet ik dat doen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:39

sannelisa schreef:
kan iemand mij helpen ik wil graag dat mijn pony tijden het opzadelen en poetsen stil blijft staan
hoe moet ik dat doen?

Woon je in de buurt? Want ik wil je best helpen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:07

ik vindt dat je in een klik moet groeien.
toen wij een van onze paarden kregen als een 2 jarige met totaal geen enkele opvoeding, je kon haar stal nog niet inkomen zonder dat mevr beet of dreigde met schoppen ook met aan de hand lopen was het meer rennen en springen wat ze deed dan wat anders maar kan nu zeggen dat 4 jaar later zij een van mijn beste vriendinnetjes is:-)) en zo is het eigenlijk ook met de rest.
ik heb ook met vreemde paarden zoiets van ja leuk maar verder ook niks daar ken je ze ook niet goed genoeg voor denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:58

Ben ik niet met je eens, tribeworld. Klik is er of hij is er niet. Mijn jonge paard heb ik in de ogen gekeken en geconstateerd dat de klik er was. Daarna aan de longe gekeken hoe ze reageerde op correcties, want die waren hard nodig. Dat was van een niveau waarvan ik dacht dat het binnen mijn mogelijkheden lag en dat bleek ook te kloppen. Maar de klik was er direct, het minder dan voorbeeldige gedrag ook 8-)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:05

Ben het deels met je eens, deels niet.

Om als voorbeeld te nemen: met pony die ik doe had ik vanaf het eerste moment een klik, gelijk, vuurwerk en al zegmaar, was compleet verliefd op haar. Ook op momenten dat ik haar wel kon schieten, was de klik er nog.
Met mijn eigen paard had ik dit ook, alleen was het toen een veulen van 3 maanden. Goed, toen hij drie was en terug kwam uit de opfok was de klik er nog, maar toen wij beiden in een andere levensfase kwamen leek de klik te verwateren. Nu is de klik er weer. Zijn weer helemaal een team, en ik ben echt weer compleet verliefd op hem.
Ben dus wel van mening dat er veranderingen op kunnen treden binnen een klik of niet, dat deze kan groeien of verwateren, maar uiteindelijk; de klik is er of die is er niet. Heb ook paarden gereden waar ik echt totaal niks mee had, niets voor voelde, en dit lag echt niet aan uiterlijk of "kunnen" van het paard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:02

Pluttersput schreef:
Een vriendin van mij heeft een paard, en door omstandigheden hou ik me nu met de kerel bezig. Een 5 jarige klophengst, ben hem nu aan het doorrijden en de basis er weer terug in aan het brengen. Laatst ben ik met hem gaan wandelen, en hij was totaal niet met mij bezig. Na een paar keer heel duidelijk gemaakt te hebben dat hij meniet mocht bijten, omduwen of omver mocht trekken, hield hij zich heel netjes met mij bezig. Oortje opzij gericht, opletten met wat ik doe etc, hij was er goed bij.

Mijn mam was erbij, en wij kwamen tot de conclusie dat de klikte mensen vaak in een paard zoeken of willen hebben, komt door opvoeding en omgang vanaf de grond. Mijne inziens kan je met ieder paard een klik hebben. Natuurlijk zullen er paarden zijn waar je niks mee hebt, maar tot nu toe heb ik met ieder paard, en dat zijn er veeheel, een klik gehad.
Wat denken jullie ervan? Is de klik een excuus voor mensen die eigenlijk niet de juiste basisverhoudingen met hun paard hebben? Of is het iets anders. Want volgens mij is een klik heel goed te kweken namelijk..

Volledig mee eens.

Maar dan moeten we verder gaan vragen : waarom hebben veel mensen niet de juiste basis verhoudingen met paarden ?
Het antwoord zit hem volgens mij in het feit dat er maar weinig paarden eigenaars zich verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en deze kennis dan ook gebruiken om tot juiste basis verhoudingen te komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:36

Ik ben het daar niet mee eens. Ik vindt dat er een wezenlijk verschil is, zover ik me kan herinneren heb ik nooit echt grote problemen met een paard(behalve me eigenste dan) gehad en heb ik met allemaal wel door 1 deur gekund . Maar toch zit er verschil in wat bij je past of juist niet en karakter is daarin gewoon belangrijk en die zorgt voor een klik.
Wel ga ik met je mee dat het misschien wel vaak aan opvoeding ligt die mensen geven. Als je ziet wat voor diverse "simpele" problemen er soms voorkomen die het paard nooit gehad heeft maar ontstaan is bij de huidige eigenaar zie je wel vaak dat het niet meer klikt maar dat klopt dan inderdaad niet helemaal. Ik denk ook niet dat als je een matcht met je paard dat het een keer over gaat dus daarin zal het wel een gebrek zijn aan duidelijke opvoeding.
Je kan namelijk wel een paard kopen dat een goede opvoeding gehad heeft maar als je dit niet doorzet krijg je als nog problemen afhankelijk van het type paard kan dat variëren van kleine problemen naar vrij grote gevaarlijke problemen.